Oppdeling av pause

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Oppdeling av pause

Innlegg nightrider » Ons Sep 16, 2009 21:04

Har bare et kort og greit spørsmål.

Om jeg deler opp pausen min(45 min.) Jeg tar ta først pause på 15 min og en på 30 min når det er innenfor 4,5 halv time.

Hvor lenge må jeg ha kjørt før jeg kan ta pausen på min?
nightrider
Langtransportsjåfør

Innlegg jvsandem » Ons Sep 16, 2009 21:10

Jeg tror ikke det står noe konkret om det første kvarteret, selv har jeg blitt stoppet og kontrollert med pause etter ca 20 minutter, og det gikk helt greit.

Men muligens Tom vet dette bedre?
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Re: Oppdeling av pause

Innlegg Tom » Ons Sep 16, 2009 21:15

nightrider skrev:Har bare et kort og greit spørsmål.

Om jeg deler opp pausen min(45 min.) Jeg tar ta først pause på 15 min og en på 30 min når det er innenfor 4,5 halv time.

Hvor lenge må jeg ha kjørt før jeg kan ta pausen på min?

satt på spissen,..selv om det kanskje ikke er tanken bak,..men du kan ta første kvarteret allerede etter 1 minutt kjøring!
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg nightrider » Ons Sep 16, 2009 21:17

Tom, takker for svar. Syns jeg har hørt at det MÅ gå 1,5 time, men da er altså det feil. ja ja.
nightrider
Langtransportsjåfør

Innlegg Tom » Ons Sep 16, 2009 21:22

nightrider skrev:Tom, takker for svar. Syns jeg har hørt at det MÅ gå 1,5 time, men da er altså det feil. ja ja.
'

Det er hvertfall ikke hjemlet i noen forskrift eller direktiv....mulig det er en lokal sheriff som har kommet med den påstanden,...eller en sjåførkollega som har hørt fra en søskenbarn som har hørt noe fra en som har en kjenning som har en onkel som er nabo til broren til en som er i politiet :-)

:-P
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Vossingen » Ons Sep 16, 2009 23:44

Posten fekk mykje pess for da for nokon år sidan... Kjøyrte bilen fra parkeringa og inn te rampe for so ta pausen der.... Men e vel noko anna når det gjelder 45min vel?? Veit om folk so ikje fekk godkjent 45min når dei tok den innan 1 time ette starta kjøyring... Pleie og gjera da ein del da eg kjøyrte for posten sjølv.. Kjøyrte fra der eg sov og ned på posten og kobla på container for so og starta pausen ette ca.20-30min kjøying... Va ofte eg fekk over 45 min da eg sto te rampe og venta...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg jvsandem » Ons Sep 16, 2009 23:49

Vossingen skrev:Posten fekk mykje pess for da for nokon år sidan... Kjøyrte bilen fra parkeringa og inn te rampe for so ta pausen der.... Men e vel noko anna når det gjelder 45min vel?? Veit om folk so ikje fekk godkjent 45min når dei tok den innan 1 time ette starta kjøyring... Pleie og gjera da ein del da eg kjøyrte for posten sjølv.. Kjøyrte fra der eg sov og ned på posten og kobla på container for so og starta pausen ette ca.20-30min kjøying... Va ofte eg fekk over 45 min da eg sto te rampe og venta...

Det er jo ikke noen hjelp i å kjøre 20-30 minutter for så å ta 45 minutter, da begynner jo automatisk en ny 4,5 timer å løpe, og du må uansett ta 45 minutter etter de 4,5 timene.

Hvis du derimot bare tar et kvarter etter 20-30 minutter behøver du kun å ta en halvtime etter totalt 4,5 timer.

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Vossingen » Ons Sep 16, 2009 23:54

jvsandem, E litt hjelp i vist ein da kjem fram te ein fin plass og ha pause utan og måte strekke tida... ;) Kjem langt på ein halv time... Fra Bergen kunne det gjera at eg ikje kom te Gol lovligt på4.5timer og fra Oslo te Håbakk på 4.5timar... Va helst derfor eg gjore da... ;)
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg jvsandem » Ons Sep 16, 2009 23:57

Vossingen skrev:jvsandem, E litt hjelp i vist ein da kjem fram te ein fin plass og ha pause utan og måte strekke tida... ;) Kjem langt på ein halv time... Fra Bergen kunne det gjera at eg ikje kom te Gol lovligt på4.5timer og fra Oslo te Håbakk på 4.5timar... Va helst derfor eg gjore da... ;)

Joa, jeg ser den, men det er jo en helt annen sak enn det trådstarter spør om. Selvfølgelig er det greit å ta en 45-minutter dersom du trenger 4,5 timer kjøretid for å komme til et bestemt sted.

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Vossingen » Tor Sep 17, 2009 00:02

jvsandem, Ja... Det veit eg... Berre sa det at posten fekk litt pes for og ta 15min for tidleg på kjøyringa... Og at enkelte ikje har fått godkjent 45min pga for lite kjøyring fyrst... So berre lurte på om da finnes noko regler om det...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg jvsandem » Tor Sep 17, 2009 00:12

Vossingen skrev:jvsandem, Ja... Det veit eg... Berre sa det at posten fekk litt pes for og ta 15min for tidleg på kjøyringa... Og at enkelte ikje har fått godkjent 45min pga for lite kjøyring fyrst... So berre lurte på om da finnes noko regler om det...

15 minutter finnes det ikke noen regler for, og hvordan de ikke kan få godkjent en 45-minutter skjønner jeg ikke. Om jeg kjører 10 minutter og så tar 45 minutter så er det opp til meg, og ingen andre. Etter de 45 minuttene kan jeg selvfølgelig kjøre 4,5 timer.

Skulle likt å se / høre begrunnelsen til de som ikke ville godkjenne den, da skulle jeg lagd et lite helvete. :D

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Vossingen » Tor Sep 17, 2009 00:16

jvsandem, Same seie eg og... Får sjå om ein finn nokon so gjer da ein dag da... Litt Offtropic... Glede meg te den dagen dei byrje og reisa rundt på losse/laste-plassar for og sjekka ka skrivaren står på... Har vore litt snakk om og starta kontroll på da og no...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg Dennis » Tor Sep 17, 2009 06:58

Iløpet av 5t og 15 min skal det være 45 min pause. Om du stopper etter 1 min og tar 30 min pause er det nok med 15 min etter 4.5t kjøring. Nye 4.5 time kan du selvsagt fortsette på etter siste pause. Det må ikke være 45 sammenhengende pause. I utgangspunktet er dette 9 timer kjøring med 15 pause, men det er lovlig.
Dennis
Bileier

Innlegg nightrider » Tor Sep 17, 2009 07:00

Dennis, etter det jeg har sat meg inn så MÅ den siste delen av 45 minuttern være på 30 minitter.

Men kan jo være at jeg har misforstått
nightrider
Langtransportsjåfør

Innlegg Dennis » Tor Sep 17, 2009 07:05

Det er godt mulig det er byttet om på. At den lengste pausen er til slutt.
Dennis
Bileier

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest