Millitære kjøretøy

Her finner dere ulike typer transporter som spesial- og tungtransport, tømmertransport, flis- og bulk, tanktransport, bergningsbiler osv.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Gren. F. TT! » Ons Sep 23, 2009 18:56

Har vel vært 36 og 38 som har gått best hele tia. å da mener jeg hele tia fra de kom til troppen.. :-P
All Klaring er god klaring Husk det gutter.
Gren. F. TT!
Sykkelbud
 
Innlegg: 4
Registrert: Tor Feb 14, 2008 21:43
Bosted: Indre Troms

Innlegg mktef » Ons Sep 23, 2009 19:24

E ikke så mange som har nyere bila her om dagen. :sad:
Her e to av våre:
Sug & Spyl
Bilde

Man TGA

Bilde

Å kranflaket
Bilde

Ikke alt som e like nytt, men nyere enn Scania 3 serie ihvertfall :)
Have a nice day!
mktef
Hjelpemann
 
Innlegg: 41
Registrert: Lør Aug 15, 2009 08:44
Bosted: Sentral Ødemark

Innlegg peTTersen » Tor Okt 08, 2009 09:03

Enig med Fjeldsta at standarden har sunket, det er forferdelig synd.
Men har man ikke interessen så blir man ikke god i det man driver på med, Når det gjelder TT så er det å kjøre bra en brikke i ett stort puslespill.
Man bør ha mer innsikt i hvorfor det kommer lyd ut under der man sitter, og hvis det er usikkert så må det læres.
:cowboy: slike er det ikke bruk for!!

stress = :rødme: husk det!!
peTTersen
Sykkelbud
 
Innlegg: 13
Registrert: Fre Apr 17, 2009 12:30

Innlegg Lille Casper » Tor Okt 08, 2009 20:26

egen motor til kran flaket ell???
omdøpt grunn klager på nicket :P hehe skjønner ikke hvorfor :P
Brukerens avatar
Lille Casper
Bileier
 
Innlegg: 4836
Registrert: Søn Nov 16, 2008 19:05
Bosted: Gjøvik

Innlegg peTTersen » Fre Okt 09, 2009 10:15

Hvis du ser det under eller foran en førerhytte så....
peTTersen
Sykkelbud
 
Innlegg: 13
Registrert: Fre Apr 17, 2009 12:30


Innlegg Lille Casper » Fre Okt 09, 2009 15:33

peTTersen skrev:Hvis du ser det under eller foran en førerhytte så....


skjønnte du ikke hva jeg mente eller er det jeg som ikke skjønner deg?
omdøpt grunn klager på nicket :P hehe skjønner ikke hvorfor :P
Brukerens avatar
Lille Casper
Bileier
 
Innlegg: 4836
Registrert: Søn Nov 16, 2008 19:05
Bosted: Gjøvik

Innlegg TT 54b » Fre Okt 09, 2009 20:40

[quote="Slarken"]egen motor til kran flaket ell???[/quote]

Jepp, står en motor i forkant på flaket
TT 54b
Sykkelbud
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Nov 27, 2007 21:21

Innlegg Autotransit » Fre Okt 09, 2009 21:09

Vi hade minsann militära fordon i Sverige förr också :mrgreen:

Kortet är taget 1976 och undertecknad sitter på sin egen Scania L50 Super
Bilde

Notera att avgasröret är utdraget på sidan...trucking :kaffe:

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran
 
Innlegg: 1336
Registrert: Man Sep 28, 2009 14:13
Bosted: Göteborg

Innlegg Daimler » Søn Okt 11, 2009 07:28

Kjører Forsvaret med de gamle 113 og 143 eller har de fornyet seg?
RENAULT MAGNUM
King of comfort
Daimler
Sykkelbud
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Okt 04, 2009 07:41

Innlegg mktef » Søn Okt 25, 2009 19:35

Slarken: Ja det er egen motor på flaket. Men det er laget for å kunne kjøre på ekstern strøm, ekstern hyd eller egen motor. En liten Perkins driver pumpa normalt.
Er en del spesielle triks på det flaket, kan også stå på bakken og løfte med det. Redusert kapasitet på bakken og på kroken. Setter man flaket fast foran med ett par bolter i tillegg får du full effekt rund baut. 56tm.
Luft har noen enda større kranflak, men de har en skog med fester til hjelperamma.

Daimler: ja vi har en skog med 93/113/143 enda. HJK fikk R620 for en stund siden, flyplassene får nye Scania brannbiler og vi har 420(se over) og TGA. Ellers er det ikke noen som har noe særlig nytt. FKL har dog noen leasede MAN.
Vi jobber med nye lastevogner til hele Forsvaret, men det er ett stort prosjekt og tar lang tid. Er vell TT og tippv som er først med leveranser i 2011-2014?(kanskje)
Nye krok kan bli etter 2018 pga nye jagerfly.
Er ikke noen hemmelighet at de pansrede bilene vi har er elendige.
Det jobbes for at de skal erstattes ASAP.
Er politikk innblandet også, så se ikke bort fra at det tar enda lengre tid.
Scania stanser deleproduksjonen neste år og vi har startet kanibalisering allerede.
Hytter er blandt tingene som må kanibaliseres eller skaffe hos huggerne.
Have a nice day!
mktef
Hjelpemann
 
Innlegg: 41
Registrert: Lør Aug 15, 2009 08:44
Bosted: Sentral Ødemark


Innlegg vognmand » Ons Nov 04, 2009 19:18

Bilde
Brukerens avatar
vognmand
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 852
Registrert: Søn Apr 05, 2009 14:41

Innlegg agrowheels » Tor Nov 05, 2009 22:57

mktef, FKL = Forsvarets kompetansesenter for logistikk :?:
Buy land, they're not making it anymore...
agrowheels
Veteran
 
Innlegg: 1614
Registrert: Søn Mai 04, 2008 22:42
Bosted: Hordaland

Innlegg mktef » Fre Nov 06, 2009 18:11

agrowheels:
Beklager, jeg har jobbet så lenge i systemet at jungelspråket kommer av seg selv...
FKL er Forsvarets kompetansesenter for Logistikk, Mao Kjøreskola på Sessvollmoen.
HJK er Hærens jegerkommando. Marinens Jegerkommando har også identiske R620.
Leasede lastebiler, til kjøreskole, ADR godkjente; tror du forsikringa er billig?
Er vell noe av det dummeste vi har gjort økonomisk, kontra å betale dem cash og være selvassurandør som på resten av parken.

Vognmand: Fin leirbil det der.
Minner om tippvognene vi skulle få til ingeniør, 2 akslede P92/93 med plogfeste og 4-5 kubikks kasse.
Det blei P113 etter en initiativrik offiser på Prøver og Forsøk på Helgelandsmoen..
Han fikk montert dumperkasse på en av 6x6 trekkvogn prototypene.
Have a nice day!
mktef
Hjelpemann
 
Innlegg: 41
Registrert: Lør Aug 15, 2009 08:44
Bosted: Sentral Ødemark

Innlegg agrowheels » Fre Nov 06, 2009 21:42

Takk for svar :D Er sjølv innkalla til CSS i januar. Er all kjøreopplæring på Sessvollmoen om eg skulle vera så heldig å ende opp som vognfører av ein eller annan slags sort ? Har hørt om et kurs der på 8 veker, kan dette stemme? :)
Buy land, they're not making it anymore...
agrowheels
Veteran
 
Innlegg: 1614
Registrert: Søn Mai 04, 2008 22:42
Bosted: Hordaland

Innlegg mktef » Lør Nov 07, 2009 19:56

Vell, jeg tror det er noen andre brukere som har ferskere kompetanse på spørsmålene dine enn meg.(logg inn på utvalgt.no o spør der)
Er du innkallt i CSS møter du for innsjekk på Sessvoll, og så bærer det nordover.
Der gjennomføres grunnleggende utdannelse i CSS først.
Der blir dere tildelt tjenestestiling. CSS driver med mye rart, er du mekaniker havner du nok ikke på noe kjøretøy.
Så bærer det til Sessvoll eller til Bardufoss(FKB, Fiorsvarets kjøreskole Bardufoss).
Kjøreopplæringen på de vanligste bilene skjer på Bardufoss, mao 5t. 8t og krokløfter.
TT kurs får du på Sessvoll.
Har du gått VGS med fagbrev er det store sjanser for at du havner på TT.
Men alt dette er selvfølgelig avhengig av hvordan du oppfører deg og hvor motivert du er for tjenesten.
Andre fagkurs forgår for det meste på Sessvoll ved FKL.
Du kan bli sendt til andre avdelinger etter oppmøte/kursing i CSS.
CSS forer verkstedene og andre bataljoner med fagpersonale. Feks mekanikere og delepersonell.
Er sjelden jeg har kontakt med vernepliktige i mi avdeling på Rena.
Sjekk www.mktef.info Trykk på linken i nedre venstre hjørne på forsida og du kommer inn.
8 uker stemmer nok det, men kurslengde kommer ann på type kjt og om du har C/CE fra før.
Have a nice day!
mktef
Hjelpemann
 
Innlegg: 41
Registrert: Lør Aug 15, 2009 08:44
Bosted: Sentral Ødemark

ForrigeNeste

Gå til Ulike transporter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron