Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

En finger

Innlegg Silvercrow » Søn Feb 03, 2008 23:32

Jeg kunne ikke unngå å tenke på en episode jeg hadde en gang opp Østerdalen, - med privatbilen min (dengang en blå Honda Accord). Jeg hadde stått på Elverum for å skifte ei lyspære, - og klønete som jeg er greide jeg å brenne en finger på radiatoren. (den i midten på venstrehånda) Det gjorde J..vlig vondt! For å kjøle ned langfingeren satt jeg med langfingeren ut gjennom vinduet i vindsuset, - og det lindret jo. Det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor lastebilene som kom i mot ble litt arge i fjeset.... (kremt)

Så til de av dere som ble fornærmet på det groveste av en bilist i en blå Accord som rakk finger til alle han møtte så sier jeg herved Unnskyld. Jeg mente ikke å fornærme noen, - jeg prøvde bare å lindre min såre langfinger.
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg scaniaV8power » Man Feb 04, 2008 20:32

Hehe er fort gjort :flire:
Intel inside, idiot outside...
Brukerens avatar
scaniaV8power
Bileier

Re: En finger

Innlegg r1morten » Man Feb 04, 2008 21:44

Silvercrow skrev:Jeg kunne ikke unngå å tenke på en episode jeg hadde en gang opp Østerdalen, - med privatbilen min (dengang en blå Honda Accord). Jeg hadde stått på Elverum for å skifte ei lyspære, - og klønete som jeg er greide jeg å brenne en finger på radiatoren. (den i midten på venstrehånda) Det gjorde J..vlig vondt! For å kjøle ned langfingeren satt jeg med langfingeren ut gjennom vinduet i vindsuset, - og det lindret jo. Det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor lastebilene som kom i mot ble litt arge i fjeset.... (kremt)

Så til de av dere som ble fornærmet på det groveste av en bilist i en blå Accord som rakk finger til alle han møtte så sier jeg herved Unnskyld. Jeg mente ikke å fornærme noen, - jeg prøvde bare å lindre min såre langfinger.

hehehehehe :flire: :flire: :flire:
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg dibben » Søn Mar 02, 2008 20:32

Har kjørt vogntog nå i snart ett år.Kjørt mange turer til sirdal med sørpe til torvtak.Begynte med en Renault kerax med 390 esler og kun motorbrems.Må si jeg blir stadig overraska over hvor intenst dumme endel billister er!Jeg prøverder det er plass til det å slippe billistene forbi,men det er visst om å gjøre for disse jævla turistene med leiebiler å komme først til hytta.Kjører forbi uansett om det er før bakketopp eller midt i en sving.Driter i om det kan komme biler mot.Det verste er at disse idiotene er familer med flere barn i bilen,som ofte sitter løst i bilen også!!!Hva er det disse idiotene tenker på?Er likt når jeg er på vei nedover,og disse nauta er på vei opp til sirdal.Kommer rundt svingene så fort at jeg kun ser det hvite i øynene på sjåføren når di ser meg.Panikkbrems og en fæl ratting for å unngå meg eller grøfta.Er ikke så morro å se døden i øynenen flere ganger hver dag!!!!Er heldigvis ikke så mye nå i vintersesongen,men er det meldt snø i fjellet,er helvete i gang,da skal en opp som første mann,koste hva det koste vil!!!Er lov å bruke sunn fornuft når en kjører!Jeg setter det i allefall som mål at visst det kommer en i mot meg som ikke klarer å stoppe,og veien er for smal,skal jeg stå stille,og han kjøre i meg.Altså holde så lav fart at jeg klarer å stoppe!Det gjelder meg som alle andre-bruk sunn fornuft når en kjører,du leker tross alt med livet til noen andre visst du kjører som en idiot.............Takker for dette forumet,så jeg kan få blåse ut blandt andre som faktisk forstår min frustrasjon!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg CatHan » Lør Mar 08, 2008 19:45

Dette her burde være en regel.

Det er å vekke folk som står i køen på fergekaier.

Jeg skulle ta fergen fra Sandvikvåg til Halhjem klokken 0430 natt til torsdag. Jeg kom frem til Sandvikvåg klokken 0335 som nummer 2 i køen og skulle sove til klokken 0415. Båten kommer klokken 0420. Alarmene pep klokken 0415 og jeg slo den av og lå i sengen og ventet til båten la til kai. Det endte med at jeg sovnet igjen og våknet igjen klokken 0525. Jeg ser ut vinduene og ser at jeg står ensom og forlatt igjen på kaien. Neste ferge gikk klokken 0615. Når jeg snakket med matrosen på 0615 fergen sa han at de slo på søkelyset og lyste inn i hytten i 10 minutter for å vekke meg og når jeg sov så godt kunne jeg bare sove videre.

Jeg skulle vært på terminalen i Bergen klokken 0600. Klokken ble 0740 før jeg kjørte inn porten.

Jeg har vekket folk minst 5 stk de siste mnd som har sovnet på kaien. Har til og med gått ut når det har regnet sidelengs i tskjorte. Det er det minste man kan gjøre for hverandre syns jeg.
CatHan
Lærling

Innlegg LeHives » Ons Mar 19, 2008 09:47

Hei alle.

Har begynt kjøre igjen igjen og fant forumet her nå, cool med møtested for alle slags sjåfører! Selv kjører jeg en Renault Premium 370dxi 07-mod med kran(20t/m) og trives med det.

Dette er vel kanskje litt off topic men etter og ha lest hele tråden her lurte jeg på hva slags walkie du/dere bruker/anbefaler?!

Ellers enig med mange her ang lysbruk og hilsninger m.m. Hyggelig om alle var mere "kompis" i væremåte/kjøremåte så vi i det minste ikke lager dagene værre for hverandre. 8-)
Er endelig på veien igjen etter en del års sykdom...
Brukerens avatar
LeHives
Sykkelbud

Innlegg børge FH12 » Ons Mar 19, 2008 13:01

va på tur fra steinkjær her en morgen, i februar! har pasert verdal, ser æ det står en gjemg med lakris-kalla i motgående felt og har fartskontroll.

så møter jeg noen kolegaer lenger frem og slår på rotor lampan og blinke som en idiot med langlysan!og holder opp to fingre i en V.

va to norske med el utlæning imellom! blinke,blike (mørt) blike,blinke

en annen gang var jeg på tur opp den såkalte moholt-lia i trondheim

lå i ytterfeltet med gått skuv for å ta i ma fart te lia ! der er det selfølgelig en IDIOT son lig i veien i 65 km/h blinke med lysan et par ganger ! med den etterfølgende respåns fra IDIOTEN forran !! BRÅBREMSER så jed nesten går i hekken pån !! har tatn med fult fast på bilen ja !"""IDIOTEN blir så ligende fremom med opp hele bakken og ned mot lade krysset vor jeg og han skall av ! DA får jeg se det ! i bakseter ligger det en baby i en son sekk uten belte på og i forsete sitter mor også uten belta !!!!!!!!

da vart det bare å følge etter derre idioten og gji en helvetes te kjeftskur og spure jeg han koffer han lå i det feltet og ikke svinte over i det andre ! fikk jeg til svar at det hadde jeg bare med å drite i !!! da va det nesten det sa pang på parkeringa på ika !! bra for han at kjæringa va med for å si det sånn! da forklate æ kor nerme katastrofen han og den ny stifa familien va , vartn lit spakar i tone fallet og bedd om unkyldning te mæ for at han gjorde det han gjorda ! så gløtta æ in bakvinduet på bila ten å så beggen la dær uten belte ! da vartn bare still!!

æ e ikke ut etter verken å lag eller ødeleg for verken for meg eller kolegaer med den oppførsel æ hadd der og da men norn står mitt i det er det ikke bare bare å (forholde seg rolig) vist dokker sjønne !!
vart vell mer redd en forbanna !!!! så den samme bila noen dager etter på city syd da va det belter på bådet barnet og moren !!! syn det ska gå te det skrittet før folk sjønne kor farlig det er traffikken!
jeg kjører for mat!!
og har dyseleksi
børge FH12
Lærling

Innlegg LuckDuck » Tor Mar 20, 2008 11:19

ABB er en stor bedrift. Hvis en kollega kommer på besøk i kantinen og tar med en kopp kaffe til deg, selv om han ikke kjenner deg, så ville du gjort det samme(kanskje?).
Samme suppa med å varsle om en kontroll på en veistrekkning.
Koster en liten bevegelse med fingrene, sparer deg for flere dagslønninger.
Jærbu
Brukerens avatar
LuckDuck
Langtransportsjåfør

Uskrevne regler!

Innlegg Piddien » Man Mai 19, 2008 01:24

Det er artig å se hva andre mener burde være uskrevne regler. De aller flste er jo en selvfølgelighet og ren høflighet. Men så er det jo dette at samhold og høflighet er det bare blitt mindre av desverre. Alt for mange tenker bare på seg selv og driter i andre kollegaer.
Angående vekttegn har jeg selv sett så mange forskjellige at det bare er til å bli forvirret av. Selv bruker jeg ett blink med venstre blinklys før jeg møter andre biler gjerne i kombinasjon med V tegn, hvis jeg hilser på en kollega bruker jeg blinklys kombinasjon etter passering og det gjør jeg for å slippe å blende møtende kollega med masse lux. Før var det også vanlig å vifte med en skive i frontruten men dette blir det vel dårlig med fremover nå som den digitale tidsalder har innhentet oss. :flire:
Men kansje noen skulle innformere våre nye langtransportsjåfører om hva som gjelder langs veiene.
Det burde strengt tatt ikke være nødvendig å tipse folk om kontroller men alle kan ha vært uheldig en gang i blant!!!!
God tur videre folkens :D
Tung bil = Tung rock
Brukerens avatar
Piddien
Sykkelbud

Innlegg sinnastian » Søn Jun 08, 2008 10:23

jeg blir helt fra meg her.. det burde være en selfølge og gi vekt tegn.. hvis du jobber på en bedrift og arbeids tilsynet kommer dit så får du jo beskjed om det.. og mener du at du har alt på stell så har du ikke truffet rette personen,, det er nok av idioter me vester som har plutselig fått alt for my makt,, en dag så kommer jeg te og gi en av de jekkstanga.. jeg er det du kan kalle en kriminell fra jeg starter bilen på søndag te jeg er hjemme på fredag igjen.. selv om jeg har alt på stell så orker jeg ikke inn i kontroll hvis jeg kan sleppe.. har en ganske bånn gass dag og da har jeg ikke tid te og stå inne på vekta og sture i en time.. så hvis ikke dere vil gi meg vekt tegn så er det dumt men husk at jeg husker lenge og kan bli JÆVLI sinna (nesten hjerteinfarkt). :evil:
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -

Innlegg r1morten » Søn Jun 08, 2008 11:30

Så så Stian,rolig nå. :flire: :flire:
Kjørte en gang for et lokalt firma her i Arendal,hadde vært i stavanger en tur og var på vei til Kr.sand for å laste ut til Danmark den gangen. Like etter Mandal møtte jeg en kollega fra samme firma,han kjørte i følge med en annen så jeg hørte de på walkien en liten stund før. Etter vi hadde passert hverandre så hørte jeg han sa at der var det visst en ny sjåfør.
Noen få mil etterpå ble jeg belønnet med 2500kr i bot i radar.
Vi var aldri spesielt gode venner etterpå jeg og han kollegaen.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg sickpuppy » Søn Jun 08, 2008 21:55

Jeg er helt enig, og har vel ytret det selv også.. At jo, selvfølgelig skal vi gjøre alt vi kan for å ha alt på stell og ferdes lovlig på alle måter etter veien. Men det er ikke alltid det lar seg gjøre!
Jeg blir kvalm av disse dobbeltmoralistene som sitter på kaféer og her på forumet og sier "klar dere sjøl", eller om du spør de om det er kontroll, så sier de at det er kontroll når det ikke er det, da er det jo forsåvidt greit, men om han gjør det motsatte også så kan han sette deg i ei lei knipe.. Jeg kommer aldri til å prøve å lure noen opp i stry, og jeg kommer til å fortsette å vise vekttegn til folk jeg møter etter ei vekt hvor det er kontroll. Så får det være opp til de selv om de skal stoppe og dobbeltsjekke at alt er i orden FØR kontrollen, istedet for å bli "tatt" for noe småtteri i en kontroll..
sickpuppy

Innlegg Desperado » Søn Jun 08, 2008 22:00

Enig med puppyen. Jeg har IKKE tenkt å synke så lavt at jeg ikke gir beskjed om kontroller og den slags. Men problemet er vel egentlig ikke at de ikke VIL gi beskjed. De skjønner vel kanskje ikke at de BØR gi beskjed. For mange av dagens sjåfører er kun gjennomsnittlige personbilister som har fått lov til å kjøre trailer.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg r1morten » Man Jun 09, 2008 16:42

Jeg gir alltid beskjed når det er noe langs veien,være seg radar,vekt,en tylling som har parkert rett bak en sving eller noe annet.
Ok,vi skal jo kjøre lovlig,ikke for fort,ikke for tung,og gud hjelpe oss alle og noen til om vi kjører 25 min for lenge for å finne en grei plass og slippe trykket i ryggen.
Vi skjønner at av og til blir det brutt en regel eller kanskje to på en dårlig dag,og det skjønner de gulkledde også men istedenfor å vise litt forståelse er det opp med blokka for å skrive ut en liten bot.
Jeg betaler nok til staten i skatter og avgifter,det gjør vi alle så om mitt tegn på en kontroll kan "snyte"staten for noen kroner så gjør jeg det med veldig god samvittighet ja. :D
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg no problem » Fre Jun 20, 2008 21:02

slipp forbi!!! da dere får noen i ræva, ingen vits å ligge å bestemme tempoet i mange mil da EGOER:)))
ingen foran ingen ved siden, bare bak
værste jeg veit er sinker i trafikken, slipp forbi for FAN
no problem
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest