Øvelselskjøring med C og CE

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Øvelselskjøring med C og CE

Innlegg toffe » Man Apr 27, 2009 18:34

Hei.

Trenger svar på noe jeg er veldig usikker på her.

Viser til [url]http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Lastebil/Ovingskjoring+klasse+C+og+CE/81077.cms

Øvelselskjøring med C og CE stiller krav. Til meg som øvelselskjører att jeg er 18 år,har bilsertifikat og har bevis på att jeg er den jeg er.

Han som sitter på sida har krav til: Må være 25 år eller eldre og hatt lappen for klasse C i sammenhengende siste 5 åra. Så kommer nøtta: Kan ikke ta betaling??

Å da sier vegvesenet: NB! Opplæring mot vederlag:

Det blir rekna som opplæring mot vederlag når den som sit ved sida av får betaling for å vera med, same kven som betaler. Det er viktig å merke seg dette, ettersom det blir stilt meir omfattande krav til kjøretøy, lærar osv når opplæringa skjer mot vederlag.

Alså, i min situasjon. Jeg er i en transportbedrift hver mandag, han jeg jobber med har alle krava, det har jeg og. han blir normalt lønna av bedrifta som 07.00 til 15.30, men. Når lovene sier når den som sit ved sida av får betaling for å vere med, same kven som betaler. ?? menes da normal lønning av bedriften, ellers menes det noe ekstra da. Han er jo ikke noe ekstra lønnet utenom normal lønning.

??????

Håper dette var lesbart, håper jeg får ett litt mer klokt svar! :)
[/url]
toffe
Sykkelbud

Innlegg toffe » Man Apr 27, 2009 18:37

Hei.

Trenger svar på noe jeg er veldig usikker på her.

Viser til [url]http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Lastebil/Ovingskjoring+klasse+C+og+CE/81077.cms

Øvelselskjøring med C og CE stiller krav. Til meg som øvelselskjører att jeg er 18 år,har bilsertifikat og har bevis på att jeg er den jeg er.

Han som sitter på sida har krav til: Må være 25 år eller eldre og hatt lappen for klasse C i sammenhengende siste 5 åra. Så kommer nøtta: Kan ikke ta betaling??

Å da sier vegvesenet: NB! Opplæring mot vederlag:

Det blir rekna som opplæring mot vederlag når den som sit ved sida av får betaling for å vera med, same kven som betaler. Det er viktig å merke seg dette, ettersom det blir stilt meir omfattande krav til kjøretøy, lærar osv når opplæringa skjer mot vederlag.

Alså, i min situasjon. Jeg er i en transportbedrift hver mandag, han jeg jobber med har alle krava, det har jeg og. han blir normalt lønna av bedrifta som 07.00 til 15.30, men. Når lovene sier når den som sit ved sida av får betaling for å vere med, same kven som betaler. ?? menes da normal lønning av bedriften, ellers menes det noe ekstra da. Han er jo ikke noe ekstra lønnet utenom normal lønning.

??????

Håper dette var lesbart, håper jeg får ett litt mer klokt svar! :)
[/url]
toffe
Sykkelbud

Innlegg DevilGirl » Man Apr 27, 2009 19:16

okei? Og her skulle det egentlig stå mer vel???
Det er altfor mange menn med hjernen mellom beina.
DevilGirl
Lærling

OKEY

Innlegg Falken » Man Aug 31, 2009 15:32

Okey,,, den var ikke dum,,,, tar opp den tråden jeg,,,kan vi som ikke har førekort CD osv,,, øvelseskjøre??????
Falken
Sykkelbud

Innlegg OlavEmil » Man Aug 31, 2009 16:56

Med forbehold om at eg ikkje er køyrelærar, trur eg reglane er som så:

Du kan øvekøyre for einkvar køyretyklasse inntil to år før du er gamal nok til å ta sertifikatet det gjeld. For lastebil, buss og desse med hengar, gjeld i tillegg at du må ha førarkort klasse B, ELLER innleiande grunnkurs som ein får når ein har gått transportfag og tek sertifikata der. Skal du øvekøyre med personbil, skal du ha L, men ikkje med tyngre klasser.

Krav til "læraren" er at han skal vere 25 år, og hatt den førerkortklassen som blir brukt samanhengjande dei siste 5 åra.
OlavEmil
Bileier

Innlegg Ole-H » Man Aug 31, 2009 17:07

Mener øvelsekjøring med lastebil/buss kan ikke være i et transportoppdrag.
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg Tom » Man Aug 31, 2009 20:07

Ole-H skrev:Mener øvelsekjøring med lastebil/buss kan ikke være i et transportoppdrag.

Dette gjelder kun buss.....
På lastbil kan det være transportoppdrag, men skiva må stå på den som er ledsager,...I Norge...Svenskene sier at det er eleven/kandidaten som skal skrive skive.....

Så i prinsippet kan man kjøre to-mannsløp i Sverige med øvelseskjøring
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg svennern » Man Aug 31, 2009 21:53

Tom skrev:
Ole-H skrev:Mener øvelsekjøring med lastebil/buss kan ikke være i et transportoppdrag.

men ossen blir det i en bil med digital skriver ? for en uten førerkort får jo ikke tatt ut sjåførkort
ting går vel vidre.

Stolt pappa tel ei lita jente :D
svennern
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg Tom » Man Aug 31, 2009 21:59

Joda.....hvis han/hun har førerkort for traktor.....

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg svennern » Man Aug 31, 2009 22:21

Tom, jøsses. det var jeg ikke klart over. men hvis jeg skal ha med en som skal øvelse kjøre med lastebil. må den personen som øvelse kjører ha fører kort for person bil fra føra da ?
ting går vel vidre.

Stolt pappa tel ei lita jente :D
svennern
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg King V8 » Man Aug 31, 2009 22:34

Eg fekk ta ut sjåførkort med moped-lappen :-?
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg Tom » Tir Sep 01, 2009 09:53

svennern skrev:Tom, jøsses. det var jeg ikke klart over. men hvis jeg skal ha med en som skal øvelse kjøre med lastebil. må den personen som øvelse kjører ha fører kort for person bil fra føra da ?

Jepp!

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Slåsletten » Ons Jan 06, 2010 14:05

Tom, hva med det her?
Hentet fra siden til vegvesenet ;)
"Unntak frå kravet om førerett:

•Dersom du er elev som gjennomgår yrkesopplæring i det offentlege skuleverket i samsvar med direktiv 76/914/EØF, er det ikkje krav om førerett i klasse B for å øvingskjøre i klasse CE "
Gjelder dette faget transport og logistikk på Videregående skole?

Direkte link : http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... kl+C+og+CE
-Tore Slåsletten ..

dagboka mi, oppdateres da innimellom ; )
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... sc&start=0
Brukerens avatar
Slåsletten
Langtransportsjåfør

Innlegg kimmelim » Ons Jan 06, 2010 14:21

Slåsletten, akkurat det der har vi diskutert i klassen, snakka med folk i samferdseldepartementet, og det vi kom frem til var at det direktiv der, det finnes ikke lengre. Det er utgått. Så til alle dere uten klasse b førerkort, ikke øvelsekjør med lastebil og tru det er lov, da kan du få deg en overraskelse..
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg Scania143 » Ons Jan 06, 2010 18:16

Tom skrev:

Det vil si at om jeg er med en norsk bil, norsk sjåfør til sverige, og han ikke har mere kjøretid på innsida av svenskegrensa, kan jeg kjøre på EGEN skive/sjåførkort? Om jeg har førerkort på bil?

Eller gjelder dette kun svenske biler i sverige?
Andreas Nitteberg

..Streamline forever..
Brukerens avatar
Scania143
Veteran

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest