Digital fartskriver, hva og hvordan.

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg lulebjörnen » Søn Jul 15, 2007 11:42

ArmyTrucker skrev:har full peiling på vanlig skive. men dette her ser verre ut.

noen fine nettsider der enn får ting forklart lett?

www.kgk.se/KGK/Siemens%20VDO/Filarkiv/I ... re_FAQ.pdf

Där beskrivs bruk av Siemens VDO färdskrivare.
Hauling Cars don't you a Carhauler, anymore than a Stetson makes you a Cowboy
lulebjörnen
Hjelpemann

Innlegg r1morten » Fre Aug 10, 2007 20:46

Oppdateringer av verktøy for digital fartskriver
onsdag 08. august 2007

Firma Instek AS som blant annet er importør av Stoneridge digital fartskrivere, varsler om at det foreligger ny programvare versjon 2.1 for Optac nedlastingsverktøy.

Det er nødvendig å oppdatere verktøyet for å sikre problemfrie nedlastinger fra din digitale fartskriver. Det samme gjelder programvaren du har liggende på din pc. Oppdateringene er gratis og lastes ned fra:
http://www.instek.no/optacopdt.htm
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg KH » Ons Sep 10, 2008 21:45

:shock: Her ha det jo ikkje vore nån aktivitet på over et år....ingen så lura på nå om de her lenger????
Men då har eg nån sekkert litt dumme spm ang emnet.
Skriveren i nye scanier,når eg stoppa så går den over te annet arbeid,og då begynn den å varsle etter 4,5 tima,uansett om eg bærre ha kjørt kansje 2-3 tima.
Feks v distrubusjon:Du begynner å kjøre kl0700,då må du stopp i 45 min kl 1130 uansett om du kun ha kjørt nån få km/tima,men spronge masse inn og ut av skapet.
Ha eg messførstått fullstendig eller e d (nesten)rett???
Takker på førhånd førr hjelpa :)

mvh KH
...all klaring,e god klaring!!!
Brukerens avatar
KH
Distribusjonssjåfør

Innlegg Tom » Lør Sep 20, 2008 13:05

KH skrev::shock: Her ha det jo ikkje vore nån aktivitet på over et år....ingen så lura på nå om de her lenger????
Men då har eg nån sekkert litt dumme spm ang emnet.
Skriveren i nye scanier,når eg stoppa så går den over te annet arbeid,og då begynn den å varsle etter 4,5 tima,uansett om eg bærre ha kjørt kansje 2-3 tima.
Feks v distrubusjon:Du begynner å kjøre kl0700,då må du stopp i 45 min kl 1130 uansett om du kun ha kjørt nån få km/tima,men spronge masse inn og ut av skapet.
Ha eg messførstått fullstendig eller e d (nesten)rett???
Takker på førhånd førr hjelpa :)

mvh KH

Ja,..den varsler etter 4,5 timer (sum kjøring+arbeid)....Dette blir feil.....da det er krav om 30 minutt etter 6 timers arbeide, eller 45 minutt etter 4,5 timers kjøring........

Aner ikke hvorfor den varsler........
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Daffy » Tir Nov 18, 2008 22:49

Eg kjører distribusjon i oslo. Har masssseee springing. Men UANSETT kva eg skal ut av bilen, er fingeren min kjempekjapt opp på 1-tallet, for å setta skriveren min i Hviletid.

Har hatt kort"skive" i 2 og halvt år, og har til dags dato aldri mast om at eg skal ha pause...

Dagene mine er start opplasting kl 6, ferdig rundt 8, kjører nokre min, og jogger rundt og kjører ein bit og jogger og og og og... har egentlig ikkje "Pause" før eg er innatt på terminalen ved 17tida om ettermiddagen. Da står eg i lossekø...

Og døgnkvilen... hmmmmmm... Men aldri no mas fra skriveren... Men den er jo livsfarlig med tanke på dokumentering av arbeidsdagen....
Daffy
Sykkelbud

Innlegg Sølvreven » Ons Nov 19, 2008 09:50

Kjørte 10 timer uten pause Oppunder 10 000 kroner må sjåføren i semitraileren ut med. Det var Statens Vegvesen sin utekontrollgruppe som stanset sjåføren på riksvei 714 ved Eidsvatnet. Det skal ha vært flere overtredelser i den samlede daglige kjøretida, ifølge bilens digitale logg. Fredag hadde han kjørt ti timer og seks minutter uten pause. Ved enda grovere brudd kan man bli ilagt kjøreforbud på stedet og beslagleggelse av kjøretøy

Sånn var det ja
Sølvreven
Bileier

Innlegg Hansen22 » Søn Des 07, 2008 00:56

Har et spørsmål her...Har nettop fått bil med digital skriver å jeg kjører conteiner Oslo-Arendal..Når jeg setter i kortet så går jo kjøretida på,men er det noen måte å stoppe den tida på når jeg kopler på henger/conteiner???? for den ruta er det ikke mye avvik før det går over kjøretida vis det skulle være dårlig føre eller tar tid før conteineren er ferdig lasta eller noe.....Så er det noen mulighet for å stoppe den tiden med pause eller går total tiden allikevel?????
Suldal Transport...

Hansen22 er nå 25,den 21 januar...
Brukerens avatar
Hansen22
Distribusjonssjåfør

Innlegg royalflush » Søn Des 07, 2008 01:44

Hansen22 skrev:Har et spørsmål her...Har nettop fått bil med digital skriver å jeg kjører conteiner Oslo-Arendal..Når jeg setter i kortet så går jo kjøretida på,men er det noen måte å stoppe den tida på når jeg kopler på henger/conteiner???? for den ruta er det ikke mye avvik før det går over kjøretida vis det skulle være dårlig føre eller tar tid før conteineren er ferdig lasta eller noe.....Så er det noen mulighet for å stoppe den tiden med pause eller går total tiden allikevel?????

Nei, du har ikke anledning til og stoppe skriveren. Du må stå minimum 15 minutter for og få registrert som pause. Kobling av containere/hengere blir registrert som kjøring i og med at bevegelses sensoren til skriveren er montert i girkassa. Iallefall slik jeg har fått erfare fra min skriver.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Hansen22 » Søn Des 07, 2008 14:43

ok,da er det bare å gjøre koblingen så fort som mulig hehe...
Suldal Transport...

Brukerens avatar
Hansen22
Distribusjonssjåfør

Innlegg osmark » Søn Des 07, 2008 19:45

I tillegg "stjeler" skriveren flere minutter under kopling av henger, rygging til rampe osv.... Vet ikke 100% hvordan det funker, men tror skriveren teller et min bare du er i bevegelse, og begynner på nytt om skriveren endrer symbol fra kjøring/annet/kjøring. Så om du skal kople henger, bommer, kjører frem, ut og kikke osv så går det fort 5 min. Og om du kjører 10 sek stopper 2 sek, kjører 5 sek, stopper 3 sek, så har det allikevel gått 2-3 min av kjøretida.
I min forrige jobb, så var det som regel gått 15 min av kjøretida fra man tok bilen til man kjørte avgårde(kjøre bil til rampe/laste/kjøre frem kople henger/ rygge henger til rampe). Og da sto hengeren 100 m fra rampen.
Brukerens avatar
osmark
Lærling

Innlegg LOXMAN » Søn Des 07, 2008 20:01

Det er dem fult ut medvitende om i EU . Det er kommet en forordning derfra som sier at biler med digitalskriver der det er mye start og stopp kan det overskride 4.5 timern med inntil 15 min uten tilsnakk .
24 timer i døgnet er for lite jobb .
Dioder for mindre strømforbruk .
Brukerens avatar
LOXMAN
Lærling

Innlegg Aasen » Søn Des 07, 2008 20:04

Loxman: Har du noen link med nærmere informasjon om dette?
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling

Innlegg LOXMAN » Søn Des 07, 2008 22:15

Aasen skrev:Loxman: Har du noen link med nærmere informasjon om dette?

Det sto i et av di siste Trailermagazine . Det var ikke en lov , men en oppfordring om hvordan den kunne tolkes . Der kom det frem også det svenskene har drevet med om dokumentasjon av fritiden . Der kunne dem kreve at du streker på baksiden av en skive for di dagene man hadde helgevil også .
24 timer i døgnet er for lite jobb .
Dioder for mindre strømforbruk .
Brukerens avatar
LOXMAN
Lærling

Innlegg Hansen22 » Søn Des 07, 2008 22:58

osmark skrev:I tillegg "stjeler" skriveren flere minutter under kopling av henger, rygging til rampe osv.... Vet ikke 100% hvordan det funker, men tror skriveren teller et min bare du er i bevegelse, og begynner på nytt om skriveren endrer symbol fra kjøring/annet/kjøring. Så om du skal kople henger, bommer, kjører frem, ut og kikke osv så går det fort 5 min. Og om du kjører 10 sek stopper 2 sek, kjører 5 sek, stopper 3 sek, så har det allikevel gått 2-3 min av kjøretida.
I min forrige jobb, så var det som regel gått 15 min av kjøretida fra man tok bilen til man kjørte avgårde(kjøre bil til rampe/laste/kjøre frem kople henger/ rygge henger til rampe). Og da sto hengeren 100 m fra rampen.

Ja dette er det jeg mener tar jo også noe tid når du står stille å løfter henger/bil å fester conteiner å tar opp beina....den tiden det tar skulle jeg helst hatt til kjøring....
Suldal Transport...

Brukerens avatar
Hansen22
Distribusjonssjåfør

Innlegg Volcan » Søn Des 07, 2008 23:00

I hvilken annen jobbsituasjon må du starte dagen med å dokumentere fritid/hviletid???
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil::evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Ketil Bogen CB6203
tlf 99 36 77 63
Volcans Verden
Brukerens avatar
Volcan
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest