Hvilken kjøring kan passe for meg?

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Hvilken kjøring kan passe for meg?

Innlegg Acalewia » Lør Des 14, 2013 00:20

Jeg går meg litt vill i jungelen av forskjellige transporttyper. Er ei jente med rykende ferskt førerkort, og veldig liten erfaring om hvordan en del ting er i praksis, så da spør jeg om hjelp! :)

Kjører distribusjon nå, men dette passer absolutt ikke for meg. Delvis fordi jeg ikke trives i det, delvis fordi jeg har trøbbel med å løpe rundt med tunge paller hele dagen.

Den store drømmen er å kjøre bulk (evt. tank), selv om jeg egentlig ikke regner med at dette er noe jeg kan oppnå på en stund. Likevel vil jeg gjerne høre erfaringer fra dere som driver med dette, hvordan er det i praksis? Noen sier det ikke er noe problem, andre mener slanger og slikt blir for tungt. Hva slags kjøring har dere som driver med tank/bulk? (Har også tenkt på flis og container, hvordan er dette både kjøremessig og fysisk?)

Og tar slike firmaer inn lærlinger, eller kun mer erfarne sjåfører som får slik kjøring?

Finnes det noe særlig av det i Østfold? Vet om noen firmaer, men vet ikke noe om dem.

Er ikke redd for å ta i et tak, men det er ikke en hemmelighet at det er stor fysisk forskjell på ei jente på 57 kg, og en mann på 90. :flire:

På forhånd takk for svar!
Acalewia
Sykkelbud

Innlegg 69Mustang » Lør Des 14, 2013 13:15

Tror de søker folk, mere vet jeg ikke, men lykke til med den nye jobben!! ;)

http://www.lindemarktransport.no/

Jovisst, her var den som eg hadde tenkt, men vet ikke om du vil ha sånt type kjøring, men går vel an å ringe og spørre!!

https://tjenester.nav.no/stillinger/sti ... 2870&rv=al
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg Acalewia » Fre Des 20, 2013 21:15

Skal ha dem i bakhodet. :)

Ingen flere som har noen tips?
Acalewia
Sykkelbud

Innlegg Alltid-offroad » Fre Des 20, 2013 22:10

østfold sa du? Du kan jo høre med Kingsrød, de har jo diverse. Ellers så er jo tippkjøring noe de fleste klarer <60kg ingen hindring. Eller så er vel møte opp, presentere seg og spør om det finns noe ledig.Selv kjører jeg kranbil og stortrives med det. Lykke til!
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg Hanzye » Tir Des 24, 2013 13:59

Krokbilkjøring kan være veldig variert både på type lass, hvor og når man kjører og hvor mye fysisk arbeid det er involvert.
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Acalewia » Søn Jan 05, 2014 04:30

Kingsrød har vel så godt som ingen norske sjåfører igjen, har jeg hørt?

Ingen som har erfaringer med tank/bulk?
Acalewia
Sykkelbud

Re: Hvilken kjøring kan passe for meg?

Innlegg gulle82 » Lør Jan 25, 2014 00:35

hvor i Østfold er det du holder til a ?? lettere å komme med forslag..
Scania v8..
gulle82
Hjelpemann

Innlegg Desperado » Lør Jan 25, 2014 11:36

Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg roymagne » Søn Feb 09, 2014 21:59

Har prøvd en del variert kjøring. kan prøve og ramse opp litt som jeg kommer på
THERMO
+ veldig ofte lasting fra terminal til terminal, fisk og matvarer kan være tunge paller, men en veldig stor del av plassene rygger man til en rampe og laster med truck.
+ veldi ofte enkle lass og laste med kurante paller osv
- en del fiske bruk ol. løfter bare inn en jekketralle og så må mann trille inn varene selv, men det er jemt over lett og få hjelp.
- ofte en del tidspress, menn lett når man venner seg til dette.

CONTANER transport (Type tollpost/ schenker/ posten osv. )

+ mye kjøring fra container terminal til terminal, gjerne med stortruck som løfter cont av og på.
- en del labber kan være tunge og ha med og gjøre, menn her handler det ofte mer om teknikk enn rå makt.

KROKLØFT
+ Ofte variert kjøring og selve kjøringen og flytting av containere er ofte lett da det er hydraulikk som drar cont av og på.
+ ofte mulighet for og få jobb som er relativt godt betalt.
- containere generelt har ofte variert standard og av og till må dører og låser osv overtales med hammer / spett, men også her handler det om teknikk

SEMI
+Togtralle trekking er ofte enkel kjøring, med mye kjøring fra jernbane til terminal,
- det meste av det som har med jernbane og gjøre er ofte forbundet med et viss tidspress
+ Semi er generelt veldig lett og lære seg og kjøre med.

Maskinflytting.
+ ofte veldig grei kjøring, som ser tungt ut, men stort sett kjøres jo maskinene av og på, og å stramme kjettinger og stropper er ikke så tungt.
+ kan være veldig utfordrende.
- det lille jeg har kjørt slik kjøring har jeg ikke funnet noen minus.

TANK
+ Meget fin og enkel kjøring.
- slanger og slikt kan av og til være tunge og dra på, menn det er snakk max 5 min jobb, og er ofte godt tilerettelagt slik at det burde gå greit for de aller fleste

FLISPÅBYGG
+ lett og laste, lett og losse, både bil og henger med tipp og semi med walking floor.
- kan bli litt ensformig i lengden
- kanskje litt fysisk dersom lasset fryser fast, men de fleste plasser man skal er det ofte maskiner og folk for og få hjelp til og få ut lasset.

SLAMSUGER
+ Veldig variert arbeid, til tider mye jobb lite kjøring og motsatt
- fysisk krevende, men med rette teknikk går det greit

Generelt.
ALL kjøring med lastebil har sine fordeler og ulemper. MEN jeg er helt sikker på og ikke for og være ufin mot kvinnelige sjåfører, men av de kvinnelige kollegaene jeg har hatt, så sier de fleste at det er utrolig lett og få hjelp dersom det skulle være noe man plages med, bare man er hyggelig og smiler til folk . Dette er gjelder jo for mannfolk og, menn mitt intrykk er at damer er flinkere til og be om hjelp og dermed også får hjelp oftere.

Jeg synes du skal prøve det du selv ønsker, og ikke la fysiske begrensinger hindre deg i ditt valg, da jeg er helt overbevis om at uansett hvilken type transport du prøver, så finner du dine teknikker og finurlige løsninger som passer for deg slik at du klarer jobben. Ikke se mørkt på litt motstand og be om nødvendig om hjelp.

Se gjerne i dagboka mi, der har jeg skrevet litt om det jeg har drevet med, og skal prøve og legge ut mere i tiden som kommer
The more i learn about women, the more i like my truck!
roymagne
Lærling

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest