viewtopic_print
Side 19 av 24

InnleggSkrevet: Søn Nov 08, 2009 11:32
agrowheels
Takkar for utfyllande info :D Interessant den sida der, bl.a masse bra bilder :applaus:

InnleggSkrevet: Søn Nov 08, 2009 13:02
Præstn
mktef: Du opplyser at forsvaret har eit prosjekt gåande for innkjøp av nye lastebilar. Desse Scandiane frå slutten av førelektronisk tidsalder har ikkje noko form for elektronikk som styrer nøkkelfunksjonar på bilen. Ved innkjøp av nytt materiell vil ein få datahjernar som skal overvåke og styre alt. Det er greitt med elektronikk i td. ABS-bremser. Bremsene vil fungere sjølv om ABS-en har svikta. Men kva med elektronisk styrt innsprøytingssystem? Dette fungerer perfekt og gir nøyaktig innsprøyting med meir motoreffekt, mindre drivstofforbruk og mindre skadelege utslepp. Men kva dersom dette streikar i felten? Ved mekaniske løysingar kan ein mekanikar (ikkje delebyttar) kunne få dette til å fungere på ein eller annan måte. Men med elektronikk ? Har lap-topen til mekanikaren flatt batteri, er verktøykassa tom.

Det er kjent sak at avanserte løysingar og dårleg vedlikehald er ein dårleg kombinasjon. Forsvaret har fagfolk for å få dette til å fungere i fredstid. Men det er noko som heitte krigens krav då eg var inne til førstegongsteneste. Bilane må også fungere med mangelfullt vedlikehald og lågkvalitetsdrivstoff. Er det råd å få dette til med moderne bilar?

InnleggSkrevet: Søn Nov 08, 2009 15:23
mktef
Takk for det Agrowheels, har tatt mange av dem selv. Eller vært tilstede i misjonen.

Elektronikk...
Ja, dette startet med euro 3. De fleste produsentene klarer ikke å lage motorer uten datastyring av injeksjonssyetemet for å klare utslippene.
Det har fått noen små konsekvenser.
Jeg sitter nå på Mancats, Scania sitt system, CAT programeringsenhet ++
Vi har allerede bikket over grensen og PC er ett uvurderlig verktøy ved alle typer vedlikehold. Volvo Veihøvlene våre har 3 datahjerner som kommuniserer ved hjelp av canbus nettverk.
Er ikke noe mindre i TGA. Da betongbilen skulle kjøres av flyet i Tsjad nektet den å starte, EDS defekt sa displayet. Det endte med at jeg måtte skru av bremsene på parkklokkene. 2 lange telefonsamtaler til MAN neste dag.
Så viser det seg at den jæ***** nødstopp funksjonen på påbygget er koblet direkte inn i drivstoffdatahjernen(EDS). En runde rundt bilen og sjekke alle bryterne.
Starta som ett skudd.....Helt klart Lessons learned til neste gang den ikke starter!

Jeg er etter turen til Tsjad hellig overbevist om at vi må ta ett steg tilbake.
Motorstyringen kommer vi nok ikke unna, men den er skikkelig robust og meget godt skjerma mot det meste. Tror ikke den blir problematisk.
Enkelte leverandører garanterer faktisk motorene for drift med Parafin(F-34) som er det vi bruker.

Resten vil jeg egentlig ikke ha. Det er for følsomt og ikke egnet for de landene vi som oftest opererer i.(girkassehjernene kan man vell diskutere, de har eksistert lenge)
Og da har jeg i utgangspunktet kastet ut de fleste mulige leverandørene fra Europa....
Og nå banner jeg i kirka.....

Drar vi inn lavkavalitetsfuel så ender vi opp med Euro2 og de motorene er forbudt å produsere....
Høyt svovelinnhold i drivstoffet medfører halvering eller 25% skiftintervaller.(som er vanlig utenlands)
Og så må man ha med seg en liten haug med injektorer for å kunne bytte jevnlig.
Toyota D4D motorer holder ikke mer enn 30 000 i Afghanistan. Vi kjøpte derfor ett lass med Land Cruisere i 2007 med den gamle rekkesekseren. Den er det eneste som holder med fuelen vi får der nede.

div fra tt troppen 01.08

InnleggSkrevet: Man Nov 09, 2009 01:45
Martin87
Her er en del bilder fra mi ti i tt troppen.
Bilde
Jeg mått kjøre følgebil:/:P
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Norsk og nederlandsk tt
Bilde
Bilde
Perfekt lining:)
Bilde
Bilde
Bilde

InnleggSkrevet: Fre Nov 20, 2009 21:06
vognmand
Bilde

InnleggSkrevet: Tor Nov 26, 2009 20:16
vognmand
Bilde

InnleggSkrevet: Tor Nov 26, 2009 23:00
Simah
Bilde
Bilde
Bilde

InnleggSkrevet: Fre Nov 27, 2009 22:47
mktef
Ser du har klart å få fanget TT'n vår.(56)
Er tatt i sommer når css lånte den.

Nå er den sandblåst og nylakka over hele linja.

Litt synd for M&K merkene ble borte...

Sweet :D

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 20:53
farstad4
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 22:15
agrowheels
Bilde

InnleggSkrevet: Lør Jan 23, 2010 01:36
peTTersen
Dævven det e gått å se bilder tatt av kremen av norsk ungdom på denna sia!!!
Sjøl gler eg meg som en onge på lillejulaften.
Eg ska i helga leite fram følgende:
- 5-56
- Cola
- Terpentin
- Stålbørst
- Stålull
- Linolje rustbehandling
å Tørrtrene girskift, for på mandag skal eg ut å kjøre leo 2!!!
Dvs, å pusse rust av kjøreferdigheter.
Det ska bli sykt godt å komme seg ut på en tur å "ratte" litt leo...
Regne med at gamle TT frender på sia vet nøyakti ka eg føle!
For de som ikke har prøvd 85 tonn i en 143, synd..... du blir satt på prøve da...
Ska leo godkjenne en soldat på mandag også, håpe han klare det.

LYKKEN er 3 - 143!!! kjør pent gutter!

8-)

InnleggSkrevet: Lør Jan 23, 2010 18:18
mktef
He, he, her e en showstopper:

Sjekk vognkortet på trekkeren din, hvor stor vogntogvekt har du lov å kjøre?
Og hvor tung henger kan du trekke med brems?
Hengervekt uten brems?

Står det noe annet enn null, så kjører du bil fra kjøreskola på Sessvoll...
Inntill det kommer nye vognkort, er det i utgangspunktet kjøreforbud med henger.
Det e bare å plage kjøretøykontoret, for de har sovet i timen lenge..
Og ingen har sett det før nå.

InnleggSkrevet: Man Jan 25, 2010 20:21
agrowheels
peTTersen, såg det var TT ute å rulla i dag.. Eg er for tida rekrutt i kp2..

InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 14:18
peTTersen
vet det mktef, vi har diskutert saken og kjører intill FLO har ordnet opp. :twisted:
Det med vognkortene gjelder samtlige kjøretøy. Stusse på at det PLUTSELIG er viktig når bilene har slitt på norske kjerrestier i 20 år :roll:
Byråkrati norge viser sitt sanne ansikt igjen :kissass:

InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 20:12
mktef
Vi har gnagd en stund nå, ble lovet svar nå i uke 4.
De snakker om disp fra direktoratet inntil tingene er ordnet opp.
I tillegg gnager dem opp mot Scania og nye typegodkjenninger.

Blir mer og mer tydelig at typegodkjenningen/data på bilene tar utgangspunkt i chassiset uten påbygg.
Så har dem glemt å dokumentere påbyggene/hengerfestene/svingskivene.
Vi har sågar gravd frem noen originalvognkort, og der står det heller ikke noe.
Det snakkes også om tolkning av vognkortet, står det null er det kjøreforbud. Står det ingenting kan du vistnok kjøre....

Jeg har nå heller ikke vært noen stor fan, av visse ansatte på ett gitt kontor...
Saken sier noe om kompetanse til de ansvarlige, samt hos brukerne, som har trudd ting var i orden..
Har ikke hørt om uhell på denne siden de siste 20 år, så tingene er nok i orden uansett.