Norsk Sjåfør Forening

Flere har etablert og er medlemmer i lokale sjåførklubber, og her vil kan alle som har startet eller ønsker å starte sjåførklubb mulighet til å presentere sin sjåførklubb. Bare innloggede medlemmer har tilgang til å lese i denne tråden.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Trenger vi en slik forening?

Stemmeperioden gikk ut Søn Mai 20, 2007 15:06

Ja
20
95%
Nei
0
Ingen stemmer
Andre foreninger dekker disse behovene
1
5%
Vet ikke
0
Ingen stemmer
Vet ikke
0
Ingen stemmer

Antall stemmer : 21

Norsk Sjåfør Forening

Innlegg Hawkie » Søn Mai 06, 2007 15:06

I samband med et økende press på sjåfører og regelendringer som kommer, har jeg sett at det i stor grad er andre interesser som får sagt sitt utenom sjåførene. Det blir alt for ofte gjort politikk av saker som handler om sjåfører, hvor velferden burde stå først og ikke det politiske.

Slik jeg ser det trenger vi et organ som er upolitisk i forhold til partier, og som står for sjåførens ve og vel i forhold til hele samfunnet og ikke bare i forhold til arbeidsgiver. Vi snakker ikke om en fagorganisasjon, men en forening som står der for å dekke sjåførens behov på den sosiale arena og som kan engasjere og snakke uten å være redd for å tråkke myndiheter eller arbeidsgivere på tærne.

Jeg ser for meg en landsomfattende sjåførforening som kan organisere oss alle sosialt og som kan være en støtte i livet som sjåfør, samt drive med opplysningsarbeide. Ser også for meg at denne foreningen kan være en pådriver for det sosiale og skape engasjement hos oss alle.

Ser for meg at en sjåførforening kan ha hovedfokus på sjåføren, i form av å skaffe fokus på parkeringssituasjonen for de som skal ha døgnhvil i de største byene og mer.

Hva synes dere? Trenger vi en slik landsomfattende forening?
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg formann » Søn Mai 06, 2007 15:18

Problemet er ofte at de få som er seriøse, blir en liten gruppe, og mange av dem som klager høyest og oftest, ikke er med på noen ting når det virkelig skjer noe. Noe av planen med"min" sjåførklubb er nettopp dette; å samle sjåfører bak en felles stemme som kan ta opp diskusjonen med både menigmann og myndigheter, og dersom noe sånt kommer, er jeg med med en gang! Det jeg ser som viktig her er at vi begynner i det små, for om man kan lage en liten gjeng med sjåfører som samles og diskuterer litt innimellom, så kommer man frem til mye fornuftig. Hvis disse lokale klubbene/gruppene da klarer og samarbeide så blir det lettere å stå samla bak en talsperson. Det er vanskelig nok å få samla alle slags sjåfører lokalt om ikke en skal prøve å samle alle landets sjåfører og, men jeg har oppdaget at nå som vi faktisk har resultater i Korketrekkern Sjåførklubb og vise til, er det letter å dra med andre, og jungeltelegrafen går som bare det.
At vi trenger noe sånt, det er helt klinkende klart, og som sagt; Jeg er med!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Scania jenta » Søn Mai 06, 2007 15:30

Ja det synes jeg trenges for sjåfører. Men er nok også enig med Formann i det han skriver :-)
www.Dvergstuen.com
Vi er alt det vi har opplevd...
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg Hawkie » Søn Mai 06, 2007 16:12

Formann har mye rett i det han sier, men poenget med en nasjonal enhet er ikke å ta plassen for de små, men å gi dem ennå bedre vilkår til å bli flere, samt å gi dem mer synlighet.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Ludvig » Søn Mai 06, 2007 16:16

Tanken er god og kan være værdt å bygge videre på.
Det finnes jo som kjent allerede to "sjåførforeninger" i Norge i form av Harstad- og Korketrekkeren sjåførklubb.
Få startet flere slike rundt om, så kan man samles om en felles agenda å jobbe etter for fremtiden.
Behovet er nok tilstede for noe slikt, selv om vi har fagforbund som skal ta seg av våre rettigheter. Disse gjør alt for lite opp mot myndigheter når det gjelder arbeidsmiljøet vårt etter at vi har tatt av parkbremsen. Vi har jo veier og infrastruktur som ikke lar seg kombinere med dagens økende krav til effektivitet i samfunnet. Her er det faktisk vi som sitter med kompetansen som trengs for å komme frem til løsninger på mange av de problemene som er i dag.
Men det er som formann sier, det er mange som roper uten å gjøre noe med problemene. Utfordringen først blir å få fatt på de som virkelig ønsker å gjøre noe. Finner man dem, så er man langt på vei.
Jeg skal prøve å få til en dabatt internt hos oss i Harstad rundt dette.
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg Hawkie » Søn Mai 06, 2007 16:21

Bare så det er klargjort, jeg snakker IKKE om en erstatning for de sjåførklubber som er eller kommer til, men om en samlende enhet som gir ennå mer styrke og som gir et rammeverk som alle sjåførklubbene kan jobbe gjennom. Slik det er nå kan vanskelig en sjåførklubb i Harstad låne stemme til en debatt om veiene i Sør og vice versa, men med et felles forum og en felles nasjonal stemme kan man låne hverandre vekt i store spørsmål, og også dra større bruk av lokale krefter og ressurser.

En nasjonal enhet kan også stimulere til tilvekst av flere lokale foreninger siden man da kan få låne kunnskap om hvordan man starter og drifter en lokal forening. Som sagt er det bare en tanke, men slik jeg ser det er det et behov, ihvertfall når vi kommer til de store spørsmålene hvor lokale foreninger er like fraværende som fagorganisasjonene.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Ludvig » Søn Mai 06, 2007 16:52

Skjønner jo at du ikke var ute for å legge ned eksisterende foreninger, og det tror jeg nok formann også skjønte.
Skal man lage til en nasjonal forening så må man ha medlemmer fra nasjonen. Da kan det være lurt å starte lokale foreninger først, og danne en sentral enhet med representanter fra distriktene etterhvert. Slik tror jeg du kan få dannet en godt sammensatt styringsgruppe som kan komme frem til vedtekter og arbeidsplaner alle kan stå for.
Slik jeg ser det er vi allerede igang med disse lokalavdelingene, og om flere tok et slikt initiativ som formann gjorde i Landgangen så hadde vi snart hatt et grunnlag å bygge opp nevnte styringsgruppe av.
Mulig jeg er helt på viddene her, men det er slik jeg ser fremgangsmåten.
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg Hawkie » Søn Mai 06, 2007 17:38

Dere har rett alle sammen, men allerede nå trengs det en samlet røst mot media og for å være med å skaffe til veie rett informasjon til de myndigheter som skal "passe" på oss stakkars sjåfører. Slik vi blir fremstilt i media er det allerede begynt å bli sent å skape engasjement på nasjonalt nivå, og når skal man si at man har nok lokallag? Etter 1 , 2 , 100 ? Det er først når man kan gi et samlet større tilbud at det blir virkelig attraktivt å starte lokallag også, for lokallagene kan kun skape et engasjement lokalt, men når de også kan bidra i større skala, så kan en nasjonal enhet skape nytt engasjement og være med til å bidra til nyvekst.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stuttjukken » Søn Mai 06, 2007 18:12

Denne tråden kom inn i forumet i dag, og det er på tide at dette vert lufta i forumet. Hawkie og formann har diskutert dette ei stund, før dette kom opp her i dag. Ein sjåfør-organisasjon har iallfall mi fulle støtte. Eg har forstått det slik at organisasjonen er tenkt som eit nettverk mellom sjåførklubbane (eller sjåførgruppene om ein vil). Så langt kjenner me til Korketrekkeren sjåførklubb og Harstad sjåførklubb, klubbar som baserer seg på den lokale tilknytinga. Det er nok fleire grupperingar landet over. Kor vidt det er ei gruppe veit eg ikkje, men me kjenner til forumet til Bøstrand på Møre-kanten, så det er absolutt ei gruppering på den måten. Så veit eg at fleire grupper/klubbar kjem i tida framover, og godt er det.

Kanskje Hawkie kunne ha fortalt meir konkret om kva organisasjonen skal arbeida med. Han har fleire gode og høg-aktuelle tankar rundt det. Det skal verta interessant å følgja med på denne tråden. Det er ingen tvil om at her får Hawkie eit stort arbeid å utføra.

Eg trur Hawkie skal be Rubber Duck overføra tråden til AKTUELT, for det er akkurat det det er.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Hawkie » Søn Mai 06, 2007 18:45

Nå hadde jeg ikke akkurat tenkt å føre dette arbeidet frem, men heller være med som en pådriver. Det er så utrolig mange dyktige folk rundt i sjåfør klubbene at det skulle nok være det minste problemet å finne ressursene. Det jeg ser som en større utfordring er arbeidet med å ha et felles fokus og en felles medieprofil som kan være talerør for sjåførene på godt og vondt, noe vi sårt trenger i forhold til den mediaomtale vi mottar og har mottatt de siste årene.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg OlavEmil » Søn Mai 06, 2007 18:51

Stussar litt, eg: Kva av punkta som er nemnt jobbar IKKJE fagforeininga for/med?
OlavEmil
Bileier

Innlegg r1morten » Søn Mai 06, 2007 18:56

Var det ikke noe av det samme TIA jobba for også i sin tid?
Kunne det være en ide og starte opp igjen TIA som er et kjent navn fra før og som også er kjent internasjonalt? Men kanskje drive på en annen måte muligens for og få opp interessen slik at enn kan få litt medlemmer som er engasjerte. Er jo i teorien ikke umulig å ha lokalklubber tilknytta en større organisasjon som f.eks.TIA.
Var bare en tanke...
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg Hawkie » Søn Mai 06, 2007 19:21

TIA = koster penger og det ligger mye prestisje bakom, det er det siste vi trenger. Vi trenger noe som er friskt uten prestisje som kan stå på barrikadene.

Ja det er riktig at noen av de tingene skulle vært jobbet med fra fagforeningene sin side, men har du sett dem i media eller kjempe for de sakene de siste årene?
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg r1morten » Søn Mai 06, 2007 19:30

Har ikke undersøkt noe om hvor mye det event. vil koste,trudde ikke det ville være så mye.
Når det gjelder prestisje så er det vel ikke så mye ihjen av det i den norske TIA lenger,den ble jo tross alt nedlagt pga for lite interesse den gang.
Men er enig i at vi trenger noe nytt blod som kan kjempe og som har gå på humør,for det trengs.Noen som tør stå frem og tale sjåførenes sak,og ikke bare være så tafatte som f.eks. NLF har en tendens til og være.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg OlavEmil » Man Mai 07, 2007 18:48

Hawkie skrev:Ja det er riktig at noen av de tingene skulle vært jobbet med fra fagforeningene sin side, men har du sett dem i media eller kjempe for de sakene de siste årene?

Det vil eg då påstå at eg har, ja.

Så kan ein jo legge til at mykje av arbeidet blir gjort på politisk plan, og politikk er ikkje det ein ser i media... Eit døme er å gjere kollektivfelt om til yrkestrafikkfelt heller enn "sambruksfelt" (som jo er total skivebom). Veit iallefall at fagforeininga her på vestlandet jobbar for å få til noko slikt i Bergen. Og det partiet som er mest positive er verken FrP eller Arbeiderpartiet...
OlavEmil
Bileier

Neste

Gå til Sjåførklubber

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest