Bord

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Bord

Innlegg erling » Tir Feb 17, 2009 19:20

:scania:
Sist endret av erling den Tir Mar 17, 2009 19:51, endret 2 ganger.
erling
Veteran

Innlegg Pelle » Tir Feb 17, 2009 20:05

Fikk du beskjed om at du blir anmeldt neste gang du blir stoppet med bordet da??? Det gjorde iallefall jeg...
Member of Team Lightforce
Brukerens avatar
Pelle
Veteran

Innlegg erling » Tir Feb 17, 2009 20:25

Sist endret av erling den Tir Mar 17, 2009 19:54, endret 1 gang
erling
Veteran

Innlegg Robban » Tir Feb 17, 2009 20:42

dansken fikk vel ikke noe pga den er dansk registrert,etter hva jeg har forstått så kjører dem lovlig med så mye lys
Hmm ja det må vel ikke skrives noe her?Eller??
Nei trur jeg driter i det jeg
Brukerens avatar
Robban
- Asfaltlegger -

Innlegg Pelle » Tir Feb 17, 2009 20:52

Jeg fikk i allefall beskjed om at dette ble registrert og neste gang ble det anmeldelse... Det gjaldt sikten, altså bordet.

Men de sa ingenting om lyskassa mi, direkte.. De (2 kontrollørene) snakket seg imellom om totallengde uten at det ble noe mere om det. Men jeg spurte litt om dette, ETTER at jeg hadde puttet mangellappene i lomma vel og merke, om kassa ble regnet med i totallenda. Det fikk jeg ikke noe svar på. Men EGENTLIG skulle kassa stå MINIMUM 2 METER OVER BAKKEN men av praktiske årsaker vedrørende min bil, så han bort fra dette. Men firmalogo og lys BURDE vært fjernet/avslått. Egentlig burde vel hele kassa vært fjernet når den ikke var i bruk.. (les: lang/bred last-skilt montert)

Jeg må bare si at jeg får mindre og mindre respekt for Statens Vegvesen, da en får forskjellig svar fra forskjellige kontrollører på forskjellige dager....
Krysser fingrer for at noen snart tar til fornuften men har mine tvil... :roll: :roll: :roll:
Member of Team Lightforce
Brukerens avatar
Pelle
Veteran

Innlegg Tom » Tir Feb 17, 2009 20:56

er KUN svenskene som ikke har EU regler på lys...i hele EU og EØS området. Danskene har såvidt jeg kjenner til,....samme reglene som i feks Polen.

Det har blitt meg fortalt at Norge kan skrive mangelapp på utlandske kjøretøy, med frist til neste gang de kommer til Norge....Dersom de ikke etterkommer den,..kan de gi de kjøreforbud.......

Når det gjelder den lyskassen...oppe eller nede...hmm....har ikke sett det i noe norsk regelverk, men det skal stå at det skal stå oppe i EU direktiv......men har itte sett det enda....

Bord og bord.....ikke vet jeg.......

Snart på vegen igjen.....mission.....undeclared
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Robban » Tir Feb 17, 2009 20:57

da lærte jeg noe idag også :) aldri en dag uten hehe...

Men holland da,har dem også regler på dette?

Noen som vet det?
Hmm ja det må vel ikke skrives noe her?Eller??
Nei trur jeg driter i det jeg
Brukerens avatar
Robban
- Asfaltlegger -

Innlegg Tom » Tir Feb 17, 2009 21:07

Robban skrev:da lærte jeg noe idag også :) aldri en dag uten hehe...

Men holland da,har dem også regler på dette?

Noen som vet det?

Holland skal ha samme reglene som EU

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg optimus-prime » Tir Feb 17, 2009 21:10

Jeg fikk hvertfall beskjed når dem registrerte/godkjente PIRKA,at alt som er montert så det kommer lavere på bilen enn 2 meter fra bakken skal vises/godkjennes hos biltilsynet,og føres inn i vognkort.dette pga total lengden på eventuelt vogntoget....men kan godt hende jeg missforsto "gutta" på Elverum..
SISU raggare. www.happydoo.no
Brukerens avatar
optimus-prime
Lærling

Innlegg Tom » Tir Feb 17, 2009 21:25

optimus-prime skrev:Jeg fikk hvertfall beskjed når dem registrerte/godkjente PIRKA,at alt som er montert så det kommer lavere på bilen enn 2 meter fra bakken skal vises/godkjennes hos biltilsynet,og føres inn i vognkort.dette pga total lengden på eventuelt vogntoget....men kan godt hende jeg missforsto "gutta" på Elverum..

Mener at du har et poeng her......

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg erling » Tir Feb 17, 2009 21:31

Sist endret av erling den Tir Mar 17, 2009 19:55, endret 1 gang
erling
Veteran

Innlegg erling » Tir Feb 17, 2009 21:35

Sist endret av erling den Tir Mar 17, 2009 19:55, endret 1 gang
erling
Veteran

Innlegg Fence » Lør Feb 21, 2009 03:08

Jeg hadde planer om å sette på en slik kasse som du har Erling.. Men da sa de på Volvo at de ikke var godkjent lengere, nye regler sa han.. Kun lov med slik tynn diodeskilt nede forran sa han til meg..

Å det med bordene er jævla irriterende ja.. Rart bilsvaksynte ikke kan ta en test av blindsone med og uten bord, å bestemme seg for hva som er lov og ikke.... Når en har speil i solskjermen er det jo ingen blindsone av bordet.. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det liksom...!

Slik det er i dag er et ivertfall best å løfte vekk bordet før en kjører inn til sa karan der.. Når de er så vanskelig kan vel vi vær det og...
Brukerens avatar
Fence
Veteran

Innlegg Berntan » Ons Mar 04, 2009 15:55

har et poeng der me borde Fence, men da må de sitta kun i borrelåsen da, men de har kanskje kje no å si,men da kan e nå si de att det er kontrolløran sin feil att de blir hengende dårligere da, for mitt er besta me skrue å, men de kan i godt slutte me om i slepp å høyre meir mas om de fra tullingan. for da e de jo berre å rive de vekk, slik du si:-)
*sei kje nei takk til litt boy on boy love* - sitat M_Kroken
Berntan
Lærling

Innlegg Jørg1 » Tir Mai 17, 2011 21:00

Nån som har fått bot for å bli stoppa me bordet oppe for gang nr.2? Hørte snakk om at boten va dyr... Er dette noe som blir praktisert forskjellig i Norge, syns nesten alle har bord oppe fortsatt :-?
Brukerens avatar
Jørg1
Distribusjonssjåfør

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest