Holde avstand

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg bøffi » Fre Jul 25, 2008 19:41

howdy og go helg folkens:) jeg hadde en seriøs prat me en sjåfør lærer angående storbil vs små bil og foreslo at di burde fått en tur i simulator eller i stor bil før di fikk lappen så di vett va et vogntog trenger av plass og bremse lengde og sånn og han var enig me at di sko prøve og få tak i simulator sånn di hadde på jæren storbil messe og han sko ta det videre i systeme han var faktisk enig me meg i det jeg sa.
www.eagleamcar.no
member tia norge
bøffi
Lærling

Innlegg kentsor » Tir Jul 29, 2008 16:02

hadde folk vist litt mer hensyn på veiene hadde man slippi hele denne problematikken... hadde en trailer blitt slippi fram hadde man ikke ridd på støtfangern for å skremme dem av vegen.. uttrykket størst først blir utnyttet.. får bare innrømme at jeg er en som kan bli pusha langt nok til at jeg rir litt.. kall meg idiot, ¨men faen a... er da helt vanlig at lastebiler ligger i 90 i norge. da er det for jævlig å måtte ligge bak en personbil i 80 i 90sone.. ska banne faen på at dem hadde klaga enda verre hvis alle hadde valgt å ligge i 80...

her trengs det holdningsendringer både hos de små og de store for å lære å respektere hverandre..

michelin-gubben skrev:men jeg ligger på cruise å slakker ikke av for de IDIOTENE.

snakker om kamerat... du holder han litt ekstar inn mot skaverte felt før du gir gass til 90 for å få han bak deg igjen før du bremser ned til 85 også davel?
-- Turnin wheels and shiftin gears --
Brukerens avatar
kentsor
- Shrek -

Innlegg crazy1 » Tir Jul 29, 2008 16:32

kentsor skrev:
her trengs det holdningsendringer både hos de små og de store for å lære å respektere hverandre..

Helt enig med du, respekt begge veier.
crazy1
Distribusjonssjåfør

Fart og avstand

Innlegg Tungfløtter » Søn Nov 16, 2008 17:09

Er dessverre alt for mange som ligger på støtfangeren til bilen foran. Selv om bilen holder fartsgrensen. Har også sett forbikjøringer der veien innsnevres til en kjørebane hvor vogntoget starter forbikjøringen i seneste laget, sånn at personbilen må stå på bremsen for ikke å bli presset av veien. Blir også ofte tatt igjen av vogntog selv om jeg ligger på cruisekontrol i fartsgrensen. Slipper folk forbi, det er ikke det, men skjønner ikke hva som er vitsen.
Prøver å være en "Landeveiens Ridder"
Tungfløtter
Sykkelbud

Innlegg Æljen » Lør Des 27, 2008 19:33

satt på med valdresekspressen oppover fra Hønefoss til Nes for en time siden, virka som sjåføren hadde det travelt, lå helt i rævva på bilen foran..
og etterhvert kjørte han forbi, og lå i rævva på bilen foran..
bussen kom til Nes før den skulle, så det var ikke tia det sto på, men hva er poenget med det?

full lasta buss. (40-50 personer?)
syns det hadde vært greit med avstand når man har med seg såppas mange folk.
men avstand er viktig uansett, er nok ikke så flink til det selv, enda jeg ikke hr lappen, men driver å prøver på å få det inn at avstand er viktig.

så hvis den sjåføren er her på forumet, ( Avgang 18:05 fra Hønefoss Sentrum Stopp)
så tenk litt på oss andre og, ikke bare deg selv når du kjører :)
Æljen

Innlegg vabisn » Lør Des 27, 2008 19:59

Det er endel gjengangere når det gjelder avstand da. Jeg har forfærdelig lyst til å nevne navn på firma, men holder meg for god til det. Østerdalen og e6 svenningdal- majavatn er typiske plasser for den typen kjøring. Hva i Svart...fa...er poenget med å ligge 1meter bak meg i svenningdalen (e6 sør for trofors i nordland) hvor i hel....skal jeg slippe forbi??? Rutebiler til og fra Tr.heim er typiske når det gjelder dette
vabisn
Distribusjonssjåfør

Innlegg janr » Lør Jan 10, 2009 22:12

Hei allesammen
Enige i det som mange skriver.Hvor mange meter tjener egentlig DU som ligger 10 meter bak bilen foran deg?Riktig,ingen verdens ting.Litt lenger fremme er det nemlig en ny kø!!!
janr hvorfor kjøre noe annet når det finnes Scania V8
Brukerens avatar
janr
Sykkelbud

Innlegg Æljen » Søn Jan 11, 2009 00:14

janr skrev:Hei allesammen
Enige i det som mange skriver.Hvor mange meter tjener egentlig DU som ligger 10 meter bak bilen foran deg?Riktig,ingen verdens ting.Litt lenger fremme er det nemlig en ny kø!!!

var vel snakk om detta på radioen i sommer mener jeg å da vart det sagt maks 2 minutter..

å det er så øite at det er verdt å ligga i køa, ligger man i køa så blir det ikke 2 minutter uansett da man holder flyten og slipper alle nedbremsingene
Æljen

Innlegg alfakrøll » Tir Jan 20, 2009 02:19

:sad: Synd at trafikkbildet er blitt så hensynsløst som det er. Selv har jeg vært på veien i over 20 år og utviklingen er veldig negativ. Det er egoismen og egen fortreffelighet som råder. Ikke klarer vi å holde køen. Vi skifter felt for å vinne to meter og driter i at nettopp dette gjør at de bak oss må stå enda lenger i kø. Dette gjelder alle typer billister. Likevel må jeg si at jeg blir skuffet hver gang jeg ser at sjåfører på storbil er like hensynsløs.
Her i sommer etter en tur, spurte sjefen: Hatt en fin tur? Det var vel mange bobiler i trafikken... Jeg svarte ja, men det går fint.. en alt for stor del av kollegene mine er mye mer slitsom... Tenk, sånn følte jeg det etter denne turen som gikk fra Bergen, via Odda til Oslo og retur.

Det var mange bobiler på veiene. Særlig i Hardanger. Ikke alle var like flink å rygge så noe bal ble det. Men et smil og et vink gjør underverker. Ikke minst for vår egen helse.
Alt for ofte ser jeg et vogntog dønn i ræven på bilen foran. Da gremmes jeg på yrkesgruppen vår sine vegne.
Det samme på motorvei. Vogntog forbi personbil. Farten er 84 km/t... To kilometer sandblåses denne personbilen før den er passert... Er det nødvendig?
Så er det når det kommer litt snø... Kaos forårsaket av store biler som er dårlig skodd... Vet at det er mange utlendinger involvert, men jeg ser stadig Norske og.. Har tabbet meg selv og, for all del...

Men hvorfor er det blitt sånn? Og er det slik vi vil fremstå? Jeg vil være stolt av yrket mitt for jeg er glad i denne jobben. Jeg vil være ett forbilde i trafikken. Det bør vi alle være som kjører stor bil og er klar over ansvaret vi har.

La oss stå sammen og vise at når det gjelder bilkjøring, uansett føre... Da er det vi som er proffe.

Så må jeg få skryte litt av forumet til slutt. Utrolig bra og masse flotte folk:-)
alfakrøll
Hjelpemann

Innlegg Buno » Man Mar 30, 2009 20:27

Er enig med mange av innleggene som er her. Men Koster det egentlig så mye og slippe på gassen og gi bilen bak en bedre sjangse til og komme forbi? Det kan bli iriterende etter en liten stund om man kjører med tralla full av luft, og måtte ligge etter en som er godt lastet, men driter i og slippe forbi når man har murlighet. Kommer det et vogntog og tar meg igjen oppi en bakke så slipper jeg han/hun forbi ved første annledning.
Og jeg skal innrømme at jeg er nok skyldig i og ha kjørt litt hardt til tider , og kanskje ha vært litt for nær bilen forran. (desverre) :rødme:
Brukerens avatar
Buno
Lærling

Holde avstand ja

Innlegg NikonMan » Lør Des 12, 2009 01:00

det gjorde ikke jeg og ble tatt.Greit nok det,er jo ikke så mange andre å skylde på :sad: Men,da jeg stoppet opp så spurte jeg jo litt forsiktig " kan jeg få kjøre videre a ? " Jada,ikke noe problem sa politimannen,men det blir værre for han som hang på tilhengerfeste ditt :roll:

Det var en personbil som kjørte helt opp i underkjøringshinderet,hadde ikke sett denne i speila så han var nær.
Mvh
NikonMan

Assumption is the mother of all fuckups
Brukerens avatar
NikonMan
Lærling

Innlegg Desperado » Fre Jan 29, 2010 10:39

vabisn skrev:Det er endel gjengangere når det gjelder avstand da. Jeg har forfærdelig lyst til å nevne navn på firma, men holder meg for god til det. Østerdalen og e6 svenningdal- majavatn er typiske plasser for den typen kjøring. Hva i Svart...fa...er poenget med å ligge 1meter bak meg i svenningdalen (e6 sør for trofors i nordland) hvor i hel....skal jeg slippe forbi??? Rutebiler til og fra Tr.heim er typiske når det gjelder dette

Skal ikke prøve å forsvare disse som til stadighet ligger for nær når de vet at det ikke er forbikjøringsmulighet. Men det er ikke sikkert alle er like kjent og vet at det ikke er muligheter for forbikjøring på lang tid. Derfor ligger nok mange ganske nær, sånn at når det engang blir en mulighet, og den fremste bilen gir et tegn, så er den bak klar med en gang ;) . Og til dere som mener at to minutter er lite; To minutter er nok til at man kanskje ikke rekker en ferge. Da må man ta neste ferge som kanskje går en halvtime senere. Så har man plutselig en halvtime mindre til å rekke f.eks danskebåten. Og den går ikke igjen før neste dag. Så to minutter ER faktisk ganske mye når man trenger de.... :-?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg vabis8 » Fre Jan 29, 2010 15:44

Desperado skrev:
vabisn skrev:Det er endel gjengangere når det gjelder avstand da. Jeg har forfærdelig lyst til å nevne navn på firma, men holder meg for god til det. Østerdalen og e6 svenningdal- majavatn er typiske plasser for den typen kjøring. Hva i Svart...fa...er poenget med å ligge 1meter bak meg i svenningdalen (e6 sør for trofors i nordland) hvor i hel....skal jeg slippe forbi??? Rutebiler til og fra Tr.heim er typiske når det gjelder dette

Skal ikke prøve å forsvare disse som til stadighet ligger for nær når de vet at det ikke er forbikjøringsmulighet. Men det er ikke sikkert alle er like kjent og vet at det ikke er muligheter for forbikjøring på lang tid. Derfor ligger nok mange ganske nær, sånn at når det engang blir en mulighet, og den fremste bilen gir et tegn, så er den bak klar med en gang ;) . Og til dere som mener at to minutter er lite; To minutter er nok til at man kanskje ikke rekker en ferge. Da må man ta neste ferge som kanskje går en halvtime senere. Så har man plutselig en halvtime mindre til å rekke f.eks danskebåten. Og den går ikke igjen før neste dag. Så to minutter ER faktisk ganske mye når man trenger de.... :-?

Ska faktisk si deg at selv 10 sekunder er mye...
Dette fikk e bekreftet igår på Arsvågen-Mortavika...
Båten la fra når e trilla ned bakken..

Jada,jeg skylder ikke på båten eller mannskapet,jeg som var for sein.
Men dette på grunn av en bil som IKKE skulle rekke noe ferge eller slippe meg fobi,han svingte nemlig av like før han,så han hadde tydeligvis ikke den hasten e hadde..

Jeg blir litt små irritert da,blinker man med lysa så vil man forbi.. Og spesielt på denne strekka så VET dei lokale at lastebiler KUN har en ting i tankene.. Rekke ferga..

Nå er ikke 30min noe krise,men som du sier desperado..
Det kan gå ut over resten av dagen/Uka....!!

(ja,selvfølgelig,jeg var jo utgangspunktet for seint ute,men når man har en lastebil bak seg på e39 mot Arsvågen,så kunne man vell tatt ett hint?)
Eller er det jeg som er idiot!?

Lå heller ikke på støtfangeren hannes,men lå jo bak der jeg da,blinket en eller 2 ganger for å prøve å vekke fyrens oppmerksomhet,men nei..
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg Ludvig » Fre Jan 29, 2010 17:20

Desperado skrev:

Om turene er planlagt med så små marginer at det er to minutter som er avgjørende om man skal bli ett døgn forsinket eller ikke, ja da er det ikke han som ikke ville slippe forbi som har skyld om båten er gått når man kommer på kaia.......
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg jvsandem » Fre Jan 29, 2010 17:31

Ludvig skrev:Om turene er planlagt med så små marginer at det er to minutter som er avgjørende om man skal bli ett døgn forsinket eller ikke, ja da er det ikke han som ikke ville slippe forbi som har skyld om båten er gått når man kommer på kaia.......

Men når du skal nedover hele vestlandskysten kan dette bli avgjørende uansett hvor godt turen er planlagt. For det er gjerne flere ferger som skal rekkes, og 2 minutter her og 2 minutter der blir til en fergeavgang her og en fergeavgang der. Så da er spørsmålet hvor stor tidsmargin du mener at man skal måtte legge inn da? For en halvtime her og en halvtime der kan fort gjøre sitt til at du plutselig må ta en ekstra døgnhvile mellom Stavanger og Kristiansand.
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest