Holde avstand

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg fh660 » Tor Apr 10, 2008 13:00

Det var det jeg mente angående fartsgrensa!!!!! 80kmt. Det kjøres helt tullete mange plasser.Kjører selv semitrailer ser helt en annen holdning ettter veien den seinere tid.Vi har vel ikke så dårlig tid at vi ikke kan holde god avstand.(Hva med og holde fartsgrensa?) :evil:
fh660
Lærling

Innlegg Lars-Rei » Tor Apr 10, 2008 15:58

Tom skrev:Tror egentlig diskusjonen bør dreie seg om adferdsproblemer blant enkelte sjåfører, ikke bare avstandsproblematikken.......

Det er desverre fler og fler som ikke skulle ha kjørt storbil......Se på ulykkesstatistikken, se på media...ingen røyk uten ild..desverre.......

Æ e nu egentli så dom at æ mene at sjåførlæreran må kunne sile ut de elevan med dårlige holdninge allerede på et tili stadige...
Slutte å tenke på pengan, og si i fra at eleven ikke har nåkka bak ett lastebilratt å gjøre.
Lars-Rei
Lærling

Innlegg dibben » Lør Apr 12, 2008 19:05

Det burde di gjort med vanlige billister og!!Men det fungerer ikke sånn...Ser det på med selv at etter jeg begynte å kjøre stor bil å hengeren poå slep,har jeg roa ned nervene betraktelig i trafikken.Har ikke sånn hastverk med å komme forbi,og holder bedre avstand.MEN-jeg må ta meg i nakken av og til,og si det høyt at "nå må du bruke vett mann!!!".Er du på vei hjem,det er seint og dusten forran kjører under fartsgrensen,skal det ikke mye til før blodtrykket stiger,og du prøver å presse bilen til å kjøre fortere.Bransjen er jo og desverre blitt sånn at tid er penger,for alvor,så du må kjøre som fann for å få endene til å møtes.Desverre.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg SivAlice » Søn Apr 13, 2008 09:45

Det er nå helst fergeavgangene her på Vestlandet som gjør at jeg tar meg selv i å kjøre for nært bilen framom. :rødme: :rødme: :rødme:
Kommer du ikke med den fergen, så går det fort 45-60 minutt til neste. Da er det snakk om fritiden min :evil:
Finnes ingen unnskyldning for at det blir slik, men tror de aller fleste bare gjør det.....
Brukerens avatar
SivAlice
Veteran

Innlegg Los Gigantes » Søn Jul 13, 2008 22:54

Jeg er en lykkelig gift mann med 3 små barn De er 2, 4 og 9 år.
For en stund siden fikk jeg tlf fra min kjære. Hun satt og hylgrein fordi hun var ute å kjørte med alle barna i baksetet og en TRAILER NESTEN OPPÅ HENGERFESTET!!! Hun var livredd og turde ikke å bremse ned for å kjøre til siden engang. Hun fortalte hvor hun var og jeg ringte politiet. Er dette nødvendig?

Vi vet konsekvensene når vi veier 50 tonn mot en personbil på 1 tonn. Hva galt har barna mine gjort? Har vi så dårlig tid?
Los Gigantes
Distribusjonssjåfør

Innlegg Dennis » Man Jul 14, 2008 00:22

..
Sist endret av Dennis den Tir Sep 30, 2008 20:31, endret 1 gang
Dennis
Bileier

Innlegg Harald`s » Man Jul 14, 2008 12:22

:cowboy: :cowboy: Bøyer meg i støvet...Kunne ikkje vert sakt betre ;)
"Transport er vårt yrke og service er vår styrke"
Brukerens avatar
Harald`s
Veteran

Innlegg anrut » Man Jul 14, 2008 20:57

så sant som det er sagt
krøtterstier er best
Brukerens avatar
anrut
Hjelpemann

Innlegg Los Gigantes » Man Jul 14, 2008 21:07

Kjære doktor. Hør (les) nå her. Og jeg skal ikke misforstå deg rett. Jeg leser det du skriver og du skal få svar.

1. Det må IKKE to til.

2. Min kone er en fornuftig sjåfør.

3. Det er fremdeles 3 sek regelen som gjelder.

4. Hun lå i 60 i 60 sonen.

5. Det var ingen forbikjøringsmuligheter, altså ingen poeng i å ligge bak sånn.

6. Hun skal så alldeles ikke prøve å kjøre fra ham nei. Det er han bak sitt ansvar! Og hvis det ligger en bil foran? Skal kanskje bare dytte den ut av veien da?

7.Dette var ingen konflikt. (slå opp konflikt i ordboka).

8. Her ble det tatt opp det å kjøre for nære, og da blir ikke løsningen å kjøre ifra. og hun gjorde ikke dette frivillig.

9. Hun danset ikke vals, hun var ute og kjørte med barna våre.

10. Hvis hun dro på for å øke avstanden og han fulgte på, skulle hun gasset på enda mere da?

Og for å være helt ærlig, så betviler jeg at du noen gang har hatt sertifikat.
Med de svarene du bestandig kommer med så kan ikke jeg skjønne at ikke du har mistet lappen for lenge siden.

Nå er det på tide at du kommer med noe mer fornuftig enn dette greiene her. Nå synes jeg du skal pakke sammen psykolog veska di og finne på noe annet enn det her.

Og hvis du har tenkt å gå løs på enhver person i dette forumet som bare har en versjon, ja da har du litt av en jobb foran deg. Lykke til på reisen.
Los Gigantes
Distribusjonssjåfør

Innlegg Jarlen » Man Jul 14, 2008 22:16

Det er ingen hemmelighet at det er mange som nærmest insisterer på å kjøre 90 uansett... Enten det er 60, 70 eller 80 sone... eller 90..
Og da er det ikke de foran som er problemet (så sant de ikke ligger under fartsgrensen), men det er de som får problemet..
It`s not the fart that kills, it`s the smell...
Brukerens avatar
Jarlen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Los Gigantes » Man Jul 14, 2008 22:22

Jarlen skrev:Det er ingen hemmelighet at det er mange som nærmest insisterer på å kjøre 90 uansett... Enten det er 60, 70 eller 80 sone... eller 90..
Og da er det ikke de foran som er problemet (så sant de ikke ligger under fartsgrensen), men det er de som får problemet..

Det er sant. Det er mange som provoserer meg også der de ligger under fartsgrensen, men det gir oss ingen rett til å legge seg oppå støtfangeren.

Og hvis det er f.eks 60 sone, ja da er det høyeste tillatte fart.

Og uansett hva jeg eller andre mener så må vi alle være enige i at ett/en vogntog/semi mot en personbil er rått parti? :?: :roll:
Los Gigantes
Distribusjonssjåfør

Innlegg Desperado » Tir Jul 15, 2008 06:55

Los Gigantes skrev:Kjære doktor. Hør (les) nå her. Og jeg skal ikke misforstå deg rett. Jeg leser det du skriver og du skal få svar.

1. Det må IKKE to til.

2. Min kone er en fornuftig sjåfør.

3. Det er fremdeles 3 sek regelen som gjelder.

4. Hun lå i 60 i 60 sonen.

5. Det var ingen forbikjøringsmuligheter, altså ingen poeng i å ligge bak sånn.

6. Hun skal så alldeles ikke prøve å kjøre fra ham nei. Det er han bak sitt ansvar! Og hvis det ligger en bil foran? Skal kanskje bare dytte den ut av veien da?

7.Dette var ingen konflikt. (slå opp konflikt i ordboka).

8. Her ble det tatt opp det å kjøre for nære, og da blir ikke løsningen å kjøre ifra. og hun gjorde ikke dette frivillig.

9. Hun danset ikke vals, hun var ute og kjørte med barna våre.

10. Hvis hun dro på for å øke avstanden og han fulgte på, skulle hun gasset på enda mere da?

Og for å være helt ærlig, så betviler jeg at du noen gang har hatt sertifikat.
Med de svarene du bestandig kommer med så kan ikke jeg skjønne at ikke du har mistet lappen for lenge siden.

Nå er det på tide at du kommer med noe mer fornuftig enn dette greiene her. Nå synes jeg du skal pakke sammen psykolog veska di og finne på noe annet enn det her.

Og hvis du har tenkt å gå løs på enhver person i dette forumet som bare har en versjon, ja da har du litt av en jobb foran deg. Lykke til på reisen.

:roll:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Dennis » Tir Jul 15, 2008 07:20

..
Sist endret av Dennis den Tir Sep 30, 2008 20:32, endret 1 gang
Dennis
Bileier

Innlegg Jarlen » Tir Jul 15, 2008 17:07

Lave, uloiske fartsgrenser er roten til hele problemet... Også de som er livredde for å kjøre for fort, som ligger "litt under" for sikkerhetsskyld.. Uvitende om at speedometeret allerede viser 5-10 km/t for mye... Det har faktisk en lovlig feilmargin på 10% + 4 km/t... Altså i 80 sona tilsvarer det i VERSTE fall 12 km/t..!!!! Personbilisten kjører i realiteten i 68 km/t, men tror han kjører i 80..
For oss som ligger bak i lastebil, og har et speedometer som viser nøyaktig, vil vi alltid ligge litt under... Og i en hverdag der du alltid skulle "hvert der i går"... eller vil hjem til kone og barn før de sovner, er det U T R O L I G I R R I T E R E N D E !!!!!!!!!!!!!!
It`s not the fart that kills, it`s the smell...
Brukerens avatar
Jarlen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Los Gigantes » Tir Jul 15, 2008 20:26

Vabisdoktorn skrev:
Los Gigantes skrev:
Jarlen skrev:Det er ingen hemmelighet at det er mange som nærmest insisterer på å kjøre 90 uansett... Enten det er 60, 70 eller 80 sone... eller 90..

Det er sant. Det er mange som provoserer meg også der de ligger under fartsgrensen, men det gir oss ingen rett til å legge seg oppå støtfangeren.

Og hvis det er f.eks 60 sone, ja da er det høyeste tillatte fart.

Og uansett hva jeg eller andre mener så må vi alle være enige i at ett/en vogntog/semi mot en personbil er rått parti? :?: :roll:

Så kan du jo du være enig i at innlegget ditt var veldig rart også...
Din kone var så redd at hun grein, men istedet for å ringe politiet selv så ringte hun til deg først??

Må da innrømme at dette ikke bare høres rart ut, men jeg er er faktisk villig til å gå så langt å antyde at du faktisk sitter å lyger og lirer av deg halvsannheter kun for å provosere på deg det som er.

Du vant!
Jeg gir fullstendig opp.
Jeg skal ikke si noe stygt til deg.
Jeg skal ikke kalle deg noenting.

Jeg har bare en siste ting å si om deg:

Doktor, du er unik. :applaus:
Los Gigantes
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest