Norsk Sjåfør Forening

Flere har etablert og er medlemmer i lokale sjåførklubber, og her vil kan alle som har startet eller ønsker å starte sjåførklubb mulighet til å presentere sin sjåførklubb. Bare innloggede medlemmer har tilgang til å lese i denne tråden.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Trenger vi en slik forening?

Stemmeperioden gikk ut Søn Mai 20, 2007 15:06

Ja
20
95%
Nei
0
Ingen stemmer
Andre foreninger dekker disse behovene
1
5%
Vet ikke
0
Ingen stemmer
Vet ikke
0
Ingen stemmer

Antall stemmer : 21

Innlegg Hawkie » Man Mai 07, 2007 23:49

r1morten skrev:Noen som tør stå frem og tale sjåførenes sak,og ikke bare være så tafatte som f.eks. NLF har en tendens til og være.

Du er klar over at NLF = Norsk Lastebil EIER forbund?
Det er de som er motparten i mye av sakene akkurat som myndigheten er på andre ting. Så NLF vil nok aldri snakke sjåførsak, de vil nok heller snakke om å kunne utnytte sjåførene i langt større grad.
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg r1morten » Tir Mai 08, 2007 17:18

Nå må du heller ikke glemme at det er mange eiere som også er sjåfører,dermed så snakker de også sjåførsaker i mange tilfeller.
Men har vel ikke akkurat motarbeidet myndighetene for mye heller,derfor skrev jeg som jeg gjorde.
Så vi trenger en forening som kan stå frem,det er vi enige om.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Ons Okt 10, 2007 19:46

No skal denne saka diskuterast i Korketrekkeren (Vestfold/Grenland). I tillegg startar Hawkie opp med Sørlandet Sjåførklubb. Det er på tide å børsta støvet av denne tråden. Ein sjåfør-organisasjon for heile landet har sjåførklubbane som sin naturlege basis å byggja på.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg formann » Ons Okt 10, 2007 20:17

En nasjonal sjåførforening som dette vil i første rekke være med på å kanalisere det sjåførklubbene vil at en slik forening skal ta opp, og tenk dere en slik forening, som kan slå i bordet med medlemstallet for alle sjåførklubbene i hele landet... Hva slags gjennomslagskraft får vi da? Jo en veldig mye større gjennomslagskraft, og kan hende til og med gehør hos politikere.... Det er også verdt å tenke på hvilke rabatt avtaler som går an å arbeide seg frem til ved hjelp av et såpass stort nettverk. Å tenk dere også å kunne samordne et "sjåførklubbtreff" på nasjonalt nivå, hvor trivelig kunne ikke det bli?

Håpet er lysegrønt!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Ons Okt 10, 2007 20:32

Skal me ta oppstarten av dette på Biri komande haust (2008), formann? Det er jo der sjåførane samlast.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg formann » Ons Okt 10, 2007 20:41

Absolutt en tanke det Mentor, jeg får nok prata litt mer med vår venn Hawkie i helgen så får vi se hvordan vi skal begynne å jobbe med dette. Der er jo alt lagt til rette for et hyggelig treff og mulighetene skulle vel også være gode for litt media dekning der!
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Ludvig » Lør Okt 13, 2007 16:31

Stuttjukken skrev:Skal me ta oppstarten av dette på Biri komande haust (2008), formann? Det er jo der sjåførane samlast.

Eller i Harstad 30-31 mai.
Da går Nord Norsk Transportmesse -08 av stabelen med HSK som arrangør ;)

Mer info om dette kommer etterhvert....
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg formann » Søn Okt 14, 2007 02:35

Ja hold oss oppdatert Ludvig, dere er jo den mest rutinerte, best etablerte og velrennomerte sjåførklubben i landet, og ikke nok med det, dere er nummer 1 (altså først, størst og best), og vi andre kan lære mye av dere!
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Søn Okt 14, 2007 10:09

Her er Stuttjukken heilt einig med formann, når det gjeld Harstad Sjåførklubb. Ludvig får halda oss informert om dette.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Hawkie » Søn Nov 11, 2007 13:20

For å få dette initiativet i gang i tide til å faktisk gjøre nytte i forhold til evaluering av nye regler på kjøre og hviletid, samt for å kunne gi påvirkning politisk fremover, vil jeg sammen med Formann, Stuttjukken og meg selv ta initativet til å samle sjåførklubbenes krefter til en felles organisasjon. Her følger noen av de ting fellesorganisasjonen vil ta seg av samlet for småklubbene:

1. Forhandle frem medlemsfordeler for sjåførklubbene
2. Hjelpe nye sjåførklubber å etablere seg
3. Skape et felles medlemsmagasin som kan gi sjåførklubbene noe annonseinntekter.
4. Arbeide politisk med en samlet røst for sjåførenes velferd og vilkår
5. Arbeide frem tjenester som kan hjelpe sjåførene i sin hverdag

For å markere det klart så skal denne organisasjonen være styrt av lokalklubbene og IKKE omvendt. Organisasjonen skal ikke legge styringer på de lokale klubber, men derimot ta styring fra disse. Hver klubb vil bli gitt et antall stemmepoeng i viktige saker som vil avspeile til en viss grad medlemstallet i den enkelte klubb.

Organisasjonen skal være helt uavhengig politisk og ikke tilkjennegi noen som helst støtte annet enn i direkte saksstøtte.

Organisasjonens holdninger til enkeltspørsmål skal reflektere medlemmenes hovedsyn og ta hensyn til sjåførenes ståsted og ikke ta side i spørsmål som går utover dette.

Det blir satt opp et interimstyre inntil valg kan foretas. Det blir ikke avkrevet noen medlemskontingent da dette intiativet skal finansiere seg selv gjennom medlemsblad annonser og tilskudd fra medlemsfordeler.

Sjåfører i områder uten en aktiv sjåførklubb kan melde seg inn direkte, men blir overført til den første lokale klubb som opprettes.

Organisasjonen skal forestår de klubber som ønsker det med hjemmesider og lignende.

Ber om at sjåførklubbene som vil ta del sender meg kontaktinfo pr PM for mer info.
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg formann » Søn Nov 11, 2007 14:37

Bra å få dratt dette igang, retningslinjene ser bra ut og synspunkter kan også rettes til meg og jeg vil føre dem videre.
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Tir Nov 13, 2007 11:22

Sjåførar i område som ikkje allereie har ein sjåførklubb, kan melda seg inn i sjåførklubbar eit stykke unna, t.d. i eit område av landet der dei har eit visst forhold til eller noko. Når det kjem ein sjåførklubb i "rette" området for sjåførane kan dei overførast den nye sjåførklubben der. I Bergen Sjåførklubb går likevel ingen sjåførar "ut" av klubben, men dei som får meld seg inn i ein meir geografisk "korrekt" sjåførklubb vert ståande som støttemedlemmar her. Bergen Sjåførklubb har 2 medlemmar i nord, som elles er medlem i Harstad Sjåførklubb. Sjølv er eg medlem i Harstad Sjåførklubb, og har sagt i frå om at eg kan stå til disposisjon for sjåførar frå nord som køyrer mot Bergensområdet ved behov eller berre for ein prat, så sant eg er her der og då.

Uansett, ein sjåfør som melder seg inn i ein lokal klubb, vert automatisk medlem i den nye landsdekkjande organisasjonen, når Hawkie har fått den på plass. Stuttjukken er spent på meir frå Hawkie og formann om dette når den tid kjem.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Haraldsbakken » Lør Nov 24, 2007 10:05

Er ny her, men finner ikke noen tråd for fagforeninger osv. er ikke dette interresant.....eller er det bare eg som ikke finner tråden, noen som vet???
Haraldsbakken
Sykkelbud

Forrige

Gå til Sjåførklubber

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest