Vekttegn

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Bredes1 » Søn Mar 29, 2009 12:12

Håper ingen her inne ser på trådstarter som en repesentant for alle som kjører for Schenker for det han sier her inne er vel drøy kost for meg og en del andre jeg har snaket med og han kan jo finne min bil inne på terminalen men min sjef sender regning så trådstarter sett i gang med knusingen så får vi stoppet deg en gang for alle. Vet med sikkerhet at om din oppdragsgiver for vite at du gjør det det du sier står du nok fort uten kjøring.
Husk det er ikke alle som er like bevandret i denne verden av uskrevne regler å når det gjelder overvekt så er det ditt problem om du velger å kjøre med det.
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier

Innlegg Charlzhen » Søn Mar 29, 2009 12:26

Jeg synes vel egentlig at man bør passe seg selv først, så tenke på andre. Hvis man blir stoppet på vekt/kontroll og blir bøtelagt er vel dette strengt tatt sjåfør sitt problem. Og skal man få ryddet opp i bransjen, så er det vel det som er det viktigste.. (tenker nå ikke på antall lux eller markeringslys).

Cowboyer finnes fremdeles... :mad:
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg hyenen » Tor Apr 16, 2009 09:32

Du verden! :shock:
Her har jeg drevet med å hilse på kolleger i alle år med et blink i venstre blinklys. Selvfølgelig i den tro at jeg ikke gjorde noe galt. Men nå skjønner jeg at blinklysene mine snart blir knust.
Beklager at jeg har tatt så fundamentalt feil! Men hva vet vel jeg? Har jo bare kjørt stor bil siden 1993....... :roll: :roll:
hyenen
Sykkelbud

Innlegg Lille Casper » Man Apr 20, 2009 01:54

jeg har aldri hørt at man skal blinke med blink lys for å varsle vekt, å fatern har kjørt i 30 år å han har aldri sakt det til meg, kjører for han nå.

å jeg synes det er utrolig lite folk som varsler om kontroller, er en å annen som blinker å veier noe helt jævli men er ikke mange, jeg varsler ved å blinke eller veive med arma eller holde opp ei skive.

den diskusjonen som har blitt inne her det begynnte egentli bare å bli latterlig, folk tar seg alt for nær av ting ass, er ikke alle som er like flinke til å formulere seg, jeg er ikke det. skytt meg om dere ikke liker det
omdøpt grunn klager på nicket :P hehe skjønner ikke hvorfor :P
Brukerens avatar
Lille Casper
Bileier

Innlegg jarmaa » Man Apr 20, 2009 19:24

Må le.. :D
heile debatten har spora fullstendig av.
Her er tydaleg mange som let seg riva med..
Eg er einig med åsmund,
Vekt=1 blink med lys,1-2 blink med blinklys
Helsing=kun blinklys
Har du det som regel blir ingen i dus kva du meinar(brukar sjølv blinklys til helsing)
V-tegn eller vift med ei blank skive i dagslys(treng ikkje være blank,kan hende nokon vil ta ein debatt so best forklara)
Ingen blir blenda av eit kort blink!!!
Men da er ein ting eg syns er viktigare og diskutera,nårtid skal me gi vekttegn??
Når det er vekt så klart seier du!!
Ok,før om åra måtte biltilsynfolka opna alle skilt for kontroll i begge retningar,8-9 hengelås før dei starta kontrollen,og samme prosedyre etterpå.
Skjønnar du kvar eg vil?
Er ikkje slik i dag,no er alt automatisert og dei opnar/stenger skilta som dei vil.
Tek gjerne inn 3-4 bilar stenger skilta mens desse blir kontrollert,og trafikken glir uhindra forbi.
Så da blir mitt spørsmål igjen,nårtid gir du tegn??
1:du ser det er folk på vekta,men ingen bilar inne
Du tenker:ok,dei er nett ferdige med kontroll og har snudd skilta..
Eg tenker:Kansje dei nett er komt,og ikkje er starta kontrollen?Kansje har dei ein halvtime mat og vil ha fred?
Gir du tegn?Teink om dei har opna skilta til kameraten din kjem og du varsla ikkje?
Dei var jo der,men..
2:du fer forbi og dei har bilar inne,men skilta er nede?
Du tenker:Ok,dei har berre skilta nede mens dei gjer seg ferdig med desse,so opnar dei att..
Eg tenker:tenk om dette er dei 3 siste bilane i kveld so er dei ferdig..?
Du har fått kameraten din til og stoppe og stå unødvendig tid sjølv om det ikkje er kontroll lenger?
Her er mange hensyn og ta,og eg ønskjer ein diskusjon om "nye" trafikktilsynet og deira måte og driva kontroll på.
Nårtid varslar du,nårtid ikkje.
Dette gjeld så klart på kontrollplassar med skilting,og ikkje tilfeldige utekontrollar,då varslar alle reknar eg med.

Ein an ting eg lurer på,og som eg trur yngre(ha meg unskyldt)sjåførar ikkje tenker på;Kor lenge skal me varsle??
Eg ser for meg att eg kjem forbi hønefoss,opp rv7,og biltilsynet(klara ikkje sei trafikktilsynet.) står på kontrollplassen oppå soknaskogen.
Kor lenge varslar du?
Gir du tegn til ein i noresund sentrum?
Eg vil ikkje gjera da,for eg veit ikkje om sjåføren skal mot drammen og svingar av ved hamremoen.
Får han teikn lurer han på,står dei på soknaskogen el vikersund..?
Kor lenge skal me varsla,og bør me når me er på ukjente strekningar la dei lokale ta seg av varslinga for ikkje å skape forvirring?
Er trafikktettheiten stor nok til att me kan stola på de?

Vel,da va litt om da so eg meina debatten bør dreiast inn på,etter 6 tettpakka sider om folk so er redd ein sunnmøring so skal springa rundt i heila landet å knusa blinklys!!
Ang varsling av kontrollar vil eg sitera ein god ven som bli stoppa på trengereid 05,30 ein morgon;"Stod da mange langs vegen og sov mellom voss og her pga att me har kontroll,spurte biltilsynmannen"?
Ja kva veit eg, da kan jo henda dei sov pga att dei var trøytte og??!!! :roll:

Skal berre vekt varslast?
Kva med miljøpolitiet og skivekontroll?
Same tegn?
Ingen tegn?
Her er mykje å ta tak i,blinklys blir småtteri.. :evil:

Å til avslutning vil eg sei att eg er mest rysta over meg sjølv som ha skrive so mykje på datamaskina.
Ha ein fin kveld.. :flire:
"fodle tyl"
jarmaa
Sykkelbud

Innlegg Desperado » Man Apr 20, 2009 21:33

jarmaa: Hehehe..., ja her ble det masse å lese. Saklig stoff. Men jeg er uenig i blinklys-varsling. Det har aldri vært praktisert i min slekt(jeg er 3. generasjon sjåfør). Blinklys brukes til hilsing. Dersom jeg skal varsle om fartskontroll gir jeg noen korte blink med fjernlyset og viser tegn med hånden om å "roe seg litt ned". Er det mørkt slår jeg på interiørlyset. Jeg varsler også personbiler om fartskontroll. Vet ikke hva de tenker, men håper at det kan være med på å få flere til å tenke positivt om oss. Dersom det er annen kontroll, miljøpoliti, biltilsyn e.l. blinker jeg et par korte blink med fjernlyset og viser v-tegn i frontruten.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg karlsol » Man Apr 20, 2009 21:46

Her er det tydligvis meningsytringer som kommer frem for de fleste, for noen "trur" at det som de gjør er rett.
Så min personlige mening blir at " blink med blinklys er greit som hilsen det, men ikke før etter at bilene har passert hverandre." Jeg lærte av dagens legender at blinklys før bilene møter er varsel for vekt i mørket. Blinklys etter at bilene har passert hverandre er hilsing.
Jeg har jo sett igjennom en del år på veien at blinking med blinklys, langlys, nødblink, rotorlamper osv osv blir brukt som hilsing, så det er jaggu ikke greit å sjønne hva som menes i mange sammenhenger. Så istede for å være så JÆVILG opptatt av at det skal blinkes å tutes når det skal hilses så heller vær sikker på at det tegnet du gir for vekt blir forstått av den som du møter.
Til slutt så sender jeg en takk til de FÅ som er igjen som i heletatt viser tegn for vektkontroll eller miljøpatrulje.
Brukerens avatar
karlsol
Lærling

Innlegg jarmaa » Man Apr 20, 2009 22:23

for 20 år sidan var det blink med langlys + blinklys,men da e vorte heilt vekke.
har i grunn inntrykk att folk gennerelt ikkje varslar lenger.
Grunn til manglande varsling trur eg er "moderne biltilsynet" som snur opp og ned på skilta berra med ein knapp på kontoret.difor må du i grunn rekne med att de til ein kvar tid er kontroll.
På nyevekta på leira seiest da att da er følarar i bakken,og om dei er på vakt med skilta nede,vil desse automatisk opne seg ved overvekt på din passerande bil.
Alle nye vektstasjonar har "godt" med kontor slik att dar kan reknast me att dar er folk i hvertfall på dagtid.
Å fan veit kå dei kan finna på..:-)
Men tilbake til varsling.
Du kan bla deg 6-7 sider tilbake,og alt dreia seg om blinklys,kor mange blink,blink før møte,blink etter møte,blinking med langlys..osv...
Forvirring????
Nei,meina du da itte 6-7 sider ..??
Tenk om alle kunne bli einige om att kombinasjonen mellom begge deler =KONTROLL!!
og att berra ein av delene er kun helsing?
men trur me aldri vil bli einige.. :sad:
"fodle tyl"
jarmaa
Sykkelbud

Innlegg formann » Tir Apr 21, 2009 16:56

Jeg blinker med fulltlys og viser et V tegn om det er folk på vekta, og det kommer jeg antakelig til å fortsette med, selv om det er ganske mange som ser ut som spørsmålstegn når jeg blinker på dem.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg karlsol » Tir Apr 21, 2009 18:43

Tegn generelt for kontroll om det skulle være vekt eller fartskontroll er en grei gest å gi til dine medsvorne i transportyrke.
Idag fikk en god venn av meg forelegg på fart mellom Stjørdal å Meråker. Ca 4-5 min før han kjørte inn i fartskontrollen møtte han en "kollega" fra samme firma, MEN INGEN TENGN PÅ AT NOE VAR I VENTE EN CA 5-6 KM LENGERE FREMME!!!!!! Hvor I alle dager farer dette henn da??????
Sjærpings......!
Brukerens avatar
karlsol
Lærling

Innlegg Ole-H » Tir Apr 21, 2009 19:55

Takk til deg i 105`n som varslet før Solum på søndag :D
Alltid kjekt og få tatt ned "navn skilt" og div på bordet før man kjører inn...

Ble ikke vinket til side for videre sjekk heller. Noe som pleier og skje hele tiden! :-?

Personlig blir det fjernlys og v-tegn når det er lyst ute. På kvelden blir det nødblink.
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg jarmaa » Tir Apr 21, 2009 20:44

Er ikkje einig i bruken av nødblink,ligg vel i ordet kva da skal brukast til..
Kva trur evt bilen som ligg bak deg?
Gagnar ikkje bransjen om "personbilane" begyner å prata om oss..
Diskresjon er ein dyd.
La da bli mellom oss i bransjen.
"fodle tyl"
jarmaa
Sykkelbud

Innlegg Ole-H » Tir Apr 21, 2009 20:54

Er ikke snakk om kjøring med nødblink på om det var slik du tolket det.
Et blink holder ;)
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg jarmaa » Ons Apr 22, 2009 18:11

Skjønnar de ole..:-)
Men ein ting eg lurer på,dei som meinar før møteblink er kontroll,og etter møteblink er helsing,kor mange gangar har du møt ein bil som blinkar akkurat i de hyttene møtest??
Du ser eit svakt gult lys på framveggen til hengaren.el litt gult i veggen bak semien?
Våt vegbane,snødrev..osv.
Ikkje enkelt å sjå.
Eg opplever de heilte tiden,kvar eineste veke.
Kva var det da?
Helsing el vekt?

Brukar du "før møte blink" til kontrolltegn,varslar du då alle vegfarande i store bilar?
Bør me varsle øst-europearar som kjem og dumpar kjøyringa vår,står og sperrar oss på fjella,har dårlige bremsar og er i grunn til fare for oss sjølve og familiane våre?
Bør ikkje dei innom til gutta på vekta for bremse/kjetting/skivekontroll?
Svarar du nei,eg varslar ikkje øst-europearar?
Korleis skil du dei då ut i mørkret?
Skal du skilja dei ut so lyt du sleppa dei so nær innpå deg att "før/etter" varsling blir unøyaktig..?
Nei detta er vanskeleg,her ser eg kun to løysningar.
1:bli slavisk lovlydig
2:slutta med heile køyringa.

Alt.1:er klin umulig
Alt.2:Likar eg ikkje å prate om.

Ha ein fin kveld langs vegen:-)
"fodle tyl"
jarmaa
Sykkelbud

Innlegg gromgeir » Lør Mai 09, 2009 18:24

Synes hele denne tråden begynner å bli tåpelig. Skal man blinke til høyre eller venstre eller bruke fjrnlys? Er jo tillat for de som får et tegn å tenke litt også, hvis man får et hvilket som helst tegn når man nærmer seg ei vekt, så kan det jo bety at det er vekt, og møter man 15 ukjente biler som blinker på en så kan man jo tolke det som tegn på vektkontroll, enten de bruker rotorlamper, blinklys eller fjernlys. Er det noen som blinker på deg oppe i Drivdalen en mørk kveld så tviler jeg på at dette betyr at det er vektkontroll på Øyer.
Tenk litt selv da, og ikke vær så forbanna opphengt i at man skal blinke med det riktige lyset :-?
Bilde
Brukerens avatar
gromgeir
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest