MAN LE

Her postes F-serie, LE, TGL/TGM, TG-A, TGL/TGM

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

MAN LE

Innlegg Rubber Duck » Søn Okt 07, 2007 20:50

Her postes MAN LE serien
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11182
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Tangen » Lør Apr 18, 2009 18:46

hehe....da blei jeg førstemann tel å poste en MAN LE da 8-)
Denna kjører jeg brød fra Molde til Ålesund med, MAN LE 12-223 er det vel den heter.

Bilde

Må desverre innrømme at skulle jeg kjøpt meg en 15 pallers bil, er nok detta den siste bilen jeg ville brukt penger på. Har kjørt en del tusen kilometer i MAN nå, å syns kort og godt MAN ikke har NOE på norske veier å gjøre.

Legger til at det er en litt morsom bil da. Er køye i den, og jeg som er ganske spinkel med mine 60-65 kg er for STOR for å ligga vanlig i den køya :shock: (men hva kan man vel vente av en 12-tonner, og ikke minst av MAN)
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling
 
Innlegg: 178
Registrert: Tir Sep 23, 2008 09:37
Bosted: Ålesund for øyeblikket

Innlegg Tomas1 » Lør Apr 18, 2009 20:12

Vi har både L og Me... De funker veldig bra...god å kjøre... Ihvertfall Me 14tonneren...og den er veldig retningstabil....helluft(6belger)

Det er tydligvis forskjell på hva folk synes er bra eller ikke. :roll: ... Ikke akkurat de mest moderne innvendig da :flire:
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran
 
Innlegg: 1469
Registrert: Lør Nov 04, 2006 20:38
Bosted: Ålesund

Innlegg Tangen » Søn Apr 19, 2009 09:44

Denna LE-en her har bare luft bak da, og er atpåtill så lav at jeg må heise den helt opp hver gang jeg skal bruke løfte-bordet for at denna bjelken under ikke skal skrapa nedi bakken når jeg senker det. Er LE og TGM jeg har jobba med da, å syns begge to er håpløse på norsk, tradisjonell vei med høl, 20 cm hjulspor, vaskebrett, tælahiv, dårlig lappe-jobb osv, som desverre representerer 90 % av veiene våre. De gangene jeg er på god, fin vei, er jeg enig i at dem er gode å kjøre, så skulle jeg kjørt utenlands hadde MAN absolutt vært et alternativ. Men IKKE i norge. Syns man misster bakke-kontakten når veiene blir for dårlig, slik at du kjører ditt løp, mens bilen lever i sin egen værden.

Syns forøvrig du sitter veldig oversiktlig da. Sitter ikkke gjemt bak dashbord å speilhus slik du gjør i mange andre biler. Hjørnestolpene i frontruta er små, å speilhus er det nesten ikke, så du har full oversikt til alle kanter, å det liker jeg veldig godt. (å der er jo Volvo FH et mareritt).

Men er missfornøyd med instrument-bordet da. På lastebiler flest er det jo batterimåler, oljetrykk-måler, tempratur-måler osv som du sittter å følger med på, mens nyere MAN har fjerna alt sammen dem. Så hver gang jeg tar den tradisjonelle og godt inntrente oversiktsrunden, går jeg over et blankt dashbord hvor det eneste jeg ser er speedometeret. Greit nok at dem har satt inn alarmer som hyler i hytt å pine, men kunne jo beholdt NOEN av instrumentene i allefall. Begynner ei lampe å lyse, er min første tanke: "nå ere en sensor som har hengt seg opp igjen. Får ta å fjerne ei sikkring, så sluttern å lyse i allefall"...så savner virkelig det å kunne følge med på temperatur, oljetrykk, lading, osv. Men er vel det MAN står for: "Mangler Alt Nødvendig". (Og den nye automat-kassa på TGM-ene, skulle vært forbudt med lov på norsk vinterføre)

Syntes køya på LE-en er morsom da. Ikke en gang jeg med mine 60-65 kg som er ganske spinkel, får plass til å ligga normalt i den køya.
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling
 
Innlegg: 178
Registrert: Tir Sep 23, 2008 09:37
Bosted: Ålesund for øyeblikket

Innlegg Aasen » Søn Apr 19, 2009 11:03

Tangen skrev:Og den nye automat-kassa på TGM-ene, skulle vært forbudt med lov på norsk vinterføre


Mon tro om ikke feilen med girkassa sitter mellom rattet og seteryggen? :-) Fra spøk til alvor, har selv kjørt 4 vintersesonger med tipmatic, og syns det fungerer helt greit. Den må imidlertid kjøres i manuell i en del situasjoner....
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling
 
Innlegg: 264
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:08
Bosted: Bodø


Innlegg Tangen » Søn Apr 19, 2009 12:05

Aasen skrev:
Tangen skrev:Og den nye automat-kassa på TGM-ene, skulle vært forbudt med lov på norsk vinterføre


Mon tro om ikke feilen med girkassa sitter mellom rattet og seteryggen? :-) Fra spøk til alvor, har selv kjørt 4 vintersesonger med tipmatic, og syns det fungerer helt greit. Den må imidlertid kjøres i manuell i en del situasjoner....


har begynt å bli flinkere tel å kjøre den i manuelt nå, å er klart det hjelper. Men får fortsatt ikke tel feks å ta i gang i glatte bakker. Man har den i gir, slipper bremsen trår forsiktig på gassen, å den triller 3 meter bakover før den begynner å spinne. Eller så prøver man håndbrekket, å den begynner å spinne UTEN å trille bakover. Samma når du står i 20-30 cm snø på en plass, å skal begynne å kjøre...trår forsiktig på gassen, det skjer ingen ting, før den pluttselig høgger tel å begynner å spinne. og står du i bauen på ferga med helding oppover å biler bak deg syns jeg den er skummel. veit aldri hvor langt bakover den går før den kjører framover. Er sikkert massevis av triks jeg ikke kan, men VEIT det ikke bare er meg som sliter. Har vært med å taue løs en fra en parkeringsplass fordi det var snø der, å han aldri fikk lav nok hastighet på hjula for å få grep. I-shiften er grei å regulere hastigheten med, scania har chlutchen, men MAN blir jeg aldri trygg på.
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling
 
Innlegg: 178
Registrert: Tir Sep 23, 2008 09:37
Bosted: Ålesund for øyeblikket

Innlegg Aasen » Søn Apr 19, 2009 15:09

Hei.
I slike situasjoner bruker jeg gjerne "rangeringsfunksjonen" på girkassa ( Dm eller Rm). Eventuellt kan det være greit å låse kassa i 1 gir. Men bakkestart krever aktiv bruk av håndbrekket.
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling
 
Innlegg: 264
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:08
Bosted: Bodø

Innlegg Jan Erik » Fre Jul 24, 2009 15:50

Bilder tatt på søndag.
Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Jan Erik
Bileier
 
Innlegg: 2634
Registrert: Tor Jan 01, 2009 15:56
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder

Innlegg vognmand » Fre Aug 14, 2009 22:47

Bilde
Sist endret av vognmand den Lør Aug 15, 2009 19:05, endret 1 gang
Brukerens avatar
vognmand
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 852
Registrert: Søn Apr 05, 2009 14:41

Innlegg Stoffi » Fre Aug 14, 2009 23:45

Detta er vel en TGL etter min oppfatning :?:
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1143
Registrert: Lør Jun 21, 2008 22:55
Bosted: Magnor


Innlegg vognmand » Tor Nov 05, 2009 20:33

Bilde
Brukerens avatar
vognmand
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 852
Registrert: Søn Apr 05, 2009 14:41

Innlegg Tobbeni100 » Ons Aug 15, 2012 21:08

8.163 (edit: flere bilder)
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Tobbeni100
Hjelpemann
 
Innlegg: 36
Registrert: Tor Jul 12, 2012 22:53

Innlegg Tobbeni100 » Fre Des 28, 2012 21:11

8.163 (denne er forresten til salgs, http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=38647835 )
Bilde
+ noe fra man katalogen
Bilde
Bilde
❤MAN❤
Brukerens avatar
Tobbeni100
Hjelpemann
 
Innlegg: 36
Registrert: Tor Jul 12, 2012 22:53

KF68074

Innlegg shellbjørn » Tor Aug 21, 2014 20:44

Legger ut bilde fra meg med link, siden jeg ikke klarer å legge ut bilde her ennå direkte fra Picturepush eller Photobucket.

http://www2.picturepush.com/photo/a/129 ... G-2622.jpg

Tatt Mai 2013.
shellbjørn
Bileier
 
Innlegg: 10677
Registrert: Ons Jun 13, 2007 11:57
Bosted: Stavanger

RH74348

Innlegg shellbjørn » Søn Apr 03, 2016 19:42

Bilde
Tatt Mai 2015.
shellbjørn
Bileier
 
Innlegg: 10677
Registrert: Ons Jun 13, 2007 11:57
Bosted: Stavanger


Gå til Man

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest