Digital fartskriver, hva og hvordan.

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg Snedi » Søn Des 07, 2008 23:13

Volcan skrev:I hvilken annen jobbsituasjon må du starte dagen med å dokumentere fritid/hviletid???
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil::evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jeg komme ALDRI til å dokumenter fritiden min,den er min bissniss,får jeg noengang bot for det slutter jeg som sjåfør. Dog skal jeg gjøre mitt beste for å overholde reglene når jeg er på jobb. :D
Alltid et kvarter for sen..
CB 6216
Brukerens avatar
Snedi
Langtransportsjåfør

Innlegg Volcan » Man Des 08, 2008 19:59

Går sex under "annet arbeid" eller "hviletid"?
Enn røyken etterpå? Spesielt om enn ruller selv...
Bare lurer...
Ketil Bogen CB6203
tlf 99 36 77 63
Volcans Verden
Brukerens avatar
Volcan
Langtransportsjåfør

Innlegg Charlzhen » Man Des 08, 2008 20:35

Helt klart annet arbeid. Det kan jo gi et målbart resultat.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg Tom » Man Des 08, 2008 21:55

Krav til dokumentering av hviletid.

Dette har vært diskutert opp og ned i mente….Hvis man tenker isolert sett på ”dokumentering av hviletid”, kan det virke som et angrep på personvernet….
Dette har nok aldri vært tanken til verken lovgiver eller andre involverte.
Ihht kjøre og hviletid, så er det krav til dokumentasjon av hviletid. Denne dokumentasjonen er kun av generell art.
Man trenger ikke spesifisere hva man har gjort i hviletiden, skulle egentlig bare mangle.
Når man har som levebrød å kjøre kjøretøy som er underlagt kjøre og hviletidsbestemmelsene, så må man nok rette seg etter det regelverk som gjelder. Reglene kan nok for mange virke rigide, det får være en annen diskusjon.

La oss se på hva som er hviletid:
Tid som man kan fritt disponere, og man ikke står til arbeidsgiverens disposisjon. Døgnhvilen skal være på minst 11 sammenhengende timer, som kan justeres etter spesifikke regler. I døgnhvilen kan man derfor ikke utføre annet arbeide. Dette gjelder også ukehvilen.

La oss se på hva som er annet arbeide:
Arbeide som utføres for samme, eller annen ARBEIDSGIVER, innen eller utenfor transportsektoren.

Hvis man da kjører/Jobber sine timer,…tar kveld og lever en regulært liv, med kinobesøk, besøk hos venner, trener…..listen kan bli lang…så skal dette IKKE dokumenteres.
Det skal kun legges inn i den digitale skriveren at man har hatt arbeidsfri, samme gjelder for den analge skiven,…lage en strek i hviletidsrubrikken bak på skiva for den perioden som man har arbeidsfri.
Har man hatt lengre fri, for eksempel over flere dager, skriver man bare på baksiden av den første skiva etter friperioden at man har har hatt fri siden…….
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Snedi » Man Des 08, 2008 23:11

Tom skrev:
Hvis man da kjører/Jobber sine timer,…tar kveld og lever en regulært liv, med kinobesøk, besøk hos venner, trener…..listen kan bli lang…så skal dette IKKE dokumenteres.
Det skal kun legges inn i den digitale skriveren at man har hatt arbeidsfri, samme gjelder for den analoge skiven,…lage en strek i hviletidsrubrikken bak på skiva for den perioden som man har arbeidsfri.

Torsdag i forrige uke avslutta jeg ca 1800 da tok jeg bare ut kortet når jeg dro hjem å satte det i på Søndag ettermiddag (ca1600) ,er det for lite dokumentasjon eller er det tilstrekkelig? evt hva må jeg gjøre?
Trodde egentlig at å ta ut kortet over helga var nok jeg.
CB 6216
Brukerens avatar
Snedi
Langtransportsjåfør

Innlegg Tom » Tir Des 09, 2008 07:22

Snedi skrev:
Tom skrev:
Det skal kun legges inn i den digitale skriveren at man har hatt arbeidsfri, samme gjelder for den analoge skiven,…lage en strek i hviletidsrubrikken bak på skiva for den perioden som man har arbeidsfri.

Torsdag i forrige uke avslutta jeg ca 1800 da tok jeg bare ut kortet når jeg dro hjem å satte det i på Søndag ettermiddag (ca1600) ,er det for lite dokumentasjon eller er det tilstrekkelig? evt hva må jeg gjøre?
Trodde egentlig at å ta ut kortet over helga var nok jeg.

egentlig, med litt justeringer. Når du putter kortet ditt inn i skriveren, så spør skriveren om du skal legge inn tillegg.....
Da skal du lese instruksjonsboka til skriveren........du skal med enkle grep kunne fortelle skriveren at: I den tiden som kortet har vært ute av skriveren, har du ikke utført annet arbeide.

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Snedi » Tir Des 09, 2008 19:09

Hmm.må vel lese litt i boka da,så skal vi se om det blir riktig da ;)
CB 6216
Brukerens avatar
Snedi
Langtransportsjåfør

Innlegg Charlzhen » Tir Des 09, 2008 19:23

Tom: Altså, forstår jeg deg rett her? Hvis jeg jobber mine 37,5 timer på kontor i uka, så har jeg hvor mye tilgjengelig til transport? Opp til maks 15timers dag eller?

Eller tolker jeg dette helt feil?
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg Madsen » Søn Des 21, 2008 00:44

Viss ein starter å køyre klokka 01.00, og køyrer 9 timer pluss pause. Og så tek 9 timar døgnkvil. Kan ein då starte på ein ny 9 timers køyreperiode? Eller må ein vente til klokka har passert 00.00?
ikkje lenger i Mærsjen
Brukerens avatar
Madsen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Tom » Søn Des 21, 2008 10:38

Charlzhen skrev:Tom: Altså, forstår jeg deg rett her? Hvis jeg jobber mine 37,5 timer på kontor i uka, så har jeg hvor mye tilgjengelig til transport? Opp til maks 15timers dag eller?

Eller tolker jeg dette helt feil?

Hmm...tror jeg vil snu litt på flisa her i svaret mitt.....

Tar utgangspunkt i 2 regelverk:
Forskrift om Arbeidstid for sjåfører
Kjøre og hvildetidsbestemmelsene

Arbeidstid: maks 60 timer pr uke, dog ikke mer enn 9 timers arbeidsdag( pluss pauser) dersom du ikke har tariffavtale.( i løpet av 24 timer) Har du tariffavtale kan det avtales i tråd med denne lenger arbeidsdag..opp til 15 timers arbeide( minus pauser)

Kjøre og hviletid: Du må ha ukehvil etter 144 timer, og da skal det tas med annet arbeide. Så hvis du begynner på kontoret kl 08:00 på mandag, så må du ta ukehvile senest søndag kl 08:00.

I tillegg så må du tenke på at annet arbeide er alt av "arbeide som utføres for samme, eller annen arbeidsgiver, innen eller utenfor transportsektoren" Så dette skal legges inn i skivene/digi-skriveren.

Så totalt sett så blir det vel slik:

Du kan jobbe (60 minus 37 altså) 23 timer i transport, men dog ikke lenger enn at du stopper 144 timer etter du begynte arbeidsuka di.

Du kan ikke jobbe ( kjøring og arbeide) mer enn 9 timer+ pauser uten tariffavtale. Du kan like vel ha et utstrekk på 13 timer. (4 timer pause/hvil) Dette i løpet av 24 timer.

Har du tariffavtale, så kan du jobbe ihht denne..... inntill 15 timers utstekk (minus pauser).

Du er PLIKTIG til å opplyse arbeidsgierne på begge plassene hvor mye og når du jobber.

Arbeidsgiveren har plikt til å påse at du ikke jobber for mye.

Legg merke til at hvis du kjører/jobber i tranportsektoren fram til søndag klokken 08:00, så kan du ikke begynne på mandagsmorgenen kl 08:00 på kontoret....Ukehvilen din skal være på 45 timer. Du kan kun redusere den til 24 timer annen hver gang. Du er pliktig til å ta igjen de manglene innen utløpet av den tredje uka etter at du reduserte...........

puh....

Håper dette avklarte litt...på en søndagsmorgen......

PS: Har ikke lest korrektur....

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Tom » Søn Des 21, 2008 10:40

Madsen skrev:Viss ein starter å køyre klokka 01.00, og køyrer 9 timer pluss pause. Og så tek 9 timar døgnkvil. Kan ein då starte på ein ny 9 timers køyreperiode? Eller må ein vente til klokka har passert 00.00?

Se svaret mitt over....

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Kim A Sanden » Man Feb 23, 2009 17:34

Når det blinker Error på nedlastingspennen, Hva kan det problemet være??
Kim A Sanden
Veteran

Innlegg Truckerrune » Tor Aug 20, 2009 20:51

jeg har ett spm, ang digital skriver, kjørte litt over 1 kjøretid;
Kjørte 4t og 45 min. 15min over første kjøretid.
tok da en pause på til sammn 55 min.
lurer hvilken konsikvenser har dette?
veldig usikker ang dette..
men har hørt, viss man har litt lengere pause, så ser de litt mellom fingrene.. :-?
K.Stokke transport
Truckerrune
Sykkelbud

Innlegg Ole-H » Tor Aug 20, 2009 21:22

Veiledning for utekontroll - Statens Vegvesen

5.2.6
Kjøretid på 4:45 - 5:00
Trinn 1; Muntlig advarsel og videre kjøring ikke tillatt før pause er gjennomført.

Går du over 5:00 Trinn 5; Anmeldelse

Går vel fint et par ganger, men hjelper deg nok ikke om dem ser på utskriftene at dette gjentar seg ofte.
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg FH-bejben » Tor Aug 20, 2009 22:23

Ole-H skrev:Veiledning for utekontroll - Statens Vegvesen

5.2.6
Kjøretid på 4:45 - 5:00
Trinn 1; Muntlig advarsel og videre kjøring ikke tillatt før pause er gjennomført.

Går du over 5:00 Trinn 5; Anmeldelse

Går vel fint et par ganger, men hjelper deg nok ikke om dem ser på utskriftene at dette gjentar seg ofte.

hmm, og i sverige fikk jeg 3000skr i bot for 4t og 47min.. og dette var kjørt i norge to dager før kontrollen i sverige! jaja, verden vil bedras.. har sine egene meninger her nede..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

ForrigeNeste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest