Volvo FH16, nå med 660 hk!

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Volvo FH16, nå med 660 hk!

Innlegg Rubber Duck » Ons Feb 01, 2006 17:04

På VolvoTrucks hjemmesider kan vi lese at de nå lanserer en ny motor til FH16, en D16E på 660 hk og 3100 nm! Vi snakker om NOK en Scaniakiller, og det så det holder :lol:
Det er i tillegg noen utvendige forandringer som skiller den fra resten av FH-serien, som nedre hel grill.

Dere kan lese mer om motoren under, jeg tillot meg og sitere fra Volvos hjemmeside.


2006-02-01 | Nye Volvo FH16 – Markedets sterkeste lastebil optimert for de tyngste transportoppgavene

Volvo FH16 sprenger grenser med den nye D16E-motoren på 660 hk, som gjør den til den kraftigste lastebilen på markedet. Med en nyutviklet motorbrems er bremseeffekten økt med 15 prosent. Den veltilpassede drivlinjen har Volvos intelligente girsystem I-Shift, som er dimensjonert for å klare vogntogvekter på 60 tonn og over.

“Med nye Volvo FH16 forsterker vi vår ledelse i prestisjesegmentet. Vi kombinerer topp ytelse med intelligent ressursutnyttelse, økonomi, komfort og sikkerhet,” sier Roar Isaksen, European director i Volvo Trucks.

660 hk og 3100 Nm
Volvo FH16 er mer kompetent enn noensinne og leverer de nødvendige forutsetninger for høye snitthastigheter ved selv de mest krevende transportoppdrag. Intelligent kraftutnyttelse betyr å bruke energi når kraften virkelig behøves. Det er dette som kjennetegner den Volvo FH16 som nå lanseres med de høyere motoreffektene på 660 og 580 hestekrefter og dreiemoment på henholdsvis 3100 og 2800 Nm. I det maksimale dreiemomentområdet står 90 prosent av momentet til rådighet innen 2 sekunder.

Kraft og dreiemoment gir styrke og kjørbarhet. Enten det gjelder tømmerkjøring på gjørmete skogsveier eller passering av bratte fjelloverganger med fulle lass, gjør den enorme kraften sjåførens jobb mye lettere.

Høy snitthastighet og høy bremseeffekt
Volvo FH16 kommer virkelig til sin rett når det handler om høye togvekter på kuperte veier. Høy motoreffekt gjør det mulig å holde hastigheten i oppoverbakkene, mens den høye motorbremseffekten gir sikker kjøring i utforbakkene uten å belaste driftsbremsene.
Motorbremsen gjør et stort fremskritt med VEB+ (den nye generasjonen av Volvo Engine Brake) som lanseres som tilvalg til D16E. Bremseeffekten er økt med 15 prosent i forhold til den tidligere VEB. En kompresjonsbrems er integrert i ventilsettet og VEB+ har en ekstra vippearm som aktiveres under bremsing, slik at trykket på eksosventilene kan økes. Maksimal bremseeffekt med VEB+ er solide 425 kW, noe som reduserer behovet for retarderaktivering.

Lastebilen er bygd for å mestre fremtidens krav– lengre vogntog med høyere totalvekter – og er perfekt for det modulære europeiske systemet med 25,25 meter lange vogntog. Hvis hver eneste lastebils lengde utnyttes maksimalt, vil antall kjøretøyer på veiene gå ned, noe som igjen vil redusere det totale drivstofforbruket og miljøbelastningene. To 60-tonns vogntog utfører samme transportarbeid som tre 40-tonns enheter.

I-Shift for 60 tonn og over
Kraftoverføringen er ny, med I-Shift for 60 tonns vogntogvekt, der motor og kraftoverføring samvirker fleksibelt som en enhet med optimal giring som resultat.
For spesielle transportoppgaver kan drivlinjen optimeres til å håndtere vogntogvekter over 60 tonn.

Det automatiske girsystemet I-Shift kombinerer robustheten til den manuelle girkassen med bekvemmeligheten til automatgiret. I-Shift er i utgangspunktet en 12-trinns, elektronisk styrt, mekanisk splitt- og rangegirkasse konstruert for automatisk giring. Den nye generasjonen er kortere og lettere enn den forrige.

Med I-Shift kan sjåføren konsentrere seg fullt og helt om kjøringen og trafikken. Forskjellige programmer gir I-Shift egenskaper som varierer med kjøreforholdene for å optimere parametere som komfort og drivstofføkonomi ved vekslende behov. Sjåføren kan oppheve systemet manuelt når han måtte ønske det. I-Shift er standard i kombinasjon med 660 hk-motoren.

Utvalget omfatter som tidligere også en14-trinns splitt- og rangegirkasse. Det er et bredt bakakselutvalg – solo- og tandemaksler med enkelutveksling eller navreduksjon, alle konstruert for å overføre kraft med minimale tap. Alle bakakslene har differensialsperre som forsterker veigrepet på glatt underlag.

De raskt reagerende EBS-skivebremsene (Electronically controlled Brake System) er oppgradert. Systemets funksjoner er nå integrert i selve programvaren, slik at det er mulig å optimere EBS i forhold til transportbehovet. ”Bakkestartfunksjonen”, for eksempel, gjør det lettere å kjøre i gang i oppoverbakke med tung last. Bremsene forblir innkoblet ved start, og utløses automatisk når motoren genererer tilstrekkelig dreiemoment til å bevege kjøretøyet.

Gjennomtestet motorkonstruksjon
For å oppnå en effekt på hele 660 hk er D16E videreutviklet med flere konstruksjonsforbedringer. Rekkedieselmotoren på 16,1 liter har et nytt topplokk i ett stykke, overliggende kamaksel, 4 ventiler per sylinder og elektronisk styrte enhetsinjektorer. Motoren har fått ny turbo og Intercooler. Den er stillegående, noe som reduserer behovet for lyddempende paneler.
\Motor transmisjonen er plassert bak på motoren, noe som gir en kompakt og stillegående løsning og sparer vekt. Volvo går videre med sin gjennomprøvde sekssylindrede rekkemotorkonstruksjon med turbo. Når det handler om så store sylindervolum og så høye effekter, har den sekssylindrede motoren flere klare fordeler, som færre bevegelige deler og bedre kjølekapasitet. Med rekkesekseren blir ikke luftstrømmen brutt på samme måte som for en V8, noe som er en stor fordel for kjøleeffekten. Rekkesekseren har større lagerflater som fordeler mekaniske krefter jevnere fordi den har syv hovedlager. D16E kan leveres med lukket veivhusventilasjon som tilvalg.

SCR eksosfiltrering for Euro 4
D16E er meget drivstoffeffektiv med tanke på transportarbeidet den utfører. Motoren oppfyller EUs utslippskrav i henhold til Euro 4.
D16E-motoren er fra grunnen konstruert for effektiv forbrenning og lavt partikkelutslipp, og resterende nitrogenoksider reduseres i et etterbehandlingstrinn. I denne prosessen sprøytes en tilsetning kjent som AdBlue inn i eksosen før den passerer gjennom en SCR-katalysator. Inne i katalysatoren reagerer AdBlue med nitrogenoksider i en prosess som reduserer utslippet betydelig, der nitrogenoksider omdannes til ufarlig nitrogengass og vanndamp.
SCR eksosfiltrering er meget velegnet for kraftige motorer fordi verken kjøling eller smøring påvirkes. I en sekssylindret rekkemotor med SCR kan høye effekter genereres uten begrensninger.

Design for funksjon og sikkerhet
Alle vil legge merke til at dette er en ny lastebil. Volvo FH16 har en tydelig, ny front. De nedre frontgrillene danner nå en sammenhengende enhet. De har også fått en mer praktisk funksjon ved at de slipper gjennom mer kjøleluft. Et nydesignet Globetrotter-merke med jordklodesymbol setter sitt preg på modellen.

Volvo FH16 kjennetegnes ved et tydelig designspråk. Sikkerhetsførerhuset leveres i tre varianter – Langt førerhus, Globetrotter og Globetrotter XL. Den aerodynamiske formen med myke avrundinger og veltilpassede spoilerpaneler reduserer luftmotstanden og senker drivstofforbruket.

Komfortnivået i førerhuset er det aller beste i Volvos førerhusutvalg. Interiørdetaljene er fargeavstemt i lysegrått og mursteinsrødt, med nøye utvalgte materialer i stoltrekk, matter og gardiner. Den nye, tykke madrassen har lommefjærer for meget god komfort.
Instrumentpanelet er svakt buet og alle instrumenter og brytere er plassert for god førerergonomi. Hovedinstrumentet er forbedret, ikke minst med en tydeligere førerinformasjonsskjerm og bedre oppløsning.

Førerhuset, som er laget av stål med høy holdfasthet, danner et solid sikkerhetsbur og Volvos underkjøringsbeskyttelse FUPS (Front Underrun Protection System) øker sikkerheten for andre trafikanter.

1. februar 2006

For mer informasjon, vennligst kontakt: Svenn Åge Løkken tlf. 23176792, mob. 90554499, e-mail svenn-age.lokken@volvo.com Volvo Trucks selger både lastebiler og totale transportløsninger. Produksjonen er spesialisert på tunge lastebiler over 16 tonn. Selskapets produkter markedsføres i over 130 land. Volvo Trucks er et selskap i Volvo-konsernet, en av verdens største produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner, drivsystemer for skipsfart og industri samt komponenter og tjenester for fly og flymotorer. Volvo-konsernet tilbyr også et komplett utvalg av finansielle tjenester.


VABIS, GO HOME AND EAT DIRT!!
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11285
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Rubber Duck » Ons Feb 01, 2006 17:22

Noen bilder fra den nye FH16 660.
På eksteriørsiden ser vi at den nederste grillen er sammenfallende, og ikke todelt slik den er på resten av FH-serien.

Bilde

Bilde
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11285
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Tahoe » Ons Feb 01, 2006 17:28

:shock: Scania er og forblir best, sånn er det bare !! hjelper ikke å ha en sterk motor når utseende er til å spy av !! :spy:

faen as.. nå er jeg irritert !!!!!

*1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10* *Pust inn.. Pust ut*
Samma åssen lastebil det er, så lenge den er svensk og har V8'er !! ;)
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis
 
Innlegg: 741
Registrert: Lør Okt 29, 2005 19:29
Bosted: I lastebilen;) noen ganger i Aurskog

Innlegg Rubber Duck » Ons Feb 01, 2006 17:31

Hehehehehehehehehehe... Du kan vel bare slappe av og la oss nyte øyeblikket så lenge det varer, Tahoe. :lol:

Disse to er jo lendende på markedet, og vil alltid konkurrere om å være best og ha størst motor. Om en stund kommer nok Scania med en motor som er større enn denne, sansynligvis med en 662HK... :lol:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11285
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Steffen » Ons Feb 01, 2006 17:32

volvo er volvo, nothing beats the sound of a v8 !

vet ikke hvorfor, men er ikke bekymra, volvo'a tar man i volvobakka ( lierbakka ) anytime! :P

hvorfor fokusere kun på denna motoren? når det er finere under verandaen vår enn det er inni hytta til volvo.

er noen svensker som klarer det, og andre som IKKE klarer det:P
Scania, Uten tvil!

Facebook: Baakind Transport
Brukerens avatar
Steffen
Lærling
 
Innlegg: 125
Registrert: Lør Okt 15, 2005 12:39
Bosted: Gjøvik


Innlegg Tahoe » Ons Feb 01, 2006 17:33

kan ikke nyte en volvo ;) Scania kommer til å komme sterkt tilbake !!!!! kommer til å slå volvo ned i møkka :D og der SKAL de bli !!!!!!!!
Samma åssen lastebil det er, så lenge den er svensk og har V8'er !! ;)
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis
 
Innlegg: 741
Registrert: Lør Okt 29, 2005 19:29
Bosted: I lastebilen;) noen ganger i Aurskog

Innlegg Steffen » Ons Feb 01, 2006 17:36

volvo er jo nedi møkka, det ser man på bila demms. og de sitter så JÆVLI godt at de kommer faen ikke opp igjen med det første!! :P:P
Scania, Uten tvil!

Facebook: Baakind Transport
Brukerens avatar
Steffen
Lærling
 
Innlegg: 125
Registrert: Lør Okt 15, 2005 12:39
Bosted: Gjøvik

Innlegg DeadLock » Ons Feb 01, 2006 17:38

Stilig..

Alltid kjekt å se hvem som "vinner" hestekraft-krigen.. :P

Jeg (og sikkert flere) venter i spenning på Scania R700.. :)
R700 bør jo Scania nå lansere for fortsatt være "King Of The Road".. :D



Mvh,
Thomas.
DeadLock
Hjelpemann
 
Innlegg: 50
Registrert: Ons Jan 11, 2006 00:09
Bosted: Sandnes

Innlegg Tahoe » Ons Feb 01, 2006 17:41

Steffen skrev:volvo er jo nedi møkka, det ser man på bila demms. og de sitter så JÆVLI godt at de kommer faen ikke opp igjen med det første!! :P:P


Jeg skal hvertfall IKKE hjelpe de med å grave de opp !! :-P

Scania er og forblir "KING OF THE ROAD" sånn er det bare!!!!
Sist endret av Tahoe den Ons Feb 01, 2006 17:42, endret 1 gang
Samma åssen lastebil det er, så lenge den er svensk og har V8'er !! ;)
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis
 
Innlegg: 741
Registrert: Lør Okt 29, 2005 19:29
Bosted: I lastebilen;) noen ganger i Aurskog

Innlegg Steffen » Ons Feb 01, 2006 17:42

hjelper ikke grave de opp, vi legger asfalt rett over fabrikken dems.
Scania, Uten tvil!

Facebook: Baakind Transport
Brukerens avatar
Steffen
Lærling
 
Innlegg: 125
Registrert: Lør Okt 15, 2005 12:39
Bosted: Gjøvik


Innlegg Tahoe » Ons Feb 01, 2006 17:43

JA! og bygger en ny SCANIA fabrikk over !!! :D:D:D :cowboy:
Samma åssen lastebil det er, så lenge den er svensk og har V8'er !! ;)
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis
 
Innlegg: 741
Registrert: Lør Okt 29, 2005 19:29
Bosted: I lastebilen;) noen ganger i Aurskog

Innlegg Steffen » Ons Feb 01, 2006 17:45

såklart, må bygge kvalitet, så man ser at det kommer noe positivt fra sverige. :d
Scania, Uten tvil!

Facebook: Baakind Transport
Brukerens avatar
Steffen
Lærling
 
Innlegg: 125
Registrert: Lør Okt 15, 2005 12:39
Bosted: Gjøvik

Innlegg Tahoe » Ons Feb 01, 2006 17:47

Volvo har sikkert bare Chip'a 610'n opp til 660 ;):-P
Samma åssen lastebil det er, så lenge den er svensk og har V8'er !! ;)
Brukerens avatar
Tahoe
TV-kjendis
 
Innlegg: 741
Registrert: Lør Okt 29, 2005 19:29
Bosted: I lastebilen;) noen ganger i Aurskog

Innlegg Steffen » Ons Feb 01, 2006 17:56

ja, helst det:P
Scania, Uten tvil!

Facebook: Baakind Transport
Brukerens avatar
Steffen
Lærling
 
Innlegg: 125
Registrert: Lør Okt 15, 2005 12:39
Bosted: Gjøvik

Innlegg Petters » Ons Feb 01, 2006 19:01

Rakk ned på Volvo gutter,men den dagen DU MÅ kjøre Volvo for å ha jobb,da :shock: Dere tar vel ikke jobben da?
Har kjørt Scania i 10år,også måtte jeg kjøre Volvo,og vips,da fikk jeg smaken for den.

Regner med at de største kritikerne her er de som har lengst fartstid som sjåfører? :lol:
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier
 
Innlegg: 7376
Registrert: Tir Des 20, 2005 19:57
Bosted: Ålesund

Neste

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest