Fototråd for tips, spørsmål og svar

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Innlegg Andreaskj-94 » Fre Sep 21, 2012 23:23

Hei dere!

Jeg har skaffet meg Nikon D5100 18-55 VR. Jeg driver og trikser og mikser med kameraet når jeg tar bilder. Jeg syntes at kvaliteten på kameraet blir greit, men det er bare såvidt det er bedre enn digitalkameraet jeg hadde (Casio Exilim) fra 2010. Hvilke instillinger burde jeg bruke på dag-tid og hvilke burde jeg bruke på kveldstid? Her kan dere se bildene mine. Ett på dagen og ett på kvelden:

Bilde

Bilde

Er veldig takknemlig for hjelp :)

Jeg vet at det står tideligere i tråden her, men jeg lurer på hva som blir best med 18-55 VR..
Brukerens avatar
Andreaskj-94
Langtransportsjåfør

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 22, 2012 12:36

Det spiller fint liten rolle hva slags kamera eller optikk (linse) du har, innstillingene blir de samme, så det er bare å lade batteriene, brette opp armene og prøve ut, så får du innstillingene i fingrene etterhvert ;)
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg halizz » Lør Sep 22, 2012 13:10

Andreaskj-94, Jeg og hadde samme problem i starten, men etter en uke eller to hadde jeg fått nyttig kunnskap til hva som fungert som innstillinger :) Noe jeg gjorde som hjalp meg, var å søke på Google etter f.eks. "Hvordan ta bilder i fart" og vips blei bildene 10000 ganger beder :D

lykke til !
"Gi ungdommen pils før idretten tar dei" !
Brukerens avatar
halizz
Veteran

Innlegg nightrider » Lør Sep 22, 2012 17:20

Tommelen opp for lyssterke objektiv
Konterud Transport AS
nightrider
Langtransportsjåfør

Innlegg Andreaskj-94 » Søn Sep 23, 2012 01:03

Tror jeg kanskje har det, men må da redigere bittelitt på bildene. Fikk tatt et bilde med ISO 100, 10 sekunders lukketid samt. selvutløser. Hva syntes dere om dette da?

Bilde
Brukerens avatar
Andreaskj-94
Langtransportsjåfør

Innlegg Rubber Duck » Søn Sep 23, 2012 09:48

Dette ser bra ut, fotografering handler jo i prinsippet om korrekt mengde lys, i tillegg til bl.a komposisjon naturligvis. Her har du skjønt prinsippet med lav iso (lite støy i bildet) og lang lukkertid med dønn stødig kamera (stativ), da får du slike fine resultater som dette. Dermed er det bare å fortsette å leke og øve seg, dette blir meget bra det Andreas :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Andreaskj-94 » Søn Sep 23, 2012 14:03

Da skal jeg komme med sterkere tilbake neste gang med bilde av en lastebil, så skal jeg prøve å ekprementere litt og prøve de samme instillingene der. Tusen takk for all svar jeg har fått :)
Brukerens avatar
Andreaskj-94
Langtransportsjåfør

Re:

Innlegg Kenworth » Tir Mai 12, 2015 08:55

nightrider skrev:Tommelen opp for lyssterke objektiv

Jo lavere f-tall du har på objektivet, jo lavere er summen på kontoen din :D ;)
Brukerens avatar
Kenworth
Lærling

Re: Fototråd for tips, spørsmål og svar

Innlegg Rubber Duck » Tor Mai 14, 2015 18:35

:knegg: Det er flere som har erfart den sammenhengen der ja...

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Forrige

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest