Holdninger!

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Holdninger!

Innlegg øvtransport » Søn Apr 13, 2008 18:19

Det er mye stress og press på yrkessjåførene, og jeg forstår godt at noen lar følelsene løpe av seg nå og da. Men, min erfaring etter å kjørt noen år på småveger på vestlandet med turbuss, er at hvis jeg løser "problemet" når det oppstår, kommer jeg raskere frem. Vi er de proffesjonelle på vegen, og vi vet ikke hvem vi møter og deres ferdigheter. Eraringen er at hvis jeg "presser" for mye enkelte jeg møter, blir bilberging endel av jobben min. Og det tar tid! Når det gjelder kollegaer som ikke viser særlig proffesjonalitet, så gjelder det samme synns jeg. Jeg bruker å hjelpe vedkommende frem og gi han/hun et vennlig vink, og håpe at vedkommende ikke stryker med av hjerteinnfark på vegen. For ikke søren om jeg ønsker det samme. Men dette gjelder selvfølgelig bare når jeg er på godt hummør ;) . Jobben kan være tøff nok, så hvorfor ikke gjøre det som regel at vi tar vare på våre egne. Og andre. Det er en eller annen vis person som sa at; det starter med oss selv. :!: Så skal jeg prøve å skjerpe meg, og håper at den jeg møter gjør det samme, kan det jo hende at vi treffes en gang i en pause og liker trynet på hverandre. Roger
Brumm brumm. Ta det forsiktig der ute!
øvtransport
Sykkelbud

Innlegg dibben » Søn Apr 13, 2008 19:32

Hehe,jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe andre yrkessjåfører frem(ikke taxi...).Men personbilene er det ikke ofte jeg gidder å hjelpe frem.Selv når jeg kjører personbil pleier jeg å prøve å hjelpe lastebilene frem,men det er ikke alltid lett når du stopper for å slippe frem en lastebil,og en dust i sin flotte bmw eller merce ser sitt snitt til å frese forbi meg og stenge inne lastebilen og lage kaos for å håpe å komme 2 sekunder tidligere fram...Med det resultat at du blir stående og knote i flere minutter.Men som jeg har kommentert tidligere,så må jeg ta meg i det av og til,når jeg skal hjem,og blodtrykket stiger...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg SivAlice » Søn Apr 13, 2008 20:31

Ja, vi prøver da å hjelpe hverandre så godt som mulig. Også stagge raseriet ovenfor pappaguttene i BMW. Ikke alltid like enkelt, men så lenge vi er uniformert med firmabil, så får vi bare bite i oss det meste. Og siden jeg selv er kvinnfolk i et lite busselskap, så skjuler jeg meg akkurat ikke i mengden av andre sjåfører med kort lunte... :rødme:
Brukerens avatar
SivAlice
Veteran

Innlegg Sheriff » Tir Mai 13, 2008 20:25

lille me skrev:Ja, vi prøver da å hjelpe hverandre så godt som mulig. Også stagge raseriet ovenfor pappaguttene i BMW.

En ting er litt viktig og huske på, det er ikke alle ungdommer i bmw som har fått den av pappaen sin:-) Og hva er det med denne uthengingen av bmw eiere:-D?
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Brukerens avatar
Sheriff
Veteran

Innlegg dibben » Tir Mai 13, 2008 21:38

Ja,si det-hva er det med disse BMW'ene?Er iallefall lette å fyre opp i trafikken 8-)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg The Cowboy » Tir Mai 13, 2008 21:49

er jo ikke bare bare å hjelpe noen fram i trafikken heller da?? for antallet folk som skjønner at man vil hjelpe er mindre enn antallet som hjelper..
og det er mange som prøver å hjelpe men glemmer å "si fra" om det ved å bruke lys eller horn!!

men en ting jeg bare MÅ klage på.. som gjelder like mye for små biler som store.. blinklys..
den spaken er ikke til for pynt!! bruk den.. i rundkjøringer spessielt..

ska ikke påberope meg at jeg alltid er flinkest heller, men prøver etter beste evne å bruke den når jeg har biler som kan komme i en konflikt med meg om jeg ikke bruker det!!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Stuttjukken » Ons Mai 14, 2008 08:19

Det er ingenting i vegen med BMW-ane. Dette handlar om åtferds-psykologi. Folk som er av same sosiale status, og som i tillegg har same sett med haldningar, har ein tendens til å skaffa seg bil fra same merke, eller same gruppe (BMW - Audi - og eit par til). Bilmerka har ikkje gjort noko gale, for dei kan ikkje noko for det. Så skal ein sjølvsagt ikkje skjera alle bileigarar av BMW-ar og andre statusbilmerker over ein kam heller, fordi det er nok store variasjonar mellom dei enkelte BMW-eigarar. Likevel fortel statistikken om ein vesentleg overrepresentasjon her, og det veit me jo. Det er uansett åtferds-psykologi det handlar om, og stort sett det. Rubber Duck kan nok koma med faglege betraktningar her, tenkjer eg.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest