Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Innlegg EK » Tor Des 10, 2009 22:40

Joda, men vi har erfarne fålk, å vi har ikkje store farta, men dæm e så sinnsykt frækk i trafikken hær i tromsø, å værtfall hær.

Men du e no vel eni i at dæm kain respektere når det kåmmer brei transport istedn før å præsse sæ ijænna, burde heller hålle litt avstainn å ta hænnsyn, før f.eks idag, speilhålka oppåverbakke, 30 tonn på trailla, man kainn ikkje akkurat ståppe mett i bakken bare pga en idiot såm præsse sæ førbi på en smal å glatt vei
- Even Kristoffersen-

Lærling hos Byrknes Auto Avd. Tollpost
Brukerens avatar
EK
Distribusjonssjåfør

Innlegg Desperado » Tor Des 10, 2009 22:48

Denne tråden handler om uskrevne regler, men her er noen skrevne regler om skikk og bruk på forumet, hvor også dette med bruk av dialekt står beskrevet.
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=5930
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg MB 4154 » Tor Des 10, 2009 22:56

EK, Joda,JEG er enig og forstår hva du mener,har såvidt sysslet med sånne ting sjøl.
Men må si jeg har møtt en del bredtransporter i sånn vanlig landevegsfart,som ikke er særlig heldig for deres omdømme/respekt.... Liten vits i følgebil når bredtransporten kommer 5 meter bak,i fullt driv rundt en uoversktlig sving likssom. Noe av poenget er vel at møtende trafikk i det hele tatt skal rekke å ta hensyn....

Måtte bare passe på og få sagt dette her,når muligheten bød seg ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg EK » Tor Des 10, 2009 22:56

Ok sorry da Desperado, det var ikke meningen, men var bare litt irritert fra pga det. Men skal skjerpe meg å begynne å skrive på bokmål.

Uansett ser jeg ikke noe galt i hva jeg har skrevet av måten som jeg uttalte det på.
- Even Kristoffersen-

Brukerens avatar
EK
Distribusjonssjåfør

Innlegg EK » Tor Des 10, 2009 23:01

Ok, den er grei MB 4154. Skjønner det, følgebilen skal så klart holde good avstand får å få mot passerende til å reagere. Men det er så alt for mange som aldri tar hensyn, å det irriterer meg veldig.
- Even Kristoffersen-

Brukerens avatar
EK
Distribusjonssjåfør

Innlegg Desperado » Tor Des 10, 2009 23:02

Det er bra, for det var en periode "alle" skulle skrive alt på dialekt, og alle skulle være flinkest til å kunne lokale ord og uttrykk. Men det var før du ble medlem. ;)
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg EK » Tor Des 10, 2009 23:04

Oki, ja jerg skjønner :)
Har ikke lest den om reglene før nå, men nå vet jeg det ;)
- Even Kristoffersen-

Brukerens avatar
EK
Distribusjonssjåfør

Innlegg Woodly » Søn Feb 07, 2010 20:03

1 blink med venstre blinklys betyr takk. :)
Så dere som er snlille og stopper for dem som skal opp så er det bare gjensidig å få et blink med blinklyset. :)
Renault Magnum Vega... Drømmen på veien.
Woodly
Distribusjonssjåfør

Innlegg formann » Søn Feb 07, 2010 21:03

Denne passer vel som både skreven og uskreven regel???

http://www.youtube.com/watch?v=h-8PBx7isoM

Mekanikeren på Volvo ble overrasket da han sa det var enkelt og få den belte alarmen til å begynne å tute litt senere, og jeg svarte at jeg helst villle ha den til å virke som originalt...
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Homer Simpson » Man Mar 14, 2011 12:39

Hei folkens, som relativt fersk med lappen så er det jo artig å lese denne tråden.

Jeg tror kanskje litt av grunnen til at signalene ikke er som før blant dagens sjåfører er opplæringa.

Man blir grundig opplært til at blinklys kun skal brukes når man svinger, og iallefall ikke slippe forbi, og skulle man finne på å blinke noen forbi, og det skulle skje en ulykke som følge av det, er du ansvarlig.

Bruk av lyd og lyshorn er jo kun lov for å varsle fare.

Dette får vi nye sjåfører inn med morsmelka, selv bruker jeg det med litt skjønn.

Vil jeg slippe noen forbi gir jeg ett kjapt blink til høyre, og holder gjerne igjen litt og signaliserer med brems, så får bilen bak se an om det er trygt å kjøre forbi selv, jeg holder igjen, selvfølgelig gjør jeg kun dette når jeg mener det er klart, men jeg kan jo ta feil jeg og.

Hilsinger jo greit med fjernlysa i dagslys, men når det mørkner er det jo greit å ikke blende folk, blinklys eller tåkelys er fint, eller switche om til evt. brøytelys ett sekund(kanskje forvirrende).

Det eneste signalet jeg fikk lære på kjøreskolen, det var blinke når vogntoget som kjører forbi deg har passert snuten din, den bruker jeg flittig selv.
Men skal man blinke en, tre eller fem ganger da, selv mener jeg 2-3 blink holder i massevis.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Charlzhen » Man Mar 14, 2011 13:29

Være varsom, aktpågivende og høflig tror jeg dekker det meste. I tillegg til vanlig sunn fornuft.... :)
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg Bjellestad » Tir Mar 13, 2012 21:48

Når vi møtes to store langs veien, holder den igjen som har en liten lomme eller bredere kjørebane. Dette for å gjøre passeringen enklest mulig.
Bjellestad
Bjellestad
Sykkelbud

Innlegg SindreMollerhaug » Man Sep 17, 2012 08:50

Mange kjører med håndholdt mobiltelefon. Dette er trafikkfarlig og mange klarer ikke å stoppe for de som skal krysse veien over gangfelt mens de snakker i håndholdt mobiltelefon. Det finnes mange billige Bluetooth handsfree i butikkene. Mange bryr seg ikke om dette.

Når jeg har ringt til folk jeg kjenner så skriker de plutselig i telefonen "JEG KJØRER NÅ". Dette burde ikke vært nødvendig. Hvis mobilen ringer og handsfree ikke er tilgjengelig, bør bilen stoppes før anropet besvares. Ikke besvar anropet før bilen stoppes.
SindreMollerhaug
Sykkelbud

Forrige

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest