Hvordan går du fram før du tar ett bilde?

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Jan-Helge » Ons Okt 13, 2010 15:38

Det er definitivt sant, fire tilnærmet like bilder blir ofte uspennende, det beste av dem forteller i grunn det hele alene.

Men i noen situasjoner er "tegneserie"-formatet veldig bra å bruke, f.eks. når du skal fortelle en historie. I familie-album er dette veldig vanlig, f.eks. kan man ta bilde av pepperkake-baksten. Med det mener jeg, at man kan knipse et bilde mens ungene står og knar deigen tilsølet i mel (det blir første bilde), så kan man knipse et bilde mens dem lager pepperkake-figurene (dette blir andre bildet i serien), før man til sist knipser et bilde av det endelige resultatet og kanskje også at ungene spiser pepperkakene. Slikt får man illustrert et helt hendelsesløp og det er ofte mer spennende enn bare et enkeltbilde som ikke er del i noen historie.

Men en ting er å lage historier, fire eller fem tilnærmet like bilder av samme bil blir uspennende - i så fall må bildene vise bilen på vidt varierte måter. Er man dyktig så kan man lykkes med flere bilder av samme bil også, hvor vinkling og perspektiv gjør at man sitter igjen med forskjellige inntrykk av bilen fra hvert bilde - da kan også det bli spennende. De fleste som viser flere bilder av samme motiv (f.eks. en bil) gjør det derimot ikke slik, og da er jeg helt enig med deg i at det blir veldig kjedelig...

Selv synes jeg tidvis det er vanskelig å slette bilder, jeg tar vare på flere enn jeg viser frem for å si det slik - men er som jeg sa, viktig å begrense seg med tanke på hva enn viser frem - først da blir det man presenterer ordentlig spennende og hvert bilde representerer en ny opplevelse og ikke tanken om at dette har man sett før og det samme går igjen hele tiden.
Jan-Helge
Sykkelbud

Forrige

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest