Ny bak rattet, kjørerute Stavanger-Oppdal

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Ny bak rattet, kjørerute Stavanger-Oppdal

Innlegg tutigard » Søn Okt 06, 2013 07:37

Heisann! Ganske ferskt førerkort i hånda, som privat person. Har lyst å kjøpe meg en bil i Stavanger området, og jeg bor i Sunndal kommune. Husker vi var inne på noen veilister og kart på kjøreskolen, men det satt seg ikke så mye da jeg tenkte at jeg skal jo aldri kjøre noe utenfor kommunegrensa uansett. Det er ikke sikkert det blir handel, men vist det blir, hvordan bør jeg legge opp denne kjøreruta iht kjøre og hviletid? Jeg er fersk bak rattet på storbil, men denne er ikke såå stor, så jeg vil legge inn litt ekstra tid. Men det er ikke noe langtømmer bil jeg skal kjøre, så trenger ikke overdrive heller.

Har også et annet spørmsål. Jeg har ikke sjøførkort (enda). Kjører bare lett lastebil privat til vanlig så dette ble glemt helt av. Men det er analog fartsskriver i den aktuelle bilen. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg må ikke søke om å få sjåførkort før jeg da eventuelt kjører denne bilen? Og hvor får jeg tak i skiver tid slike skrivere?

Alle tips mottas med stor takk!
tutigard
Sykkelbud

Innlegg Desperado » Søn Okt 06, 2013 09:31

Stavanger - Odda - Eidfjord - Hardangervidden - Gol - Golsfjellet - Valdresflya - Dombås - Oppdal.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg tutigard » Søn Okt 06, 2013 09:47

Desperado skrev:Stavanger - Odda - Eidfjord - Hardangervidden - Gol - Golsfjellet - Valdresflya - Dombås - Oppdal.

Var noe slik jeg tenkte på, takk for det! Men hvor er det best å stoppe? Jeg er ikke vant med å måtte stoppe på minuttet.

Jeg lurer også på en ting til. Jeg har altså ca 11 timer kjøring slik jeg har forstått det. Det vil si at jeg kan forlenge kjøretiden til 10t (siden jeg ikke kommer til å kjøre noe annet en denne turen) Men stopper dere da og venter i 9 timer før dere kjører den siste timen hjem?
tutigard
Sykkelbud

Innlegg Desperado » Søn Okt 06, 2013 11:25

4,5 timer kjøring. 45 minutter pause. 4,5 timer kjøring. 45 minutter pause. 1 time kjøring.
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg tutigard » Søn Okt 06, 2013 12:14

Desperado skrev:4,5 timer kjøring. 45 minutter pause. 4,5 timer kjøring. 45 minutter pause. 1 time kjøring.

Å da mangler det 1 time før jeg er hjemme. Hvordan løser dere dette? Surt å stå rett oppi dalen å vente i 9 timer?? Må jeg få noen andre til å møte meg å hente bilen?
tutigard
Sykkelbud

Innlegg Desperado » Søn Okt 06, 2013 23:18

Ja.
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest