faen!!!

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg kube » Man Jun 16, 2008 18:34

Nytter da ikke å forbanne enkelt kontrolører, skytset må jo rettes mot systemet og arbeidsgiver.
..and thats HOW babies are made!!
Brukerens avatar
kube
Lærling

Innlegg Dennis » Man Jun 16, 2008 18:50

kube skrev:Nytter da ikke å forbanne enkelt kontrolører, skytset må jo rettes mot systemet og arbeidsgiver.

Leser du overhodet hva jeg skriver?

Enkeltkontrollørene representerer en etat som er satt til å håndheve ett visst sett med regler.

Når dette regelverket ikke blir praktisert likt over hele landet, hvordan kan man da vite hva som er lov eller ikke når det lokale verkstedet som også er godkjent for EU osv, godkjenner de oransje glassene og de 4 ekstralysene?

Så kommer du ut av "ditt distrikt" og inn i ett annet, også her gidder dem ikke bry seg om detaljene sålenge det som betyr noe bremser osv, er på stell, så kommer du inn i 3dje distriktet, der er det ikke lenger godtatt eller godkjent.
Og mangellappene flagrer.

Da er det påtide å rette skytset mot enkeltkontrolløren og ikke systemet, for systemet fungerer, det ser til at bremser, oppheng, og at det ikke er sprekker i rammen osv, slik at bilen er trygg å sende på veien.

biltilsynet håndhever forøvrig det samme regelverket jeg må forholde til meg når jeg kjører en eukontroll på en bil, og det er klart, enkelte ting gjør vondt å påpeke, men man kan ikke være grei fordi bilen er fin å se til, men det er heller ikke det dette handler om, det handler om ulik tolkning av akkurat samme regelverket, og det blir feil.

det blir kraftig feil.

Så en jævlig god start ville vært å hatt en felles fortolkelse over hele landet.
og ikke like mange fortolkelser som det finnes kontrollører.
Dennis
Bileier

Innlegg kube » Man Jun 16, 2008 19:07

Problemet her er vel at noen følger paragrafene til punkt og prikke mens andre ikke gjør, ergo blir forskjell fra distrikt til distrikt så fordømmer mange her de som følger regelverket til punkt og prikke. Hvordan skal man da få det helt likt hvis alle kontrolører skal være menneskelige og drive på skjønn hva som er viktig og ikke viktig?

Kanskje det hadde blitt likt hvis alle kontrolørene hadde fulgt regelverk til punkt og prikke så kunne heller vi bruke energi på å ende reglene? Istedenfor å fordømme enkeltkontrolører som hjelper ikkeno?

Mange i denne tråden berømmer her de som avviker fra reglene og ikke gir mangellapp der det skulle vært gitt en?
Brukerens avatar
kube
Lærling

Innlegg Dennis » Man Jun 16, 2008 19:15

kube skrev:Problemet her er vel at noen følger paragrafene til punkt og prikke mens andre ikke gjør, ergo blir forskjell fra distrikt til distrikt så fordømmer mange her de som følger regelverket til punkt og prikke. Hvordan skal man da få det helt likt hvis alle kontrolører skal være menneskelige og drive på skjønn hva som er viktig og ikke viktig?

Kanskje det hadde blitt likt hvis alle kontrolørene hadde fulgt regelverk til punkt og prikke så kunne heller vi bruke energi på å ende reglene? Istedenfor å fordømme enkeltkontrolører som hjelper ikkeno?

Mange i denne tråden berømmer her de som avviker fra reglene og ikke gir mangellapp der det skulle vært gitt en?

hva er viktigst for deg?
at bremser osv fungerer skikkelig, eller at man skriver ut mangellapper på ett manglende markeringslys eller at fargen er feil i norge?

det kan neppe være ha så veldig mye å si for trafikksikkerheten sålenge svenske og hollandske biler får kjøre videre, mens ola nordmann må inn og vise bilen...
Dennis
Bileier

Innlegg kube » Man Jun 16, 2008 19:19

Bremsene så klart, men så lenge dere vil at det skal være opp til hver enkelt hvor nøye man skal være så vil det fortsatt forbli slik.
Brukerens avatar
kube
Lærling

Innlegg Dennis » Man Jun 16, 2008 19:21

kube skrev:Bremsene så klart, men så lenge dere vil at det skal være opp til hver enkelt hvor nøye man skal være så vil det fortsatt forbli slik.

så da mener du altså at det er bedre å skrive ut mangellapp på åpenbare feil og være fornøyd med det?
Dennis
Bileier

Innlegg kube » Man Jun 16, 2008 19:29

Nei, jeg bare lurer på hvordan du rent praktisk skal sørge for at alle kontrolørene ser igjennom akkurat de samme fingrene?
Brukerens avatar
kube
Lærling

Innlegg Dennis » Man Jun 16, 2008 19:32

kube skrev:Nei, jeg bare lurer på hvordan du rent praktisk skal sørge for at alle kontrolørene ser igjennom akkurat de samme fingrene?

hvordan kan det ha seg at det er akkurat sånn det fungerer?

hvordan kan det ha seg at vi tolker regelverket likt som biltilsynet og dermed slipper igjennom ting andre ikke gjør?

hvordan kan det ha seg at vi har en fortolkning som også biltilsynet er enig og at vi har ett sammarbeid som fungerer?

er det oss det er noe feil med da?
og resten av paragrafrytterene har riktig?
Dennis
Bileier

Innlegg kube » Man Jun 16, 2008 19:35

Nei, men det er jo derfor man ikke kan gå på hver enkelt kontrolør, man må gå høyere slik at ALLE distriktene har samme instruks og fortolkning.
Brukerens avatar
kube
Lærling

Innlegg Dennis » Man Jun 16, 2008 19:36

kube skrev:Nei, men det er jo derfor man ikke kan gå på hver enkelt kontrolør, man må gå høyere slik at ALLE distriktene har samme instruks og fortolkning.

det tok sin tid før du fattet poenget. grattis... en klar innertier nå du
Dennis
Bileier

Innlegg kube » Man Jun 16, 2008 19:40

hehe, nå har jeg hevdet hele tiden at man ikke kan forbanne enkelt kontrolører bare å scrolle..
Brukerens avatar
kube
Lærling

Innlegg brukar » Man Jun 16, 2008 20:23

Ser man det, - da ble det jo til en hviss grad litt saklighet i debatten. Og ikke bare oppkast og skitkasting.

Som de fleste har oppdaget, og som jeg har påpekt til det kjedsommelige, - så er det faktisk et menneske innom denne uniformen disse kontrollørene bærer. Med rette eller ikke?

Ja si det. Det som egentlig er litt fassinerende er jo at også disse menneskene er like forskjellige som andre grupper her til lands. Start heller med å se individet i stedet for å hakke på "disse kontrollørene", så kan man kanskje se menneselige trekk som det lar seg gjøre å benytte seg av.
Ja, - og til din egen fordel til og med.
Første bud er å være litt menneskelig selv. Prøv å begynne med et "God dag". Allerede da har du sendt i fra deg både et humant signal, samt vist at du ikke er av disse tøffingene som angriper før det er noe å angripe.

Disse "kontrollørene" er faktisk i mange tilfelle både mødre, ferdre, - ja til og med besteforeldre. Sett fra den vinkelen kan du faktisk øyne et smil i munnviken hvis du ser godt etter.
Hva de ev. smiler for eller av er av mindre betydning. Det som er det viktige er at denne personen kan være i godt humør. Noe du selv kan ha god nytte av.
Kanskje til og med du selv kan bli litt lettere til sinns også. Ingen dum egenskap.

Men selvfølgelig, dette vet jo alle sammen som kjører lastebil. Huff så sneversynt kan jeg ikke bli, - noen ganger. :rødme:
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Dennis » Lør Jun 21, 2008 19:43

brukar skrev:Ser man det, - da ble det jo til en hviss grad litt saklighet i debatten. Og ikke bare oppkast og skitkasting.

Som de fleste har oppdaget, og som jeg har påpekt til det kjedsommelige, - så er det faktisk et menneske innom denne uniformen disse kontrollørene bærer. Med rette eller ikke?

Ja si det. Det som egentlig er litt fassinerende er jo at også disse menneskene er like forskjellige som andre grupper her til lands. Start heller med å se individet i stedet for å hakke på "disse kontrollørene", så kan man kanskje se menneselige trekk som det lar seg gjøre å benytte seg av.
Ja, - og til din egen fordel til og med.
Første bud er å være litt menneskelig selv. Prøv å begynne med et "God dag". Allerede da har du sendt i fra deg både et humant signal, samt vist at du ikke er av disse tøffingene som angriper før det er noe å angripe.

Disse "kontrollørene" er faktisk i mange tilfelle både mødre, ferdre, - ja til og med besteforeldre. Sett fra den vinkelen kan du faktisk øyne et smil i munnviken hvis du ser godt etter.
Hva de ev. smiler for eller av er av mindre betydning. Det som er det viktige er at denne personen kan være i godt humør. Noe du selv kan ha god nytte av.
Kanskje til og med du selv kan bli litt lettere til sinns også. Ingen dum egenskap.

Men selvfølgelig, dette vet jo alle sammen som kjører lastebil. Huff så sneversynt kan jeg ikke bli, - noen ganger. :rødme:
Flemming

Hei flemming! :)

sneversynt eller ikke, trangsynt eller ikke, skrive seg ut på viddene eller holde seg på lokalt plan...??

jeg regner med at også du har blitt stoppet i tyskland med litt rusk og rask på skivene, men sluppet unna en bot og 2 fordi også dem vet om de samme problemene som gjør at dette rusket og rasket kommer.

forskjellen mellom tyskland og norge er at dem som stoppet i hamburg også kjenner til problemene på A9 mot Ingolstadt.

I norge så kjenner ikke, eller vil ikke biltilsynet og miljøpatruljen i nord innrømme, eller forstå problemene du har på skivene fra kristiandsand, fordi ett regelverk er til for å følges.

Greit nok, men hvordan kan det da ha seg at det du kan forklare av brudd en plass ender i bot og anmeldelse en annen plass?

Og ang lys og lyd osv, 4 tusenmetere på scania blir svært ofte en mangellapp, men ikke alle steder, hvordan kan det ha seg at regelverket blir fortolket så forskjellig?

Som kube sier:
gi kred til dem som ikke skriver mangellapp, kube glemmer at biltilsynet også kan komme til oss og være med på en EU kontroll, og hvordan blir det da når vi bruker samme fortolkningen som biltilsynet og vi har ett sammarbeid som fungerer?

Men dette kan ende ut i en mangellapp i ett annet distrikt, er dette det vi kan kalle forskjeller, eller paragrafrytteri av enkeltkontrollører?

Når skal man begynne å få den samme behandlingen rundt i hele norge?

innbyggermessig er norge en miniputtstad i internasjonal sammenheng og når ett lite antall kontrollører fordelt over 430 kommuner ikke kan enes om en fortolkning, hvordan klarer dem da i ett land som består av 80 millioner innbyggere?

:roll:
Dennis
Bileier

Innlegg XF 105 » Lør Jun 21, 2008 22:34

Vore mykje rundt å fått eigne erfaringar , eller berre synsar du her ?
Det seier seg igrunn sjølv att eindel reglar kan bli tolka litt forskjellig når regelverket i enkelte tilfeller er så bort i natta idiotisk formulert att etaten som har laga og formulert regelverket sjølv ikkje greier å tolke det når dei får spørsmål om dette. Eg tvilar igrunn på att det er uvilje som gjer att det er forskjellig tolking av regelverket rundt om , for i tillegg til att det er ein del ''småkongar''rundt om på forskjellige kontrollplassar/stajoner, så har dei i mange tilfelle eit regelverk som er formulert på ein sånn måte att det nødvendigvis blir ein del lokale forskjelar.

Og som ''brukar''påpeikar , ein møter ofte eit speilbilde av sin eigen holdning. Ein har vel ikkje store forhåpninger om å få møte ein serviceinnstilt tjenestemann vist ein sjølv oppfører seg som ein idiot.
Eg for min del har opplevd tjenestemenn på begge ytterkantar , men eigne erfaringar tilseier att ein kjem lengst med hyggeleg framferd å forsøk på ein sakleg og roleg dilog.
Nyttar ikkje dette er selfølgeleg alle midler og skitne knep neste steg :mrgreen:
XF'en er no i FH'en
Brukerens avatar
XF 105
Distribusjonssjåfør

Innlegg Dennis » Lør Jun 21, 2008 22:40

XF 105 skrev:Vore mykje rundt å fått eigne erfaringar , eller berre synsar du her ?
Det seier seg igrunn sjølv att eindel reglar kan bli tolka litt forskjellig når regelverket i enkelte tilfeller er så bort i natta idiotisk formulert att etaten som har laga og formulert regelverket sjølv ikkje greier å tolke det når dei får spørsmål om dette. Eg tvilar igrunn på att det er uvilje som gjer att det er forskjellig tolking av regelverket rundt om , for i tillegg til att det er ein del ''småkongar''rundt om på forskjellige kontrollplassar/stajoner, så har dei i mange tilfelle eit regelverk som er formulert på ein sånn måte att det nødvendigvis blir ein del lokale forskjelar.

Og som ''brukar''påpeikar , ein møter ofte eit speilbilde av sin eigen holdning. Ein har vel ikkje store forhåpninger om å få møte ein serviceinnstilt tjenestemann vist ein sjølv oppfører seg som ein idiot.
Eg for min del har opplevd tjenestemenn på begge ytterkantar , men eigne erfaringar tilseier att ein kjem lengst med hyggeleg framferd å forsøk på ein sakleg og roleg dilog.
Nyttar ikkje dette er selfølgeleg alle midler og skitne knep neste steg :mrgreen:

jeg tror jeg har fått erfaringene nok fra begge sider til å ha hold for det jeg sier.
Dennis
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest