Hva med å "dele" skyld med kontrolletaten...?

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg alfakrøll » Fre Mar 13, 2009 22:40

R580 skrev:Jeg lever nok i samme verden som deg,..men hvor skal vi sette grensen?

Hva er tull og hva er et graverende brudd?

Nå var ikke mine regelbrudd grove. Da hadde jeg nok blitt bøtelagt til langt over jul...
Jeg slapp bot og fikk kjøre videre med en advarsel.

Poenget er at det er unødvendig å stjele 45 minutter av arbeidstiden min på tull. Det er vanskelig å respektere lover og regler når det flisespikkes på denne måten, og ikke bare det. Det er vanskelig å etterleve et regelverk som ikke har nyanser.

Hva som er tull og ikke blir en annen debatt synes jeg. Med mindre noen synes mine overnevnte brudd var tilstrekkelig graverende....
665 Neighbour of the beast...
alfakrøll
Hjelpemann

Innlegg erling » Fre Mar 13, 2009 22:46

R580 skrev:Jeg lever nok i samme verden som deg,..men hvor skal vi sette grensen?

Hva er tull og hva er et graverende brudd?

Nå er du inne på noe essensielt!
Sist endret av erling den Tir Mar 17, 2009 15:26, endret 1 gang
erling
Veteran

Innlegg R580 » Fre Mar 13, 2009 22:47

Problemet er at de fant uregelmessigheter, som du selv skriver. Og da er det naturlig å ta en utvidet kontroll. Regner med at du ble kontrollert på de siste 28 døgn som en konsekvens av de første bruddene.
Du skriver at du hadde glemt å trykke pauseknappen. Hadde du skrevet dette på en utskrift?
R580
Hjelpemann

Innlegg erling » Fre Mar 13, 2009 22:51

Dessuten: hadde det stått "gammel" skriver i den bilen, hadde kontrollen mest sannsynlig vært over på 4 minutt i stedet for 45...... :roll:
erling
Veteran

Innlegg alfakrøll » Fre Mar 13, 2009 23:00

R580 skrev:Problemet er at de fant uregelmessigheter, som du selv skriver. Og da er det naturlig å ta en utvidet kontroll. Regner med at du ble kontrollert på de siste 28 døgn som en konsekvens av de første bruddene.
Du skriver at du hadde glemt å trykke pauseknappen. Hadde du skrevet dette på en utskrift?

Forglemmelsen med pauseknappen var så fersk at jeg ikke hadde skrevet den ut. Alt var i skjønneste orden de siste 28 dagene.

Men jeg tror ikke du ønsker å forstå R580.

Problemet er at vi sjåfører skal herses med når vi prøver å gjøre jobben vår. Svv kan flisespikke så mye de orker. Skjer det et uhell ryker førerkort og det kommer gjerne tiltale f.eks uaktsomt drap.
Dette skjedde på Voss. En eldre dame omkom. Sjåføren fikk et hel¤#%e med "loven"
Akotor kom med påstander om at han burde åpne vinduet å spørre om alt var klart når han fikk grønt lys. Han burde gått ut og se om det var klart.. Osv.... Samme type håpløs kverrulering.

Jeg ønsker meg et biltilsyn som bruker tiden sin på å avdekke graverende forhold slik at trafikken blir tryggere.
alfakrøll
Hjelpemann

Innlegg alfakrøll » Fre Mar 13, 2009 23:01

erling skrev:Dessuten: hadde det stått "gammel" skriver i den bilen, hadde kontrollen mest sannsynlig vært over på 4 minutt i stedet for 45...... :roll:

Nettopp!!!
alfakrøll
Hjelpemann

Innlegg erling » Søn Mar 15, 2009 10:52

Bilde
følte dette måtte inn her

(tatt fra vintertråden)
erling
Veteran

Innlegg Stoffi » Søn Mar 15, 2009 11:14

Jeg har lest litt her nå. Alle klager på at det er for lite folk som er organisert. Noe som jeg er enig i, for hvis største delen av sjåførene hadde vært organisert, da kunne sjåførene nå fram tell andre. Men da lurer jeg på, hvor mange av de som har skrevet at flere burde vært organisert, er organisert selv? Dette er problemet, alle klager man det er få som tar tak i ting.

Jeg trur mange sjåfører i landet er ikke bevisst over hvilken makt de har.
Hvis alle biler stopper i bare 3 dager, blir det full kaos i hele landet. Og hvis man da i tillegg stenger tollstasjoner, er det heller ingen utelendinger som komme inn med varer.

Men så hører man bare hele tia at alle sier, det er ikke mulig å få tell her.
Da sier jeg, hvorfor er det mulig i f.eks. Spania, Italia eller Frankrike?
Jo, fordi sjåførene klarer å stå fram sammen for en sak.

Så hvorfor ikke opprette en tråd for å samle folk som melder seg inn i fagorganisasjonen?
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg alfakrøll » Søn Mar 15, 2009 12:13

Stoffi skrev:Jeg har lest litt her nå. Alle klager på at det er for lite folk som er organisert. Noe som jeg er enig i, for hvis største delen av sjåførene hadde vært organisert, da kunne sjåførene nå fram tell andre. Men da lurer jeg på, hvor mange av de som har skrevet at flere burde vært organisert, er organisert selv? Dette er problemet, alle klager man det er få som tar tak i ting.

Jeg trur mange sjåfører i landet er ikke bevisst over hvilken makt de har.
Hvis alle biler stopper i bare 3 dager, blir det full kaos i hele landet. Og hvis man da i tillegg stenger tollstasjoner, er det heller ingen utelendinger som komme inn med varer.

Men så hører man bare hele tia at alle sier, det er ikke mulig å få tell her.
Da sier jeg, hvorfor er det mulig i f.eks. Spania, Italia eller Frankrike?
Jo, fordi sjåførene klarer å stå fram sammen for en sak.

Så hvorfor ikke opprette en tråd for å samle folk som melder seg inn i fagorganisasjonen?

Dette er et godt forslag, men jeg vet ikke hvordan Bergli folkene stiller seg til det. Vi kunne strukket det enda lenger.. Vi kunne fått landets første forenings nett klubb.
I store bedifter har man klubber som ivaretar medlemmene. Problemet vårt er at mange jobber i små bedrifter og da er det jo ingen grunnlag for en klubb.
Men det hadde vært kult med en egen klubb for oss her inne, med tillitsvalgte og hele greiene...
Men da må vi først bli enige om hvilken forening man bør tilsluttes. Jeg er soleklar på at NTF er den eneste som duger....
Dette var litt løse tanker en søndag.....
alfakrøll
Hjelpemann

Innlegg Stoffi » Søn Mar 15, 2009 18:52

Men jeg trur de fleste her inne er interessert i å nå offentligheten med de problemer som er i bransjen, så da burde folk her inne være interessert i å være med i slikk opplegg.
Det burde jo være mulig å lage en tråd der alle som er interessert i det, kan si ifra, så får den som eventuell skal være "styret" en oversikt over antall folk og så kan det bli enighet om en forening og etter det kan de følka prøve å få også andre som kanskje ikke bruker Bergli tell å være med på dette.

Men detta er bare et forslag ifra meg, og folk her inne skal få vurdere selv om de vil fortestte å bare klage over ting slik de er eller om de vil gjøre noe med det.
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg Tangen » Ons Apr 22, 2009 15:35

http://www.transportarbeider.no/

Gå inn der å organiser dere. Er 2 tastetrykk i løpet av et par minutter mens dere allerede sitter på bergli å knoter med dataen. Kan bruke halve livet på å prøve å danne ei fagforening, eller dere kan melde dere inn i en av dem vi allerede har som bare venter på å få medlemmer.
Å være medlem av ei fagforening er en LITEN pris, i forhold til hva man kan tjene på det. Å er det ei yrkesgruppe som kan tjene noe på å organisere seg, så er det lastebilsjåførene. For mange kunne lønna vært dobbla, uten at det enda hadde vært spesielt godt betalt, og slike tendenser er det ikke hos mange yrkesgrupper. De aller fleste har ei lønn som står i stil til arbeidet (untatt oss da)
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling

Innlegg Stoffi » Søn Mai 24, 2009 21:19

Enig med deg her. Det finnes fagforening, så hvorfor ikke melde seg inn? Det er faktisk godt investerte penger.

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg Dagis » Ons Mai 27, 2009 09:31

Har selv vært organisert i over 20 år og ikke angret en dag...! Men i og med at jeg ikke vil betale halve kontigenten til en udugelig tosk av en statsminister (les; Stoltenberg/arbeiderpartiet) så skygga jeg unna LO... Så for av de av oss som ikke er så flink å synge internasjonalen på 1. mai finnes www.ytf.no

;) ;) ;) ;) ;)
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Charlzhen » Ons Mai 27, 2009 09:47

Hva skal man med ørten "små" foreninger som sloss "mot" hverandre? Hadde det ikke vært best med en stor?
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg jvsandem » Ons Mai 27, 2009 11:53

Carlzhen, problemet er at det er ganske mange som ikke er enige med Stoltenberg og co, og derfor ikke vil inn i LO for på den måten å indirekte støtte AP. Så lenge LO støtter AP med utallige millioner hvert år vil derfor være mange som ikke vil inn i LO. Det må du bare respektere.
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

ForrigeNeste

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest