Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg brukar » Søn Jan 14, 2007 14:31

Scania jenta skrev:..har hatt hjelp av andre for og redde "ræva" mi jeg også,sjøl om jeg stort sett kjører med hue tilkobla...

He he, ja hvem trenger ikke å innrømme at andre har berget "bakstussen min" i gitte situasjoner? Tilfellene har blitt mange etter hvert også for meg. Men jeg føler at jeg må være mere "på tå hev" etter hvert som tiden skrider fremover. Kunsten for meg blir vel etter hvert å kunne beregne den beste tiden for å legge opp. Uten å måtte innom ei ulykke først. Selvforskyldt eller ikke.

I så måte går tankene mine til han som på fredag raste rett i elva, og som nå ligger kvestet på sykehuset. :sad: Kun fire år yngre enn meg. Vil i så måte være en tragisk endelse på en yrkeskarriere. Men det ble en liten avsporing.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Peterbilt 379EXHD » Søn Jan 14, 2007 22:59

-----
Sist endret av Peterbilt 379EXHD den Lør Apr 18, 2009 23:32, endret 1 gang
Brukerens avatar
Peterbilt 379EXHD
Langtransportsjåfør

Innlegg Desperado » Man Jan 15, 2007 09:44

Peterbilt 359 skrev:Noen har en tendens til å gi på når man skal forbi bare for å se om du bruker opp strekka eller gir opp.

Og noen som kjører Volvo skal på død og liv ikke slippe forbi en Scania, og omvendt..

Da bör vedkommende finne seg noe annet å gjöre snarest. :evil:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Adriver » Man Jan 15, 2007 12:12

Sist jeg var til Møre fikk jeg noen vogntog etter meg. Jeg hadde god tid jeg holt fartsgrens, men di hadde det travlere en meg. Så på fåvang er det fint å slipe forbi. Da tar du av til Fåvang opp til rundkjringa gjenom den og inn på E6. jeg har benytet meg av den der flere ganger når noen tar meg i gjen i det området. Taper ikke noe tid på det heller.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg formann » Man Jan 15, 2007 20:26

Riktig og viktig og ikke minst kollegialt å slippe / hjelpe folk forbi. Kjører mye fulle lass oppover østerdalen å prøver å være flink, og sørover igjen med tomgods prøver jeg å være flink til å takke alle som slipper meg forbi. Ble først hjulpet forbi av en svensk semi, og deretter en actros tømmerbil idag.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg brukar » Ons Jan 17, 2007 17:13

8-)
Må dra litt på glisen. Det fordi det alltids er noe å irritere seg over langs våre veier. Og legger jeg godviljen til, greier jeg faktisk å irritere meg over at det springer et ekorn tvers over veien.
"Hva i helgoland, - har ikke morra di lært deg bedre trafikkmanérer????"
Joda, mulighetene er mange, bare vi orker.

Her i formiddag var det roligere enn mormalt opp Gudbrandsdalen. Det hadde blitt vinterføre.
Hadde et slikt trivelig lass, hvor man ikke er sikkert på om det er noe der inne før man ser etter. Og finner ut at tralla er full. Hmmm, luft i kartonger? Ja ja. heim skal det nå i alle fall.

Svinger av på Dombås og kommer i moderat fart bortover forbi Kjøremsgrende. Hallo, - i 30-35 km/t når jeg i gjen tre trailere i lag. Ikke norsk eller svensk eller dansk. Litt lengre sørfra, - med kjetting og knapt nok styrefart.
Blunker et par ganger med lysene, og ikke så alt for lenge etter la den midterste seg ut. Med den risiko at den siste holdt på å renne i ræva på den forran. Med meg på sia hadde han ikke mange retrettmuligheter, men han greide å holde avstand.
Og jeg som trudde at det var meg som var sinka på glatta. Fikk i dag endelig "ei mental oppreising" på det motsatte. ;)

Så også der ser vi forskjellig på dette med glatt eller ikke. Noen ringer og spør om det er "hårt". (romsdalsk/trønersk)
Da hender jeg jeg spør tilbake:HVa mener DU med glatt da? For noen er glatt, - is med vann oppå. For disse tre jeg nådde igjen var glatt det samme som høvla is som var ru av kulda og ellers grei å kjøre på når man hadde marginene inne.
Så hjelper det å ha litt trening for å hanskes med vinerføre. Blir ikke så lett skvetten om det slepper litt nå og da.
God vinterkjøring
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg r1morten » Ons Jan 31, 2007 03:52

Må si meg enig med flemming når det gjelder blink ja. Har alltid praktisert det at blink til venstre betyr kontroll,uansett type,V-tegn i vinduet er skive,eller vekt kontroll og vinke opp/ned med flathånda betyr fartskontroll.Men virker som det er færre og færre som praktiserer det de siste åra...
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg brukar » Ons Jan 31, 2007 09:36

r1morten skrev:Må si meg enig med flemming når det gjelder blink ja. Har alltid praktisert det at blink til venstre betyr kontroll,uansett type,V-tegn i vinduet er skive,eller vekt kontroll og vinke opp/ned med flathånda betyr fartskontroll.Men virker som det er færre og færre som praktiserer det de siste åra...

Det samme stusser jeg litt på. "Gidder ikke", "er ikke mitt bord", "raker meg ikke", - kan det være holdninger som holder på å bre seg?
Ja, - jeg stusser. :-?
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg SNOWMAN » Ons Jan 31, 2007 17:30

Peterbilt 359 skrev:Kjører bare nordnorge, Troms og Finnmark, og der støter vi ofte borti dette problemet.
er ikke noe problem med oss som kjører der hele tiden, for vi er jo kjent på veiene og sånt, og tar hensyn til hverandre.
men så har vi disse andre bila som kommer oppover der lengere sørfra, som gjerne kommer med 50 tonn og 460 hk..
Da er det en viss forskjell på oss som kjører 50 tonn og 580 hk og kjenner veiene ut og inn, og ikke minst bakkene.
Da går det treigt med disse som ligger foran, og når de da kommer over bakken, så drar de på, og tenker som så at ja ja, kom da opp uten videre problemer, så nå kan han da bare ligge bak,, men så kjører man noen få kilometer til neste bakke, og samme histori gjentar seg gang på gang..

(å for å ikke nevne de 2 million bobilene som gjerne ligger 5 og 6 stk etter hverandre på sommeren der oppe i 60km/h og har hele ferien til rådighet på å komme fram, og i tilegg mangler evenen til å se i speil!)

Hehe, synest det blir litt komisk å kritisere andre for å ha mindre maskineri enn hva en selv har, en kan ikke forlange at FHen drar opp dovre fjell i 90 hele veien :flire: Jeg har 470 hk i min (skal chipes til 500) og jeg har faktisk tenkt å begi meg utpå veien med vogna, så om noen tar meg igjen i en motbakke og de ligger å irriterer seg over vogntoget der framme som kjører sakte så får de bare ligge der da :flire: Fattern pleier alltid å svinge seg til side og slippe forbi biler bak, kjører seg til siden og slipper forbi fergekøen også, dette er en god vane som jeg skal prøve og holde på jeg også... Så når jeg tar igjen et vogntog opp Gråøra og ser det renner vann og det går tregt, ja så tenker jeg, dæven den bilen er full av ferskfisk :flire: Ser poenget ditt Peterbilt 359, er irriterende med de hellsinkes bobilene, kan jo finne på å stoppe mitt i veien og fotografere også de :flire:
Uten lastebilen stopper Norge...
Brukerens avatar
SNOWMAN
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stuttjukken » Tir Feb 06, 2007 01:24

Det skal byrja ein ny sjåfør hjå oss på bussane i Arna i desse dagar. Han sat på med meg på 17.55-turen frå Bergen til Arna i ettermiddag. På tur ned bakken på Espeland mot Janus og lastebilparkeringen der Nido Stratos;) jobbar ut frå, kom det ein trailar (blå Scania, hugsar ikkje logo) oppover. Dei som er kjent, veit at det er ei bru med eit rekkverk som gjer at det er i det trongaste laget med 2 store på akkurat det punktet. Eg stoppa som eg pleiar, (noko eg gjer når eg køyrer OPP bakken óg for sikkerheits skuld). Så spurde eg den nye sjåføren om han kjente til at når 2 store skulle møtast på ein for trong veg, er det den som køyrer NED som i utgangspunktet skal stoppa. Så sa eg liksom noko om at han nok vil oppleva at andre storbilsjåførar kjem til å "oppdra" han i trafikken, slik at han ikkje treng verta like overraska over det når det skjer. Jaja, no veit no han om dette forholdet mellom 2 store i bakkane.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg OlavEmil » Tir Feb 06, 2007 20:22

Uff, den brua ER trang. Det har eg lært "the hard way", ikkje ein, men to gongar. Eg har ikkje visst, eller gløymd, at det er trangare enn det ser ut, og lagt i veg med møtande storbil, og plutseleg har det blitt forferdeleg trangt. Gjekk heldigvis bra begge gongane, og til neste gong skal eg hugse kor trangt det eigentleg er der :flire:.
OlavEmil
Bileier

Innlegg Sol » Man Feb 12, 2007 21:48

Kan jeg som også "kjører" 1 hestekraft få komme med et lite innspill??
møter dere folk på hest langs veien og dere ikke MÅ, ikke brems. Har dere mulighet til å bytte side, gjør gjerne det.. vi er desverre å betrakte som kjørende, og er derfor nødt til å avogtil farte rundt på samme plass som dere. vår hestekraft tenker dessverre også sjøl.. og lyden av lufte når dere bremser/slipper bremsen skremmer dritten av gampen! Bedre om dere dundrer forbi i masjfart enn at dere lager skummel lyd i tillegg til at dere muligens egentlig ikke rekker å bremse særlig mye alikavæl..
Vi gjør så godt vi kan med å sprette ut av veien og inn i buskene, og vi LIKER oss ikke der og oppholder oss aldri der uten en god grunn! vi gjør også det vi makter for å holde de 600 kg under ræva våre under kontroll...

Ellers må jeg som b-klasse-sjåfør berømme mange av dere og faktisk de fleste for all hensynsfull varsling/forbivinking og god behandling dere gir oss. til gjengjeld prøver jeg så godt JEG kan å gi dere fri bane på glatta, eller varsle om det er noen skumle onkler i nærheten..
En hyggelig dag ønskes deg fra meg!

Save a horse ride a cowboy
Brukerens avatar
Sol
Hjelpemann

Innlegg Adriver » Man Feb 12, 2007 23:20

Jeg bremser altid ned når jeg ser hest etter veien, og bare såvit siger forbi for det er ikke noe serlig med en jentunge på 12 -14 år som ikke greier å styre en hest. En annen ting er, jeg skjøner ikke at det får lov til å ferdes etter veien med hes i det heletat. Naboen hjeme hadde hes som han brukte i arbeidet på garden. Den sprang ut med kjerra bar, og nabon som hadde derve med hest hele livet klarte ikke å roe ned gampen på en god kilomete. Å her snaker jeg om et våksen kar på 45 -50 år. Så jeg skjøner ikke at mindreårie i det heletat får ferdes med hest eter vegen. Det var bedre dei fikk kjøre moped i stede.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg King V8 » Man Feb 12, 2007 23:33

Heilt enig med deg Adriver!
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg Sol » Tir Feb 13, 2007 00:38

Jeg tror ikke mindreårige FÅR ferdes langs veien med hest, men det GJØR det.. dr*****unger!!
En hyggelig dag ønskes deg fra meg!

Save a horse ride a cowboy
Brukerens avatar
Sol
Hjelpemann

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest