Drivaksler på vinterføre

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg sisusasu » Lør Des 26, 2009 14:21

Kan nesten ikke tro på at de reglene der vil gjelde i Norge.. det blir for dumt.
Nå har vi jo vegvesenets undersøkelse av aksler på vinterføre å støtte oss på da :)

"Her ser dere, når bilen løfter bakerste aksling, DA kommer den seg løs" :flire:

Lurer på hor EU byråkratiet får ideene sine fra. De kan vel ikke ha noe stort problem med løfteboggie nedover i europa vel?
sisusasu
Hjelpemann

Innlegg MB 4154 » Lør Des 26, 2009 14:43

Desperado skrev:
Vossingen skrev:sisusasu, E vist det... Har vel berre løfta eit par gonger over 13 tonn te no i vinter og da har det vore is i vegen utan snø da.... Har hatt mangen turar over hemsedal og vidda i vinter utan og rørt boggi knappen over fjellet utanom når eg ska ned da... Men det e for og spara dekka litt og få den te og henge på retarderen sikkelig... Kjøyrte vestover over vidda på tirsdag med 50 tonn og rørte kun boggiknappen ned fra fjellet... Med da kjøyre eg regummiert Nokia da på driven...

Sjelden jeg også løfter boggien. Men jeg reduserer trykket, både opp og ned, selv på sommerføre. Sparer litt dekk da, ja :) . Men onde rykter vil ha det til at det blir forbudt å programmere boggien til å løfte, dersom man passerer 11,5 tonn på driven. Så da blir vel tandem obligatorisk...??
Hvor har du de ryktene i fra Desperado? Trodde den ballen var lagt død jeg nå :roll:
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Des 26, 2009 15:01

MB 4154 skrev:
Desperado skrev:
Vossingen skrev:sisusasu, E vist det... Har vel berre løfta eit par gonger over 13 tonn te no i vinter og da har det vore is i vegen utan snø da.... Har hatt mangen turar over hemsedal og vidda i vinter utan og rørt boggi knappen over fjellet utanom når eg ska ned da... Men det e for og spara dekka litt og få den te og henge på retarderen sikkelig... Kjøyrte vestover over vidda på tirsdag med 50 tonn og rørte kun boggiknappen ned fra fjellet... Med da kjøyre eg regummiert Nokia da på driven...

Sjelden jeg også løfter boggien. Men jeg reduserer trykket, både opp og ned, selv på sommerføre. Sparer litt dekk da, ja :) . Men onde rykter vil ha det til at det blir forbudt å programmere boggien til å løfte, dersom man passerer 11,5 tonn på driven. Så da blir vel tandem obligatorisk...??
Hvor har du de ryktene i fra Desperado? Trodde den ballen var lagt død jeg nå :roll:

Det var en Scania-selger som sa det til meg. Er ikke sikkert det er noe hold i det,men når man tenker tilbake på hvor mye annet biltilsynet har tatt fra oss, så er det vel ikke så unaturlig at de tar boggiløften også...? Tenker på hengerbrems, sidemarkeringslys, 1000-metere(har vel egentlig aldri vært lovlig med flere enn de vi har nå, men...) o.s.v...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg MB 4154 » Lør Des 26, 2009 16:03

Å ja....sånn ja. Nå er det vel ikke biltilsynet som har laget regelverket da,kommer vel i fra myndighetenes streben etter å tilpasse seg de helvettes reglene i EU/EØS.

Men er helt enig,når man ser på hva vi har og forholde oss til burde vi fått hatt det som det var før.Jobben var på mange måter lettere da.

Blir vel ikke direkte sjokkert om de skal begynne å tukle med boggiløften igjen,men jeg kommer til å bli JÆVLIG irritert på de som skal representere næringa vår,OM myndighetene skulle få det som de vil i den saken også.
MB 4154
Bileier

Innlegg Fiborg » Lør Des 26, 2009 16:08

Den dag det kan bevises bortom alt tvil att bratte bakker er mer slitne enn andre veinettet, da kan jeg tru på "Europaboggie".
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg MB 4154 » Lør Des 26, 2009 16:13

Fiborg, Bratte bakker blir nok mer slitt enn resten av vegnettet,men det kommer av all kjettingbruken hos de som har "godkjent" EU utstyr ;) ;)
MB 4154
Bileier

Innlegg Fiborg » Lør Des 26, 2009 16:30

MB 4154 skrev:Fiborg, Bratte bakker blir nok mer slitt enn resten av vegnettet,men det kommer av all kjettingbruken hos de som har "godkjent" EU utstyr ;) ;)
Jaja, selvfölgelig, hehe. Jeg mente hvis dem var sönderpressa meir enn andre veinettet.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg MB 4154 » Lør Des 26, 2009 16:37

Fiborg skrev:
MB 4154 skrev:Fiborg, Bratte bakker blir nok mer slitt enn resten av vegnettet,men det kommer av all kjettingbruken hos de som har "godkjent" EU utstyr ;) ;)
Jaja, selvfölgelig, hehe. Jeg mente hvis dem var sönderpressa meir enn andre veinettet.
Når det gjelder sammenpressing av bærelag og asfalt,bør de begynne med og forby de helt vanlige trippel akslene med singelhjul,a la eurosemi. Du finner ikke ett kjøretøy som er hardere mot vegen,det har jeg sett med selvsyn mange ganger.
MB 4154
Bileier

Innlegg The King of Plaza » Tir Des 29, 2009 19:12

Dere.... her har jeg funnet den beste aksel kombon EVER.... noen vil ha Pusher... andre vil ha boggi... å noen vil ha tandem..... VOILA...... her har dere problemløseren.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bilde
her kan du løfte i både hue å rævva å ha tandem tilslutt :mrgreen: :mrgreen: :mobbe: :mobbe: :mrgreen::mrgreen:
tlf priv 95156332..

"knights of thunder"

My God has a hammer, your God was nailed to a cross, Any questions...?
Brukerens avatar
The King of Plaza
Veteran

Innlegg Stoffi » Tir Des 29, 2009 22:36

Da er det ikke mye som mangler nei :-P
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg NiklasF » Ons Des 30, 2009 06:47

Hehe är ju ingen Scania V8 ju! då kan ju inte den där "v8620powerscaniamopedmaffian" åka med i den? ;P Annars är den ju rätt optimal för te löstralletrekkning osv ;P
NF Transport - Gör som Gustaf Wasa, anlita dalmasar när du vill ha jobbet ordentligt gjort!
CE sedan 200105
Godkännd Eget på väg/löyvekurs 201003
Brukerens avatar
NiklasF
Bileier

Innlegg Charlzhen » Ons Des 30, 2009 07:40

NiklasF, Blir vel litt lang i Norge muligens ;)
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg NiklasF » Ons Des 30, 2009 11:09

Hehe, nu tycker jag du är lite negativ! ;)
NF Transport - Gör som Gustaf Wasa, anlita dalmasar när du vill ha jobbet ordentligt gjort!
CE sedan 200105
Godkännd Eget på väg/löyvekurs 201003
Brukerens avatar
NiklasF
Bileier

Innlegg Itaher » Ons Des 30, 2009 14:47

The King of Plaza skrev:Dere.... her har jeg funnet den beste aksel kombon EVER.... noen vil ha Pusher... andre vil ha boggi... å noen vil ha tandem..... VOILA...... her har dere problemløseren.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
http://i268.photobucket.com/albums/jj2/ ... cam352.jpg
her kan du løfte i både hue å rævva å ha tandem tilslutt :mrgreen: :mrgreen: :mobbe: :mobbe: :mrgreen::mrgreen:

:tommel: :D
Go'kvell i ståvo
Brukerens avatar
Itaher
Lærling

Innlegg Alltid-offroad » Ons Des 30, 2009 16:41

glemt sisu dere eller? de leverer jo tandem med løft og utkobling av drift på bakerste aksel! altså, kjører man boggi bil tom og tandem med lass! eventuelt trekk på foraksel også. sånn ole brum løsning!
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest