Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Linse Lusa » Tir Jul 15, 2008 15:52

Hei, eg prøver å følge alle de uskrevne reglene så godt det går an....hilser og stopper....for at alle skal ha det greit på veien... MEN noe som irriterer meg er::::
BRED LAST.... som kjører som de har stjålet både bil og last.

Vi har smale veier i dette landet, kan ikke forvente at vi skal kunne se rundt svingen at de har skilt og lys som blinker. Er det andre som har registrert dette??? :evil:
Damer kan gjøre mer en en ting samtidig........!!!!!
Linse Lusa
Hjelpemann

Innlegg Viking Spirit » Tir Jul 15, 2008 16:25

Ja mange bred last køyre faen so dei ha stjåle alt,og so kjem ofta ledebilen fleire kilometer før bred lasten.
Er da eg som er for brei eller er da bred lasten??? :evil:
Satans favourite son
LIGHTFORCE
KJAPPAST OG TØFFAST RV7 HARDANGERVIDDA
SIDER MAFIAEN.
Brukerens avatar
Viking Spirit
Veteran

Innlegg erling » Tir Jul 15, 2008 17:09

ja, eller 7,5meter foran bredlasten.....
erling
Veteran

Innlegg forman » Ons Aug 06, 2008 23:58

Vis det er en strekning som sjåførne er flinke til å si ifra om kontroller i god tid, så er det Kongsvinger/Kløfta eller Kløfta/Kongsvinger.
Kjørt en del turer der de siste ukene, og det har vært kontroll begge veien på nesten alle turene, så vil bare rette en stor takk til alle som sier ifra uansett strekning...
forman
Sykkelbud

Innlegg Skripis » Tir Aug 26, 2008 22:26

r1morten skrev:He he,kunne minne om kollegaen som jeg skrev om,litt samme typen.Men er mange gode historier om han da,han ble desverre syk for noen år siden og da gikk det ikke lenge før han var i kofferten desverre.

Krokrenna? Han har vel aldri hatt noe "i orden". Unntatt kjeften da. ;)
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg r1morten » Ons Aug 27, 2008 19:48

He he,du tok den ja. :flire: ;)
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg Kirsa`n » Fre Sep 12, 2008 21:27

NOE ALLE BURTE TENKE PÅ !!!!!!!!

jeg har kjørt storbil berging for viking redningstjeneste i ca 17 år. Har stått mye langs motorveier, fylkesveier og riksveier på østlandet og skrudd på lastebiler og småbiler. sikkert endel av dere som leser dette som vet hva jeg snakker om og som har hatt havari på bilen.
Til dere andre. . . . . prøv å tenke dere at dere står der langs veien med havaret bil og føler deg egentlig veldig liten, iallefall når det kommer vogntog forbi.

HVORFOR GÅR DET IKKE ANN Å VISE LITT HENSYN....... :twisted: :twisted: :twisted:

Har opplevd det SÅÅÅÅÅ mange ganger. det virker som om bergingsbilen eller havaristen er som ett siktemerke...."hvor nerme kan jeg komme"......

Må da kunne gå ann å sakke farten littegrann ELLER :twisted:
eller svinge ut litt. :dammit:

opplevde en gang ett vogntog som presterte å kjøre speilet av bergingsbilen min :kokko:

Varseltrekanter overlever ikke mange minutter heller :twisted:

Husk at vongtog ruver noe helt jævlig når man står langs veien. det blåser fælt bak dem og spesielt når det regner.
:shock:

ingen som står der langs veien for moroskyld :evil:

Mange sjåfører som er flinke til å ta hensyn, Men de som "driter" i det ødelegger så mye. også rykte til alle andre sjåfører.

ingen ting er så vanskelig å bli kvitt som et dårlig rykte :shock:
pete`n er cool vogn ja
kan ikke BARE ha det morro, må ha litt gøy også
Kirsa`n
Distribusjonssjåfør

Innlegg Lux » Lør Sep 13, 2008 02:29

Kirsa`n : Dette var meget bra skrevet, håper mange leser dette og har det i bakhodet når de kommer til en slik situasjon e.l. Det samme gjelder hvis det står parkert et vogntog på ei lomme tett inntil vegen, legg ut når du passerer, det ligger kanskje en som prøver å sove inni der.
De som har stått helt inntil vegen vet..........
De som ikke vet, bør kanskje prøve det....... ;)
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-

Innlegg Trønderjet » Man Sep 15, 2008 10:50

Brukerens avatar
Trønderjet
Bileier

Innlegg Kirsa`n » Man Sep 15, 2008 19:04

HHMMMM helt utrolig så mye dumt som skjer i trafikken :-?
var vel ingen trailer som kjørte ned denne dama (for da hadde heltsikkert stått "kjørt ned av trailer")

En kolega i svergie ble desverre kjørt ihjel for noen år siden, :sad: , , , det var under en bilberging på motorvei,, , og heldigvis ikke av en trailer, , , men det burte vært unngått hvis alle tar littegrann hensyn :-?
pete`n er cool vogn ja
kan ikke BARE ha det morro, må ha litt gøy også
Kirsa`n
Distribusjonssjåfør

Innlegg alcapaal » Tor Sep 25, 2008 16:27

Takk for en fin tråd 8-)
Har nå lest samtlige innlegg og håper noe har festet seg siden jeg snart skal begynne å kjøre :)
Mange nyttige tips :)
alcapaal
Hjelpemann

Mennesker som arbeider langs ved veien.

Innlegg brukar » Tor Sep 25, 2008 21:24

Det kan vel skrives adskillig flere bøker om "tullingene" og deres adferd, en om de som tar hensyn, - desverre.
Men slik er det egentlig i alle samfunnslag, yrker og grupperinger generelt.
Det er "tullingene" som blir lagt merke til.

Et selvopplevd tilfelle på 80-tallet på autobahn i Tyskland et sted. Trur det kunne være like før Fuldabakkene, - eller like etter.

I alle fall var dette ei km.-lang flate med kun lastebiler i høyre felt, - og de fartsgale i venstre.
Jeg kjørte etter en bil og henger fra det tyske postvesen, og det gikk seint for køen var milelang. Går ut fra at denne bilen forran meg var lommekjent, for etter ei stund blinka han ut til venstre og ville kjøre forbi. Og det til tross for at det fremdeles var forbikjøring forbudt for lastebiler.

I det samme blinklyset hans begynte å blinke, var det én der bak som også begynte å blinke, men med helt andre lys. Dette ga lastebilen jamt blaffen i og fortsette sin manøver ut til venstresporet.

Nå viste det seg at like der fremme gikk det over til trefelts vei, men vi hadde ikke kommet helt frem til det tredje feltet da det begynte å skrike og ryke noe infernalsk i dekk på en bil som hadde nådd oss igjen. Og den hadde ikke akkurat kjørt sakte.
Har vel aldri sett en så nær nestenkollisjon noen gang, - hverken før eller siden. Til tross for at det var en av de "feiteste" Merzedesbilene jeg hadde sett, var det ikke blokkeringfrie bremser på denne. Det var jo tydelig å se.

Da personbilen endelig stoppa, hadde all annen trafikk også stoppa, - kanskje mest på grunn av dette jammeret og røyken fra denne pesonbilen.
Jeg lyver ikke om det kunne være kun cm. mellom denne pesonbilen og støtfangeren på hengeren til lastebilen. Men det gikk heldigvis så på håret akkurat.

Da det hele igjen skulle settes igang, begynte også denne personbilen å trille, men det ble et syn for guder.
Nå er ikke jeg blitt noen gud, men å se denne personbilen kjøre på usynlige fartdumper var litt merkelig. Eller det som egentlig var tilfelle, - han hadde slitt alle fire dekkene så ned på en og samme sted på dekket, slik at bilen "gynget" opp og ned når han kjørte i gangfart.
Hadde jeg ikke sett det selv, ville jeg ha tvilt på sannhetsgehalten.

Også alle fire hjulene, - OG at de alle fire hjulene tok så jevnt på bremsingen. Hadde et forhjul tatt litt mere enn de andre, hadde det vel heller blitt bærtur på sjåføren i stedet.

Nå var dette en dyr bil å se til, så at den kanskje var bygd for slike "kriser" kan nok kanskje være tilfelle.

Dette var egentlig en avsporing fra selve tema, men en merkelig opplevelse var det i alle fall.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Glimrande tråd!

Innlegg myrstadlars » Lør Sep 27, 2008 19:31

Dette var ein flott tråd. Har ikkje oppdaga den før...

Eg har lenge irritert meg på dette med breilastbilar. Det virkar som kommunikasjonen mellom følgebil og lastebil er til tider heilt fråverande.
Eg møtte ein gong ein følgebil på vei opp torvundsåsen på E39 og la meg ut på ei lomme å venta. Eg stod der i ca eit minutt men det var ingen lastebil å sjå og bestemte meg derfor for å køyre vidare oppover. På toppen stod breilastbilen å venta og det var flaks at vi ikkje møtest på det smalaste partiet...

Hadde tillegg vore ein ide å merka følgebilen med bredda på breilasten? Kunne vere greitt å venta kor stor plass en må rekne på trange vestlandsvegar...
Brukerens avatar
myrstadlars
Lærling

Innlegg volvo gær`n » Tir Sep 30, 2008 06:56

Kirsa`n skrev:HHMMMM helt utrolig så mye dumt som skjer i trafikken :-?
var vel ingen trailer som kjørte ned denne dama (for da hadde heltsikkert stått "kjørt ned av trailer")

En kolega i svergie ble desverre kjørt ihjel for noen år siden, :sad: , , , det var under en bilberging på motorvei,, , og heldigvis ikke av en trailer, , , men det burte vært unngått hvis alle tar littegrann hensyn :-?

Bilister også, de tenker ikke mye de heller
Bilde
volvo gær`n
Veteran

Re: Glimrande tråd!

Innlegg lydkailln » Tir Okt 14, 2008 14:49

myrstadlars skrev:Dette var ein flott tråd. Har ikkje oppdaga den før...

Eg har lenge irritert meg på dette med breilastbilar. Det virkar som kommunikasjonen mellom følgebil og lastebil er til tider heilt fråverande.
Eg møtte ein gong ein følgebil på vei opp torvundsåsen på E39 og la meg ut på ei lomme å venta. Eg stod der i ca eit minutt men det var ingen lastebil å sjå og bestemte meg derfor for å køyre vidare oppover. På toppen stod breilastbilen å venta og det var flaks at vi ikkje møtest på det smalaste partiet...

Hadde tillegg vore ein ide å merka følgebilen med bredda på breilasten? Kunne vere greitt å venta kor stor plass en må rekne på trange vestlandsvegar...

Er desverre ikke lov å merke fölgebilen med bredde.
Ha ein fin dag.
Hilsen Odd Eystein Noem
lydkailln
Lærling

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest