Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg osmark » Lør Okt 18, 2008 00:03

Ikke lov å merke følgebilen med bredde??? Noe som står skrevet i skriften???

Har mange ganger skulle ønsket å vite hvor bred den som lurer bak svingen er.
Brukerens avatar
osmark
Lærling

Innlegg lydkailln » Tor Okt 23, 2008 22:18

osmark skrev:Ikke lov å merke følgebilen med bredde??? Noe som står skrevet i skriften???

Hadde nok hvert en fordel for oss som kjører bredt en gang iblandt også det ja!!
Ha ein fin dag.
Hilsen Odd Eystein Noem
lydkailln
Lærling

Innlegg FH-bejben » Fre Okt 24, 2008 06:25

Møtte en kjekk slik.. han hadde rullende lysskilt hvor han kunne skrive inn f.eks: BRED LAST 3,50
det er jo helt genialt for oss som er litt større enn en smart-bil å vite..

men fortsatt er det verste å møte en følgebil som ligger på hvitstripa.. får jo ikke noe ide om hvor brei den som følges er.. og så det er sakt: det er utrolig mye dårlig følging! jeg blir jo hysterisk irritert på det..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg Kirsa`n » Fre Jan 09, 2009 22:04

en ting som irrrrreterer meg. . .når det kommer en som følger å han kjører "FIESTA" da med ei lita lampe på taket på størrelse med ett Tlys. ser ut som dusten har glemt å ta vekk lampa etter at han punkterte. :twisted: :twisted:
også de som kjører å "gjemmer" seg bort for ike å være i veien for andre :twisted: :twisted:
pete`n er cool vogn ja
kan ikke BARE ha det morro, må ha litt gøy også
Kirsa`n
Distribusjonssjåfør

Innlegg Rockeren » Ons Jan 28, 2009 16:52

Flott tråd dette,fikk en del tips og slikt nå som kan være fint å ta med seg videre i arbeidslivet :)

Måtte flire litt av historia til "brukar",den på motorvegen i tyskland...Ser det nesten for meg.. :D
Har lagt merke til her,at det er mange som har en ufattelig god evne til å skrive slike historier :D
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Hold sia di så e ikke d nå problem

Innlegg piloten » Søn Feb 08, 2009 01:39

Petters skrev:Sjøl om du er lommekjent på vegen,og vet at det skal gå 2 vogntog i bredden,slakk ned når møter en som kanskje ikke vet det/ser det.

Mange har en tendes til å holde max fart uansett.....Skummelt.
Lett for den som kommer imot kan dra på skogen,eller i fronten på deg.
piloten
Sykkelbud

Innlegg piloten » Søn Feb 08, 2009 01:47

Det var alltid sånn at den som kom ned hadde vikeplikt for den som kom opp før i tiden .Nå kommer de i 90 kmt.Har hatt noen aha opplevelser i korgfjellet før tunellen.Dette har blitt verre med årene,er det kjøre hviletid eller retarder som er årsaken???? :roll:
piloten
Sykkelbud

Innlegg osmark » Søn Feb 08, 2009 02:06

Har vel noe med folka som er retarded
Brukerens avatar
osmark
Lærling

Innlegg Bjornstad » Man Mar 02, 2009 18:46

FH-bejben skrev:Møtte en kjekk slik.. han hadde rullende lysskilt hvor han kunne skrive inn f.eks: BRED LAST 3,50
det er jo helt genialt for oss som er litt større enn en smart-bil å vite..

men fortsatt er det verste å møte en følgebil som ligger på hvitstripa.. får jo ikke noe ide om hvor brei den som følges er.. og så det er sakt: det er utrolig mye dårlig følging! jeg blir jo hysterisk irritert på det..

Hehe, kjekt det. Er mye dårlig følgebilkjøring ja, det er faktisk ganske mange krav til denne kjøringa, men i praksis bryr ikke statens vegvensen mye om det ser det ut til. Kommer jo stadig dårlig merkede utenlandske følgebiler over grensa som du ikke engang skjønner hva som står på skilta.

Har hørt snakk om at det kommer krav til følgebil kjøring etterhvert, må ha klasse CE for å kjøre følgebil for kl CE osv. Samt at bilen skal være rigga på en bestemt måte med tilhørenede utstyr som kjegler å icom osv i bilen. Farsjan har vært i sverige å tatt VTL-kurs, å har rigga en bil som oppfyller disse krava. Han har jo itillegg peiling på åssen å kjøre følgebil da han har sotte bak rattet på alt mulig de siste 25 åra.. alt i fra tippbilkjøring til stort og tung spesialtransport....

Håper de lovene kommer på banen fort som mulig egentlig!
Bjornstad
Sykkelbud

Innlegg drinkin` and dreamin` » Tir Mar 10, 2009 23:01

mykje nytt her ja..v tegn for vekt, slå gjerne på taklys for å vise..skive ell ein cd for skive kontr...har nå funka dei seiste 18 åra..dei md gass lamper blinker kje på kvelden for å helse..da bruker me blinklys..slik virkar d på haukeli iverfall. :)
drinkin` and dreamin`
Sykkelbud

vet aldri om d er hvil så må lage skilt i vindu om vekking

Innlegg scandalia » Ons Aug 26, 2009 20:24

CatHan skrev:Dette her burde være en regel.

Det er å vekke folk som står i køen på fergekaier.

Jeg skulle ta fergen fra Sandvikvåg til Halhjem klokken 0430 natt til torsdag. Jeg kom frem til Sandvikvåg klokken 0335 som nummer 2 i køen og skulle sove til klokken 0415. Båten kommer klokken 0420. Alarmene pep klokken 0415 og jeg slo den av og lå i sengen og ventet til båten la til kai. Det endte med at jeg sovnet igjen og våknet igjen klokken 0525. Jeg ser ut vinduene og ser at jeg står ensom og forlatt igjen på kaien. Neste ferge gikk klokken 0615. Når jeg snakket med matrosen på 0615 fergen sa han at de slo på søkelyset og lyste inn i hytten i 10 minutter for å vekke meg og når jeg sov så godt kunne jeg bare sove videre.

Jeg skulle vært på terminalen i Bergen klokken 0600. Klokken ble 0740 før jeg kjørte inn porten.

Jeg har vekket folk minst 5 stk de siste mnd som har sovnet på kaien. Har til og med gått ut når det har regnet sidelengs i tskjorte. Det er det minste man kan gjøre for hverandre syns jeg.
d finnes bare 2 typer lastebil ny og gammel volvo
Brukerens avatar
scandalia
Sykkelbud

Innlegg Tom » Ons Aug 26, 2009 20:39

osmark skrev:Ikke lov å merke følgebilen med bredde??? Noe som står skrevet i skriften???

260-300 rotorlys og bredlastskilt
300-350 følgebil i tillegg med rotorlys og bredlastskilt
Over 350 er det som oftest Politieskorte.....

Så er det følgebil, så er det bare å kalkulere med 350...det som er mindre...får være bonus :-P
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg mktef » Man Nov 09, 2009 22:29

Du kan fort få deg en overraskelse om politiet ikke gidder å følge.
Vi freser rundt med 4,0m og mange steder gidder dem ikke å følge oss.
Det varierer mellom distriktene.
Nå må det sies at følgebilsjåførene våre på 4m har eget kurs i følgebilkjøring.

Sitter jeg i følgebilen skjønner du fort hvor mye plass vi trenger. 8-)
Og så kan det nevnes at VW transporter går under brua på bruleggeren....
Have a nice day!
mktef
Hjelpemann

Innlegg EK » Tor Des 10, 2009 22:23

TA HÆNSYN TEL BILA ME MASSE ROTORPLINKING ME BREILAST SKILT!!!

E så sinnsykt mange såm bare kjøre på å jer sæ faen, faen så irriteranes.
E mange å såm ikkje førstår det, e det muli? :evil:

Har vært borti en gang å fløtte en 40 tonns gravmaskin i et bolifelt, å da hadde ei kjærring såm kåm kjøranes dær ringt tel sjæfen å sakt: "Dåkker må ikkje fære me svære trailera i småe bolifelt å breie sæ, det e andre fålk å ta hænsyn tel". E det muli?!?! :evil:

Æ blir så inn h........ sint på sånn!! Satan
- Even Kristoffersen-

Lærling hos Byrknes Auto Avd. Tollpost
Brukerens avatar
EK
Distribusjonssjåfør

Innlegg MB 4154 » Tor Des 10, 2009 22:35

EK, Der har nok noen av deres egne stelt det til for dere. Mange ganger møter man spesial/bredtransporter som ser ut som de nærmest kappkjører med følgebilen sin. Og møtende rekker knapt å registrere hva som skjer før hele følget har passert i en etter forholdene helvettes fart.

For å få respekt,kreves respekt ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest