viewtopic_print
Side 17 av 17

InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 19:44
Charlzhen
Er ikke sisu stort sett jernbanefjæret?

InnleggSkrevet: Lør Jan 23, 2010 17:33
fsl
Kjører selv scania tandem 3.30 og med fullt fiskelass på euro-tralle hadde jeg 24.2 på trippeln og 7.5+7.5 på drivhjula... Tandem funker som F både med og uten lass. 8-)

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 10:01
Asfalttaxi
Har stort alltid kjørt tamdem. med jernbanefjærer. Dekk har nok mye og si. Men har mye bedre erfaringer med tandem enn boggibil ;)

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 11:27
Ølnes
Har tandem no og savna boggibil noke so innihælvete :|

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 12:42
Viking Spirit
Ha boggibil no og savna tandem so jævligt......

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 12:48
Ølnes
hehe,kan fao en drivaksling av meg! :D

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 14:13
trucker'n
alt er vel til syvende å sist avhengig av hvilken type kjøring hver enkelt har :D
for mitt vedkommande med lette lass, er det pusher som funker best :D men skal ærlig innrømme at når jeg får på tunge lass(noe som hører sjeldenheten til) savner jeg sårt boggibilen jeg hadde før... :roll:

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 16:09
Ølnes
Savna mest boggibil pga stort sett kun lasting pao trange plassa,noke som gjjere ein tandembill med 4.60 hjulavstand meget romfrekk...
og merka svært liten forskjell pao framkommeleheiten so eg trur en bil med orntle boggiløft e lika bra pao vinterføre :!:

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 21:11
Desperado
Har boggibil og har det som plommen i ett egg. Etter 19 år på veien har jeg aldri hatt problemer med boggi. Så da lurer jeg egentlig på hvor mye bedre en tandembil kan bli... :shock:

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 23:39
trucker'n
klart en snur jo rundt på en 5 øring med boggibil :D jeg merker det godt i mindre rundkjøringer at skiva står FRAMMOM driven og ikkje bakom..men hadde sjefen min komt med en boggibil til meg hadde jeg takket fint nei!! det nytter ikkje med lette lass-kjøring ivertfall..da kunne en like gjerne hatt to aksla moped..skiva står jo meir over driven der iforhold til en pusher med skiva frammom..

InnleggSkrevet: Man Mar 01, 2010 15:19
V8vossing
har kjørt litt både tandem og boggi bil, der eg ser forskjell er i litt kronglete bakker med skarpe svinger der ein kanskje ikj kan leve på farten heile vegen. der syntest eg at tandem er suveren, men på vanleg landeveg tru eg du kjem like langt med ein boggi bil dersom ein køyre han rett.

InnleggSkrevet: Tor Mai 09, 2013 08:51
stokke2
hei. har fått en 4x8 med 4 styreenhet og avlasting på bakerste aksling.

hvordan er de på vinter?

det er en scania r620 singel tippbil. :)

InnleggSkrevet: Tor Mai 09, 2013 11:11
Alltid-offroad
Finnes en veldig grei løsning på problemet deres; Bilde

Tandem og boggie

8-) :flire:

InnleggSkrevet: Tor Mai 09, 2013 13:07
Homer Simpson
Tja, har kjørt noen vintere over Haukeli, og med gode dekk og 6x2T som løfter uansett, og løft på fremre på tralla har det bydd på få problemer, og som oftest greier man seg med avlastning. Styringa sliter mere dess mere man løfter selvfølgelig, men i disse tider der alle skal ha tandem så vil eg si at løfteboggi er greitt nok.
Med lette lass kan nok løfteboggi være vel så bra til å ta seg fram.

Man skal heller ikkje glemme at tandem gjerne vil rett fram det også, i alle fall med langsperra på.

For å rydde litt begrepene:
Boggi er det på alle 3aksla biler, tandem og pusher har også boggi.
Volvo har brukt benevnelsen Tag om biler med løfteboggi og løpeakselen bak drivakselen, Man bruker pusher om biler med løpeakselen foran drivakselen, og tandem om biler med drift på begge akselene i boggien.
Med pusher og 2 aksla biler, så kommer vel virkelig justerbar svingskive til nytte.
De fleste som kjører pusher på vinterføre flytter skiva bakover, den sitter jo også ofte litt lenger bak til vanlig siden det er mere vekt på driven.

Har kjørt litt av alt, boggitrekker, pushertrekker, tandemtrekker og lastebil med tandem.

Min erfaring er at tandem på lett lasta eller tom lastebil kan skape litt krøll, på trekker er det betre siden man har løft på fremre, er det glatt vil de gjerne rett fram.
Pusher er jo godt på kjøre med, og støtt uansett løft og lasting, har kjørt actros, og ok bil å kjøre, men sleit fort når det gjaldt, har og kjørt MAN med hydrodrive, og når alt virker fungerer det bra, men på smale svingete veier er eg ikkje komfortabel med det, opp gamle austmannalia syns eg det blei i trangeste laget, det gikk for all del bra hver gang, men null rom for feil.

Løfteboggi/Tag er det eg har kjørt mest, og det med kort trekker.
Kjetting, tja 4 ganger i vinter, 2 var føre var og ikkje nødvendig, og det er kjøring av trelast over Haukeli. Litt vinglete blir det med boggi løfta, men litt må man ofre for framkommeligheten. Med fullt løft må man passe seg i svingene, med løft og sperre krabber det så godt at man kan få hjulløft foran.

Det beste av alt, er at man sniker seg rundt de trangeste plasser med 13.65 tralle, og er lettmanøvrert.