Hvordan går du fram før du tar ett bilde?

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Hvordan går du fram før du tar ett bilde?

Innlegg Starcraft » Lør Mar 01, 2008 20:16

Hadde vært interesant å vite hvordan andre går fram før de tar bilde, hva som avgjør at dere tar bilde akkuratt der?

Hvordan for står, eller sitter. Hvordan du finner ut vinkel på bilen, osv...
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Re: Hvordan går du fram før du tar ett bilde?

Innlegg crazy1 » Lør Mar 01, 2008 20:49

Starcraft skrev:Hadde vært interesant å vite hvordan andre går fram før de tar bilde, hva som avgjør at dere tar bilde akkuratt der?

Hvordan for står, eller sitter. Hvordan du finner ut vinkel på bilen, osv...

Finns vel egentlig ikkje noe fasitsvar på akkurat det du, noen bilder er som "portretter" og da har en jo mulighet til å triksa miksa med apparatet i tillegg til vinkler i forhold til motiv osv, men hva som er et "godt" bilde er en smaks sak. Andre igjen er "øyeblikk" som en bare tilfeldigvis får tatt bilde av og der en ikkje har tid til forberedelser. Klikk i vei du er vel det beste rådet en kan gi, godt at det er digatale system som gjeld idag ellers kunne jo denne hobbyen blitt svindyr ;) ;)

Stort sett slik eg tenkjer ihvertfall, men andre kan jo ha heilt andre meininger øffkørse
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg FH-bejben » Lør Mar 01, 2008 20:56

regner med at detta var et spørsmål til dem dyktige fotografene vi har på bergli.. men jeg har lyst til å svare likevel.. jeg tar mest bilder fordi jeg har lyst og for å huske øyeblikk.. om jeg skal ta bilder for å henge på veggen, velger jeg å se ann hva jeg har rundt bilen.. et god eksempel er dette:

Bilde

her har jeg tenkt.. fått med at det er en flisbil, fått med flis og tømmer i bakgrunn.. kunne sikkert gjort mye for å få et bedre bilde, med mere omgivelser, og mindre bil, men det var bilen jeg ville ha fra.. grunnen til sort/hvitt var for å prøve noe nytt.. bildet er helt anderledes enn i farger, og med farger synea jeg det ble som alle andre bilder..

Bilde

Bilde

litt av samme tanken her.. men her ville jeg ha fram omgivelsene mere enn bilen.. for meg er det viktig at jeg blir fornøyd med bildene og at ander kanskje synes dem er ok..

her er et øyeblikk:

Bilde

litt for å huske det, men oxo for å bevise å dum han var til tider...

oxo et øyeblikk, for å vise hvor heftig det er når sidene åpnes og for å huske denne turen:)

Bilde

vel det var mine avgjørelser og tanker som amatør..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg crazy1 » Lør Mar 01, 2008 21:13

FH-bejben skrev:
vel det var mine avgjørelser og tanker som amatør..

Slutt og tull du er jo proff, samt du illusterer og forklarer så tydelig at det er en fryd :jippi: :jippi:
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg FH-bejben » Lør Mar 01, 2008 21:16

ojda.... rødmer her.....
takker, men er lettere å forklare med bilder enn å bare si det.. og ps mye flaks som gjorde bildene bra.. for jeg tenker ikke ofte!! PpP

Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg scaniaV8power » Lør Mar 01, 2008 21:21

Det øverste svart kvitt bilde av jo FLOTT da!
Intel inside, idiot outside...
Brukerens avatar
scaniaV8power
Bileier

Innlegg FH-bejben » Lør Mar 01, 2008 21:24

scaniaV8power skrev:Det øverste svart kvitt bilde av jo FLOTT da!

takker så mye:) er faktisk meget fornøyd med det.....

Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Re: Hvordan går du fram før du tar ett bilde?

Innlegg Starcraft » Lør Mar 01, 2008 21:48

crazy1 skrev:
Finns vel egentlig ikkje noe fasitsvar på akkurat det du

Nei nei, det gjør det ikke, men mente med at det kunne være interisant hva andre gjør før de tar ett bilde ;)

Når jeg ska ta bilde av en lastebil så går jeg bort til den og ser i kamera, setter jeg meg ned på huk, synns det blir en finere vinkel inn på bilen da,

Så justerer jeg meg slik at kansje en lyktestolpe forsvinner bak bilen, og andre forstyrrendes ellementer, so jeg prøver å få mest mulig bort...
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg Starcraft » Lør Mar 01, 2008 21:50

Ja, flotte forklaringer og flotte bilder, Bejben ;)
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg Rubber Duck » Søn Mar 02, 2008 11:18

Meget god tråd dette :tommel:
Og bejben tar utvilsomt veldig flotte bilder, den Joby serien er en klassiker spør du meg!

Nå har jeg ikke rukket å ta særlig med bilder i det siste, men som flere skriver her, prøver jeg å gå litt rundt bilden og se gode vinkler, detaljer osv, og prøver å se hvordan det bli i kameraet. Bakgrunn er like viktig i så måte, og det er en ting jeg ikke bare ser til meg selv, men også hos alle som tar bilder her på forumet; de fleste starter med å ta bilde hvor bilen fyller hele bildet, senere kommer det bilder hvor bilen er hovedtema i et større utsnitt av omgivelsene, det blir som oftest utrolig flotte bilder som rammer inn bilen.

Det fine med digitalkamera er jo som nevnt at en kan ta så mange bilder en ønsker uten at det koster noe, og det er jo som oftest gjennom eksperimentering med kameraet at de gode bildene og teknikkene plutselig dukker opp.

:D
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg FH-bejben » Søn Mar 02, 2008 11:53

takker for skryt, og som sakt; mye flaks ute å går for min del..

litt av grunnen til at jeg fasinere meg av dette med bilder, er at om en ser på reklamebilder, er det veldig ofte omgivelsene som er store og bilen en del av omgivelsene.. tømmerbil i skogen, kranbil på byggeplass osv.. har tenkt litt på det når jeg går for bilder til å henge på veggen, og det funker.. så jeg tror mye er å se hva slag bil det er og finne omgivelser den kan smelte inn i.. altså om det skal være veggbilder.. mye bilder er jo oxo kun for eget album, og for å mimre over senere og da er det jo ikke så nøye om det ikke stemmer med bakgrunnen.. jeg kan ikke redigere bilder, for jeg veit ikke åssen jeg gjør det, men jeg har lært å klippe kantene på dem.. det gjør at det er lettere å bare ta et bilde med mye rundt.. for det kan jo klippes bort...
før klipp
Bilde
etter klipp
Bilde

så mitt råd, om jeg kan gi noen det, er å ikke bekymre seg så mye for alt, men tenke på det bak.. ofte er det lyktestolper, som ødelegger helheten i et bra bilde av en bil.. noen er flinke til å få det redigert bort, men jeg har ikke lært det ennå.. og ta bildet.. ikke alltid tenke, men bare knipse, for mye bra bilder kommer når du ikke tenker over det.. men er du proff, så har du lært å tenke "rett" og det er jo ikke alle som er det.. men veldig mange her inne er fantastisk flinke til å ta bilder..
så fortsett å knipse folkens og lær av bilder dere selv faller for.. så blir det bra:)

Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg Truckerbob » Tir Okt 20, 2009 17:44

Bilder blir alltid mye mer spennende når du leker med perspektiv og vinkel. Fugle eller froskeperspektiv fungerer ofte veldig bra med store kjøretøy.

Morsomt å eksperimentere med vidvinkel også. Fisheye-linse eller en god vidvinkel på fronten av en bil blir kult :) Hvis du eksperimenterer med blenderåpning kan du få til mye stilig. Prøv deg frem med dybdeskarphet / dybdeuskarphet.
Vennlig hilsen

Trucker-Bob
Truckerbob
Sykkelbud

Innlegg ruben_Helgeland » Lør Nov 07, 2009 21:05

Vinkling er for meg det viktigste. Komposisjon. Er nok mye på kne i søla og opp i et tre om det hjelper :D

Litt av mine foto:
http://www.flickr.com/sndk
Brukerens avatar
ruben_Helgeland
Hjelpemann

Innlegg Jan-Helge » Tir Okt 12, 2010 20:29

Som alle andre hobbyfotografer vil jo også jeg ta best mulig bilder, skal jeg lykkes med det så er det riktig som du påpeker, at man har en plan med/tanker rundt bildet man tar. Alternativet er jo å knipse vilt rundt seg uten mål og mening, noe som neppe fører til den beste fotosamlingen.

Jeg pleier å ha tanker rundt det ferdige resultatet, altså bildet slik det skal betraktes av den som ser det - og da i størst grad meg selv og hvor fornøyd/misfornøyd jeg blir med det ferdige bildet.

Jeg tar mange og varierte bilder, av alt fra portretter til makro og landskapsbilder m.m. - noen bilder tar jeg for minnenes skyld (familiebilder, bilder fra spesielle anledninger, feriebilder etc.), andre bilder tar jeg for at dem skal være estetiske/kunstneriske (f.eks. noen makrobilder etc.)... Uansett, felles for alle mine bilder, uavhengig hva jeg ønsker at bildet skal være, er at jeg har en plan med det hele...

Intet er viktigere enn selve komposisjonen, den i seg selv er så viktig at et bilde som ikke er fototeknisk det beste bildet, blir bedre enn et fototeknisk perfekt bilde med dårlig komposisjon. Det handler rett og slett om å evne å se motivet og ikke minst å fange dette...

Først når du ser motivet er du klar til å ta steget videre, for da går man over på tanker a'la "hvordan skal man fange dette motivet?" Først da kommer det fototekniske inn... Om man ikke evner å "se motivet"/evne å se en spennende komposisjon, ja da hjelper det ikke hvor fototeknisk dyktig enn er, bildet blir uansett ikke spennende...

Men si nå du har sett for deg den perfekte komposisjon, da er det greit å være fototeknisk dyktig, motivet skal jo festes til filmen/minnebrikka. Stikkordet blir da mer enn noe annet eksponering - eksponering er det viktigste man må kunne kontrollere som fotograf.

Rart med det, for i teorien er eksponering veldig enkelt. Vi snakker om to, sant det vil si tre, parametere. Fortrinnsvis lukkertid og blenderåpning, og så må man ha riktig ISO-nivå. Eksponeringen er altså forholdet mellom disse, som igjen bestemmer hvor mye lys man slipper inn på filmen/sensoren. Forholdet mellom disse parameterene omtaler man som eksponeringsverdien.

Men tross at det bare er tre ting man kan stille i forhold til hverandre, så er akkurat eksponeringen en utfordring mer enn noe annet - man kan se det som et stort fagfelt i seg selv... I alle fall møter man på mange utfordringer, spørsmålet er hvordan man skal løse disse.

Lyset i seg selv er en utfordring, så er også kontraster som lyse og mørke partier i motivet m.m. Enkelt er det ikke, og skal man feste det hele til filmen/minnebrikka ved bare en eksponering, ja da MÅ man nødvendigvis foreta kompromisser. Ikke alt kan bli riktig eksponert, noe av motivet må lide for at annet skal bli bedre...

Med stativ og motiver som ikke er i bevegelse kan flere eksponeringer samt ikke minst digital sammensmelting i ettertid være en teknikk å bruke - da kan man hente frem det beste fra hver enkelt eksponering som er foretatt ved forskjellig eksponeringsverdi... Spørsmålet er rett og slett hva man vil, hvordan man vil det ferdige resultatet skal se ut når man betrakter det.

Man må uansett forvente seg litt bilderedigering i ettertid.

Har man dette på plass, ja så er man en habil fotograf og mestrer det aller meste - men det å evne å se motivet (komponere et bilde) for så å eksponere dette riktig - dette tar år med mange bomskudd å lære - man må rett og slett erfare mye før man får kontrollen på det hele. Selv erfarne fotografer går tidvis på smeller her, eller møter så utfordrende situasjoner at en komposisjon uansett ikke kan bli bra i et gitt lys.

Å bruke fototekniske muligheter som begrensninger i dybdeskarpheten etc. er også spennende, og setter sitt preg på hvordan man betrakter bildet - det er rett og slett alvorlig mye man kan se for seg og ønsker å vise/fortelle med et bilde. Skal ikke legge ut om mang en mulighet, det ville blitt et alvorlig langt innlegg...

Men det vil jeg si, knips mange bilder av samme situasjonen, med forskjellige eksponeringsverdier m.m. Fang motivet fra forskjellige vinkler, f.eks. fra fugleperspektiv (ovenfra), froskeperspektiv (nedenfra), og fra forskjellige ståsted (vinkler) m.m. Jo flere bilder du tar, dess bedre er det - og det bidrar til erfaringer og lærdom...

Men husk dette, du skal IKKE ha en samling av 57.981 bilder - mange tar vare på for mange bilder dem har knipset (bilder uten noen verdi)... Sagt med andre ord. Sitter du med alle de 57.981 bildene, så har du en bildesamling av en hel masse bomskudd innimellom de få blinkskuddene du får. Ingen ville giddet å bla seg gjennom et slikt album, dem ville blitt lei etter få klikk.

Bildesamlingen får økt kvalitet etter jo færre bilder du sitter igjen med, si du hadde tatt vare på og arkivert/vist frem bare 50 av alle de 57.981 bildene. Da ville du sittet igjen med 50 meget gode bilder, blinkskudd alle sammen. Ingen ville blitt lei av å bladd gjennom noe slikt, det ville vært spennende og betrakteren hadde lurt på det neste bildet som ville dukket opp... For mange bilder senker altså kvaliteten på albumet - det er blinkskuddene som virkelig skiller seg ut som skal vises frem... For bomskudd har man det som kalles Papirkurv, slett dem heller enn å sitte på en hel masse dårlige bilder som gir helt galt inntrykk og som gjør at man må leite seg frem etter blinkskudd.

Er mine umiddelbare råd i sakens anledning.

Har du flere gode foto, invester da kanskje i en fotobok (spennende å bla gjennom for dem som skal se dine bilder) eller få dem inn i ramme og opp på veggen m.m. Eventuelt lage album selv... Hvordan å presentere bildene i album finnes det også mange råd og tips om, men skal ikke skrive om det her og nå....
Jan-Helge
Sykkelbud

Innlegg adri » Tir Okt 12, 2010 23:07

Jan-Helge skrev:Bildesamlingen får økt kvalitet etter jo færre bilder du sitter igjen med, si du hadde tatt vare på og arkivert/vist frem bare 50 av alle de 57.981 bildene. Da ville du sittet igjen med 50 meget gode bilder, blinkskudd alle sammen. Ingen ville blitt lei av å bladd gjennom noe slikt, det ville vært spennende og betrakteren hadde lurt på det neste bildet som ville dukket opp... For mange bilder senker altså kvaliteten på albumet - det er blinkskuddene som virkelig skiller seg ut som skal vises frem... For bomskudd har man det som kalles Papirkurv, slett dem heller enn å sitte på en hel masse dårlige bilder som gir helt galt inntrykk og som gjør at man må leite seg frem etter blinkskudd.

:applaus:
Dette kan mange etter min mening lære mye av. Det er liksom ikke noe poeng å poste 8 bilder av den gangen en møtte en tøff bil langs veien, der eneste forskjell er avstand og hvor mange skilt og/eller lystolper som er i veien.
Det gjelder å være litt tøffere med seg selv i forhold til hva som slipper gjennom sin egen kvalitetskontroll, og ut på Bergli Truckstop. Så fremstår en også som en mye bedre fotograf.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Neste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest