militærbiler

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg reo » Tor Jul 17, 2008 14:08

prøv å hør hos OLAV TEIGEN AS i Hokksund ( skåtselv)
dream about ...PETERBILT ...
men som arbeidsredskap er det SCANIA som er bilen.
Brukerens avatar
reo
Hjelpemann

Innlegg reo » Søn Des 07, 2008 21:48

roger jensen trading kongsberg og olav teigen AS hokksund
Brukerens avatar
reo
Hjelpemann

Innlegg kentsor » Man Des 08, 2008 00:41

har vokst opp med 44willys, 43 kvarting og en 41gmc... hadde mye morro med dem bila.. willysen og kvartingen var totalresarert og 100%tipp topp kvartingen var i tillegg en 12volts radiobil med alt utstyr og alt fungerte..

men beste minne var når vi kjørte på treff i england i følge med camp jalla i hmk når dem kjørte diamond t nedover.. fy faen for ett beist av en bil...
-- Turnin wheels and shiftin gears --
Brukerens avatar
kentsor
- Shrek -

artig hobby ja

Innlegg reo » Man Des 08, 2008 09:04

har akkurat settet kjettinger på min, så nå kan snøen bare komme he he
Brukerens avatar
reo
Hjelpemann

Innlegg kentsor » Man Des 08, 2008 09:14

husker på offroaden på trandum var det noen gutter som hadde en m52 mack som var snøkamo lakkert som gikk med kjettinger hele tiden og uten plan.. dro seg fram overalt...
-- Turnin wheels and shiftin gears --
Brukerens avatar
kentsor
- Shrek -

Innlegg Tangen » Man Des 08, 2008 21:43

Veit om en i Sjøvegan (sikkert flere som veit hvem han er), som har 6 GMC 1941 mod stående. han prøvde å selge meg noen av dem veeeldig billig, men så ut som man måtte offre noen timer for å få dem i god stand igjen. I følge han sjøl skulle minst 3 av dem virke. Regna meg fram tel at han hadde MINST 30-40 gamle lastebiler stående rundt i skauen på forskjellige eiendommer han eide, så om noen er intresert i billige restaureringsobjekter å dele-biler, er han rette person å oppsøke. Hadde veldig mange F85-er, en del magirus deutz (70-talls-typen), en del LS80-er, også hadde han en LS76 i bra restaureringsstand, som han ville gi bort til den som lovte å sette den i stand. Totalt 30-40 biler, hvor stort sett alle typene fra 60-70-tallet var representert. Men poenget var, han hadde OGSÅ 6 stk GMC 8-) (også en del magirus militær-biler å ei lita samling militære transporter-pickuper, par beltevogner, en militær tank-semi å noen willy'ser).
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling

Re: militærbiler

Innlegg Kenworth » Ons Aug 05, 2015 08:23

1. sept. 2007 skrev jeg i mitt innlegg her i tråden 'Militærbiler' at jeg hadde en drøm om å kjøpe Volvo Felt "når jeg vinner i Lotto".
vel, jeg har fortsatt like dårlig vinnerlykke i Lotto, men feltvogna er på plass :D

Kjøpte Volvo felt for et par måneder siden, og i ettertid har jeg fått historien på den, sammen med info om militært registreringsnummer.
Historien til chassienr. 1850 er at dette er vogn nr. 1 100% bygget ved Raufoss Ammunisjonsfabrikker for den norske Hæren.
Før dette hadde de kommet bortimot 80-90% ferdig montert fra Volvo i Göteborg.
Den er i tilnærmet original utførelse, botsett fra nødvendigheten av å bytte ut morkne dekk fra Askim Gummivarefabrikk AS, og canvas overbygg, så jeg ønsker gjerne opplysninger om brigademerking, bataljonsmerking (mulig det som i dag er Stridstrenbataljonen), kompanimerking, hvor på vogna dette var plassert o.s.v.

Mil. reg. var 11324 fra juli 1963. Bilen kom ut fra Raufoss i juni 1963 og har høyst sannsynlig tjenestegjort i Brigade Nord.

Her er vogna i dag, hvor bildet er tatt med mobiltelefon i Kristiansund 3. august 2015
Bilde
Brukerens avatar
Kenworth
Lærling

Innlegg Rubber Duck » Tor Aug 06, 2015 09:57

Den som venter vet du, osv..., gratulerer med flott feltvogn! :)
Kan ikke hjelpe særlig med merking, men håper det er noen her som kan gi deg en pekepinn, du må holde oss oppdatert på hvordan det går.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Kenworth » Man Aug 31, 2015 11:31

Da er gammel utgave av Brigade Nord (eller Brigade Nord-Norge, som det het da), kommet på plass. Likeså våpengrenmerket til HVK, Hærens Våpentekniske Korps (mangler svart id 11N foreløpig) og ikke minst militære registreringsnummer med det originale nummeret som feltvognen fikk i juli 1963. Dette blir bare å bruke på treff og utstillinger selvsagt, men setter en prikk over hvilken som helst i.
Skal lage en quick-stick sak, slik at jeg kan plukke av de hvite sivile skiltene i full fart i slike tilfeller :D
Så har det kommet på trelister i gulvet bak. De originale var tykkere og bredere og av et annet treslag, så dette er vel bare midlertidig.
Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Kenworth
Lærling

Innlegg Kenworth » Søn Sep 06, 2015 12:22

Vet ikke hvor interessert den store mengden er i slike fordums militære kjøretøy, men uansett..., her er noen bilder fra en kveld jeg tok med kamera og feltvogn til det som en gang har vært dagens hull i Atlanterhavstunnelen (for å si det slik :D ).
Disse massene ligger i "bøtter og spann" nord for flyplassen her i Kristiansund.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

En liten test av "zoom-blur-effekt" (eller på Norsk: 'Hvordan-skape-inntrykk-av-fart-når-både-kjøretøy-og-kamera-står-stille-effekt" ) :flire:
Bilde
Brukerens avatar
Kenworth
Lærling

Forrige

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest