Hva er fakta i Ombudsaken

Det finnes mange ulike interesseorganisasjoner, foreninger og lag i vårt langstrakte land som har tilknytning til trafikk, trafikksikkerhet, sjåføryrket osv. I denne linken vil disse organisasjonene få egne hovedtråder hvor de kan presentere og gi informasjon om sitt arbeid, og skape et netteverk for alle som er opptatt av og har veien som sitt arbeidssted.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Hva er fakta i Ombudsaken

Innlegg Sølvreven » Lør Des 27, 2008 20:14

Da TIA igjen ble tatt ut av respiratoren og ble gjenopplivet, skrev Bergli sitt Ombud mange innlegg om hvor bra alt nå skulle bli. Ombudet ble også valgt inn i styret i TIA. Men så kom det beskjed om at man med umidelbar virkning har ombudet trukket seg.

Da må jeg bare spørre. Hva er fakta her da???
Nei jeg forventer ikke at Ombudet selv svarer, men hadde vært fint om TIA svarte. For de forventningene som ble skapt til TIA fra Ombudet var ikke små for og si det sånn.
Sølvreven
Bileier

Innlegg royalflush » Lør Des 27, 2008 21:32

T.I.A. Norge ønsker ikke og kommentere saken ytterligere enn det vi har gått ut med via vår hjemmeside: http://www.tianorge.com/gpage2.html

Kort fortalt så har styret fått reaksjoner fra betalende medlemmer om at YSO (ombudet) dro med seg "gratis" passasjerer inn i TIA organisasjonen og at styret anså dette som et mulig konfliktområde mellom TIA -medlemmer og YSO sine medlemmer. Prosjektlederen i YSO ønsker heller ikke lengre samarbeid med TIA og meldte derfor dette via TIA’s sekretær til TIA styret hvor han selv deltok i som et viktig styremedlem. Som så tok opp dette som sak på styremøte den 13/12-08 og innfridde ønsket til prosjektlederen i YSO med flertall av stemmene hvor nevnte styremedlem ikke deltok i.

I ettertid har det kommet en rekke uttalelser fra YSO både på Bergli og på Nettby som styret ikke vil kommentere fordi vi anser for det første saken som ferdig og at YSO kommer med ting som ikke stemmer overens med vår oppfatning av saken. Og for å ikke skade T.I.A. med og bidra til mer skittkasting ute i det offentlige rom, så holder vi oss heller i ro og lar heller YSO få skrevet seg ferdig med en sak vi anser som ferdig. Samarbeid startes og avsluttes hele tiden i de fleste organisasjoner, og det blir igjen lite tid til fruktbart arbeid ovenfor våre medlemmer hvis vi må bruke tiden vår på å krangle ute i det offentlige rom i ettertid i en sak som er avsluttet.

Håper at dette ble et greit svar og hvis man har ytterligere spørsmål knyttet til dette spørsmålet rundt TIA/YSO, så kan det gjøres ved en nærmere henvendelse pr. mail post@tianorge.com
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Sølvreven » Lør Des 27, 2008 22:56

royalflush, Takk for svaret. Men blir det YSO i TIA.... Og vil det bli laget info om når og hvordan YSO kan kontaktes. For det YSO som er på Bergli i dag er skapt av drømmer og visjoner de ikke klarer å følge opp.
Sølvreven
Bileier

Innlegg royalflush » Søn Des 28, 2008 13:03

Bare-Stig, Da TIA samarbeidet med YSO, så ble det opprettet en arbeidsgruppe kalt "støtte og omsorg" som prosjektlederen i YSO skulle lede. Nå ble det som kjent at dette samarbeidet ble avsluttet og vi har fortsatt denne arbeidsgruppen.
Grunnen til at vi ønsker å bevare denne arbeidsgruppen, er at det finnes mange enbilseiere og ansatte blant medlemmene som dessverre ikke har det støtteapparatet rundt seg som det man ofte finner i større transport bedrifter.

Vil også presisere med at de som er i nevnte arbeidsgruppe ikke skal bistå med profesjonell hjelp, men skal fungere som en mer "lyttende" kollegial støtte som kan formidle kontakter med kyndige instanser osv. Vi vil informere mere om dette senere og at vi arbeider med å finne potensielle samarbeidspartner også.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Tom » Søn Des 28, 2008 13:08

Hva med å ta kontakt med Annelise Torgersen i NLF....Hun er koordinator for kollegahjelpen i NLF....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Sølvreven » Søn Des 28, 2008 18:25

royalflush, Hevder den påstand at det er i ytterst få tilfeller det er behov for profesjonelle hjelpere etter uønsket hendelse, ja det også være seg trafikkulykke med døden til følge.
Vi er blitt opplært via media at ved flyulykker eller store ulykker som innvoldverer massemedia, kommer det altids frem krisepsykologer.
Men det er vel det samme problemene som dukker opp ved alvorlige trafikkulykker med døden til følge, eller hva.
Man skulle tro at kroppen reagerer sterkere ved flyulykke en ved andre hendelser.
Dette er ikke tilfelle.
Jeg håper ikke jeg har skrivi så merkelig at dere som leser tror at jeg er i mot en slik gruppe som kan kontaktes, for det er da ikke tilfelle.
Men jeg er kraftig i mot at noen skal kalle seg ting de ikke er, å med det skape forventninger hos de som faktisk er inne å leser om YSO og andre organisasjoner som hevder og ha en slik gruppe mennesker til rådighet.
Jeg hevder også den påstand i at dersom TIA har en slik gruppe og en sjåfør ringer, er ikke medlemskontigenten det første man blir spurt om.
Jeg ønsker virkelig TIA lykke til i arbeidet videre om å lage en slik gruppe.

Mener også at Tom kan ha et poeng....

Men denne debatten er viktig, på lik linje med kolegahjelpen
Sølvreven
Bileier

Innlegg Aasen » Søn Des 28, 2008 18:40

¨Hei.

Har nylig vært i en dødsulykke - siden jeg ikker er medlem av NLF så følte jeg kankje at det ble litt dumt å kontakte kollegahjelpen...
Følte vel ikke heller at den professjonelle hjelpen jeg fikk var til noen hjelp - ble av politet sendt til fastlegen. Han reaksjon var: "hmm, ikke bra, ønsker du å prate om det?"

For min del fikk jeg faktisk mest hjelp av gode kolleger, folk som faktisk vet hva ting dreier seg om, som skønner problematikken vedr. blindsoner etc.
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling

Innlegg Sølvreven » Søn Des 28, 2008 19:10

Aasen, Takk for svaret ditt, dette beviser mye av det jeg mener. Profesjonell hjelp til en normal reaksjon på en hendelse, blir dumt.
Får det er normalt og reagere når man er utsatt for en hendelse man ikke har kontroll på.
Uten sammenligning, men alle har opplevd kjærlighetsorg, dette er en krise. Men er det en unormal krise, hmm neppe, men det er en hendelse man ikke selv har kontroll på.
Det at du har fått mest hjelp fra egne rekker, viser at det er det enkleste som er best. Men de som støtter må støtte 24/7 i den første perioden av hendelsen.

Å det at du ikke er medlemm i noen organisasjon, skal ikke ha noe og si, det er bare å ta kontakt, for den organisasjonen som ikke hjelper deg i en slik hendelse, håper jeg blir kjent.

Men Aasen jeg ser at du er registrert mai 2006 og jeg formoder at det såkalte YSO har tatt kontakt med deg?
Sølvreven
Bileier

Innlegg Tom » Søn Des 28, 2008 19:20

Aasen,

Jeg har vært en del av Kollegahjelp-teamet i NLF i noen år nå....og om noen er medlem eller ikke, spiller ingen rolle ingen blir avvist....
det driter hvertfall jeg i...og det tror jeg de fleste andre gjør og.......
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Aasen » Søn Des 28, 2008 20:06

Tom.
Hadde en kollega som kontaktet Leif Lindstrøm ( som er/var nlf-kollegahjelp i nordland). Han var på reisefot og fikk vel generellt inntrykk av at ting var vanskelig....

Følte meg litt i en dobbeltrolle, vært bileier i noen år, ikke medlem i Nlf, akkurat blitt sjåfør og ikke medlem i noen fagforening....
Fikk dog fantastisk oppfølging av arbeidsgiver! I tillegg gikk det noen timer på tlf med en kjenning av meg, som hadde "min" jobb før meg. Alt dette var gull verd for meg! Følte ting falt så på plass som det kunne der og da.... Men var faktisk inne på tanken å ringe til deg.....

Bare-Stig: Fikk en mail fra YSO....
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Scania R620 med Pk85002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling

Innlegg Sølvreven » Søn Des 28, 2008 20:27

Aasen, Fikk en mail fra YSO. Ja den fikk du vel en kjempefin samtale med.
Mulig jeg oppfatter feil Aasen, men det tror jeg ikke at jeg gjør. Ta opp telefonen og ring Tom, ta en samtale med han om vær og vind så skal du se at du muligens har fått deg en ny god kolegae i Rom julen.
Det er altid værst og slå de første tallene, for hva skal en si, når det svarer i andre enden.
Kan jo prøve med - Jaggu er det snart Sommer. eller noe slikt. Aasen
Du skriver Der og da, men hva med Her og Nå?
Skal selvfølgelig ikke blande meg, Men ønsker deg en god start på det nye året
Sølvreven
Bileier

Innlegg crazy1 » Søn Des 28, 2008 22:19

Syns dette eskalerer litt i feil retning, jeg kan jo bare snakke for meg selv og ingen andre og det jeg syns er viktig er at en har et "nett" rundt seg om uhellet skulle være ute. Om dette er i regi av noen form for organisasjon eller ikke er uvensentlig. Det som er vensentlig er derimot at det skjer på egne premisser og siden vi ikke alle reagerer likt så finns det ingen fasit. Om en søker hjelp hos YSO, TIA eller NLF er egetlig det samme i mine øyne, det som derimot er viktig er å få det spredt at slike tilbud finnes enten det nå er profesjonell hjelp eller lekmann, og der bør alle bidra med at så skjer. Det syns jeg vi skylder hverandre i en ellers tøff hverdag. For som kjent idag er det meg imorgen kan det være deg som behøver en utstrakt hånd, og det er virkelig det en bør fokusere på ikke organisasjons tilknyttningen eller kompetansenivået til den enkelte.
Som Walter sier "Pisses me off"
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Sølvreven » Søn Des 28, 2008 22:51

crazy1, Er delvis enig med deg. Men det må kunne stilles krav dersom noen skal kalle seg ombud, og er du et ombud, hjelper du ingen ved å sende en e-post eller hva.
Dette eskalerer ditt denne debatten burde vært for lenge siden.
Å det er takket være at vi reagere ulikt at behovet for støtte er til stede.
Når det gjelder kompetanse - ja da bør kjennskapet til de ulike former for reaksjoner være kjent, for hvordan skal man ellers kunne avgjøre om noen behøver profesjonell hjelp eller ikke.
Men jeg for min del, ville nok ha benyttet meg av noen som har kompetanse til og takle de reaksjonene som kan fremkomme.
Men ja vi reagerer ulikt, og dette må respekteres.
Men må o også si at jeg savner reaksjoner fra YSO i denne debatten, men de gjør som vanlig, glimrer med sitt fravær.
Å det viser jo hvor opptatt de er av dette temaet. Eller hvor lite opptatt de er av dette temaet.
Men det handler om og bry seg, helt klart
Sølvreven
Bileier

Innlegg Aasen » Man Des 29, 2008 00:27

Nå ønsker jeg ikke å ta noe parti i debatten om YSO.... Vil bare oppsummere min situasjon med at det som faktisk fungerte der og da var faktisk å prate med folk som vet hva ting går ut på.... Å aller viktigst, folk jeg faktisk kjenner! Jeg opplevde det som veldig vanskelig å skulle innlede en samtale om ulykken med ukjente folk.... "Hei, jeg heter Håkon, og jeg har drept en mann...." Ble litt feil for meg, ja.... Men ble også overrasket over hvor mange sms'er og mailer jeg fikk fra personer jeg slett ikke hadde ventet det fra. Nå skal det sies at på skadestedet ble jeg veldig rask tatt hånd om av forbipasserende, slik at jeg ikke fikk med meg alle de grusomme detaljene... Enten det, eller så har jeg faktisk fortrengt det jeg har sett. Jeg har i ettertid fått referert av vitner hvordan det egentlig så ut på skadestedet.. Jeg kan godt se for meg at jeg ville trengt professonell hjelp i ettertid, dersom jeg faktisk hadde fått med meg alt på skadestedet! Men da professonell hjelp i form av en psykolog?
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Scania R620 med Pk85002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling

Innlegg crazy1 » Man Des 29, 2008 09:54

Bare-Stig, La det være sagt at en ombudsmann pr definisjon er en som arbeider for å beskytte eneltindividers eller gruppers interesser enten opp imot den offentlige myndighetsutøvelsen o.l. Og slik jeg ser det er dette en oppnevnt person/gruppe og ikke som i YSO's tilfelle noe en kan titulere seg selv med. Nå er jeg ikke så opptatt av akkurat det da, men mer av, som du er om jeg oppfatter deg rett, ivaretagelsen av den eller de som har vært og er utsatt for slike hendelser som setter psykiske mén. Og som du er inne på det er på HØY tid å ta den debatten om de negative sidene ved dette yrket og det nettverk som en behøver, hvorvidt det er av profesjonell hjelp eller "bare" av medmenneskelig art. Jeg syns det er på høy tid at dette her blir organisert og ikke minst blir gjort kjent blant sjåførene, og da mener jeg noen som arbeider utelukkende med slike ting.
Videre så bør en klart definere hva som er målsettningen, og det bør defineres snevert og helt klart, dess mer jeg tenker på dette her jo merkeligere finner jeg det at en ikke har opprettet et slikt ombud fra det offentliges side, det er jo helt klart samfunnstjenelig å gjøre akkurat det.
Det er helt klart at etter min mening at vi behøver et ombud, likeså syns jeg at dette ombudet skal være selvstendig organisert, derfor ikke være en del av noe annet som f.eks TIA og NLF.
Når jeg antydet at jeg synes at debatten ikke er på det nivået en skulle ønske er at jeg oppfatter det slik at det finns "personlige" uenigheter, som en har valgt å ikkje ta offentlig og det er greit nok det, hva en titulerer seg som eller ikke er likgyldig for min del, forøvrig så har jeg oppfattet det dithen at YSO er et prosjekt under utvikling i privat regi pr. idag. Det har jeg motforestillinger til ja, men tanken bak den er det verdt å ta vare på og videreforedle.
Som Walter sier "Pisses me off"
crazy1
Distribusjonssjåfør

Neste

Gå til Interesseorganisasjoner & T.I.A.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest