Uskrevne regler på veien

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Stuttjukken » Tir Feb 13, 2007 10:44

Det er vanleg med hestar på lokalvegane i Arna om ettermiddagane, både vegen over Rollabd og om Unneland. Vegen er ikkje breiare mange stader enn at bussen brukar omtrent heile vegbreidda. Så kjem eg køyrande, og kort oversikt gjer at når hestane dukkar opp er ein nestan heilt oppe i dei, sjølv om eg er fokusert på at hestane kan vera på vegen. Då er det berre ein ting å gjera, nemleg å få farten ned og trilla roleg forbi hesten når det er plass. Og eg har sett meir enn ein gong at jentene vinkar etter bussen fordi det er teke hensyn. Jau, jentene er ikkje akkurat gamle der dei rir etter vegen, men det nyttar ikkje å la seg provosera av jentene sin unge alder når ein først møter dei etter vegen. Då må ein berre gjera det beste ut av det.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Sol » Tir Feb 13, 2007 12:15

å slippe gassen er nok det beste da ja! Godt at det fins karer som deg som tar hensyn!
En hyggelig dag ønskes deg fra meg!

Save a horse ride a cowboy
Brukerens avatar
Sol
Hjelpemann

Innlegg Stuttjukken » Tir Feb 13, 2007 16:16

Det er no lov å prøva å ta hensyn, då............
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Scania jenta » Tir Feb 13, 2007 16:32

[quote="Sol"]Jeg tror ikke mindreårige FÅR ferdes langs veien med hest, men det GJØR det.. dr*****unger!![/quote]

Har hatt og drevet i mange år med hest sjøl. Unger har ikke lov til og ri/kjøre hest på vei,det er samme regelverk som bruk av sykkel,og det mener jeg er 12år. Har måtte ridd ut på rv3,for og komme meg til skogs,og på en god sommerdag kan du si det er jævlig mye trafikk der,og jeg må si jeg er glad jeg hadde en blodser som var kald i huet,det hadde nemlig ikke de trailera som dundra forbi meg i 80-90 km!!! hadde jeg vridd ut benet fra stigbøyla hadde jeg blitt revet av!!! Att unger/ungdom får ferdes alene uten voksne med ett levende individ (stor hund/hest),ja det sier mer om foreldra enn om unga/ungdommene. Og voksne som er ute på ridning og ikke bruker hjelm,ja det er drittunger det....er det da man kanlure på om de har panserskalle... :?:
www.Dvergstuen.com
Vi er alt det vi har opplevd...
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg Adriver » Tir Feb 13, 2007 19:28

Ute på Tjøme er det ingen voksne som er sammen med jenter på 12-14 år når det rir etter veien. Jenten kommer fra ridesenterene som er spret runt om på øyene her. Vi har med jenter på busen fra barneskolen og til ridesentre og hjem i gjen senere på kvelden. Jeg holder sakte fart og god avstan er det i en sving jeg tar det i gjen så har jeg det ikke travlere en at jeg venter til jeg er kommet runt svingen før jeg kjører forbi, må jo ha sikt om det kommer noe i mot å.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Onnaien » Ons Feb 14, 2007 13:28

Trodde det holdt å ri på området til Stall Verdens ende jeg...De smale veiene utover der er ikke noe plass for hester... :flire:
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg Adriver » Ons Feb 14, 2007 20:41

Det rir på veien utover der og men det på stall Verdensend er ikke det verste. Det er mye vere det som holder til nermere sentrum og elers runt om på øyene ute der. Det på Verdensend det rir for det ofteste bare bort til kempingen og så ned over veien forbi kempingen, det ervel ca 100m etter hoved veien og det holder seg mer og mindre utafor asfalten også.
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Sol » Søn Feb 18, 2007 16:45

Kanskje et par av de hestejentene kunne trenge ei uke i bil med rundt 50 tonn i ræva og lære et par små ting om bremselengde og diverse saker??? etter å ha vært med endel tror jeg hvertfall jeg har lært et par små ting om å være tøff i trynet bak rattet på en liten 1.3 liter eller på hesteryggen.Sikkert flere som kunne trenge et kurs.

Brukerens avatar
Sol
Hjelpemann

Innlegg Birting » Søn Feb 18, 2007 17:00

Jeg mener at ALLE som tar lappen skulle vært med et par timer i storbil. Det er mange som ikke tar hensyn til at store biler trenger lengre tid på å stoppe og komme igang igjen. Spesielt på vinteren.
Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran

Innlegg Scania jenta » Søn Feb 18, 2007 17:29

[quote="Sol"]Kanskje et par av de hestejentene kunne trenge ei uke i bil med rundt 50 tonn i ræva og lære et par små ting om bremselengde og diverse saker??? etter å ha vært med endel tror jeg hvertfall jeg har lært et par små ting om å være tøff i trynet bak rattet på en liten 1.3 liter eller på hesteryggen.Sikkert flere som kunne trenge et kurs.[/quote]

Eller kansje motsatt..for hvort stort vett har ei jente på 12-15 år om bil og dets bruk,som i all sannsynlighet intreserer dem mitt i r...a!!! Veien er også for de myke trafikanter,og om man kjører tung bil,ja da får en bruke hode!!! Hva med de firbente vennene som bor i skogen står midt i veien,man bør kunne kjøre så man slipper en velt el avkjøring om de står i veien også. Om vi er store og breie og tunge,eier vi ikke veien for det!!! Og damer som deg burde da kansje gå som ett godt eksempel i begge retninger???? Mulig jeg tråkker på noen tær her,men det får gå,er da for f..n lov og bruke hue!! ;)
www.Dvergstuen.com
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg Adriver » Søn Feb 18, 2007 18:06

Scania jenta du har nok noe rett i det du skriver. For jeg kan ikke vente at barn skall oppføre seg som noe anet en barn, fordi om det kommer på en svær gamp på 400-500 kg. Så det er jeg som sjåfør som må ta hensyn, for det gjør jeg jo om det kommer og går eter veien på vei til skolen om morgenen. Så hvorfor ikke på etermidagen når det er til hest? Å i vert fall yrkessjåfører som er så mye i trafikken, burde i vert fall ha vett nok til å vise hensyn.
Sist endret av Adriver den Man Feb 19, 2007 12:39, endret 1 gang
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Sol » Søn Feb 18, 2007 22:43

Selvsagt mener jeg at sjåfører på både små og store kjøretøy skal ta hensyn. men jeg mener OGSÅ at 14-15 år gamle jenter kunne hatt nytte av å kjenne på kroppen hvor lang tid det tar for en stor bil å bremse. om ikke annet ville det kanskje fått dem til å gjøre så godt de kan for å samarbeide med sjåførene om å dele på veien. og jeg tør vedde på at en hvilken som helst bak rattet mye heller kjører ned 50 elg enn ei søt lita jente på hest.. Å være på veien innebærer ansvar, om man rir eller kjører tung bil mener jeg, og ved å ha mer kunnskap om alle andre på veien, vil man minske risikoene.
å kanskje alle som ferdes på hest skulle hatt ei uke i stor bil, og alle med stor bil skulle følt hvor liten man føler seg på en lettere hysterisk hest når det dundrer 50 tonn forbi på 30 cm avstand??? Det er nemlig ikke noe jeg unner min værste fiende!
Men jeg står det jeg sier med at å være med i en bil faktisk gir en et helt annet syn på hvordan disse store kjøretøyene virker, og hvordan man kan ta mer hensyn, og samtidig også mer vare på seg sjøl.

Brukerens avatar
Sol
Hjelpemann

Innlegg Hawkie » Søn Feb 18, 2007 22:50

Sol skrev:en hvilken som helst bak rattet mye heller kjører ned 50 elg enn ei søt lita jente på hest..

Personlig hadde jeg heller kjørt meg selv ihjel også enn å kjøre ihjel en unge. Men uansett hvordan vi vrir og vender på det, så er det foreldrenes ansvar at de ferdes i trafikken uten de kunnskaper og den trygghet som trengs, men når de først er det så er det uansett oss som sjåfører som sitter igjen med hovedansvaret i samhandling med dem, og vi må utvise mer vett en de kan forventes å ha selv. Personlig roer jeg totalt ned når jeg ser hester langs veien uansett om det er ung eller gammel rytter, for skjer noe så er det jeg som sitter som svarteper igjen etterpå, og ingen skal kunne si at ikke jeg iallefall har gjort alt i min makt for å utvise hensyn og godt folkevett.
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
----------------------------------------------------
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Scania jenta » Man Feb 19, 2007 15:52

Bra poeng Hawkie!! Det er til slutt sjåføren som sittern med svarteper,og iallefall skyldfølelse...om man har noe som heter anger i kroppen...
www.Dvergstuen.com
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg sickpuppy » Ons Mar 21, 2007 21:34

Hadde tenkt å bidra med noe, men det ser ut som de tinga jeg tenkte på allerede var nevnt, det var om lysbruk, og jeg kan vel repetere? :)
Blik forbi kolleger når du er tung og sliter opp bakker og ser det er klart, og gi tegn med fjernlys når bakparen på han er forbi så han kan legge seg inn igjen.

Og dette med å blende ned på parklys ved stopp og slikt.. Jeg husker ikke helt når, det blir vel 3år til sommern, jeg var på tur til Stavanger med et lass vann. En semitrailer hadde velta over en personbil litt før lyngdal hvor jeg planla døgnhvile. Vi ble stående i timer før de fikk rydda klart til å slippe forbi trafikk igjen, og det regna og asfalten var mørk. Jeg er ikke så vannvittig godt kjent på veien der heller, og når jeg da var en av de første som fikk lov å kjøre forbi og videre så var det ufattelig vanskelig å se om det i det heletatt var klaring til å kjøre forbi de bilene som sto med nærlys. Jeg blei litt provosert og tok tak i walkien og sa pent og høfflig at "kan dere som står i ro enda blende ned på parklys? Ser ikke en dritt!". Så et par stykker blenda ned, men det var mange som sto med fullys. Ok, en del hadde jo slått ned på park fra før, men det var langt flere som hadde fullt lys.
sickpuppy

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest