faen!!!

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Tom » Lør Jun 21, 2008 22:59

Dette som det diskuteres her ang fortolkinger av regleverk....

Statens Vegvesen er fullt inneforstått at de har "lik" i lasten blant kontrollørene. SVV har igangsatt en omfattene etterutdanning av kontrollørene. Alle skal gjennomgå et studium ned Universitetet i Agder.
Et av målene er å samkjøre fortolkinger og praksis. Et stort tema i disse studiene er kommunikasjon.......

La oss alle håpe at dette bærer riktig veg....skal regelverket følges,...så skal det følges i alle regioner.....

Tilslutt vi jeg presisisere at en kontrollør kan ikke godkjenne 4 tusinger på taket og snabler med feil farge...Dispensasjon fra kjretøyforskriften gis av vegdirektoratet,.....og ingen annen.....så argumentet om at "jeg fikk det godkjent i den forrige utekontrollen" holder ikke.....Det ble bare unlatt å skrive mangelapp....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Dennis » Ons Jul 02, 2008 19:28

Tom skrev:Dette som det diskuteres her ang fortolkinger av regleverk....

Statens Vegvesen er fullt inneforstått at de har "lik" i lasten blant kontrollørene. SVV har igangsatt en omfattene etterutdanning av kontrollørene. Alle skal gjennomgå et studium ned Universitetet i Agder.
Et av målene er å samkjøre fortolkinger og praksis. Et stort tema i disse studiene er kommunikasjon.......

La oss alle håpe at dette bærer riktig veg....skal regelverket følges,...så skal det følges i alle regioner.....

Tilslutt vi jeg presisisere at en kontrollør kan ikke godkjenne 4 tusinger på taket og snabler med feil farge...Dispensasjon fra kjretøyforskriften gis av vegdirektoratet,.....og ingen annen.....så argumentet om at "jeg fikk det godkjent i den forrige utekontrollen" holder ikke.....Det ble bare unlatt å skrive mangelapp....

Unlatt å skrive mangellapp holder vel heller ikke, om regelverket skal tolkes likt?? :roll:
Dennis
Bileier

Innlegg bøffi » Man Jul 21, 2008 23:54

husker før så var det noen som brukte blink lys vist der va kontroll tror det va et blink på pasasjer siå va kontroll
www.eagleamcar.no
member tia norge
bøffi
Lærling

Innlegg KIM ANDRE AMUNDSEN » Fre Jul 25, 2008 13:06

stemmer det her!!

Skulle vært sånn enda!!
hadde ikke gjort noe!! da er man forberet på kontroll.

MEEEEN er vel for Mange rookies som meg på veien :P :-P
KIM ANDRE AMUNDSEN

Innlegg guffen86 » Ons Jun 24, 2009 00:29

når man er inne på det med tegn i forhold til ulike situasjoner. hender jeg kjører forbi en og annen tippbil med blitzere ell rotorlamper på. hvilket tegn mener dere da egentlig at man skal gi dere så dere forstår at det kansje er på tide å skru de av( ikke når det gjelder bred og lang last o.l. seff).?

har prøvd å bruke det gode gamle tegnet vi brukte i veivesenet " finger opp som man roterer måten". er det noe andre egentlig skjønner?!
guffen86
Sykkelbud

Innlegg Camelont » Ons Jun 24, 2009 17:27

guffen86... Forrige bil så brukte jeg blitzerene litt og det var ikke mer som skulle til så slo de av sine egne. Lite som skal til for å hjelpe andre på veien.

Er så mange tegn på veien som blir brukt og nye dukker stadig opp, kanskje vi kan få et felles tegnspråk på veien som alle kjenner til. Ble brukt mye tegn igjennom Gudbrandsdalen for en 15-20 år siden,funket fint det. :)
Mil etter mil med et smil. En er ikke full før politiet tegner omriss av deg på asfalten.... CB 6253
Brukerens avatar
Camelont
Lærling

Innlegg Robzter » Lør Jul 04, 2009 03:02

kjørte ett år på langen nordover for trondheim, dær va det ganske så vanlig å gi v tegne når d va no faenskap på gang, Men nå, som jeg kjører fast trondheim oslo, så e d ikke en jævel som signaliserer en damn skit jo... Vi e da tros alt i samme "båt" så måtte da gå an å hjelpe hverandre litt......
Robzter, the Scania trucker
Teigaas Transport
R500
Nettby: RNB1981
Brukerens avatar
Robzter
Hjelpemann

Innlegg Egil,G » Lør Nov 07, 2009 14:11

på de siste 2 åra har jeg blitt varsla om kontroll 2 kansje 3 ganger, og det har kun vært øst europeere som har gjort det, noe å tenke på?
Og det er lett å bli litt sløv sjøl også når "ingen" andre gjør det
Egil,G
Lærling

Innlegg Stoffi » Fre Jan 29, 2010 19:49

Var i akkurat denne situasjon her for noen dager siden. Det var laserkontroll i begge retninger. Jeg møtte en haug med lastebiler, men ingen sier ifra.
Synes ikke det er så vanskelig å blinke med lysa tell en man møter. Er den bilen som blinker ikke kjent, da skjønner man at man bør slakke av litt og følge med skikkelig. Alle av oss har vel ligget litt over fartsgrensa en gang da vi ofte har det travelt. Den dagen hadde jeg god tid så da var ikke noe problem, men synes det er dårlig gjort uansett. Men selv om jeg var irritert over dårlig hjelp blant kollegaer varslet jeg motkommende trafikk da jeg hadde passert. Var en selvfølge å hjelpe hverandre før... :roll:
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg Flakk » Søn Aug 01, 2010 22:54

Bedre å gi et "V" enn å blinke med lysa ofte, så slipper man sinna purk med slemt kvinnfolk hjemme som bøtelegger deg for unødig lysbruk også.... :flire:
Brukerens avatar
Flakk
Lærling

Innlegg hebbe84 » Man Okt 25, 2010 10:25

jeg pleier somregel blinke 2 ganger i 2 intervaler for all kontroll som er og blinker 2 ganger vist d er uhell eller andre hindringer i veien forran syns d er viktig at vi har samhold på veiene ;) vi er tross alt nymotens cowboyer :P hehehe
hebbe84
Sykkelbud

Innlegg Desperado » Tir Okt 26, 2010 18:13

hebbe84 skrev:jeg pleier somregel blinke 2 ganger i 2 intervaler for all kontroll som er og blinker 2 ganger vist d er uhell eller andre hindringer i veien forran syns d er viktig at vi har samhold på veiene ;) vi er tross alt nymotens cowboyer :P hehehe

Og da regner du med at de du møter skjønner hva du mener?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg royalflush » Tir Okt 26, 2010 22:16

Desperado skrev:
hebbe84 skrev:jeg pleier somregel blinke 2 ganger i 2 intervaler for all kontroll som er og blinker 2 ganger vist d er uhell eller andre hindringer i veien forran syns d er viktig at vi har samhold på veiene ;) vi er tross alt nymotens cowboyer :P hehehe

Og da regner du med at de du møter skjønner hva du mener?

Regner iallefall om det er ukjente som blinker at noe er i gjære rundt svingen (kjente kollegaer blir som oftest hysteriske med blinkingen ved kontroll :D at man forstår det utifra blinkingen ), uansett om det er kontroll eller ulykke. Som regel slakker man av på farta i det minste. Blinker ukjente i nærheten av en kjent kontroll stasjon, så tar man forbehold om at det er kontrollører på kontroll stasjonen. Bare det å gi et tegn, gir iallefall for en varsel på at man må forberede seg på en stopp eller kontroll uavhengig om man har last eller ikke last.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Desperado » Tir Okt 26, 2010 22:31

Joda, selvfølgelig er blinking bedre enn ingen blinking. Men om enkeltpersoner lager sitt eget blinkemønster og regner med møtende trafikk klarer å skille mellom dem hvilke kontroll som er på ferde, nei det klarer ikke jeg :-? ;)
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg royalflush » Tir Okt 26, 2010 22:55

Ser den Desperado. Idag vet man ikke om man er på hils eller om det er kontroll. Kulturen har blitt mye slappere enn det det var. Tidligere så blinket man for å rette oppmerksomhet og deretter tegn via frontruta om det var hils eller kontroll (V tegn for vekt eller opp/ned med vannrett håndflate (som også betyr fartskontroll eller ta det rolig pga. uhell)). Idag tar jeg det som gitt at all blinking betyr kontroll dessverre.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest