Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg sinnastian » Fre Nov 16, 2007 21:45

det er et par ting jeg HATER!!!! mopeder, TRAKTORER UTEN SPEIL(eller så vet de ikke hvor de er) og alle nord for gjerstad mot oslo me person bil. og nettbuss, det er en intern sak i risør..
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -

Innlegg SivAlice » Lør Nov 17, 2007 12:57

Spurte en bonde engang hvorfor de ikke hadde speil på traktorne sine. Svar: De stikker så fælt ut at de bare er iveien!!! Hvis et tå mine skulle ryke i et ublidt møte m et el anna, da e i helt hændikæppa. Bøndern bør nå hvertfall ha et innvendig, men d hjelpe lite når hengern e større enn på en lastebil. At de tørr... ;)
Brukerens avatar
SivAlice
Veteran

Innlegg anrut » Søn Nov 18, 2007 08:08

Det er vel ikke bare speilene som er problemet med traktorene, det er jo veldig ofte at arbeidslysene står på uten at eieren synes det gjør noe. Særlig på denne tid av året, da det er mørkt.
Vel, det er jo enkelte av oss også som synes det er vanskelig å slå av ryggelysene hvis vi har egen bryter....
krøtterstier er best
Brukerens avatar
anrut
Hjelpemann

Innlegg nitedals » Søn Nov 18, 2007 22:00

Vil bare si til lakseekspressen. Hadde det ikke vært for dette firmaet som du refererer til ang høyden over haukeli, så hadde ingenting blitt gjort der oppe. Jeg vet hva han har gjort i byrokratiet for og få disse tunellene høyere. Dette firmaet her har klart noe på utrolig kort tid som mange andre ikke klarte. Alt dette for og snakke og legge frem dokumentasjon for miljø (han var veldig klar på miljø gevist her) og bruker man dette mot staten, da kan de ikke si nei. Bare tenk avis overslaget da.
Dette er noe staten ikke kan gjør. Men nok om dette firmaet. er enig i stort sett alt her einne jeg, men det og bakke,,hmm,,jo kanskje,,men litt fin manøver og lirking så kommer men nå forbi hverandre der oppe på haukeli ogso. må bare legge in lavgiret,,brette inn speglene,,hue utav vinduet da, :o) så går det aller meste forbi hverandre der inne. så det så.
Brukerens avatar
nitedals
Lærling

Innlegg Desperado » Søn Nov 18, 2007 22:10

Ja snart begynner de vel å bygge bilene bredere også. Og når de da blir stoppet begynner hylekoret igjen???
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg nitedals » Man Nov 19, 2007 01:14

Desperado skrev:Ja snart begynner de vel å bygge bilene bredere også. Og når de da blir stoppet begynner hylekoret igjen???

det blir veldig lite aktuelt. men att høyden kan stige etter dette er jeg hundre prosent sikker på. Det er alltid noen som på død og liv skal ligge 10 cm over det som er fattet. skjønner ikke dette, men det er meg,,svima som jeg er,det var Angel85 som sa jeg er svima :shock: ,så det stemmer sikker det ja :flire:
Brukerens avatar
nitedals
Lærling

Innlegg Desperado » Tir Nov 20, 2007 08:22

Jeg skjönner ikke hvorfor Norge på död og liv skal väre flinkest i EU-klassen når det gjelder lys og sånt som vi trenger her som det er så mörkt. Og samtidig kan vi drite i den generelle höydebegrensningen på 4 meter som de har på kontinentet...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg anrut » Ons Nov 21, 2007 17:59

Det er klart vi må være flinke gutter og følge EU når det gjelder lys, kunne jo hende vi så noe hvis vi har mer enn standard lys.
Opplevde forøvrig forleden å lyse opp en av disse "flinke" karene på Trengereid her en natt og det gikk jo ikke upåaktet hen. Det ble en lang og tung tale om fire tusenmetere for mye osv. Fyren var uhøflig så jeg kjørte og hørte ikke noe etterpå...
krøtterstier er best
Brukerens avatar
anrut
Hjelpemann

Innlegg Scania Dronningå » Søn Nov 25, 2007 23:03

eller hvorfor ikke bare strengere opplæring på å få mopedlappen slik at mopedene kan følge fartsgrensene så slipper folk å irritrere seg.. men mangen har den oppfatningen at hvis di ser en moped skal di forbi selv om den følger fartsgrensa
viss du ikje vett ka du snakke om... bare snakk videre.. :)
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran

Innlegg Birre » Tir Nov 27, 2007 01:37

Angående lysbruk ved kontroll er det også vanlig med to blink med langlys.
Birre
Sykkelbud

Innlegg anrut » Tir Nov 27, 2007 06:30

Dette med blinkingen er det ikke mange som gjør lenger har jeg hørt, jeg snakker med enkelte som ikke har fått tegn som følgelig har levert en gavepakke til overivrige tjenestemenn.
krøtterstier er best
Brukerens avatar
anrut
Hjelpemann

Innlegg psychopelle » Lør Jan 05, 2008 03:50

visste at to fingre som en V var vekt, men hva betyr èn finger? ofte når jeg har kjørt forbi eller har det travelt, viser bilister meg bare èn finger.. oftest den midterste på høyrehånda. Kanskje: " du kjører en kilometer eller to for fort"? "ett hjul har falt av"? Noen som har idèer?
psychopelle
Hjelpemann

Innlegg OlavEmil » Lør Jan 05, 2008 09:49

Hehe. Den må vi fundere litt på, du :D.
OlavEmil
Bileier

Innlegg anrut » Søn Jan 06, 2008 15:14

Som du sier selv psychopelle, du har nok hatt det litt for travelt ja og derfor fått en pekefinger antar jeg. hehe
krøtterstier er best
Brukerens avatar
anrut
Hjelpemann

Innlegg Rashid » Fre Jan 18, 2008 12:34

Hallo:
Har nettopp "funnet" dette forumet, og dette blir mitt første innlegg:
Begynte som sjåfør på tungbil i 1965 som 19åring, og holdt det gående (som levebrød) i inn - utland frem til 1972. Siden har det vært skipsfart og Nordsjøliv (plattform)

Trådens navn, Uskrevne regler på vegen har ikke forandret seg stort. Heller ikke veiene, hvis vi ser bort i fra de store byene. Men det har heldigvis utstyret, med tanke på bekvemmelighet. Desverre, med tanke på veienes beskaffenhet. :evil: Årsaken til "desverre" er det tidspresset dere har i dag. Sjøl om jeg har både førerkort og nødvendig "ferdighet" (som det så fagert heter) tror jeg neppe jeg hadde holdt ut lenge i langtransporten med dagens bilbredde på fortidenes veier. Det holder med en avløsertur i ny og ned. Jeg berømmer dere før deres fremferd i trafikken, både på fjelloverganger og bytrafikken. Ulykkene er fortsatt for mange, men det var ikke bedre før heller, antallet biler på veiene tatt i betraktning. Når myndighetene ikke legger til rette for tungbil vinters tid, brøyting først ved 20 - 25cm snø på veien fra Grong og nordover, må ingen bli forbauset over "stygg statistikk"!!!! :twisted: Det er jo det disse tragediene betegnes som av våre myndigheter. Dette irriterer meg mere enn det smaker, holdningene som bla. kommer fram fra disse mystiske myndighetspersoner.

Samme med uthengningen av "disse utenlandske trailersjåfører som ikke skjønner bæret av norske forhold". Kjør en tur til f.eks. Davos i Sveits i januar - desember: Hvor mange av dere tror at dere møter ubrøytet vei mellom Landquart og Davos? Ved store snøfall blir veien stengt for tungbil til den er brøytet og forsvarlig å kjøre på, med toakslet trekkvogn og eurotralle. Disse myndigheter tar ansvar. Hvor ansvarlig er våre myndigheter når sånne slippes "løs i fri dressur" på ubrøytede norske vinterveier.
Nei, norske myndigheter må nok lære litt av presten som sa: Man kan ikke bare si HALLELUJA, man må også gjøre det!
Rashid,
X-sjåfør. (1965 - 1978) Siden div. vikarturer.
Rashid
Hjelpemann

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest