Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Desperado » Fre Jan 12, 2007 12:27

Dette med at du skal tenke som om alle andre er idioter ligger det mye i. Men før i tiden var det "bare" personbilistene som var idioter. Tungtransportsjåførene kunne som regel faget sitt. De fleste tungtransportsjåførene gjorde jobben sin fordi de hadde en lidenskap for den. Og nå når sjåførmangelen er så stor som den er tror jeg vi kommer til å oppleve mange personbilister bak rattet på tyngre biler. De har nok lappen og lov til å kjøre. Men KAN de kjøre.....? De kommer til å kjøre tung bil fordi det er en jobb. Ikke fordi de har noen særlig interesse for det.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg formann » Fre Jan 12, 2007 17:04

Det er godt å se at det er mange som engasjerer seg i trafikksikkerhet! Kjør som om alle andre er idioter tror jeg er en bra regel.
Jeg blinker ofte med venstre blinklys for å hilse, og er heller ikke så opptatt av å gi andre beskjed om det er kontroll (hvis ikke noen står med en laser straks etter et 60 eller 70 skilt da...), for vi har vel tingene våre i orden?
Prøver også å stoppe FØR de smale og ekle partiene som vi har noen av på veiene våre.
Og når vi nå prater trafikksikkerhet; Vi har nettopp ekskludert et medlem i Korketrekkern Sjåførklubb pga tingene som omtales her.

God tur!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg OlavEmil » Lør Jan 13, 2007 12:13

Stopping for møtande i motbakke: Eg gjorde nettopp det her i går. Eg kom ned bakken frå Melkeplassen mot Danmarksplass, og ein lastebil kom imot. Eg stoppa på ein brei plass så han skulle sleppe fram. Men nei, han stoppa midt i bakken, han, på ein plass som iallefall ikkje var breiare enn der eg sto. Dermed var det berre for meg å køyre att, og sjølvsagt helse til han som takk for at han stoppa (sjølv om eg tenkte det kanskje ikkje var det beste for hans del).

Eg er utruleg einig med Desperado når det gjeld bruk av parklys. Det verker jo som om dei fleste ikkje veit at det er noko som heiter parklys eingong! Slå ned til parklys ved ALLE stopp, inkludert møting på smal veg (der du står og ventar på møtande bil). Det hjelper så utruleg godt. Og når det gjeld folk som stoppar i vegkanten t.d. for å snakke i telefon, og står med 14 tusenmetrar tent: ALVORLEG TALT!! Blir ein smule irritert på slikt..
OlavEmil
Bileier

Innlegg formann » Lør Jan 13, 2007 12:27

Helt enig med Olav Emil!
Stopper du langs veien, slå da ned til parklys så vi andre kan se litt. Det er uansett om du står i veikanten, på ei busslomme eller en P plass, eller om du stopper for et møte!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Jan 13, 2007 14:24

BRUK AV BLINKLYS:
Bruk blinlkys dersom du svinger utenom en syklist, fotgjenger, bil i veikanten o.s.v. Jeg har flere ganger lagt bak store biler som bare svinger utenom uten å blinke. Dette har resultert i at hindringen i veikanten kommer mye bråere på meg som kommer bak, i tillegg til at når det er min tur til å "hive" bilen ut kommer det gjerne møtende trafikk. Dersom forrankjørende hadde brukt blinklys hadde han varslet både meg og de som kom bak meg om hindringen.
Det virker som om mange tenker at "jeg skal jo ikke bytte felt, så jeg trenger ikke blinke". Nå kan det godt hende at mange mener at jeg har lagt for nærmt bilen forran, men selv om man ligger i rett avstand kommer hindringen brått på.
Ellers skal jo selvsagt blinklys brukes som det er ment å brukes til, nemlig å informere andre trafikanter. Det virker nesten som om enkelte oppfatter medtrafikanter som konkurrenter. Generelt sett er det viktig å tenke over hva du gjør i trafikken. Prøv å kjør en dag og konsentrer deg om å gjøre deg forstått av andre. Selv synest jeg det er GØY når samspillet i trafikken er perfekt og alt flyter så mye bedre.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Pedalpumper » Lør Jan 13, 2007 16:06

Står du rygga inntil en lasterampe så kan du gjerne stå med parklys på, men ikke fulle lys for da ser jeg ingenting. Har du parklys hjelper det mye for da kan jeg rygge etter lysa.
Link til Stranda Truckstop:
http://strandatrucksto.diskusjonsforum.no/

Forumet for deg som liker tunge kjøretøy.
Brukerens avatar
Pedalpumper
Distribusjonssjåfør

En riktig så oppfinnsom tråd dette R.D.

Innlegg brukar » Lør Jan 13, 2007 17:12

Ja her kan sikkert yngre sjåfører finne endel matnyttige tips. De av oss som har kjørt litt, har vel hørt langs veien enkelte uskrevne lover som vi kanskje har gjort om til skrevne. Bare så snedig at det ikke lar seg gjøre å finne de i noe loverk. Untatt det Tom sier om dette med å ferdes hensynsfullt. Det omfatter jo utrolig mye.

Da jeg utvidet i -76, hadde vi i klassen en "utvidet" diskusjon om bruk av blinklys. Noen hevdet at man skulle blinke både når man "la seg ut", og når man la seg "inn igjen".
Begrepsforvirringen ble allerede i starten komplett.
Det heter å legge seg inn i veien, og ut til siden, - var andres oppfatning.
Så var det blinkingen. Noen hevdet at man skulle blinke seg "ut" (inn) ved begynnelsen av forbikjøring, men at man ikke trengte å gjøre det når man skulle tilbake "på plass". For dit skulle man jo alikevel. :-?

Igjen full forvirring. Det ble faktisk ingen enighet om hva som var "riktig" og hva som var "galt". Det ble konkludert med at det var lov å bruke både sundt bondevett og normalt gangsyn når blinklysene skulle brukes. Hovedhensikten var jo å informere medtrafikanter om hva man selv til enhver tid ønsket å foreta seg av bevegelser.

Et annet emne var dette å nå igjen noen, - kontra det å bli nådd igjen. Hvordan skulle man forholde seg i et slikt tilfelle.
Noen hvedet at den som ble igjen-nådd skulle forholde seg "passiv", - mens andre mente det var opp til den som nådde igjen å ta afære. Andre igen mente begge parter hadde plikt til å ta grep for å gjøre det beste ut av situasjonen, mens atter andre mendte ansvar og tiltak lå hos den som
nådde igjen.

Ser man det, igjen en komplett forvirring.

Så vil hver enkelt av oss hevde at min mening er den riktige. På sett og vis riktig, - i en gitt situasjon. Men totalt feil i andre.
Det er jo egentlig det som kan være så fasinerende med begrepet trafikk. Tror jeg kan med handa på hjertet påstå at jeg enda har til gode å oppleve to HELT like situasjoner. Lignende ja, men ikke helt like.
Og det er vel derfor mange av oss hevder at utlært blir man aldri helt og holdent. Men et interesant tema, - det kan vi være enige om.

Dette var for å gjøre det komplett forvirrende. ;)
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Adriver » Lør Jan 13, 2007 17:51

Desperado skrev:
Adriver skrev:nr 6: 3 blink på venstre blinklys Det er kontrol.

Nr 7: vis V tegn i frontruta det er vekt kontrol.

Denne har ikke jeg hørt om før. Blink i venstre blinklys betyr vel egentlig bare hei...? :?: :?: :?:

Det er et blink på venstre for å hilse ikke 3.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Adriver » Lør Jan 13, 2007 17:57

Forhendværende kusk skrev:Regn med at alle andre er idioter. Du må tenke for alle andre, du må se for alle andre og du må kjøre på en slik måte at alle idiotene kommer seg fram uten å treffe deg.

Det er hørtes kjent ut ja. For det var noe tilsvarende vi fikk besjed om når vi kom til Bosnia.
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg King V8 » Lør Jan 13, 2007 22:40

Adriver skrev:
Desperado skrev:

Denne har ikke jeg hørt om før. Blink i venstre blinklys betyr vel egentlig bare hei...? :?: :?: :?:

Rekke ein å oppfatta 3 blink då?? Må vera ei lita strekke for og klare og oppfatte det? eller?
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg Adriver » Lør Jan 13, 2007 23:29

King V8 skrev:
Adriver skrev:
Desperado skrev:

Rekke ein å oppfatta 3 blink då?? Må vera ei lita strekke for og klare og oppfatte det? eller?

når du har kjørt en stund så vit du ca hvor lang tid du bruker på 3 bling og da går det greit. vis ikke så har du jo speiel så du ser det siste i den
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg OlavEmil » Lør Jan 13, 2007 23:31

Kan jo ta 3 raske blink, då..
OlavEmil
Bileier

Innlegg King V8 » Lør Jan 13, 2007 23:34

OlavEmil skrev:Kan jo ta 3 raske blink, då..

Ja :)
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg brukar » Søn Jan 14, 2007 13:41

Adriver skrev:
King V8 skrev:
Adriver skrev:
Desperado skrev:

når du har kjørt en stund så vit du ca hvor lang tid du bruker på 3 bling og da går det greit. vis ikke så har du jo speiel så du ser det siste i den

Beklager, men da må jeg melde pass. Har andre og viktigere ting ved passering enn å telle blink.
I forrige århundre gjaldt det å blinke til venstre, - kontroll. Uansett hvor mange blink det var. Blink til venstre når du har passert betyr hei. I alle fall i mitt "vokabular" ;)
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Scania jenta » Søn Jan 14, 2007 14:16

Vel Flemming,er nå ung både i yrket og alder,men har nå lært det samme som du skriver...kan vel ha med og gjøre att jeg begynte og kjøre med godt erfarne sjåfører fra "forrige århundre" ;-)
Men fatter nå ikke helt hvorfor vi diskuterer detta her,,de fleste her på forumet gjør jo det meste riktig..så da er det og gjøre det i praksis i en travel hverdag...gjør vi det??? jeg for min del skal ikke sitte på den høye hest og fordømme kolleger på veien,sjøl om jeg forbanner noen innst inni h...e,har hatt hjelp av andre for og redde "ræva" mi jeg også,sjøl om jeg stort sett kjører med hue tilkobla...så dere som ikke gjør feil eller trenger litt hjelp innimellom må gjerne poste det...
www.Dvergstuen.com
Vi er alt det vi har opplevd...
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest