liming og sparkling

Stor biler kan være like flotte i små format. Modellbiler er en fin sysle når man en sjelden gang har litt tid til overs. Har du egne modeller, tips til bygging, forhandlere eller bilder av dine modeller som du vil dele med oss, har du truffet riktig tråd!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

liming og sparkling

Innlegg redgriffin » Søn Mar 29, 2015 18:05

hei hei alle sammen :D

jeg holder på med en henger i fra italeri nr 3813 denne skal jo limes på midten, men siden jeg har hvert litt uforsiktig så har jeg fått lim på fremsiden av platen, er det noe som tar vekk denne limen ,har prøvd både med aceton og rødsprit .Tenker nå at det bare er sliping som gjenstår. skal jo lakke den til slutt, etter Sparkling og sliping. Så lurer på om noen kan komme med noen gode råd til meg .vet ikke om jeg har beskrevet det slik at noe skjønner noe. :?:

har prøvd og lastet opp ett bilde med det er ikke så lett å se hvitt på hvitt. sorry

hilsen Jon
redgriffin
Sykkelbud

Re: liming og sparkling

Innlegg brastein » Ons Apr 29, 2015 12:57

Grunnen til at det ikke går vekk, er at limet smelter plasten. Vet ikke hvile lim du bruker. Jeg bruker Tamiya flytende lim med grønn kork. Det er den som fungerer best for meg. Den er såpass tynn at det holder og stryke penselen i sprekken mellom delene du skal lime. Du må ikke bruke sparkel som løser opp plasten. Det er en fordel og grunne før du sparkler. Bruk gjerne 600 våtslipepapir. Når du er ferdig og slipe, gir du den et lag grunning. Det er viktig at du vasker modellen i Zalo eller annet oppvaskemiddel før du grunner eller lakker. Når jeg skal lakke store ting som tillhengerskap, borrer jeg to hull på undersiden og på ett syltetøylokk. Bruk gjerne ett høyt syltetøyglass. Fyll glasset med sand skru lokket fast under skapet og deretter skrur du lokket på glasset. Da får du ett stabil holder. Når du skal lime vindu og lykteglass. Bruk Hvit skolelim eller hvit trelim. det ødelegger ikke delene.
Stein
No e eg dritlei regn og vind!!!
Brukerens avatar
brastein
Lærling

Gå til Modellhjørnet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest