Bergli skrev:Hei
hvis jeg ikke husker feil v8`n 12liter og 390hk og den ble vel utkuttet etter at de kjøpte mack å fikk tilgang på e9 motoren
Feil. Renault sin egen V8 var på 15 liter(14,98 ), og det ble benyttet egenprodusert girkasse. Denne hadde 18 trinn. I den siste versjonen var effekten 420 hk.
Her er bilde av den:

Da AE ble lansert i 1990 kom også Magnum`en. Egentlig samme bil, men det var kun biler med V8-motor som het Magnum. Samtidig gikk Renault over til Mack sine motorer, da Renault var eier av Mack. De hadde da 500 hk, og ZF sine 16 trinns girkasser. Etter en stund økte Renault effekten i Mack-motoren til 530 hk, og hadde da europas kreftigste motor. På bilene stod det "Magnum 520". Vet ikke hvorfor, men bladet Yrkesbil spekulerte i om det var for å ikke provosere de andre produsentene.
Nå leveres Magnumen kun med Volvos 13 liters rekke-sekser med 520 hk, og I-shift. Skal ikke se bort fra at Volvo er redd for konkurranse dersom de hadde plassert sin 16-liters i den.