Arbeidstid - hvor mye kan en ansatt jobbe lovlig?

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Arbeidstid - hvor mye kan en ansatt jobbe lovlig?

Innlegg vstransport » Søn Des 15, 2013 17:32

Hei

Driver eit lite distribusjonsfirma med 2 ansatte og 2 lastebiler. Arbeidsdagen begynner på terminal klokken 03.00, og varer fram til ca 13.00, altså gjennomsnittlig 10 timers dag. Ansatte får nattillegg på 120kr kvar natt, i tillegg til vanlig timelønn. Er dette lovlig, eller blir det for mange timer? Ansatte går ikkje på tariff, og er ikkje organiserte.

på forhand takk
mvh Andreas
Helsing Andreas
vstransport
Sykkelbud

Innlegg CoopRidder » Søn Des 15, 2013 21:36

Hei, får de ansatt kun 120 kr for natten tillegg eller 120kr timen pluss for natt timene? NAtt tid pleier å være fra kl 21 om kvelden til klokken 06 om morgenen. 10 timer dager er jo egentlig lov. Men da skal det vel egentlig spares opp til en fri dag hvis det ikke betales overtid for tiden etter normale 7,5 timer. Hvertfall hadde vi det slik når eg kjørte for Suldal Transport. Men organisering tjener både du som arbeidsgiver og dem arbeidstaker. Det betyr att du som arbeidsgiver har mangen fordeler og en del plikter. Men jeg er en veldig forkjemper for att folk er organisert. Da får vi ryddet opp i mye av galskapen i transportbransjen, og ikke minst problemet med utenlandske transportfirmas kjøring i Norge.. Sammen er vi sterker enn hvis vi er alene.
Haugsdal Transport..
Brukerens avatar
CoopRidder
Lærling

Innlegg vstransport » Fre Des 20, 2013 15:48

Hei, takk for svar.

Har lest meg opp litt på lovdata, og ettersom eg forstår, så kan ein jobba 9 timer daglig, maks 40 timer i løpet av 7 dager. Med overtid skal det være maks 48 timer i løpet av 7 dager, så mine ansatte har ca 5 timer for mykje per veke.

Det er 120 kroner nattillegg per natt, arbeidstid frå 0300-1300. Altså 40kr per time i nattillegg.

mvh Andreas
Helsing Andreas
vstransport
Sykkelbud

Innlegg Alltid-offroad » Fre Des 20, 2013 22:03

maks 48t i uka? Oi...... :shock:
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg Topal » Lør Des 21, 2013 01:13

vstransport skrev:Hei, takk for svar.

Har lest meg opp litt på lovdata, og ettersom eg forstår, så kan ein jobba 9 timer daglig, maks 40 timer i løpet av 7 dager. Med overtid skal det være maks 48 timer i løpet av 7 dager, så mine ansatte har ca 5 timer for mykje per veke.

Det er 120 kroner nattillegg per natt, arbeidstid frå 0300-1300. Altså 40kr per time i nattillegg.

mvh Andreas

Det der hørest ærlig talt ikke riktig ut for meg, men det er sikkert flere her inne som vet mer om det enn meg.

Men uansett: Kjøre- og hviletidsbestemmelsen sier jo at du kan kjøre i 9t(utvida til 10t 2 ganger i uka) hver dag. Og maks 56t på en uke. Og siden det er aktiv kjøring de bestemmelsene regulerer så har jeg vanskelig for å tro at det skal være andre bestemmelser som begrenser arbeidstiden mer enn det.

Tror ikke det er noe problem så lenge du betaler sjåførene dine overtid etter 7,5t.
Topal
Sykkelbud

Innlegg R-620 » Lør Des 21, 2013 13:14

Jeg fant litt info her. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151

Og fra SV. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrkestr ... g+hviletid

Med tanke på bøter ville jeg først å fremst forholdt meg til reglene til SV, er det mer kjøretid til overs i henhold til SV sine regler, da gjelder arbeidstilsynet sine regler. Når det gjelder overtid, så vet jeg bare det at det MÅ søkes om å få jobbe mer enn 200t overtid i året.
Er du usikker, så gjør som med veilisten, ta ALLTID utgangspunkt, aksling, vei eller kjøretøy med LAVEST tilatt nyttelast. Da er man som regel safe
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Topal » Lør Des 21, 2013 20:01

Hentet fra Arbeidstilsynet.no:

Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er:
◾9 timer i løpet av 24 timer
◾40 timer i løpet av 7 dager

Jeg går ut ifra at det er dette trådstarter har lest.
Med "alminnelig arbeidstid" menes det vanlige timer(altså timer som ikke er overtid). Man kan godt arbeide flere enn 9 timer i løpet av 24 timer og flere enn 40 timer i løpet av 7 dager, men da er det altså overtidstimer.
Overtid etter 7,5 timer(som jeg er vant til, og som jeg skrev i mitt forrige innlegg) og 37,5 timers uke gjelder altså bare hvis dette er avtalt gjennom tariffavtale. Det var jeg faktisk ikke klar over.
Jeg klarer ikke i farta å se at det står der hvor mange timer overtid man kan jobbe på en dag, men det står som R-620 skriver at man må søke for å jobbe over 200 timer i året.
Topal
Sykkelbud

Innlegg Topal » Søn Des 22, 2013 20:36

Rettelse!

Har lest litt selv på lovdata.no og under "Forskrift om arbeidstid innenfor vegtransport" står det følgende:

§ 12. Samlet daglig arbeidstid
-Samlet daglig arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer.
-Hvis det blir utført nattarbeid, skal daglig samlet arbeidstid ikke overstige 10 timer i løpet av 24 timer.

§ 13. Samlet ukentlig arbeidstid
Den samlede ukentlige arbeidstiden må i gjennomsnitt ikke overstige 48 timer.
Maksimalt kan den samlede ukentlig arbeidstid utgjøre 60 timer, dersom den i løpet av en periode på 16 uker i gjennomsnitt ikke utgjør mer enn 48 timer.

Dermed har trådstarter helt rett i at det er maks 48 timer på en uke.
Og siden noen av timene foregår på natt er det sannsynligvis maks 10 timer arbeidstid i løpet av 24 timer.
Topal
Sykkelbud

Innlegg Hanzye » Tir Des 24, 2013 13:52

Det skal sies at hvis det er særskilt grunn for økt overtid (f.eks brøyting) så kan den overstige 13 timer pr døgn og 60 timer pr uke.

På generelt basis skal det ikke jobbes mer enn 25 timer overtid pr måned og 200 timer pr år. Man kan søke om inntil 100 timer ekstra av arbeidstilsynet og inntil 100 timer ekstra av fagforening hvis det er tariffavtale i bedriften.
Man blir selvfølgelig ikke hengt hvis en ansatt jobber 40 timer overtid en måned hvis dette er et unntak.

Tar forbehold om at det kan foreligge andre regler for vegtransport og at reglene kan ha blitt endret de siste år, da min kunnskap om slikt er fra byggebransjen i perioden 2008-2011.
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest