Gamle kameraer, - brukbare eller museumsgjenstander?

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Gamle kameraer, - brukbare eller museumsgjenstander?

Innlegg Silvercrow » Lør Mar 01, 2008 23:27

Jeg fant ingen tråd hvor gamle kameraer og fortidens utstyr diskuteres så jeg drister meg til å åpne en ny tråd her.

Sjøl har jeg fått en steingammel Minolta, - som står på hylla og samler støv.
Er dette brukbart til noe fremdeles?
Sjøl har jeg ikke peiling på sånt utstyr.
Er det fremdeles noe verdt? Eventuelt for samlere?

Det hadde vært morro om noen kunne hjulpet meg med å få liv i det og testet det :)

Tok noen bilder av det som jeg legger ut her.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Rubber Duck » Søn Mar 02, 2008 11:08

Se der ja, et godt, gammelt speilreflekskamera du har der :D

Jeg googlet litt og fant et tilsvarende til salgs på finn til 1500 med linser. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt det med til fotobutikk nedi byen og spurt litt om det, de vet nok mye mer. Du må iallefall ha vanlig film til å ta bildet med det, og jeg vil tro at bruksverdien er større enn salgsverdien, så jeg ville tatt vare på det og fått noen til å gi deg en kjapp opplæring på innstillingene og mulighetene du har med det. Som oftest er det de samme funksjonene/innstillingene på dette kameraet og på nye digitalkamera, så det du lærer om digitalkamera kan du bruke på dette kameraet og omvendt også.

Det er iallefall et veldig tøft og stilig kamera å se til, solid og ekte materiale i det og "høy kamerafaktor" synes jeg :tommel:

Her er en engelsk side med litt mer info om kameraet, er det en online manual til kameraet også: http://www.photoethnography.com/Classic ... ~mainFrame
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Visdal » Søn Mar 02, 2008 11:38

Måtte en tur i skuffer å skap å leite litt, og jaggu fant jeg en gammelt kamera, jeg også... Dette kameraet fikk jeg en gang, og har aldri brukt det....
Er det noen som er interessert i sånne ting nå...???
Er det noen som gidder å bruke gammel filmrull etter at det digitale kom....????
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
CB6227

Katter ville svelge Vissvass........
Brukerens avatar
Visdal
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg Silvercrow » Søn Mar 02, 2008 23:35

Tja, - det finns vel fremdeles folk rundt om som av ulike grunner foretrekker "gamlemåten" med filmruller. De har vel ikke sluttet helt å lage filmkamera enda heller vel?
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg SindreMollerhaug » Søn Sep 16, 2012 19:35

Det er fortsatt mange som liker å samle på gamle fotoapparater. Tar de bilder med en rull hver tredje måned, så blir det ikke så veldig dyrt.

Kanskje du kan selge kamera til folk som liker å samle på gamle fotoapparater?

Jeg ville aldri kastet det, fordi det er ikke mange gamle fotoapparater igjen. Jeg tror det ikke lenger blir laget analoge fotoapparater.
SindreMollerhaug
Sykkelbud

Innlegg Rubber Duck » Søn Sep 16, 2012 20:42

Jeg er en av de som ikke bare samler, men bruker mange ulike typer analoge kamera hver eneste dag. Fremkaller filmene selv (sort-hvitt), og lager egne papirkopier i mørkerom, utrolig moro og givende.

Her er et lite utvalg av kameraene/fromatene jeg bruker daglig, alle fungerer utmerket og kan henge med de fleste digitale kamera på de fleste områder 8-)

Nikon lager forøvrig fortsatt filmkamera, både F6 og FM10. Rolleiflex har også startet med nyproduksjon av sine legendariske TLR kamera i mellomformat, og en rekke leverandører reparerer fortsatt analoge kamera. Mitt eldste kamera på dette bildet er fra 1943 (Leica IIIc), den fikk jeg justert sist sommer i England, og det tar bilder som knuser mange digitale kompaktkamera i dag. Ikke ille, med tanke på at et digitalkamera i dag nesten går ut av produksjon etter 5-6 år, og litt senere ikke kan bli reparert om det går i stykker, da må en kjøpe nytt.

Bilde
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Gamle kameraer, - brukbare eller museumsgjenstander?

Innlegg damiende » Tir Jan 21, 2014 17:44

Gammal tråd men shit la gå.
Bruker selv analoge kamera. Med film og fremkalling blir det ca 300 kroner pr filmrull. Problemet nå er at den lokale butikken som fremkalte film. Gikk konkurs. Så nå må eg til Bergen for å fremkalle. Dette gjør at det blir litt mindre aktivitet.
Et godt tips er at de fleste fotobutikker har gammelt utstyr liggendes. Og kjenner du de som driver butikken. Får du helt sikkert låne utstyr og teste det. Det er en veldig grei måte og lære seg og ta bilder på. Da man faktisk må tenke før man knipser..

Daniel
Transporthistorie fra Norge
http://www.transporthistorie.com

Bussbilder fra hele verden
http://www.bussbilder.no
damiende
Distribusjonssjåfør

Re: Gamle kameraer, - brukbare eller museumsgjenstander?

Innlegg Knuty » Tir Jan 21, 2014 22:19

Fotknudsen fremkaller for en relativt billig penge
Knuty
Sykkelbud

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest