viewtopic_print
Side 1 av 2

Hvor og hvordan skaffer man kjøring?

InnleggSkrevet: Lør Apr 28, 2012 21:15
twalsen
Jeg har et ønske om å starte egen transport butikk.

Jeg har løyvekurs og noe erfaring fra kjøring for noen år tilbake. Jeg har erfaring fra drift av endre typer bedrifter og er kjent med rekkevidden av "ekstraarbeid" i så måte.

Nå ønsker jeg å kjøpe bil (og henger eller semi) og kjøre for meg selv. Med tid og stunder ønsker jeg da å ansette noen til å kjøre bilen og så kjøpe en bil til, til meg selv...

MEN... Hvor begynner jeg for å se etter ledig kjøring?

Finnes det websider som annonserer ledige kontrakter, eller er det kun telefoner til diverse transportsentraler som gjelder?

Noen som vet hvor det finnes ledige kontrakter pr. dags dato?

Håper på konstruktive svar på minse spørsmål.

InnleggSkrevet: Lør Apr 28, 2012 21:21
tideerc
Uten å vite noe eksakt vil vel de store samlasterene være et aktuelt sted å begynne å se etter faste oppdrag.

InnleggSkrevet: Lør Apr 28, 2012 23:15
Pekka
Skal jeg gi deg et råd som jeg har gitt til andre som deg her inne: IKKE GJØR DET!!!!!!!!!!

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2012 10:51
DeLutte
Skal du få en fot innenfor i denne bransjen, så må du overta kjøringen fra noen andre.
For å klare det, så må du dumpe prisene såpass at kunden finner det interessant å gå over til deg, fremfor den transportøren som han bruker pr i dag og sikkert er godt fornøyd med.

Men det er bare det at også denne transportøren har kjørt prisene helt i bunn for å skaffe seg/beholde denne kjøringen.
Og her burde varselklokkene allerede begynne å ringe.


Om du lar kundene være i fred, og heller prøver deg hos de store samlasterne, så har du virkelig kommet fra asken til ilden.
De gutta der leker ikke butikk og har presset prisene tvers igjennom gulvet, hva sine bileiere angår.
Også her må du gå under de andre bileierne i pris for å komme i betraktning.
Samlasterne (Schenker - DHL - Bring) er sannsynligvis fornøyde med dem de har, så hvorfor skulle de ta inn en ukjent ??
Det gjør de kun om de kan tjene mere penger.


Pr i dag er det ikke marked for flere biler i Norge. Vi har for mange allerede og konkurransen fra øst Europa hardner til for hver dag.
Ta konsekvensen av det, og prøv heller å finn deg en sjåførjobb der du slipper all ansvar og bekymring som en bileier har daglig.

Man tjener ikke noe særlig mer på å eie bilen selv, kontra det å være ansatt sjåfør på den.


De Lutte

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2012 13:57
MB 4154
DeLutte, :applaus: :applaus:

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2012 16:25
Asfalttaxi
Må si meg enig med Pekka, men om du på død og liv vil prøve kan du ta kontakt me partifrakt.
Ser de søker etter bileiere :roll:

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2012 22:54
Skripis
Man trenger ikke dumpe pris for å få kjøring. Ofte søker de store samlasterne etter flere biler pga. økt oppdragsmengde, og da er det bare å sette seg ned ved forhandlingsbordet og finne en løsning man kan leve med - hvis ikke man rett og slett får samme betingelser som de som allerede er der.

InnleggSkrevet: Søn Mai 06, 2012 14:00
r1morten
Skripis skrev:Man trenger ikke dumpe pris for å få kjøring. Ofte søker de store samlasterne etter flere biler pga. økt oppdragsmengde, og da er det bare å sette seg ned ved forhandlingsbordet og finne en løsning man kan leve med - hvis ikke man rett og slett får samme betingelser som de som allerede er der.


Trenger dere flere biler?

InnleggSkrevet: Søn Mai 06, 2012 18:39
Skripis
r1morten skrev:
Skripis skrev:Man trenger ikke dumpe pris for å få kjøring. Ofte søker de store samlasterne etter flere biler pga. økt oppdragsmengde, og da er det bare å sette seg ned ved forhandlingsbordet og finne en løsning man kan leve med - hvis ikke man rett og slett får samme betingelser som de som allerede er der.


Trenger dere flere biler?


Er litt usikker på ståa akkurat nå. Mener at Veråsdal akkurat gikk inn med en fast bil til ...?
Tenker du isåfall kun trekker?

InnleggSkrevet: Fre Mai 25, 2012 03:24
twalsen
Tusen takk for saklige og grundige svar.

Jeg tar selvfølgelig alt til etteretning, men har jo nylig tatt løyvekurs og vil jo ikke kaste bort de 14.000,- kronene pluss timer med litt lesing og en superenkel eksamen... (Litt ironi der).

MEN, om jeg da HAR fått meg bil og ser etter "enkelt lass" for tomkjøring tilbake fra en levering. Finnes det en "transportbørs" hvor enkelt oppdrag blir lagt ut?

Jeg vet at internasjonalt finnes et slikt system, men jeg finner det ikke, og vet ikke hvordan jeg får tilgang.

Jeg kjører pr. dags dato brukt sykehusutstyr til Østlige deler av Europa, og desverre alt for ofte tom hjem igjen. Og det er det jo ikke mye butikk i.

Og ja, jeg skulle gjerne hatt en bil eller tre til, for jeg ser at man ikke overlever med bare en, så om det er sånn at mange biler selges med kjøring (Noe som i seg selv får en varselklokke til å ringe, sdien om kjøringa var god ville de vel beholdt den?) så kunne jeg vært interessert om biler seges med kjøring og MED sjåfør som kjenner ruter, rutiner o.l.

Kunne noen sendt en melding til tedwh(A)broadpark(dot)no om de har noen gode råd eller forlsag

Noe av grunnen til at jeg bør ha flere biler er at om en bil med sjåfør gir litt sånn nesten passe profitt, så vil to biler gi litt mer sånn passe profitt, og hvis jeg har fire, kan jeg kanskje slippe å kjøre selv, sette bort regnskapet til et regsnkapsbyrå, service og dekk avtaler til eksterne firma og så t ajobb i nordsjøen ved siden av.

Men mest av alt håper jeg på svar om nasjonal og internasjonal transportbørs for enkeltoppdrag.

Er det mer attraktivt med turbusser? Har noe erfaring innen det, men føler det blir litt for ustadig og sesongbetont?


Takk for oppmerksomheten.

Ted

InnleggSkrevet: Fre Mai 25, 2012 03:26
twalsen
PS: har vurdert bil/henger, kun trekker, men og trekker med fast henger.

Har og vurdert kun trekkvogn med en saftig heftig krane og ta bare vanskelige løfteoppdrag. Hvordan er det i den bransjen?

InnleggSkrevet: Fre Mai 25, 2012 20:49
Desperado
Lykke til i transportbransjen. Tror muligens du kan trenge det.

InnleggSkrevet: Fre Mai 25, 2012 21:37
Skripis
Timocom er Europas største fraktbørs.

Men prisene er laaaaave, ihvertfall på full-loads, så det er noe man egentlig kun bruker i nøden...

InnleggSkrevet: Fre Mai 25, 2012 23:54
Snusovic
twalsen skrev:Og ja, jeg skulle gjerne hatt en bil eller tre til, for jeg ser at man ikke overlever med bare en, så om det er sånn at mange biler selges med kjøring (Noe som i seg selv får en varselklokke til å ringe, sdien om kjøringa var god ville de vel beholdt den?) så kunne jeg vært interessert om biler seges med kjøring og MED sjåfør som kjenner ruter, rutiner o.l.


Overlever du ikke med en bil så overlever du i hvert fall ikke med tre! Du må tenke på at arbeidsgiveravgiften tar den bittelille margin du bruker til å leve på idag i mange fall.

I løpet av årene har jeg lært mange bileiere å kjenne, og det de fleste er enige i er at du enten skal være veldig stor eller kjøre allene for å få ting til å gå rundt. Hvis du driver stort kan du risikere tap på en enkelt bil kortsiktig uten å gå konk umiddelbart, og hvis du driver selv kan du kutte levningsomkostninger. Med noen få ansatte kan du ikke det; der skal pengerne fram, og gutta driter i om du har råd eller ikke!

InnleggSkrevet: Lør Mai 26, 2012 20:21
actrosdriver
twalsen skrev:Tusen takk for saklige og grundige svar.

Jeg tar selvfølgelig alt til etteretning, men har jo nylig tatt løyvekurs og vil jo ikke kaste bort de 14.000,- kronene pluss timer med litt lesing og en superenkel eksamen... (Litt ironi der).

MEN, om jeg da HAR fått meg bil og ser etter "enkelt lass" for tomkjøring tilbake fra en levering. Finnes det en "transportbørs" hvor enkelt oppdrag blir lagt ut?

Jeg vet at internasjonalt finnes et slikt system, men jeg finner det ikke, og vet ikke hvordan jeg får tilgang.

Jeg kjører pr. dags dato brukt sykehusutstyr til Østlige deler av Europa, og desverre alt for ofte tom hjem igjen. Og det er det jo ikke mye butikk i.

Og ja, jeg skulle gjerne hatt en bil eller tre til, for jeg ser at man ikke overlever med bare en, så om det er sånn at mange biler selges med kjøring (Noe som i seg selv får en varselklokke til å ringe, sdien om kjøringa var god ville de vel beholdt den?) så kunne jeg vært interessert om biler seges med kjøring og MED sjåfør som kjenner ruter, rutiner o.l.

Kunne noen sendt en melding til tedwh(A)broadpark(dot)no om de har noen gode råd eller forlsag

Noe av grunnen til at jeg bør ha flere biler er at om en bil med sjåfør gir litt sånn nesten passe profitt, så vil to biler gi litt mer sånn passe profitt, og hvis jeg har fire, kan jeg kanskje slippe å kjøre selv, sette bort regnskapet til et regsnkapsbyrå, service og dekk avtaler til eksterne firma og så t ajobb i nordsjøen ved siden av.

Men mest av alt håper jeg på svar om nasjonal og internasjonal transportbørs for enkeltoppdrag.

Er det mer attraktivt med turbusser? Har noe erfaring innen det, men føler det blir litt for ustadig og sesongbetont?


Takk for oppmerksomheten.

Ted
Lykke til ja , som bileier selv så ser jeg du trenger det. Ser litt for optimistisk ut etter mine øyne. :) :) :)