Holde avstand

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Holde avstand

Innlegg kvam100 » Tir Jan 29, 2008 22:38

Hold avstand til tankbiler, spesielt de som er merket med 33. Det er ikke akkurat noe morsomt å ha 40 tusen liter bensin i lasten og så ligger det en idiot på 50 tonn 10 meter bak i 80 km/t. Husk at mange av bensinbilene er sperret på 80 akkurat (Shell og Esso)
kvam100
Hjelpemann

Innlegg sinnastian » Fre Feb 01, 2008 12:35

sperret på 80.. der er grunnen-- men jeg skal prøve og skjerpe meg.. sorry
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -

Re: Holde avstand

Innlegg Dagis » Lør Feb 02, 2008 07:34

kvam100 skrev:Hold avstand til tankbiler, spesielt de som er merket med 33. Det er ikke akkurat noe morsomt å ha 40 tusen liter bensin i lasten og så ligger det en idiot på 50 tonn 10 meter bak i 80 km/t. Husk at mange av bensinbilene er sperret på 80 akkurat (Shell og Esso)

40.000 liter...! Laster du så mye på ett sånt sett...? Dæven.. Men kan ikke være mer enig i ditt innlegg.. Ser dessverre mange kollegaer som ligger alt for nærme... Gjør det sikkert selv noen ganger også men holder fokus på det der...! ;)
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Los Gigantes » Tir Feb 05, 2008 00:51

Det er ingenting som gjør meg mer forbannet enn når jeg ser en trailer holde en knapp meter avstand til bilen foran. Ja, mange har provosert meg og, men det kan sitte uskyldige barn i den bilen..
Los Gigantes
Distribusjonssjåfør

Innlegg alfakrøll » Søn Mar 30, 2008 17:16

Los Gigantes skrev:Det er ingenting som gjør meg mer forbannet enn når jeg ser en trailer holde en knapp meter avstand til bilen foran. Ja, mange har provosert meg og, men det kan sitte uskyldige barn i den bilen..

Helt Enig... Hvor er yrkesstoltheten blitt av gutter??
alfakrøll
Hjelpemann

Innlegg michelin-gubben » Søn Mar 30, 2008 20:00

alfakrøll skrev:
Los Gigantes skrev:Det er ingenting som gjør meg mer forbannet enn når jeg ser en trailer holde en knapp meter avstand til bilen foran. Ja, mange har provosert meg og, men det kan sitte uskyldige barn i den bilen..

Prøv å ligge i 85 km.Du kan ta deg faen på at det kommer en danske eller hollender som SKAL forbi.Kan nevne noen norske også,men jeg ligger på cruise å slakker ikke av for de IDIOTENE.
4ever scania power
Brukerens avatar
michelin-gubben
Lærling

Innlegg Vossingen » Ons Apr 09, 2008 05:33

Heilt einig at ein skal halde avstand til foran kjøyrande.. Men kan vel ikkje vera noko problem og heller sleppe forbi vist ein er lei av og ha folk hengende på støtfangeren... Så for heller den som har det travel kjøyre sitt eige løp...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg Desperado » Ons Apr 09, 2008 09:21

michelin-gubben skrev:
alfakrøll skrev:

Prøv å ligge i 85 km.Du kan ta deg faen på at det kommer en danske eller hollender som SKAL forbi.Kan nevne noen norske også,men jeg ligger på cruise å slakker ikke av for de IDIOTENE.

Ja du er litt av en kollega :roll: . Du er faktisk PLIKTIG til å hjelpe til når noen skal forbi deg. Du skal faktisk STANSE om nödvendig. Men det finnest flere sånne som deg, som driter i alle andre enn seg selv. Det KAN jo tenkes at han som vil forbi deg sliter litt med å rekke en ferge. Eller en lossing. Eller at han/hun rett og slett er dritetrengt.
Men stå på du. Det begynner å bli flere og flere av dere. För i tiden var trailersjåförene kollegaer, uansett om de var dansker, hollendere eller nordmenn. I dag er trailersjåförene kun gjennomsnittlige personbilister som gir faen i alle andre. Driter i å hjelpe andre forbi og sånn........
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Ons Apr 09, 2008 11:46

For å setja det "litt" (?) på spissen. La oss sei at ein køyrer i 200 km/t i ei 80-sone. Sjølv då skal ein sleppa forbi dei som kjem bakfrå i 300 km/t. Det er nok inga øvre grense for fartsoverskriding, når det handlar om å sleppa forbi trafikken bakfrå. Så skjer gjerne nettopp det at han bakfrå forulukkar med t.d. fleire omkomne som følgje. Då kjenner ein nok på dårleg samvit for at ein slapp den bakfrå forbi. Det skal ein ikkje gjera, for ein kan ikkje ta ansvar for det som andre driv med, uansett konsekvensar. Skjebnen er det ingen som kan rå over likevel. Vil nokon køyra frå Oslo til Bergen på under 1 time på dagens vegstandard, skal ingen hindra vedkomande. Om han hadde overlevd er ein annan sak, men det er ikkje ditt problem.

Som nemnt; dette er sett på spissen.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Luremusa » Ons Apr 09, 2008 13:45

Her er jeg faktisk heilt enige.... jeg vet at mangen tankbiler har sperre på 80, det er jo greit, så de har ikke akkurat plaget meg, men har sett mangen ganger andre som ligger og presser og blinker, selv om de er på plasser det ikke går ann å slippe forbi eller kjøre tilsiden....
En gang jeg kjørte sammen med en så kom vi bak en tankbil... han banna å steika.... så sa jeg, hvorfor plager det deg sånn, det er jo ikke sjåførens feil at han ikke kjører fortere, og vist han kjører fortere så er muligheten for at han mister jobben veldig stor.... hmmm... det viste han vist ikke, så han tokdet med ro etterpå da å ventet på å bli slept forbi.....

dette gjelde jo alle biler da om det er stor eller liten...
Men skal da inrømme at jeg har vel selv presset , men prøver å unngå det, noen ganger skjer det jo uten at en er klar over det, men ser jo fort forskjell på om de har det som kjørestil eller ikke, for det tar ikke lange tiden før de som bare er litt uoppmerksom trekker seg litt tilbake igjen....

men men.... sjåføryrket er blitt mye mere asosialt nå ja, bare på de få årene jeg har kjørt så er det jo stor forskjell på sammhold langs veiene...
Brukerens avatar
Luremusa
- Naturfotografen -

Innlegg fh660 » Ons Apr 09, 2008 18:45

HVA ER FARTSGRENSA PÅ ALLE VOGNTOG?????? :evil:
fh660
Lærling

Innlegg SivAlice » Ons Apr 09, 2008 19:06

Hjelpe hverandre fram,er visst et fremmedord for en N...last-sjåfør forleden. Kom opp fra flyplassen utenfor Molde, og skulle inn til sentrum. For lokalkjente vet vi at vi må ha klar bane i begge retninger, og det er det liten sjanse for klokken 8 om morgenen. :idea: Der var det klart i fra fila ut fra by`n, og da er det kjekt at det kommer en lastebil fra andre siden. Det holdt med å lette pedalenen. Forvendtet det egentlig. Men hva skjer da :?: Jo, bilen kommer helt opp i baken på meg, og jeg får ei lang rekke med tusenmetringer inn i speilene :!: At det hender vi får slike reaksjoner fra småbiler hvis vi har litt små marginer over veien der, er så, men det var ikke foventet av en yrkessjåfør. :evil: :evil: :evil:
Alle lysene virket; det fikk jeg sjekket. Og tre-fire hundre meter lengre bort er det rundkjøring, så forsinkelsen var sikkert enorm..... :-?
Brukerens avatar
SivAlice
Veteran

Innlegg Desperado » Ons Apr 09, 2008 21:01

fh660 skrev:HVA ER FARTSGRENSA PÅ ALLE VOGNTOG?????? :evil:

80.
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Tom » Ons Apr 09, 2008 21:06

Tror egentlig diskusjonen bør dreie seg om adferdsproblemer blant enkelte sjåfører, ikke bare avstandsproblematikken.......

Det er desverre fler og fler som ikke skulle ha kjørt storbil......Se på ulykkesstatistikken, se på media...ingen røyk uten ild..desverre.......
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Desperado » Ons Apr 09, 2008 21:09

Som jeg skrev lengre oppe; det blir flere og flere personbil-sjåfører i tunge kjøretøy
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Neste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest