Hva med å "dele" skyld med kontrolletaten...?

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Hva med å "dele" skyld med kontrolletaten...?

Innlegg Dagis » Ons Feb 11, 2009 17:43

Igjen har vi hatt en ulykke med fatalt utfall her i landet.... En mann ble brått revet bort på E6 ved Åsen i en møteulykke med et utenlandsregistrert vogntog. Ved sjekk av ulykkesvogntoget finner man ut at mønsterdybden ikke er tilfredstillende og at kjettinger mangler....! Se saken her....: http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 273156.ece
Begge foto under lånt fra Adressa.no Fotograf; Erling Skjervold

Bilde

Bilde

Den uheldige tyskeren kjørte i følge med en kollega fra samme firma og det var da naturlig at han "haiket" med han hjem til tyskland etter ulykken... Det kom ganske massiv kritikk fra transportbransjen i Norge mot kontrollmyndighetene etter ulykken og det var sikkert derfor de plutselig ble så ivrig på å sjekke den andre bilen i følget også... Og hva fant de ut...?? Jo.., ikke godkjent mønsterdybde og helt mangel på kjettinger...!!!! Jeg blir så provosert av dette da jeg til daglig blir kontrollert "ut og inn" og stadig opplever og få mangelapp på at jeg har tre små skiltlys bak på tralla mi.. (det lovlige er da to...) Sånt er jo MEGET farlig... Og ved siden av meg vinkes utlendinger videre med frontruta full av flagg, lys og teddybjørner og "blanke" dekk...!

Jeg spør meg rett og slett...; Hvem er det som ikke gjør jobben sin her... Loven er klinkende klar...! Skal du kjøre vogntog her i landet på vinters tid SKAL du ha min 3 mm mønsterdybde (alt for lite etter min mening) og 7 stk kjettinger med deg... Det er vel ikke noe problem og spore hvor denne bilen kom inn i landet...? Og hvem som kontrollerte den...? Det brukes tid på å sjekke om lasten er tollklarert, om den er lastet riktig, om alle papirer er stempet på riktig plass, om du har med to pakker Prince mild for mye eller om du har sovet 4 minuter for lite det siste døgnet.... Men og ta en titt på dekk og dekkutstyr...!!?? Nei det finns det visst ikke tid til.. Jeg blir mektig provosert over dette og syns det tragisk at ingen gjør noe med dette.... Nå sitter enda en familie i bunnløs sorg over savnet av pappa og mann...og over grensa ruller i dette øyeblikk enda en bil uten tilstrekkelig dekkutrustning for Norske vinterveier....
Sist endret av Dagis den Ons Feb 11, 2009 17:53, endret 1 gang
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg formann » Ons Feb 11, 2009 17:49

Ja, det er skandale, at norske myndigheter ikke har forstått noen ting av dette. Det er også merkelig at han NLF mannen Haugrønning forteller oss at det eneste som hjelper på snø og is, det er kjettinger, mens biler med NLF merke i grillen kjører på snø og is uten kjetting hele vinteren. Jeg finner det også svært betenkelig at den samme mannen klager på at disse ikke blir kontrollert og luket ut på de Norske grensene, når han snakker på vegne av den eneste organisasjonen her i landet som faktisk har makt og mulighet til å TRUE igjennom bedre kontroller?

Tragisk!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Bredes1 » Ons Feb 11, 2009 18:08

:applaus:
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier

Innlegg Averøy » Ons Feb 11, 2009 18:15

Meget bra innlegg Dagis,blir selv mektig lei av dette. Må da for svarte gå an å luke ut disse kjøretøyene.
Brukerens avatar
Averøy
Distribusjonssjåfør

Innlegg knutV8 » Ons Feb 11, 2009 18:26

håper bare det gikk bra med sjåføren bil henger og last e jo bare matrele skader så. :D
vil ha scania men jobber for (Fretex) en liten stund:(
knutV8
Distribusjonssjåfør

Innlegg Dagis » Ons Feb 11, 2009 18:37

Fikk et "svar" fra Bjørn på facebook siden min... Kopierer det over hit jeg... Gode poeng, Bjørn...

Skal si meg enig med dere her, men hva med å få skolert kontrolletaten i språk da, la de lære tysk, polsk, russisk, fransk, eller hva det måtte være, kun språket ikke grammatikken, og NÅR skal myndighetene våkne da?? Hva med å bevilge nok penger til forebyggende tiltak som kontroller? mener å ha lest et sted at en politiker må bli ihjel kjørt før det blir fortgang i sakene, hvorfor??NLF er vel ikke tøffe nok er MIN påstand, Vi sjåførene blir jo hetset opp og ned i mente i media, kansje på tide vi blir organisert hele gjengen, og sammen få presset rette myndigheter til å fatte vedtak som kan skåne menneskeliv!!

Regner med et av motargumentene blir eøs avtalen kan ikke ditt kan ikke datt, er ikke menneskeliv verdt noe???? Det er vel ikke noe i veien for å ha strenge regler her på berget, se på østerike og sveits da, det er bare å sette hardt mot hardt, varetektsfengsle, bøtlegge osv osv, hadde en kollega som skulle igjenom østerike og økobrikka funka ikke, smakk på med hjullås, finne 28000 shilling cash så tar vi av hjullåsen, hvorfor er det ikke like strengt her på berget da????

Og et lite men VI å kan bli bedre, det er alt for mange ulykker rundt omkring med storbil, sier ikke at vi er skyld i alt med alt kan forbedres.
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg børti » Ons Feb 11, 2009 18:44

Det går bra det ser du
Ting tar tid det umulige tar bare litt lenger tid
Hatt CE siden 95, og kjørt stor bil siden
børti
Langtransportsjåfør

Innlegg Slåsletten » Ons Feb 11, 2009 18:46

Nydelig levert Dagis!
Få stoppa de på Svinesund,Eda, Storlien uansett hvor de kjører over grensa så gi dem kjøreforbud å bøter i 10000kroners klassen!
Vis de ikke har alt i orden da vel og merke :)
-Tore Slåsletten ..

dagboka mi, oppdateres da innimellom ; )
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... sc&start=0
Brukerens avatar
Slåsletten
Langtransportsjåfør

Innlegg Skripis » Ons Feb 11, 2009 20:21

Dårlig med baller på norske politikere og samferdselsmyndigheter ja.

Klart det er mye enklere å kontrollere og reagere overfor norske biler enn det er kontra utlandet, men det er absolutt ikke en unnskyldning.

Vil forøvrig legge til at Statens Vegvesen her i fylket/Arendal virker til å kjøre en streng linje overfor alle som gjør no "gærnt", er ikke få biler vi på DSV har lastet om eller skaffet bedre utstyr til.

Men at en asfaltplass av enorme dimensjoner og en minibank sammen med en kontrollplass på Svinesund hadde vært en god investering, det er sikkert. Var Biltilsyn rett oppi gata på gamle Sviesund, er det ikke noe der nå lengre? Er så lite jeg har vær over grensa...
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg Volcan » Ons Feb 11, 2009 20:28

Dagis, kan du sende dette som et KRAV til politikerne?
At biltilsynet skal SLUTTE å bry seg om vi har et markeringslys for mye mens andre passerer med vogntog på 25 meter, 60 tonn, på slicks...

Det med bøter er bare å drite i Slåsletten, det har ikke sjåførene penger til å betale uansett, så de må sendes lenger sør, eller østover, til befrakter.
Men kjøreforbud inn i landet, der er jeg HELT enig.

MEN, vi må også se oss selv litt i speilet her.
For det er en kjennsgjerning at også VI havner i grøfta innimellom, og det er ofte med så stor fart at bergerne må legge ut dobbel og trippel wire for i det hele tatt å nå tak i oss der vi legger flere hundre meter ute på et jorde... (i beste fall)

Det med strenge regler i Norga kontra andre EØS-land...
Norge er et ekstremt land, med ekstremt vær og ekstremt føre.
Om ikke blekksprutene nede i Europa forstår det, så må noen vise dem det.
Ta dem med opp hit en vakker dag i januar/februar, la dem sitte i en buss og fryse ei natt mens de venter på at veien over saltfjellet skal åpnes igjen.
Ketil Bogen CB6203
tlf 99 36 77 63
Volcans Verden
Brukerens avatar
Volcan
Langtransportsjåfør

Innlegg Slåsletten » Ons Feb 11, 2009 20:35

Ikke bøter til sjåføren, men til firmaet, sjåføren skal ikke lide for at bil eieren sender ham til Norge uten gode nok dekk & kjettinger!
Burde vel vært mulig å holde bilen i "varetekt" i Norge til bil eieren har betalt boten, eller er jeg for naiv nå?
-Tore Slåsletten ..

dagboka mi, oppdateres da innimellom ; )
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... sc&start=0
Brukerens avatar
Slåsletten
Langtransportsjåfør

Innlegg erling » Ons Feb 11, 2009 20:45

Volcan skrev:Det med strenge regler i Norga kontra andre EØS-land...
Norge er et ekstremt land, med ekstremt vær og ekstremt føre.
Om ikke blekksprutene nede i Europa forstår det, så må noen vise dem det.
Ta dem med opp hit en vakker dag i januar/februar, la dem sitte i en buss og fryse ei natt mens de venter på at veien over saltfjellet skal åpnes igjen.

Ja, Norge er et ekstremt land! Vi har en latterlig veistandard, i forhold til mengde/type traffikanter. Og myndighetene som er satt til og forvalte sikkerheten, er opptatt med å produsere mangelapper på markeringslys/oppbevaringsbord/tusenmetre på NORSKE kjøretøy!
Har kjøretøyet skilter utenfor norge, er ALT lov! Blanke dekk, 10000LuX. Null lastesikring. OSV.
Ok, kanskje ett par får kjøreforbud i mnd i vinterhalvåret ved tilfeldigheter. Men når det ruller over tusen biler, over grensen i døgnet så sier det seg jo selv at ulykker og hendelser skjer. Det er Murphys lov det!

Greit nok at vi Nordmenn også havner av veien og kommer i ulykker/uhell også. Der har vi en jobb å gjøre, uansett hvor håpløst veistellet er.

Når det gjelder NLF, så vil jeg bli oppriktig imponert den dagen de får utretta noe som virkelig monner for transportnæringa......
erling
Veteran

Innlegg Tom » Ons Feb 11, 2009 21:05

Er vel på tide at det blir like strengt å komme inn i Norge med vogntog på vinterstid, som det er å kommer seg gjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen.......Altså...FULL SJEKK!

Nei, folkens....Hva med å sette i gang en ny sms aksjon, der det blir stopp i 5 minutter en fredag,.....i protest mot slepphendt kontroll av "Terrorvogntog" og et vegnett i forfall.......

Gjerne bruk av ulykka i Trøndelag som buffert....

Den forrige stoppaksjonen ble jo bra omtalt i media....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Stig-Arne » Ons Feb 11, 2009 21:12

Tror media er rette veien å gå.
Det er de som har makt til å få noe utrettet og få satt rette personene på tiltalebenken.

Muligens det kunne vært en sak for brennpunkt på nrk? De har jo til nå vært flinke til å være kritisk i sine saker.. så bør vel fungere greitt i dette temaet også.

Burde jo være en sak TIA Norge bør kunne ta opp opp media? Vi er jo tydeligvis mange nok her til lands som har sett seg lei, men er påtide å ta saken vidre i fra forum og kaffebord på diverse kroe rundt om kring.
Sist endret av Stig-Arne den Ons Feb 11, 2009 21:13, endret 1 gang
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg Volcan » Ons Feb 11, 2009 21:12

erling skrev:
Når det gjelder NLF, så vil jeg bli oppriktig imponert den dagen de får utretta noe som virkelig monner for transportnæringa......

Morsom eller?

NLF kommer ikke til å gjøre EN DRITT for oss eller næringa generelt, de er opptatt med å slikke ræv!

TIA KUNNE ha fått til noe, fordi de ikke er i lomma på politikerne, men står helt for seg selv. Men TIA er heller ikke verdt en dritt lenger, fordi bare noen få sjeler her på Bergli og noen få til på Nettby har hørt om det, og sett nytten av å gjenopplive en organisasjon som er til for oss sjåfører.
Virker som de fleste gir faen og heller lar myndighetene gjøre som de vil, og bare står der med nisselua i handa og mumler...

Joda, vi er tøffe her på Bergli og Nettby, og de få sjåførbordene som er igjen rundt omkring, på GAMLE kafèer, men det hjelper bare ikke.

Noe må gjøres, ellers kommer det ikke til å være mange norske sjåfører igjen her i landet om 10-15 år.
Jeg selv har har bare kjørt i litt over tre år, jeg elsker kjøringa, og livet på veien generelt, men når jeg ser hvor mye myndighetene motarbeider oss må jeg spørre meg selv hvorfor i HELVETE vi går med på alt de kommer med?
Bøter i mangetusenkronersklassen fordi vi ikke fant en brøyta plass å parkere på tidsnok? Like store bøter for IKKE å ha hatt lunsjpause???
Mangellapp for å ha gule markeringslys eller to lyskastere for mye???
Og så videre, osv, osv....
Får lyst til å gi opp...
Ketil Bogen CB6203
tlf 99 36 77 63
Volcans Verden
Brukerens avatar
Volcan
Langtransportsjåfør

Neste

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest