Etterbehandling?

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Etterbehandling?

Innlegg crazy1 » Lør Feb 09, 2008 07:43

Våger meg på en ny tråd her. Siden mange har fotografering som en tilleggs hobby, og det er mange fine bilder på forumet, så lurer eg på kor mye tid en bruker på å etterbehandle bildene? Antar at noen i likhet med meg har datadilla i tillegg. En kan gjør utrolig mye utav "et dårlig bilde" om en tar seg tid til det, men det er jo kanskje enklere bare å slette det? Men det er jo og dritsurt når en har et kjempemotiv og bare en sjanse til å forevige det... eller?
Er det bruk for en tråd der en kan dele tips råd og eksempel?
crazy1
Distribusjonssjåfør

Re: Etterbehandling?

Innlegg Rubber Duck » Lør Feb 09, 2008 11:05

crazy1 skrev:Er det bruk for en tråd der en kan dele tips råd og eksempel?

JA! :tommel:
Godt initiativ dette Crazy1, vi trenger å få samlet og delt råd og tips i forhold til bildebehandling. Vet at mange her er meget gode på ulike bildeprogrammer, og jeg vet at iallefall jeg sårt trenger gode og grunnleggende tips. :rødme:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg vabis8 » Lør Feb 09, 2008 12:33

;) kjempe ide
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg EKKILSØY » Lør Feb 09, 2008 13:53

Hvilket program er enklest og greiest å bruke til etterbehandling av bilder ?? Hva bruker dere som holder litt på med dette ?? og hva anbefaler dere ??
Mobil 90 05 19 40 Per Bjørnar
Brukerens avatar
EKKILSØY
Distribusjonssjåfør

Innlegg crazy1 » Lør Feb 09, 2008 16:30

EKKILSØY skrev:Hvilket program er enklest og greiest å bruke til etterbehandling av bilder ?? Hva bruker dere som holder litt på med dette ?? og hva anbefaler dere ??

Det svaret er ikkje enkelt, så la meg si det slik. Photoshop er industristandarden, og har så mange muligheter innebygd at det er vanskelig å lære godt. Og det koster "flesk". Litt enklere program har mesteparten av dei same mulighetene, men mangler det mest avanserte, som du i likhet med meg aldri vil bruke anyway. Adobe er på en måte "Microsoft" i grafikk/bilde verden for å si det slik.

:idea: Det beste rådet eg kan gi er at en bruker et program med historiepallett, då kan en gå tilbake om en ikkje er fornøyd med endringane forutsatt at en ikke har lagret bildet på nytt. Noe som igjen minner meg på alltid arbeid på en "kopi" for da kan du gå tilbake til utgangspunktet om du ikke er fornøyd 8-).

For å si det enkelt bruk det programmet du trivs med selv, eller finn et du liker å bruke, jo enklere jo bedre for da blir det brukt.
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Starcraft » Lør Feb 23, 2008 22:39

PhotoFiltre, kjempe enkelt program. Fint til å justere lystyrke, farge og kontrast, vist du har vært uheldig med å få ett for lyst eller før mørkt bilde, men det er jo alltids lettere å gjøre tt mørkt bilde lyser enn omvendt, men kvaliteteten på bildet synker jo når man redigerer.

http://photofiltre.free.fr/download_en.htm
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg rogernordvik » Søn Feb 24, 2008 10:55

Eg bruker fullversjonen av ACDsee og det funker MEGET bra. Det fungerer som fremviser, organisator, nedlasting frå kamera og redigering. Rett og slett Nydelig!!!

Har og enkle funksjoner på størrelse endring, filkonvertering, og vannmerker.
Liker mye av det samme som Visdal:-) han liker Jentetiss
Bilde
Brukerens avatar
rogernordvik
- Diodeminister -

Innlegg Marius Arnetvedt » Søn Mar 30, 2008 12:38

Finnes det andre programm til å lage rammerundt og signatur på enn photoshop ?
Marius Arnetvedt
Lærling hos Bring Nettlast
Brukerens avatar
Marius Arnetvedt
Lærling

Innlegg Starcraft » Søn Mar 30, 2008 13:29

Border-maker :jippi:
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg Marius Arnetvedt » Søn Mar 30, 2008 14:18

Takk :D
Marius Arnetvedt
Lærling hos Bring Nettlast
Brukerens avatar
Marius Arnetvedt
Lærling

Innlegg Jan-Helge » Tor Okt 14, 2010 05:19

Med programmer som photoshop har man i dag flere muligheter enn begrensninger med tanke på bilderedigering, man kan gjøre stort sett hva man vil med et bilde, bare fantasien og fotoredigeringskunnskapene setter begrensningene.

Mange fotoredigerer derfor et bilde i hjel, og i noen sammenhenger er det helt greit, alt kommer an på hva dem vil vise med bildet, bilder kan jo sågar være kunst og gjenspeile alt annet enn virkeligheten.

Jeg for min del er ikke tilhenger av å redigere mine bilder i hjel, i alle fall ikke i den forstand at dem ikke lenger representerer virkeligheten. Men for all del, noen justeringer kan man med hell gjøre for å sitte igjen med bedre bilder, f.eks. oppskarping, fargeendring så fargene ser mer naturlige ut (inkluderer justering av hvitbalansen i ettertid) m.m.

Ut over dette byr det meg imot å fikle så mye mer for egen del, f.eks. har jeg ingen interesse av å gjøre meg selv 10 år yngre, slankere og høyere etc., eller plassere meg selv på steder jeg ikke har vært m.m. Ei heller føler jeg stort behov for å fjerne en kvise dersom jeg har det... Mine bilder liker jeg at skal representere virkeligheten heller enn å være en illusjon...

Andre igjen liker å skape en illusjon av en virkelighet i sine bilder, og dem kan være dyktig på det også. Dem kan f.eks. ta bort objekter og legge til andre etc, rett og slett ta tak i et bilde av seg der dem er på en søppelfylling og plassere seg selv i et paradis i stedet for, satt litt på spissen.

Jeg for min del liker å leite etter de naturlige komposisjonene, å forsøke å gjøre det beste ut av dem. Det å beskjære bildet er nok et av de virkemidlene jeg bruker som påvirker opplevelsen av bildet mest, utrolig hvor mye annerledes noen bilder kan oppleves med noe så enkelt som bare en beskjæring.

Alt er en smakssak og ikke minst et spørsmål om hva man liker å drive med, selv liker jeg f.eks. naturlige portretter hvor rynker m.m. vises, glatte og uttrykksløse bilder som dem man finner i moteblader m.m. synes jeg ikke særlig om - jeg vil ikke vise frem meg selv og mine slik...

Skal jeg anbefale noen programmer så må det bli disse:

Picasa

Picasa er et gratis bilderedigeringsprogram som er utrolig enkelt i bruk, nesten selvforklarende i sin oppbygning, er ideelt for nybegynnere. Om du ikke har noen bildebehandlingsprogram eller ikke er flink med andre, ja da anbefaler jeg på det sterkeste å prøve dette. Picasa kan lastes ned på følgende link.

http://picasa.google.com/

GIMP

GIMP er et gratis bilderedigeringsprogram som er vesentlig vanskeligere i bruk enn Picasa, dette fordi det har mange muligheter for bildemanipuleringer Picasa ikke har, dog er det krevende å bli god til dette da det krever at du lærer deg å jobbe med programmet, samtidig som du må være kreativ etc. Man skal således ha foto-interesse ut over snittet for å vurdere å bruke GIMP slik jeg ser det, men har man tid og interesse for å lære dette er GIMP et program som ikke nødvendigvis står mye tilbake for Photoshop som er et program som koster en god del. Nær sagt alt man har av muligheter i Photoshop har man mulighet til i GIMP dersom man laster ned tilleggsmoduler og plug-ins for programmet. Det er altså et kraftig verktøy hvor mulighetene er flere enn begrensningene.

Betalingsprogrammer

Betalingsprogrammer finner man flere av, selv har jeg installert Adobe Photoshop (bare på den stasjonære PC) og Adobe Photoshop Lightroom (på både bærbare og stasjonære).

Andre programmer

Av andre programmer så finnes det programmer som gjør spesifikke oppgaver enklere enn i større programmer enn f.eks. Photoshop. f.eks. det å sette sammen flere bilder til et panoramabilde. Man finner flere slike programmer som er dedikert det å gjøre en enkel oppgave enklere, noen foretrekker slike for enkelthetens skyld da programmene nesten gjør oppgaven for oss og sparer oss for å sette oss nærmere inn i hvordan å gjøre det samme i programmer som er noe mer kompliserte i bruk.
Jan-Helge
Sykkelbud

Innlegg Snooze » Fre Okt 15, 2010 18:47

Änvänder mig utav Photoshop som är ett väldigt bra program som inte är allt för svårt att lära sig. Brukar oftast ändra kontrasten genom "levels" och "curves" samt använda mig av "photofilter" för att göra bilden lite varmare eller kallare. Om man fotat i t.ex. mörker kan det vara bra för då kan man, om man vill få bort gulsticket i bilden. Ibland när man fått med något som man helst velat slippa så som en lyktstolpe så kan man trolla bort den. Brukat slutligen köra ett filter som kallas "smart sharpen" för att göra bilden lite skarpare.

Fotar man däremot med en SLR kamera så som jag gör kan man ta bilder i RAW format vilket gör att man kan finjustera bilderna bättre. Tar lite längre tid men oftast tycker jag att bildkvalitén blir bättre när man väljer det formatet.

Sen vill jag tillägga att lagom är bäst. För mycket redigering ser oftast inte klokt ut. Med för mycket kontrast eller för mycket skärpa t.ex.
Old legends never die
Brukerens avatar
Snooze
Langtransportsjåfør

Innlegg runeplassen » Søn Apr 22, 2012 12:38

Jeg har et Program fra Adobe Photoshop er det noen her som har peiling osse det går ann å lage svart Ramme rundt bilde.Håper noen kan hjelpe meg.

MVH.Rune Plassen
:D :D :D :roll: :roll: :roll:
Scania 730
Brukerens avatar
runeplassen
Hjelpemann

Innlegg christianm » Søn Apr 22, 2012 18:23

Det har du jo spurt om, og har fått svar:
Snooze skrev:
runeplassen skrev:Kan noen her forklare ossen jeg for ramme rundt bilde i Adobe photoshop.
Det hadde hvert fint vis noen her vet ossen jeg kan gjøre det.

MVH.Rune Plassen
:D :D :D :D

Jag har den engelska versionen och där gör man såhär:

Edit > Stroke
Sedan väljer man tjockleken > Width(jag brukar ha 3 px. Ju högre siffra ju tjockare.)
Under där finns där en fyrkantig ruta som man väljer vilken färg man skall ha. Tryck på den och när nästa ruta dyker upp trycker du på en svarta färgen.
Efter det väljer man vart man vill ha linjen och för att få ramen skall man välja "Inside".
Efter det är det bara till att trycka OK ;)

Hoppas min förklaring på svenska hjälpte!
christianm
Lærling

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest