Drivaksler på vinterføre

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Drivaksler på vinterføre

Innlegg Kloss » Lør Des 10, 2005 22:52

Heisann,

Siden jeg har begrenset erfaring med kjøring på vinterføre, tenkte jeg at jeg kan spørre.

Hvilken akselkonfigurasjon er "sikrest" på vinterføre? Ta en 3 akslet bil, amerikanerne sverger til 6x4 (man kan jo lure på hvor mye vintererfaring de har), mens her på berget er det mange 6x2 og man løfter bakre aksel. Løpeaksler man kan løfte må da være en fordel? Men da blir kanskje bilen "vaglete"? Pusheraksel og twinsteer er andre muligheter.

Jeg skjønner stopp- og styreegenskapene er viktigere enn å dra fremover, men jeg lurer likevel.
---
Kloss
Kloss
Lærling

Innlegg Jan C » Søn Des 11, 2005 01:28

Hvis du med "sikrest" mener mest fremkommelig må vel svaret bli en tandemkonfigurasjon. Veldig greit med løfteboggi så lenge veien går rett frem (Hvor gjør den det i Norge?) problemet er at når du løfter boggien har bilen en lei tendens til å forandre styreegenskapene og gå rett frem i svinger........
Brukerens avatar
Jan C
Hjelpemann

Innlegg Tahoe » Søn Des 11, 2005 01:52

2-aksla biler eller biler med pusher er hvertfall ingen god kombination på glatt føre, spesielt ikke i oppover bakka :) Var en Tysker med 2-aksla trekker som stod fast i fetsund for 2uker sia, var oppover bakken i fra fetsund mot aurskog på 170'n, han hadde mista all farta i en rundkjøring, han måtte legge på kjettinger.

Hørte også om et tilfelle på Nestle i brumunddal'n. Det var også en 2-aksla trekker som måtte legge på kjettinger for og klare å rygge inntil rampa, og der er det så og si flatt... :-?

Når jeg får lappen og skal begynne å kjøre skal jeg hvertfall ha 6x2 eller 6x4 ;)
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis

Innlegg Kloss » Søn Des 11, 2005 18:23

Takk for svar.

Men er egentlig pusheraksel så dårlig på vinterføre? Så lenge man kan løfte den opp burde det bli nesten like bra som å løfte på bakerste aksel?

Pusher virker jo veldig populært ellers i Europa, og jeg ser fordelen på en kort trekker som i utangspunktet har kort akselavstand, så vil avstanden bli enda kortere med løft på bakserste aksel og enda mere vaglete og ustabil kjøring. Har man pusheraksel som man løfter, så beholder man i alle fall samme avstand mellom fremste og bakerste aksel.

Men til nå kan jeg ikke si at pusher har blitt poppis her til lands?
Kloss
Lærling

Innlegg topline164 » Man Des 12, 2005 20:03

er vel ikke særlig stor sjangs for at du får en bil som ikke er 6X2 eller 6X4 hos et norskt firma på langtransport. Eneste unntaket må være firmaer på østlandet som bare kjører på kontinentet.
Kan bare komme på en stor trekker som er 4X2 her i Bergen, ellers er det bare Scania 114 med citytrailer som kjører distribusjon.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Jan C » Man Des 12, 2005 22:18

6X2 begynner faktisk å bli ganske vanlig hos nosrke firmaer som kjører på kontinentet. Kjørte selv endel turer på portugal for et års tid siden med en ny FH 12.500 6X2 trekker og 3 akslet "europatralle". Spiller liksom ingen rolle med den tredje akselen, fiskelass blir for tungt uansett aksler...
Brukerens avatar
Jan C
Hjelpemann

Innlegg topline164 » Man Des 12, 2005 23:24

ja, men ser bilder både på Hollandske sider og på padborg-express.com
er mye flere av de norske bilene der som er toasklet i forhold til det jeg ser til vanlig her. sånn som Sollerud, Kløfta transport og enkelte nor-cargo biler.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Tahoe » Tir Des 13, 2005 00:01

det er jo fordi de ikke har bruk for 3 aksler, og 2 aksler er billigere.. men kløfta transport har fått seg en ny scania 6x2..

Bilde
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis

Innlegg Kloss » Tir Des 13, 2005 01:08

Hva med denne 3 akslingen da? Jeg er ikke sikker på om den løfta akslingen styrer (tipper ikke), men den kan i alle fall løftes. Nå begynner jeg å bli ustø på benevningene, men dersom begge fremre akslinger styrer så er det vel 6x2\4, dersom den styrer bare på fremre er det vel også en 6x2?

Bilde

Kan dette være noe å ha på vinterføre da? Tror engelskmennene er glade i twinsteer.
Kloss
Lærling

Innlegg Tahoe » Tir Des 13, 2005 01:38

Stemmer det du sa om 6x2/4 osv.... men hvis det er 6x2*4 så styrer den på fremste og bakerste aksel...

Den bilen er ikke noe særlig på vinterføre, blir vel egentlig mye av de samma probleme som på en 2-aksla bil, men her har du muligheten til og løfte en aksel, men det hjelper ikke stort...
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis

Innlegg Jan C » Tir Des 13, 2005 17:08

Synes faktisk ikke 2 akslet trekker er så ille på vinterføre som folk vil ha det til. Dette selvfølgelig forutsatt at du har lass på (Tom er et hel...te) og at fremre aksel på tralla løfter skikkelig med tungt lass. Selvfølgelig må man på med kjetting før en boggibil, men til gjengjeld beholder man styreegenskapene med fremre aksel på tralla løftet. Bakdelem er selvfølgelig at man bruker noe mer plass i svingene.
Brukerens avatar
Jan C
Hjelpemann

Innlegg Kloss » Tir Des 13, 2005 22:06

Det har nok en del med hvordan man laster ja.

Ble litt teoretisk: Ta en 2 aksla trekker med tung kjerre, tillatt totalvekt er 46 tonn hvorav 11,5t er på drivaksel, dvs 25% av vekta på driven. Tilsvarende for en 3 aksla trekker blir da 50t, 18t på boggi, dvs 36% på boggien. Dersom drivakselen i boggien har vektfordeling 11,5t er det 23%.

Men hvis man jukser litt i bratta og løfter opp en aksel får man jo 36% på driven i et knepent øyeblikk. Det må jo hjelpe på en hel del, ;)
Kloss
Lærling

Innlegg Rubber Duck » Ons Des 14, 2005 22:04

Se her ja! Og hvem sa at lastebilkjøring ikke er vitenskap!?

Selv har jeg bare kjørt boggi- og puchertrekkere, og foretrekker helt klart boggi. Hadde jeg kunnet velge, regner jeg med det ville blitt en tandem, altså 6x4. Ser at flere av bileierne her i Trondheim går for tandemtrekkere.

En annen ting som er av betydning i denne sammenhengen er jo akselavstanden. På en pucherbil er det ikke mange centimetrene mellom framaksling og pucheraksling, ergo blir det (iallefall i teorien) lettere å havne på skogen om man begynner å skli i en sving...
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Stokey » Ons Des 14, 2005 22:23

Boggie e best på vinteren... d vet alle som kjøre rauma og romsdal'n om vinteren... d e et helvete og komme se opp der på vinteren me mindre dem har salta!!
ser bare på dem som har 6x2*4 som skal oppover rauma d e så vidt dem kommer c opp!!! mens dem som har boggie kommer c opp lett som bare f..
Baby now it's just you me, and the highway ;) ;) Scania and Volvo For life :D :D
www.LASTEBILEN.no ;)
Brukerens avatar
Stokey
Veteran

Innlegg Jan C » Tor Des 15, 2005 12:20

Hmmm. Lett som bare f...... Tja, har da lasta noen fiskelass i Ålesundstraktene, både ferskfisk og bacalao, klart Romsdalen-Rauma-Bjorli er en tøff vegstrekning, men har aldri hatt spesielle problemer der egentlig, men har prøvd i forkant å holde meg oppdatert på føret og heller lagt på etpar tettlenka i forkant. Ellers ser jeg på nettavisen at det har vært nok en tragisk ulykke idag, mellom varebil og vogntog, denne gangen ved Fåvang.
Brukerens avatar
Jan C
Hjelpemann

Neste

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest