Drivaksler på vinterføre

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Desperado » Man Nov 03, 2008 21:48

Missforstå meg rett, har ingenting i mot tandem, har aldri prøvd det, men det har blitt ganske mye hysteri om hvor mye bedre tandem er en alt annet. Og som sagt, jeg har aldri hatt problemer med løfteboggi. Men så har bilene jeg har kjørt klart å løfte boggien samme hvor tungt lass jeg har hatt.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Snuten » Man Nov 03, 2008 22:17

Jepp, skjønner...selv kjører jeg tidvis bare Scania snute med løfteboggi og 4x2 snutebil da. De er også gode på vinterføre, men noen av våre sjåfører sverger til tandem. Jeg bare tester ved innkjøp som er endel av jobben min.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

tandem

Innlegg Tolangz » Man Nov 03, 2008 22:56

i vinter nordnorge er det ingenting som slår tandem.
kjører 4 akslet tandem med trippel kjærre med løft på fremste og løft på
bakerste på bilen. kan altså klatre i tre. sitter og koser meg med kaffe
over hammerøya og saltfjellet mens de andre må legge på jern.
men.... har det like glatt nedover, så det som gjelder er å ha gode dekk.
tandem
Brukerens avatar
Tolangz
Sykkelbud

Innlegg brekkejrn » Tir Aug 11, 2009 04:43

fattern hadde en (290)tandem trekker, med 4 aksla tralle med løft på de 2 første...
Sist endret av brekkejrn den Tor Aug 13, 2009 17:03, endret 1 gang
brekkejrn
Lærling

Innlegg trucker'n » Tir Aug 11, 2009 14:13

eine trekker'n vår som går fast ålesund-bergen er heiluft tandem..den kan mann slippe alt av trykk i putene på bakerste drivaksling og den klatrer til fjells uansett om den har møbellass eller stållass ombord..er bare heilt rått! og den er nydelig å kjøre også..har erfaring med at tandem biler har en tendens til å vere litt stive og stumpette men dinna bilen er nok den beste på heile bruket etter mi meining! kunne godt tenkt meg en tandem bil sjøl ;)
Mads'n CB NR 6396
Brukerens avatar
trucker'n
Bileier

Innlegg DemonDave » Tor Aug 13, 2009 20:01

Tandem är helt säkert rått på vinterföre, men allt tungt resten av året utan att ge särskilt mycket mervärde. Det är trots allt endel pengar i inköp, ökade driftskostnader och minskad nyttolast. Nog för att man kan spara lite på däckslitage, men inte SÅ mycket. Givetvis har tandem sin plats, det finns givetvis bilar och körningar där det krävs, och där merkostnaden helt enkelt är ett nödvändigt ont.

Lyfteboggi som orkar lyfta med bra lass, i kombination med litt mer axelavstand än brukligt i Norge är inte så tokigt. Ska inte påstå att jag driver med extremsport längst landsvägen vintern igenom, men min erfaring är att lyfteboggi på en 3,40-trekkere inte är dumt alls, och tack vare axelavståndet ligger lite vikt kvar på framaxeln även med 27 ton total på bilen och luft under stödhjulen.

Lyft på första axlingen på trallen är inte dumt alls, speciellt inte när axlarna sitter längst bak. Tar litt plass, men det blir mycket trailer framför axlarna så att säga, ger lite tryck på bilen även när den är tom. Med last gör det inte stora skillnaden för min del, över 27 ton på bilen så blir Volvon väldigt ovillig att frilyfta stödaxeln.
DemonDave
Langtransportsjåfør

Innlegg Madsen » Tor Aug 13, 2009 22:28

har løfteboggi so løfta heilt til det er 16 tonn på driven, kjem no opp eg og, men som oftast er hjula pynta med "smykke" :flire:
ikkje lenger i Mærsjen
Brukerens avatar
Madsen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Kjellen » Fre Aug 14, 2009 20:57

På Volvo med tandem må man jo trykke på langsgående sperre (1 trinn på sperrebryter) for å avlaste 3-aksel. Men hvordan fungerer "boggibryteren" egentlig? Den blir stående i øvre stilling, mens nedre stilling er fjærende. Er det forskjell på graden av avlastning eller noe i den dur?
Jaja, la gå! :)
Kjellen
Hjelpemann

Innlegg timbertrucker » Fre Aug 21, 2009 18:42

Kjellen skrev:På Volvo med tandem må man jo trykke på langsgående sperre (1 trinn på sperrebryter) for å avlaste 3-aksel. Men hvordan fungerer "boggibryteren" egentlig? Den blir stående i øvre stilling, mens nedre stilling er fjærende. Er det forskjell på graden av avlastning eller noe i den dur?
Burde vel egentli vite dette, men mener att når man trykker boggibryteren opp slik at symbolet på panelet lyser så avlaster man bakerste driven helt.
Og når man trykker en gang nedover slik at symbolet blinker så avlastes bakre aksel slik att det er maks 11tonn trykk på fremre driv. Er i hvertfall sånn jeg synes det fungerer best.
Når det gjelder tømmerkjøring og tandem så er det helt utelukket å gå over på vanlig boggi bil igjen. :D Det eneste minuset jeg finner med tandem er viss jeg må rygge i motbakke på vinter/sleipt føre uten lass. Da blir det noen ganger litt problemer.
Bilde
Brukerens avatar
timbertrucker
Langtransportsjåfør

Innlegg TobbeTimmer » Fre Aug 28, 2009 21:44

timbertrucker skrev:
Kjellen skrev:På Volvo med tandem må man jo trykke på langsgående sperre (1 trinn på sperrebryter) for å avlaste 3-aksel. Men hvordan fungerer "boggibryteren" egentlig? Den blir stående i øvre stilling, mens nedre stilling er fjærende. Er det forskjell på graden av avlastning eller noe i den dur?
Burde vel egentli vite dette, men mener att når man trykker boggibryteren opp slik at symbolet på panelet lyser så avlaster man bakerste driven helt.
Og når man trykker en gang nedover slik at symbolet blinker så avlastes bakre aksel slik att det er maks 11tonn trykk på fremre driv. Er i hvertfall sånn jeg synes det fungerer best.
Når det gjelder tømmerkjøring og tandem så er det helt utelukket å gå over på vanlig boggi bil igjen. :D Det eneste minuset jeg finner med tandem er viss jeg må rygge i motbakke på vinter/sleipt føre uten lass. Da blir det noen ganger litt problemer.

När du trycker en gång neråt då lyser lampan konstant, och trycker du 2 gånger neråt så blinkar den och då är det 60% av trycket på drivaxeln och går bara att använda under 30 km sen går den åter automatiskt.
Brukerens avatar
TobbeTimmer
Distribusjonssjåfør

Innlegg Øyvind1973 » Søn Aug 30, 2009 09:37

På Actros versjon 1 fikk vi bare 18 tonns trykk på driven ved full avlastning. Hadde aldri problemer med dette på vinteren. Og vi kjørte stort sett hver dag over Bjørnefjell som kan være h.... fjell på vinteren.. Og ikke brukte vi mye kjetting heller, ikke mer enn de som løftet fri. Men tror det har mye å si at man er kjent på veiene og at man kjører fornuftig.
Nå kjører jeg tippbil med tandem og vil aldri bytte til boggi igjen om jeg får bestemme selv :)
Øyvind1973
Lærling

Innlegg Vossingen » Søn Aug 30, 2009 11:30

På gamle bilen min 164 so løfta den til over 22tonn(målaren gjekk ikje lenger)... Og da og fri fra bakken vist den fekk litt tid... Laga bra merke i asfalen da eg fekk stopp i bakke med 50 tonn og tok i gang med tettlenka og over 22 tonn på driven... Løfte over 20 tonn med nye bilen og... E no fint med scania der ein kan styra avlastinga heilt ned til 100kg med boggiknappen.... Slik at ein har at litt styring på bilen... Men har prøvd litt tandem på vinter og va bedre og kjøyra med ja... Slepp og tenka so mykje på avlasting og slik... Berre inn med langsperra og gje gass... Og byrjar ein og spinna da bør ein tenka seg litt om.... :roll:
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg Ølnes » Søn Aug 30, 2009 12:13

Akkurat derfor eg ville ha strøkassa på tandemen!
Ser for meg at når du først spinne med tandem har en bruk for et sikkerhetsnett!
The road to hell is paved with good intentions;)

Snart tebakes i en FH16 krokbil ;)
Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg Øyvind1973 » Søn Aug 30, 2009 12:17

Når du ikke kommer frem med bare langsperra så e det jo ei sperre til å hjelpe sæ med på tandem, og hjelpe ikke den så e det nu avlastning på de fleste tandembiler :) og da skal det litt til før det stoppe :)
Øyvind1973
Lærling

Innlegg Vossingen » Søn Aug 30, 2009 12:18

Strøkasser og on-spot på tandem... Det hadde vore noko.... 8-) Va so ein sa.. "Når kjentfolk byrje og legga kjetting på boggibil so bør ein tenka seg om med tandem.. Kjenne folk so skulle prøva og enda med full sperring og baklengs nedatt... E forsatt same antall aksler so bremse og har grep om da e tandem eller boggi...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

ForrigeNeste

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest