Trenger råd !

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Trenger råd !

Innlegg Erlend S » Ons Apr 03, 2013 20:53

Hei

Siden jeg tok lastebil lappen klasse C i 2011 via gjennom NAV

Jeg har kun yrkessjåfør kompetanse bevis og truck lappen .

Sleit lenge før jeg fikk en sommerjobb hos posten i 2 mnd og det gikk ikke så bra pga kommunikasjonssvikt .

Så kjørte jeg en budbil en stund og da søkte jeg jobb innen renovasjon.

Idag kjører jeg komprimatorbil og dette passet veldig bra etter mitt behov

Har kjørt i snart et år

Men jeg har tenkt det på dette en stund nå ang bytte yrke feks kjøre tippbil eller krokbil .

Drømmen min var å kjøre langtransport, det ble lagt på is og nå drømmer jeg å kjøre krokbil container med henger ..

Mange i familien min sier at jeg har en flott jobb osv .. Og det e dyrt å ta henger lappen ser jeg .

Så hvilken muligheter har jeg når man har jobbet seg oppover ?

Hvordan er det med ang tippbil kjøring ? Stress ? Mye mas fra kunder eller ?

Bør jeg bytte yrke eller forsette den jobben jeg har ?

ps er 23 år

Hva mener dere ?
Erlend S
Sykkelbud

Innlegg Woodly » Ons Apr 03, 2013 21:17

I tippbil krever det hovedsaklig disse tingene:
- God døgnrytme, mange som har avtaler om at bilen skal stå klar på jobben klokken 7 og da skal du ha tatt 15 min pause før kl 7. Ofte får du ikke betalt før kl 7 heller.
- Vite hvordan du skal plassere deg i forhold til han som skal laste deg, vite hvilke materialer han vil ha og hvor mye.
- Være forberedt på at du kan bli sittende i den bilen bom stille hele dagen, mens andre dager har du knapt tid til pause.
- Ha litt kunnskaper om "håndarbeid", siden maskinføreren kanskje vil ha deg til å jobbe nede i grøften.

Angående krokløft kommer det mye ann på hvilken type kjøring du har.
Men der bør du kunne vurdere tyngdefordeling, balansen avpasset til farten og krevende leveringer/henteringer.

Sikkert noen som ikke er helt enige med meg på dette, men så har jeg gått litt hardt på tippbilkjøringen, siden det kommer helt ann på hvilket firma du begynner i.
Renault Magnum Vega... Drømmen på veien.
Woodly
Distribusjonssjåfør

Innlegg anleggsgiganten » Tor Apr 04, 2013 13:11

Tippbil er fint. Vil anbefale deg å lete etter jobb hos en maskinentrepenør som har egne biler. Lønnsvilkårene er som regel bedre og dagene blir mer strukturert. Kjører selv tippbil på 15. året og stortrives.
anleggsgiganten
Hjelpemann

Innlegg Woodly » Tor Apr 04, 2013 17:34

Når folk spør meg om tips til arbeidsplasser så svarer jeg også alltid anlegg. Men hvis ikke tipp er noe du intersserer deg for så kan du f.eks se om du finner en ledig stilling hos en transportør som kjører for Cramo, Ramirent eller andre utleiefirmaer. Det er utrolig fine arbeidsplasser med varierte dager og variert last. :) Ofte samme lønnsvilkår som tippbil.
Renault Magnum Vega... Drømmen på veien.
Woodly
Distribusjonssjåfør

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest