Hvilket modus på kamera bruker dere når det er mørkt??

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg crazy1 » Lør Feb 09, 2008 08:02

Ska kje vera lett men har en problem med lite lys så lek litt med ISO som er lysfølsomheten, blenderåpningen og eksponeringstida. Som Scania Dronningå sier, har en tid så lek med manuelle innstillinger, ikkje bare kan en få perfekte bilder, men og "artige" effekter ;)
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Birting » Lør Feb 09, 2008 18:09

Er det noen raske tips på ISO, blenderåpningen og eksponeringstida?
Jeg driver og pusler litt med Nikon D40, men jeg får ikke til skikkelige bilder i mørket. Det blir mest bilder på AUTO. :D
Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran

Innlegg crazy1 » Lør Feb 09, 2008 18:49

Birting skrev:Er det noen raske tips på ISO, blenderåpningen og eksponeringstida?
Jeg driver og pusler litt med Nikon D40, men jeg får ikke til skikkelige bilder i mørket. Det blir mest bilder på AUTO. :D

"vanlig" ISO er 100, går du opp er "filmen" mer lysfølsom, samme med blenderåpningen dess større dess mer lys, eksponeringstida er jo hvor lenge lukkeren er åpen for å få tatt bildet.

Jeg hadde nok prøvd meg litt fram, uten å gå opp til ISO 1600 som er maks på mitt kamera, en får da støy i bildet. Ville tro om du setter kameraet i manuell modus og maksblender åpning så vil det "si ifra" når du nærmer deg rett eksponeringstid, mitt gir ihvertfall et blinkende signal inne i søkeren om noe av dette er feilstillt.

Prøvde litt utenfor huset nå nettopp med iso 1600 blenderåpningen på 22,5 (som er maks for min linse) og en lukkertid på 25 sekunder uten blitz eller annen kunstig belysning. Fikk til noe som muligens kan kalles et foto, men helt klart at en bør ha stativ med så lange lukketider. Håper det var litt til hjelp siden jeg ikke er noen guru selv på området.
En annen ting prøv og feil det lærer du av og du kan faktisk få til noen helt fantastiske effekter selvom du gjør feil. det er det som gjør det hele så fasinerende ;)
crazy1
Distribusjonssjåfør

Forrige

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest