viewtopic_print
Side 15 av 17

InnleggSkrevet: Fre Des 25, 2009 15:08
sisusasu
Gikk du opp en bakke med 50 tonn og med boggien nede som gav en tandembil problemer?

Tom tralle e riktignok tandemens svake punkt men likevel...

InnleggSkrevet: Fre Des 25, 2009 16:11
kentsor
dem man snakker med som har prøvd tandem vil sjeldent ha noe annet igjen. jeg er en av de. var ikke no positv til første bilen med tandem, men neste måtte jeg mase til meg tandem..
hadde bytta til tandem på dagen hadde det vært mulighet for det..

InnleggSkrevet: Fre Des 25, 2009 16:30
Vossingen
sisusasu, Ja... Lurte litt eg og da... Han hadde vel kjøyrt opp nokre timar før meg da.... Men 11-12 tonn so har ein jo løfta litt da.... Men ska vera glatt vist eg må løfte over 13-14 tonn på driven i bakkane med rundt 50 tonn og da veg hengeren 22-24 tonn... Men om det har med dekkene og bilen elle sjåføren og gjera det veit eg ikje.... Men det største problemet med tandem e når ein får stopp i bakke og ska ta igong at... Klare ikje få nok trykk på ein aksel... Men kunne nok godt prøvd tandem eg og... Men containerbil og tandem va ikje da besta fekk eg beskjed om av sjefen...

InnleggSkrevet: Fre Des 25, 2009 19:51
Brændis
Har nå kjørt for første gang på vinter med tandem, og det går så det suser MED LASS. Men uten spinner det jo hele tiden ;)

Tom syns jeg tandmen 'suger' ;)

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 00:49
sisusasu
Ble overasket over at 11-12 tonn e nok for deg på glatten med 50 tonn, Vossingen.
Med fult lass har eg fort 11 tonn på driven med boggien i bakken (bakmontert kran). Eg skjønner jo at eg har ikke så lang erfaring med andre biler da, så sånne forhold kan være påvirket av ting en ikke tenker på.
Kjører Volvo for tiden så har ikke den muligheten til å justere avlastingen. Med fult lass blir det rundt 14,5 tonn med avlasting og rundt 21 tonn med full løft.
Hiver normalt sett på kjettinger hvis det e grunn til å tro at fullt løft e nødvendig over lange strekk, det jo en litt harry belastning for både aksling og dekk med 21 tonn oppå der :shock:

Jevnlastbil med tandem har den ulempen i forhold til semi at du ikke kan overføre vekt fra henger til bil. Dermed blir du lett på rævva når du er tom. Det er jo folk som kjører med dét, men eneste bil som ikke kom opp til oss i hele forrige vinter var en tom flisbil med tandem og 4-akslet henger. med lass gikk den som et slips i følge sjåfør.

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 04:03
Vossingen
sisusasu, E vist det... Har vel berre løfta eit par gonger over 13 tonn te no i vinter og da har det vore is i vegen utan snø da.... Har hatt mangen turar over hemsedal og vidda i vinter utan og rørt boggi knappen over fjellet utanom når eg ska ned da... Men det e for og spara dekka litt og få den te og henge på retarderen sikkelig... Kjøyrte vestover over vidda på tirsdag med 50 tonn og rørte kun boggiknappen ned fra fjellet... Med da kjøyre eg regummiert Nokia da på driven...

Bilde
Nokian Noktop 41 Stud
Spesielt vinterdrivhjulsmønster


- høstmontering

- overlegent grep under alle vinterforhold

- cap/base-konstruksjon

- V-formet mønster med gode renseegenskaper

- effektiv lamellering, grepsforsterkere

- DSI slitasjevarsler

- 150 spesialformete pigghull


Denne typen har eg... E veldig fornøyd med den te no på bilen min vertfall...

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 04:39
sisusasu
Tirsdag var det vel kaldt godt vinterføre hvis eg ikke tar feil? Då har eg boggien mest i bakken selv. Kjører mye haukeli og det er ofte nedover telemark avlasting og løft blir mest brukt. Men men, ikke lett å sammenligne akslinger og dekk via små fortellinger på nett :)

Har Nokian hakka Truck E som ligner på de du har. Virker å være bra saker.

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 10:59
r1morten
sisusasu skrev:
Jevnlastbil med tandem har den ulempen i forhold til semi at du ikke kan overføre vekt fra henger til bil. l


Må ha akseltrykkfordeler på tandem,da blir det nesten som en løfteboggi.

Kjører vianors regummiering med det mønsteret som er over her og det fungerer greit.

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 11:59
Desperado
Vossingen skrev:sisusasu, E vist det... Har vel berre løfta eit par gonger over 13 tonn te no i vinter og da har det vore is i vegen utan snø da.... Har hatt mangen turar over hemsedal og vidda i vinter utan og rørt boggi knappen over fjellet utanom når eg ska ned da... Men det e for og spara dekka litt og få den te og henge på retarderen sikkelig... Kjøyrte vestover over vidda på tirsdag med 50 tonn og rørte kun boggiknappen ned fra fjellet... Med da kjøyre eg regummiert Nokia da på driven...


Sjelden jeg også løfter boggien. Men jeg reduserer trykket, både opp og ned, selv på sommerføre. Sparer litt dekk da, ja :) . Men onde rykter vil ha det til at det blir forbudt å programmere boggien til å løfte, dersom man passerer 11,5 tonn på driven. Så da blir vel tandem obligatorisk...??

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 12:05
NiklasF
Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 12:18
Desperado
NiklasF skrev:Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/


Dersom man innfører slike regler i Norge, blir jo boggi-/pusher-bilene de første som setter seg fast. Til og med 4x2-bilene kommer seg lengre da... :-?

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 12:35
Tom
NiklasF skrev:Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/
¨

Klarer du ikke å presse til 13,9 tonn i 90 sekunder?

Var sånn på en MAN som jeg ble lurt til å kjøpe :-p

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 12:46
NiklasF
Nope tom, på dom nyare bilarna med luftfjädring äre stopp på 11,5t sen börjar det lysa "överbelastning" lr vare står, man blir lite frustrerad!

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 13:11
Aasen
Tom skrev:
NiklasF skrev:Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/
¨

Klarer du ikke å presse til 13,9 tonn i 90 sekunder?

Var sånn på en MAN som jeg ble lurt til å kjøpe :-p


På manen jeg kjører, løfter den til det er 14,4 på driven. Syns egentlig det fungerer helt greit, jeg....

InnleggSkrevet: Lør Des 26, 2009 13:41
Dennis
...