Forebyggende film/program for velt med tunge kjøretøy

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Forebyggende film/program for velt med tunge kjøretøy

Innlegg Rubber Duck » Ons Jun 30, 2010 10:37

I Australia har de lansert et program for transportbransjen hvor det settes fokus på velteulykker og årsaken til disse, et veldig viktig tiltak. Norges Lastebileier Forbund og If Skadeforsikring har tilrettelagt en australsk opplysningsfilm om velteulykker, til hjelp for norske transportører.

Frode Tellevik har skrevet en del om dette på tungt.no sine sider, du kan lese mer om det her.

Filmen som viser hvilke krefter som er i sving og hvor lite det er som skal til, kan du se her på youtube.

Bilde

En ting som overrasket meg noe er hvor liten helling som skal til for at det oppstår en velt, 15 grader er nok til at en velt er et faktum. Risikofaktorer er selvfølgelig kjøreadferd, lastsikring og lastemåte, men hva tenker vi om f.eks veistandarden som en risikofaktor i denne sammenhengen?
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Stig-Arne » Ons Jun 30, 2010 15:34

Meget nyttig film, og mye lærdom i den saken.

Om man sier at ved 15 grader helling velter hengeren, det er jo ved en helt plan veg, så kan man ta me de 2-3 gradene som veien allerede heller, da er man nede i 12-13 grader, så om man tar med faktorer som lasting, tyngre på høyre side, mindre luft i hjulene på høyre side osv.. så da kan velten allerede inntreffe ved 10 grader..

Og tar man også med i beregningen at veien er hullete veien er, en hull kan jo i såmåte være nok til at velten inntreffer.

Men det som også var interessant var jo hvor mye trekkvognen tåler i forhold til når den velter.
Og grunnen til at det er flest velteulykker med semi er jo at man ikke kjenner på kroppen når det går galt, mens med bil og henger så kjenner man dette mye tidligere og dermed også roer ned i svingen.
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg Rockeren » Ons Jun 30, 2010 23:05

Mye nyttig å ta med seg derfra,absolutt. Jeg ble faktisk litt sjokkert over at man ikke merker en velt med semi før det er for sent uansett. En påbegynnende velt skal man vel være ganske erfaren og god for å klare å redde uansett,men med semi så jeg jo at der merker man det ikke på bilen før det er for sent. Man kan vel se det i speilene,men likevel..
Det er en grunn til at jeg tar det ekstra pent mtp fart og slikt på dårlige veier når tralla ligger og vagger så du ser aggregatet i venstrespeilet..Mulig det er bare meg,men jeg synes det er ubehagelig,så da kjører jeg heller litt saktere.. :)

Nyttig film,og jeg tror det kunne vært nyttig å se hele filmen,både for unge,ferske sjåfører og de eldre med mange års erfaring.Man blir aldri utlært i dette yrket :)
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg Autotransit » Man Jul 04, 2011 22:31

Den här filmen från Volvo är lite skrämmande när man ser dockan fara runt i hytten http://www.youtube.com/watch?v=rww9oFNo ... ure=relmfu
En orsak till att man inte märker något förrän det är försent tror jag beror på luftfjädringen på axlarna, och att den kompenserar lutningen i början. När den inte kan kompensera ytterligare så är det försent att göra något...då har man redan vält. Man får helt enkelt ingen förvarning på samma sätt som med de gamla bladfjädringarna. Att bromsarna blivit effektivare än de var förr gör att man håller högre hastighet före kurvor och svängar, man lurar sig själv helt enkelt.

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest