Ikke ta bilde når du kjører!!!

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Ikke ta bilde når du kjører!!!

Innlegg sinnastian » Søn Apr 20, 2008 09:02

jeg har da mista lappen fo rog ta bilder mens jeg kjører.. de dømmer deg etter §3 om aktsomhet, kan i verste fall miste den i 3 mnd. har aldri hørt om at det er noe som helst problem men i følge sheriffen på nesbyen var det det verste han hadde sett. sinnsykt uansvalig. så han tok lappen og kameraet.. at det er mulig.. dette blir det hevn av..
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -

Innlegg Stein Løkke » Søn Apr 20, 2008 09:05

Fy f, har de tatt lappen. Ikke fått advarsel engang. Det er for jævlig. Føler med deg Stian.
Stein Løkke
Mob.nr 47754904
Brukerens avatar
Stein Løkke
Lærling

Innlegg Desperado » Søn Apr 20, 2008 09:48

Hva sier advokaten din til det, da?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Boxer » Søn Apr 20, 2008 11:25

Hva loven sier
§ 1 Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.
§ 2 Definisjoner

I denne forskrift forstås med:
a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse.
c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.

Forskriften trådte i kraft 15. mars 2000.

Dette er et utdrag av vegtrafikkloven. Virker som om de som tok fra ham lappen tolka loven litt "på siden". De har rett til å bøtelegge ved bruk av håndholdt mobiltelefon, men jeg tviler på om de har grunnlag for å inndra førerkortet.

Selv bruker jeg headset konsekvent, lar heller være å svare hvis jeg ikke har det med meg, og ringer på igjen når jeg står i ro.
Brukerens avatar
Boxer
Lærling

Innlegg Volcan » Søn Apr 20, 2008 15:55

Som jeg har skrevet tidligere, de har IKKE lov til å ta fra deg lappen på det grunnlaget.

Rutinemessig beslag av førerkort slutt!

Håndhevingsinstruksen i originalversjon:
http://static.nettby.no/users/v/o/l/vol ... egging.pdf
Jeg legger her ut Håndhevingsinstruksen i originalversjon, der det klart framgår at eventuelt førerkortbeslag skal avgjøres av påtalemyndigheten og ikke forvaltningen. Det er visstnok fortsatt noen småting igjen, men denne instruksen gjør at sjåførene stiller uhyre sterkt dersom politiet vil beslaglegge et førerkort.

Mer kan leses her: http://www.transportarbeider.no/web/cms ... D80038C7BE

Og her: http://www.transportarbeider.no/web/cms ... CD004EAA3D
Ketil Bogen CB6203
tlf 99 36 77 63
Volcans Verden
Brukerens avatar
Volcan
Langtransportsjåfør

Innlegg Stig-Arne » Søn Apr 20, 2008 16:29

Er fortsatt slik at de kan ta fra deg lappen i 3 uker på særskilt grunnlag, etter 3 uker skal det være dom i saken eller så skal du ha lappen tilbake. Er vel denne de bruker som oftest.

Men kan ikke se det å ta bilde er noe verre enn å sitte å taste på mobilen, da de fleste bare retter opp kameraet og knipser...
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg sinnastian » Søn Apr 20, 2008 18:23

advokaten sa at det ikke var første gang de hadde fått noe sånt oppe ifra der.. og jeg får beskjed på mandag hva som skjer.. men han trodde ikke det skulle bli noe problem.. det som er noe drit er at det blir så mye stress og betalinger og kaving for dette så jeg kan bare si.. ØYE FOR ØYE!!!
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -

Innlegg Starcraft » Tir Apr 22, 2008 08:38

Noe som er kjekt vist man ska ta bilde når man kjører, vist du kjøper en sånn utløserledning, så kamera ligger på bordet eller er festa på en måte og så går ledingen bort til hånda så bare tykker du når du ska ta bilde :)
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg crazy1 » Tir Apr 22, 2008 09:07

Starcraft skrev:Noe som er kjekt vist man ska ta bilde når man kjører, vist du kjøper en sånn utløserledning, så kamera ligger på bordet eller er festa på en måte og så går ledingen bort til hånda så bare tykker du når du ska ta bilde :)

Finnes og trådløse utløsere og vil på det sterkeste anbefale å ha apparatet festet slik at en minimaliserer risikoen for at det flyr rundt i en krisesituasjon.

Kanksje feil tråd, men må legge til at jeg ikke er overrasket over beslaget, i og med lovverket rundt mobiltelefon, samt skal en spekulere litt dette her med at ulykkesbilder kommer så raskt på nett at det "vanskeligjør" politiets arbeid? Så min oppfordring er at det er lov å tenke seg om, ikke la forograferingen gå på sikkerheten løs, men for all del detter er en individuell vurdering som en må gjøre selv
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Luremusa » Tir Apr 22, 2008 09:24

Skjønner at det ikke er artig å miste lappen da... og er ikke heilt med på den selv...
men kan jo hende etter at politiet har hatt store problemer den siste tiden med at bilder av ulykker hvor folk er omkommet at bilder fra ulykken er kommet på nettet før de har fått informert de pårørende da... slik at de blir i sjokk for at de får se bilde på nettet før de får vite at det er derer elskede som er omkommet....

Kan jo tenke seg at det er derfor de har begynt å bli veldig strenge på dette, og at dehåper dette kommer ut, slik at de skal slippe å slite slikt med pårørende... det kan jo ikke være enkelt for de som skal finne de pårørende og skaffe prest å alt det der før bilder er på nettet...

ikke vet jeg, men bare en tanke jeg fikk...
Brukerens avatar
Luremusa
- Naturfotografen -

Innlegg Desperado » Ons Apr 23, 2008 23:10

Det blir jo litt feil å straffe folk som kommer kjørende og tar bilder som vanskeliggjør politiets arbeid med å ta fra dem lappen. Hva med de som kommer gående eller syklende forbi en ulykke, mister de også lappen om de tar bilde? Og er det å ta fra noen lappen blitt en legal måte å straffe folk på ???
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg crazy1 » Tor Apr 24, 2008 03:01

Desperado skrev:Det blir jo litt feil å straffe folk som kommer kjørende og tar bilder som vanskeliggjør politiets arbeid med å ta fra dem lappen. Hva med de som kommer gående eller syklende forbi en ulykke, mister de også lappen om de tar bilde? Og er det å ta fra noen lappen blitt en legal måte å straffe folk på ???

Eg kjøpe de argumenta sjølv om eg ikkje er heilt enig med deg.

Vi har jo ikke lov å bruke mobiltelefon uten HF uten at det vanker saftige bøter, vil nå si at et kamera tar "litt" fokus vekk ifra kjøringa, men slik er det jo med radio etc som jo er lov å bruke også. For ikkje å snakke om taxameteret i taxiene hvor sjåføren har minst et øye på telleverket eller på trafikkbildet, men det er jo og lov. Eller??? Trur eg skal holde meg vekk fra å kommentere lovverket og de som skal håndheve det, for eg er sikker på at då vil eg ytre ting eg ikkje burde og det kan me jo ikkje ha noe av......trur eg
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Birting » Tor Apr 24, 2008 17:22

Er ikke bare vi som tar bilder av hverandre.
Lurer på om disse blir satt på bakken?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=519530
Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran

Innlegg Robban » Tor Apr 24, 2008 17:26

Jeg snakket litt med fetteren min angående dette her.
Han er politi i Fr.Stad og han syntes også dette virket ganske drøyt.
Eneste han sa var at hvis det var en reel og stor fare for medtraffikanter at det bildet ble tatt så kunne han skjønne det..

Sett bortifra det så mente han nok at du rett og slett hadde møtt feil mann på til feil tid..

Spurte også om de hadde kunnet tatt førerkortet om bildet var blitt tatt med ett vanlig fotoapparat,da ble han usikker og eneste svaret jeg fikk var at sant og si det er fare for medtraffikanter så kan de stort sett gjøre som de vil :roll:
Brukerens avatar
Robban
- Asfaltlegger -

Innlegg someone » Lør Apr 26, 2008 18:29

Er vel heller ingen lov som sier at man ikke skal tukle med GPS`n under kjøring.
At det kan ta vekk fokuset ifra trafikken er en ting, men blir man stoppet så tror jeg politiet har et problem med å faktisk bevise dette.
someone

Neste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest